Advies gevraagd bij aanschaf Occasion; 40k km p/jaar

jonne 9554988

Net ingestapt
Hi,
Ik ben op zoek naar een auto voor veel woon-werk en vakantie verkeer. Aanschafwaarde liefst zo laag mogelijk, maar moet wel logisch blijven… Ik heb al wat research gedaan en kom op onderstaande eisen uit.

Gezocht:
Betrouwbare auto, duurzaam in verbruik. Diesel of benzine? Denk diesel obv onderstaande..
Hoeft geen grote auto, word voornamelijk door 1 persoon gereden. Wel lekker als er met achterbank plat en een beetje creativiteit een paar ski's (180cm) in past.
Eisen: Airco, cruise control, prettig snelweg rijden

Gebruik:
40k km per jaar. in NL en buitenland (wintersport)

Budget aanschaf:
Tussen €4000 en €5000

Budget vaste lasten:
€85 verzekering (Berekend obv geboortejaar '98, 0 schadevrije jaren en allrisk)
€450 belasting per kwartaal (hierin is evt. verhoging in komende jaren meegenomen, liefst lager dus)
Max €1500 onderhoud per jaar (alle beurten, nieuwe banden etc.)

Restwaarde na 2 jaar gebruik en 80.000km verder:
Zo hoog mogelijk, maar toch wel minstens €2000?...

Ben benieuwd naar jullie mening:
1. Is dit haalbaar?
2. Wat voor auto? En met welke km stand?....

Obv mijn eigen onderzoek kom ik uit op een volvo c30 diesel bouwjaar 2010 met 220.000 op de teller...

Laatst bewerkt:
Die eerste 1.6 diesels waren niet heel geweldig. Maar zo'n C30 is wel een aardig ding. In 2012 zijn er wel wat verkocht, toen viel ie in de 14% bijtelling. Megane 1.6 dci kan ook, of een DS3/C3 1.6 HDI.
Volvo/Mazda/Ford/Citroen gebruikte allemaal hetzelfde blok (Renault is dus een andere), en daarbij zou ik zeggen dat die vanaf 2011/2012 wel goed is.
Maar bij een diesel weet je tussen de 2 en 3 ton wel dat de verstuivers er een keer aan komen en dat kan prijzig zijn.
Maarja, met zo'n budget kan je niet veel anders.

Bij de Volvo C30 1.6 diesel moet je de 2e generatie hebben met 115 pk die kwamen in de loop van 2010, de 1e generatie met 109 pk zou ik niet kiezen. De 1e generatie was een stuk minder betrouwbaar, de 2e generatie is veel beter.

De zelfde 1.6 HDI vanaf de 2e generatie zit in de Citroën DS3, Citroën C3 (2) , en Peugeot 208, voordeel is dat die goedkoper zijn. Je koopt ze dus jonger en met lagere kilometerstanden. We hebben zelf een C3 uit 2011 met deze degelijke 1.6 HDI van de 2e generatie, die het al bijna 9 jaar erg goed doet.

Kijk dan ook naar de Renault Clio 3 en Megane 3 vanaf ongeveer 2010 met degelijke en betrouwbare 1.5 DCI.
Dit zijn ook prima auto's om veel kilometers mee te rijden.

@Barri Dank voor je reactie. De auto wordt over 2 jaar weer verkocht. Het gaat me er naast de betrouwbaarheid en kosten van brandstof ook vooral om dat de auto gedurende 2 jaar max €9600 aan
  • Waardevermindering
  • Onderhoud
  • En wegenbelasting kost.
Is er met een hoger budget, zeg €8000 een beter alternatief?
Wellicht een hybride of benzine auto?

Een Toyota Auris Hybrid bijv.. Lagere wegenbelasting, zuinig in verbruik en wellicht ook redelijke restwaarde aangezien het geen diesel is....?

Bij de Volvo C30 1.6 diesel moet je de 2e generatie hebben met 115 pk die kwamen in de loop van 2010, de 1e generatie met 109 pk zou ik niet kiezen. De 1e generatie was een stuk minder betrouwbaar, de 2e generatie is veel beter.

De zelfde 1.6 HDI vanaf de 2e generatie zit in de Citroën DS3, Citroën C3 (2) , en Peugeot 208, voordeel is dat die goedkoper zijn. Je koopt ze dus jonger en met lagere kilometerstanden. We hebben zelf een C3 uit 2011 met deze degelijke 1.6 HDI van de 2e generatie, die het al bijna 9 jaar erg goed doet.

Kijk dan ook naar de Renault Clio 3 en Megane 3 vanaf ongeveer 2010 met degelijke en betrouwbare 1.5 DCI.
Dit zijn ook prima auto's om veel kilometers mee te rijden.
Dank voor de tip! Ik ga eens speuren naar deze modelletjes

De Mito heeft hetzelfde blok als de Punto en Corsa. Nu heb ik zo'n Punto gehad (van 2015 tot 2017) en die staat nu (alweer een tijd) weer te koop: <https://www.autowereld.nl/fiat/punto-evo/1-3-m-jet-dynamic-36121481/details.html>
Rijdt fijn en is vrij zuinig.
Vanaf eind 2017 is er 120.000km mee gereden, ik heb begrepen dat dat vooral provinciale wegen en snelwegen in het noorden van het land waren (ik ruilde 'm in op een Focus en de verkoper bij de Ford dealer schoof de Punto door naar zijn zwager).
Dus nu goedkoop in aanschaf, maar wel een vrij hoge kilometerstand. Ik denk echter niet dat ie bij 3 ton uit elkaar valt.

Auris ga je ook met een budget van 8k amper vinden. Maar je hebt dan wel veel meer keuze in Diesel auto's ik kwam bijvoorbeeld de Citroën DS3 tegen met de 1.6hdi motor.

Hoe vaak heb je de ruimte in de auto nodig in die 2 jaar tijd, kan je niet beter combi met dakkoffer maken voor de ski's? Die zijn zelfs te huur... moet je wel kijken naar dakdragers natuurlijk. Maar zo los in een C30? Mijn zwager heeft er één gehad, vraag mij af of dat past. Je wil ze niet tussen de voorstoelen op zo'n lange rit lijkt mij...

Hoe vaak heb je de ruimte in de auto nodig in die 2 jaar tijd, kan je niet beter combi met dakkoffer maken voor de ski's? Die zijn zelfs te huur... moet je wel kijken naar dakdragers natuurlijk. Maar zo los in een C30? Mijn zwager heeft er één gehad, vraag mij af of dat past. Je wil ze niet tussen de voorstoelen op zo'n lange rit lijkt mij...
combi met dakkoffer is een optie, in die 2 jaar rijd ik 6 keer richting alpen en retour met ski's

combi met dakkoffer is een optie, in die 2 jaar rijd ik 6 keer richting alpen en retour met ski's
Dan is het even zien wat onder de streep goedkoper is. Hier werd de dakkoffer ook gebruikt door familieleden. En mijn zusje had afgelopen seizoen onze auto zelfs mee met koffer en al. Ik weet niet of dat voor jou ook een optie is, maar dat scheelt al helemaal in de zoektocht. Of zoals mijn schoonzusje doet; Voor die ene keer per jaar huurt ze een grotere auto!

Renault Clio 4 met 1.5 DCi of een Megane 3.
Restwaarde zou ik me dan niet druk om maken, je moet die auto zo lang mogelijk door rijden en afschrijven naar 0 of hopen dat er een sloopregeling komt tegen die tijd.

In deze prijsklasse zou ik me ook niet druk maken over de restwaarde, auto's met een hoge kilometerstand zijn meestal niet veel meer waard. Dat maakt het aantrekkelijk om gewoon zo lang mogelijk door te rijden. Met goed onderhoud, en een nette rijstijl kun je ver komen.

Restwaarde na 2 jaar gebruik en 80.000km verder:
Zo hoog mogelijk, maar toch wel minstens €2000?...

Ben benieuwd naar jullie mening:
1. Is dit haalbaar?

Nee.

Dieselvoertuigen worden meer en meer een niche.. voor de échte veelrijder OF voor de mensen die het comfort van een krachtige diesel blijven wensen en bereidt zijn daarvoor geld neer te leggen.

Restwaarden van afgeschreven diesels (zoals gezegd, een modern, relatief klein, dieselblok is er niet meer voor de eeuwigheid en zal economisch total loss zijn bij slijtage vervangingen van dure componenten. Dán moet je wel een erg goede auto naar je zin hebben om daarvoor die investering nog te willen doen.

Ipv je druk te maken over restwaarde, kun je beter druk maken dat je nu een goede deal scoord. De Twingo van de 2e generatie staat net als de Alfa Romeo Mito en Citroën DS3 op een onderstel van een b-segmenter, dus de Twingo rijdt niet als een a-segmenter als de aygo bijvoorbeeld. Voordeel van de twingo is dat die ook nog ruim is met de bank plat en dat er 2e hands veel aanbod is en goedkoop voor een diesel in de wegenbelasting. https://www.gaspedaal.nl/renault/twingo/diesel?pmax=5000&kmax=180000&srt=bj-d

Alternatief is de zuinige 1.2 tce met distributie riem

Terug
Bovenaan