Advies gevraagd, diesel verkopen voor zuinigere benzine?

A

Anoniem

Guest
Hi allen,

Ik zou graag jullie mening willen weten over onderstaand:
Momenteel heb ik een volkswagen touareg (bouwjaar 2012) 3.0 tdi met bijna 300.000 km op de klok, een 5 tal jaar geleden gekocht toen de diesel prijs nog ' normaal' was :)
Aangezien met de huidige prijs van benzine en diesel en de wegenbelasting in gedachte te nemen ben ik aan het kijken om een andere auto aan te schaffen. Dit omdat ik ook merk dat hij wat mankementen begint te vertonen en ik rond de 1 op 10 zit qua verbruik.

Ik rij gemiddeld 30.000 - 35.000km per jaar. Waarvan 75 % autoweg( tussen 110 en 120 CC) , het blijft ( vind ik ) lastig om een keuze te maken of het diesel , benzine of misschien hybride? ( meer voor stad activiteiten dacht ik) moet worden.
Woon werk verkeer is per dag 175 km.

Op het oog had ik bijvoorbeeld een VW passat 1.4 (act) TSI of 1.5 TSI uit 2016/2017. Deze lijken wat ik lees redelijk zuinig te rijden en qua wegenbelasting is dit in vergelijking met de touareg helemaal prima.. ( momenteel 216 p.m, naar 85 p.m)
Qua budget zit ik zo rond de 25.000 euro , incl inruil van de huidige auto

Ik weet ook wel dat dit niet 2 autos zijn die je meteen met elkaar kunt vergelijken , maar ik heb de ruimte van de touareg ook niet meer meteen nodig.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en reacties

Dat zullen veel mensen nu denken. Lastig om vooruit te kijken. Op di moment is een diesel weinig meer waard, kun je een andere
diesel kopen voor relatief weinig.
Benzine auto's zijn momenteel duur evenals elektrisch en hybride.
Ik zou niet veel investeren in de Touareg.

Ik denk dat benzine auto's de volgende zijn die straks niks meer waard zijn , en de plugin ook als het wegenbelasting voordeel weg gaat vallen

Je krijgt nu wel een habbekrats voor de Touareq diesel, en betaalt juist heel erg veel voor een hybride of zuinige benzine auto.
Het is lastig om in de toekomst te kijken, maar beter kun je even niet op gevoel handelen,
maar heel goed gaan rekenen.

Een niet al te grote diesel zoals Haarr voorstelt is dan zeker de overwegen., die zijn nu ook heel voordelig te kopen, neem er dan dan wel uit het B of C segment, voor niet al teveel geld.
Met veel loze ruimte rijden kost gewoon heel veel geld. Ik ben bang dat je op de genoemde VW Passats uit 2016/ 2017de komende jaren veel afschrijving zult hebben. Ook al is dat natuurlijk afwachten.

Dan zou ik ook zeker overwegen om in de toekomst over te schakelen naar een elektrische auto.
De besparing zit vooral in de lage kosten aan onderhoud en energie, en waarschijnlijk lage afschrijving.
Er komen ook nog veel interessante auto's de komende jaren op de markt.

Misschien is een auto op lpg ook een goede en goedkope optie, dan kom je wel snel uit bij de Renault Clio, Dacia Sandero of Dacia Jogger met lpg af fabriek. Ik heb zelf een Clio, dit is een auto waar je heel makkelijk en comfortabel 35.000 km per jaar mee kan rijden. De Clio is ook verkocht als zuinige 1.6 hybride, en met zuinige 1.332 CC benzine met automaat die ik zelf heb.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je dat gewoon een stap te ver vindt. Mijn vorige auto was een D segment auto.
De Clio V is een opvallend volwassen en comfortabele auto geworden. Ik heb de grote stationcar dan ook niet gemist.

Ik zou hem oprijden dat is milieu technisch ook het beste, en laat je niet gek maken door de huidige diesel hype. Met 175km per dag kan diesel nog wel uit, zijn lange stukken. En wat al eerder werd gezegd door deze hype ben je de hoofdprijs kwijt voor een benzine of hybride waar je dan ook weer veel op gaat afschrijven.

Ik zit in een soort gelijke situatie heb een BMW E61 525DA en reed 180km per dag woon-werk. Nu werk ik 100% thuis. Van elke week tanken naar 1x per maand of 1x per 2 maanden, maar ik ga mijn diesel niet uit paniek weg doen. Is met 17jr praktisch afgeschreven en 300k km op de klok. Wellicht komend jaar weer 1x per week naar kantoor. Ik rij hem lkr op. Kan nog makkelijk 3 ton bij.

Als je de ruimte niet nodig hebt zou ik mikken op een veel lichtere diesel. Je rijdt veel, diesel kan wel uit. Een zuinige lichte diesel zal niet te duur zijn in aanschaf en je gaat meteen besparen.

Echt besparen kan waarschijnlijk met een EV. Redelijk waardevast, voordelige brandstof en geen MRB. 200km range moet lukken voor 25k. Ioniq, ZOE of eGolf bijvoorbeeld

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga mij eens verdiepen in die E-golf misschien dat dat nog intressant kan worden

B6800759 zei:
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga mij eens verdiepen in die E-golf misschien dat dat nog intressant kan worden

Qua specificaties (actieradius/snelladen) is dat inmiddels wel een gedateerde auto.

Carfanatic zei:
B6800759 zei:

Qua specificaties (actieradius/snelladen) is dat inmiddels wel een gedateerde auto.

Zeker! Maar ik adviseer dit als 'spaarwonder'. Niet als royale Model 3/Ioniq 5 die je een week lang zonder stekker laat staan en vervolgens 'fluitend' naar Cannes laat rollen.

Juist door €25k uit te geven ipv 50-60 en hopelijk voordelig te laden kan je flink besparen. Zeker als je nog 4-5 jaar garantie hebt op accu en aandrijflijn is het best een goeie deal. Alleen voor uitzonderlijke ritten en vakantie moet je dan een plan B hebben.

"Woon werk verkeer is per dag 175 km."

Als je naar een elektrische auto kijkt lijkt mij een actieradius van minimaal 300 km WLTP wel aan te raden. Zeker in de winter en op de snelweg haal je in de praktijk een stuk minder.

Bijvoorbeeld:
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/95486-98341-93123-98830/

Terug
Bovenaan