Advies gevraagd: dure reparatie Mazda CX-5.. worth it?

Giraffe87

Net ingestapt
Dag allen,

Wij rijden een Mazda CX-5 2016.5 met een 2,5l benzinemotor. Altijd dealeronderhouden en slechts 80k op de teller.
Sinds halverwege dit jaar komt er bij snelheden boven de 30-40km/u een vreemd zeurderig geluid uit de ventilatoren.
We gingen er vanuit dat het iets met de ventilatie te maken had en hebben gewacht tot de onderhoudsbeurt om hier naar te laten kijken.

Maar wat blijkt.. Er is een lager versleten in de automaat, waardoor deze compleet uit elkaar gehaald moet worden om deze te repareren.
Kosten: ruim €5.000. Een gereviseerde/gebruikte bak is moeilijk vindbaar, omdat de auto met ons is meeverhuisd uit de VS.
Tel daar de kosten voor de onderhoudsbeurt bij op en we zouden zo'n €6.000 kwijt zijn aan de Mazda.
De Mazda dealer had dit probleem nog nooit gezien en moet dan ook een specialist inschakelen. Die herkenden dit probleem wel.
Vooralsnog kan ik wel enkele posts vinden met soortgelijke problemen en deze TSB, maar het lijkt niet vaak voor te komen. Domme pech dus.

We vragen ons af of het de moeite is om de auto te repareren.
We hebben bijvoorbeeld een aantrekkelijk voorstel gekregen op een jonge (20k) Ford Focus wagon met 1.0 ecoboost 125pk uit 2021.
Verschil in kwaliteit met de Mazda vond ik echter wel vrij groot tijdens de proefrit. Daarnaast lees ik wisselende verhalen over de levensduur van de motoren.
Tegelijk heeft de Mazda maar weinig km's gemaakt en zijn ze motorisch (naar mijn weten) erg sterk.
De specialist gaf aan de auto's na reparatie niet meer terug te hebben gezien met dit euvel. (moet ik maar op hun woord aannemen..)

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierin. Door met de Mazda, of afscheid nemen?
 
6000 is een hoop geld, maar je bent voor de rest tevreden over de auto volgens mij. Wat zou je moeten bij betalen voor de Focus?
 
Ik zou eens rechtstreeks naar een revisiebedrijf gaan en daar de prijs opvragen voor een revisie- of ruilbak.
Geen idee in welke hoek van het land je zit, maar deze hebben meerdere filialen en staan goed aangeschreven:
https://www.ganzeboom.net/
 
Frits79 zei:
6000 is een hoop geld, maar je bent voor de rest tevreden over de auto volgens mij. Wat zou je moeten bij betalen voor de Focus?

Ongeveer €3.000 meer dan de reparatie kost: €9.000. Nog steeds een hoop geld, maar krijg er wel een veel jongere auto voor terug. Maar idd, de Mazda had er nog niet uit gehoeven. Prima auto verder! Vandaar het dilemma.

@Durashift: zit ik niet zo heel erg mee. Zal met name even wennen zijn met de kinderen in stoeltjes hijsen, maar voordeel station - SUV is ook weer de extra kofferbakruimte.

@Muddy Bandit: goede tip, dank! Die ga ik eens bellen. Wel werd mij verteld dat de garage zelf zo snel niets kon vinden, omdat mijn versnellingsbak redelijk uniek is door herkomst VS.
 
De cx5 en 6 zijn hier ook gewoon geleverd in combinatie 2.5 en automaat, maar uniek zal die wel zijn omdat in nl de 2.0 meer voor de hand ligt.
 
Auto encyclopedie zei:
De cx5 en 6 zijn hier ook gewoon geleverd in combinatie 2.5 en automaat, maar uniek zal die wel zijn omdat in nl de 2.0 meer voor de hand ligt.

Klopt. Ik begrijp wel dat de onderdelennummers anders zijn, maar dat het eigenlijk altijd om de EU equivalent gaat.
 
Muddy Bandit zei:
Ik zou eens rechtstreeks naar een revisiebedrijf gaan en daar de prijs opvragen voor een revisie- of ruilbak.
Geen idee in welke hoek van het land je zit, maar deze hebben meerdere filialen en staan goed aangeschreven:
https://www.ganzeboom.net/

Gouden tip! Ganzeboom heeft een veel lagere indicatie afgegeven op basis van hun ervaring: €3.400. Voor dat geld laten de auto gewoon repareren. Bedankt nogmaals voor de tip!
 
Maarten 6679925 zei:
Muddy Bandit zei:
Ik zou eens rechtstreeks naar een revisiebedrijf gaan en daar de prijs opvragen voor een revisie- of ruilbak.
Geen idee in welke hoek van het land je zit, maar deze hebben meerdere filialen en staan goed aangeschreven:
https://www.ganzeboom.net/

Gouden tip! Ganzeboom heeft een veel lagere indicatie afgegeven op basis van hun ervaring: €3.400. Voor dat geld laten de auto gewoon repareren. Bedankt nogmaals voor de tip!
Bijna de helft, ja dan wordt het wel makkelijker maar nog steeds een hoop geld.
 
Je hebt hopelijk wel de prijs gevraagd incl. uit- en inbouwen in de auto? (en incl. of excl. btw?)
Ik weet dat ze door specialisatie een stuk goedkoper kunnen werken als een garagebedrijf, maar € 1600,= is dan wel weer een heel stevig prijsverschil.
 
€3400 is een normaal bedrag bij een revisiebedrijf. Dealers bestellen altijd een nieuwe bak of een bak die tot nieuwstaat gereviseerd is (zelfde prijs als een nieuwe bak). Het uurloon ligt daarnaast ook wat hoger en een bak wisselen is natuurlijk een paar uurtjes sleutelen, inleren, evt updaten en uitlijnen.

Ganzeboom kan dit allemaal voor een stuk lager bedrag doen. Mede omdat een revisiesetje gewoon vele malen goedkoper is dan een nieuwe bak bestellen. Door de grote ervaring gaat zo'n klus ook gewoon sneller en ze hebben alles onder één dak zitten.

Dus die €1600 is zeker niet vreemd!
 
Terug
Bovenaan