Advies gevraagd: Betrouwbare tweedehands automaat auto

Hoi allemaal,


Ik ben op zoek naar een tweedehands auto, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen. Ik heb tot nu toe pech gehad met auto's en wil graag een betere keuze maken. Mijn vorige auto was een Audi A4, maar daar ging de distributieketting stuk. Daarvoor had ik een BMW 3-serie, die ook problemen gaf. Nu wil ik het graag goed aanpakken.


Mijn budget is ongeveer € 10.000, en ik ben specifiek op zoek naar een automaat. Ik dacht aan een Volkswagen Golf, maar ik vraag me af of dat haalbaar is binnen mijn budget. Vanaf welke kilometerstand raden jullie aan om naar een auto te kijken?


Ik heb eerlijk gezegd niet veel verstand van auto's, en deze keer wil ik zelf een goede keuze maken. Hebben jullie tips of suggesties voor een leuke en betrouwbare auto binnen mijn budget? Alle hulp is welkom!


Alvast bedankt!

Update:

Hey jongens! Dank jullie wel voor het meedenken. Ben vrij nieuw op dit forum, ben inderdaad niet duidelijk geweest. Eisen:

- automaat
- niet duur in onderhoud (als in audi/bmw) daar heb ik echt inmiddels een slechte ervaring mee
- bouwjaar maakt in principe niet uit
- liefst volkswagen (golf?)
- hoeft geen sedan te zijn:)
 
Laatst bewerkt:
We willen je hier graag helpen, maar dan is wat meer informatie wel handig om een goed advies te geven.
Wat zoek je voor soort auto? Je hebt nu 2 sedans genoemd, moet het weer een sedan worden?
Hoe groot en hoeveel mensen moeten er mee kunnen?
Hoeveel kilometers rij je per jaar?

Honda Accord
0-f6c4093da00a5b25fcd9b38ed97c1273.jpg

Mazda 6
mazda-6-2-0-s-vt-ts-automaat-navigatie.jpg

2 voorbeelden van auto's die ongeveer even groot zijn als wat je nu hebt.
 
10k budget, niks met auto’s, moet betrouwbaar. Koop een Toyota. Iets met 150.000 km en een sluitende onderhoudshistorie. Dat zou goed moeten gaan. Een Auris of een Corolla of zo. Nog zuinig ook. Een Golf kan ook prima en persoonlijk vind ik dat een veel mooiere en fijnere auto, maar de oudere DSG’s kunnen wel eens wat problemen geven. Zeker met je budget zou ik daarover twijfelen.
 
Renault laguna van de laatste generatie, maar bij de automaat zit je standaard aan de 2 liter turbo vast en die is niet heel zuinig.
Dit is inderdaad een goede keus. De auto heeft een degelijke Renault motor met traditionele automaat. En de auto rijdt erg lekker.

De Renault Megane 2.0 met CVT automaat is ook een goede keus.
In de Megane zit de 2.0 van Nissan met Japanse CVT van Jatco.

Met dit budget is het best lastig, omdat je al naar oude auto's kijkt, en de staat per auto sterk kan verschillen.

Een Toyota Auris en Honda Insight zijn ook goede opties .
 
Ik hoop dat TS nog even bij ons terugkomt op wat ze zoekt, hoewel ze dat lijkt aan te geven (VW Golf). Maar voorheen wel sedans heeft gereden die net een maatje groter waren. Maar ze lijkt nu op zoek naar een VW Golf of iets vergelijkbaars. Toyota Auris kan dan veilige optie zijn. Hoewel ikzelf ook wel gecharmeerd ben van de Optima van @Auto encyclopedie. Dat is vaak toch een model wat ook wat wordt vergeten en over het hoofd gezien.

Kwam zelf ook nog deze Golf tegen, die ik wel aardig vond:


Of een Opel Astra van de K generatie, maar die zijn er met automaat voor dit budget niet zoveel:


Of bij Kia maar dan een maatje kleiner dan de Optima, de Ceed:


Als jezelf vooral mobiel wil zijn en niet te veel kilometers erbij rijdt per jaar, dan is een auto met 170.000km op zich prima. Rijdt jezelf best wat kilometers, dan zou ik misschien op zoek gaan naar een wat oudere auto met een lagere kilometerstand.
 
We willen je hier graag helpen, maar dan is wat meer informatie wel handig om een goed advies te geven.
Wat zoek je voor soort auto? Je hebt nu 2 sedans genoemd, moet het weer een sedan worden?
Hoe groot en hoeveel mensen moeten er mee kunnen?
Hoeveel kilometers rij je per jaar?

Honda Accord
0-f6c4093da00a5b25fcd9b38ed97c1273.jpg

Mazda 6
mazda-6-2-0-s-vt-ts-automaat-navigatie.jpg

2 voorbeelden van auto's die ongeveer even groot zijn als wat je nu hebt.
Hallo Frits,

Dankjewel voor je reactie. Hoeft geen sedan te zijn. Ik heb een volkswagen in mijn gedachte.
 
Hallo Frits,

Dankjewel voor je reactie. Hoeft geen sedan te zijn. Ik heb een volkswagen in mijn gedachte.
Ik rij btw niet veel.
Ik hoop dat TS nog even bij ons terugkomt op wat ze zoekt, hoewel ze dat lijkt aan te geven (VW Golf). Maar voorheen wel sedans heeft gereden die net een maatje groter waren. Maar ze lijkt nu op zoek naar een VW Golf of iets vergelijkbaars. Toyota Auris kan dan veilige optie zijn. Hoewel ikzelf ook wel gecharmeerd ben van de Optima van @Auto encyclopedie. Dat is vaak toch een model wat ook wat wordt vergeten en over het hoofd gezien.

Kwam zelf ook nog deze Golf tegen, die ik wel aardig vond:


Of een Opel Astra van de K generatie, maar die zijn er met automaat voor dit budget niet zoveel:


Of bij Kia maar dan een maatje kleiner dan de Optima, de Ceed:


Als jezelf vooral mobiel wil zijn en niet te veel kilometers erbij rijdt per jaar, dan is een auto met 170.000km op zich prima. Rijdt jezelf best wat kilometers, dan zou ik misschien op zoek gaan naar een wat oudere auto met een lagere kilometerstand.
 
Hi!

Dankjewel voor het meedenken. Het hoeft inderdaad geen sedan te zijn. Ik neig idd naar de volkswagen golf. Verder maak ik niet zoveel km’s.
 
Ik heb zelf eigenlijk alleen maar auto’s uit de VW stal gereden en nog nooit wat gehad. Pak een 1.4 of 1.5 motor uit 2014 of later en daarmee heb je niks te vrezen. DSG goed proefrijden of hij geen geluid maakt of hakerig rijdt. Niet bezuinigen op het onderhoud van de bak. En 1.500 euro achter de hand houden, voor het geval er toch wat mee is.
 
Ik zou met dit budget en jouw vraag naar betrouwbaarheid toch zoeken naar auto uit Japan en een Volkswagen Golf uit mijn hoofd zetten. Als je wat meer te besteden hebt zou dit advies anders zijn, maar voor € 10.000 zit je toch een beetje in de probleemjaren van Volkswagen qua motorisering en betrouwbaarheid van de automaat Dat betekent niet dat je geen goede golf kunt kopen, alleen de kans op problemen is groter dan bij andere merken. Kies een auto met atmosferische motor, dat zijn auto's met relatief grote motorinhoud maar zonder turbo. Eventueel een hybride. Die van Toyota hebben een uitstekende reputatie qua betrouwbaarheid, dat kan ik uit praktijk beamen. Maar ook een Honda Jazz of Civic of een Mazda (3) hebben de reputatie auto's te maken die lang meegaan zonder al te veel problemen. Doordat je geen turbo hebt lever je wel wat in aan trekkracht en de hybride aandrijflijn van Toyota heeft een specifiek karakter dat eigenlijk het best past bij een wat rustige rijstijl.

O ja, die Optima die Autoencyclopedie noemt is ook een prima optie. Veel waar voor je geld, ik dacht dat ze duurder zouden zijn. Wel een grote en zware auto, dus de autokosten kunnen wel oplopen.
 
Laatst bewerkt:
Toyota / Mazda / Honda zou mijn top 3 zijn met je budget en de meeste wensen van je lijstje.
Ik vrees echt dat je met 10K aan de onderkant zoekt qua Golf. Of oud, of veel KMS of veel eigenaars of de laatste jaren minimaal onderhoud gepleegd, geen of amper garantie… bij Jet Cars zal het vast lukken maar of je dat wil is een ander verhaal.
Bekijk zeker ook de reviews van de verkopende garage.
 
Ik heb zelf eigenlijk alleen maar auto’s uit de VW stal gereden en nog nooit wat gehad. Pak een 1.4 of 1.5 motor uit 2014 of later en daarmee heb je niks te vrezen. DSG goed proefrijden of hij geen geluid maakt of hakerig rijdt. Niet bezuinigen op het onderhoud van de bak. En 1.500 euro achter de hand houden, voor het geval er toch wat mee is.
Nou voor met €1500 kom je niet ver als de dsg bak het begeeft
 
Laatst bewerkt:
@Kalman2 die optima die in Hoogeveen staat komt qua prijs ook niet helemaal overeen met ander optima kandidaten van dat budget. Ik denk als je optima hybride wil dat je nu je slag moet slaan voordat het youngtimer wordt.
 
Hoe goed is een Kia optima? Zijn daar gegevens over? Dit type is nauwelijks verkocht in NL
De 2 liter is dezelfde als die veel andere kia/hyundai producten zit en is nog met indirecte inspuiting. De automaat is een oudewetse 6 traps van chrysler die in licentie verder ontwikkeld is door hyudai kia en heeft ook een korte tijd in andere kia/hundai modellen gezeten. De Europese optima hybride wijkt af van de Amerikaanse die heeft een 2.4 met cvt bak.
 
Ik zou met dit budget en jouw vraag naar betrouwbaarheid toch zoeken naar auto uit Japan en een Volkswagen Golf uit mijn hoofd zetten. Als je wat meer te besteden hebt zou dit advies anders zijn, maar voor € 10.000 zit je toch een beetje in de probleemjaren van Volkswagen qua motorisering en betrouwbaarheid van de automaat Dat betekent niet dat je geen goede golf kunt kopen, alleen de kans op problemen is groter dan bij andere merken. Kies een auto met atmosferische motor, dat zijn auto's met relatief grote motorinhoud maar zonder turbo. Eventueel een hybride. Die van Toyota hebben een uitstekende reputatie qua betrouwbaarheid, dat kan ik uit praktijk beamen. Maar ook een Honda Jazz of Civic of een Mazda (3) hebben de reputatie auto's te maken die lang meegaan zonder al te veel problemen. Doordat je geen turbo hebt lever je wel wat in aan trekkracht en de hybride aandrijflijn van Toyota heeft een specifiek karakter dat eigenlijk het best past bij een wat rustige rijstijl.

O ja, die Optima die Autoencyclopedie noemt is ook een prima optie. Veel waar voor je geld, ik dacht dat ze duurder zouden zijn. Wel een grote en zware auto, dus de autokosten kunnen wel oplopen.
Een 1.0 Golf met 116pk uit 2016, dat lijkt me niet echt meer de probleemjaren en de probleemmotorisering?
In mijn 2017 Ibiza IV uit 2017 met nu 130.000km op de teller is deze motor verder probleemloos.
Een Golf is iets zwaarder dan de Ibiza, maar dat valt ook te overzien op zich.


Ik zou een Golf als deze, mits onderhoud aantoonbaar en tijdig is uitgevoerd, best nog aandurven en ook durven aanbevelen. Ook met dit budget.
 
De 2 liter is dezelfde als die veel andere kia/hyundai producten zit en is nog met indirecte inspuiting. De automaat is een oudewetse 6 traps van chrysler die in licentie verder ontwikkeld is door hyudai kia en heeft ook een korte tijd in andere kia/hundai modellen gezeten. De Europese optima hybride wijkt af van de Amerikaanse die heeft een 2.4 met cvt bak.
Indirecte inspuiting! Een verademing! Goede suggestie deze auto. Onbekend maakt onbemind blijkbaar.
 
Indirecte inspuiting! Een verademing! Goede suggestie deze auto. Onbekend maakt onbemind blijkbaar.
Kijk wel goed naar de (meer)kosten t.o.v. andere alternatieven (in de klasse van de Golf 7). Een Kia Optima is dan wel een behoorlijk zware auto. MRB gaat zomaar naar de EUR 1.026 p/jr. Verbruik zal ook hoger liggen. Mogelijk de verzekering ook (hogere nieuwwaarde). Zijn allemaal wel dingen die je je moet realiseren.

Maar als je refenties een Audi A4 e/o BMW 3-serie zijn, dan zullen die meerkosten allicht meevallen (dat zijn ook zwaardere auto's met hogere MRB etc.)

Verder eens dat zo'n Optima wel een goede suggestie is. Vergeten model. Maar zeker geslaagd ook qua looks etc.
 
Laatst bewerkt:
Een 1.0 Golf met 116pk uit 2016, dat lijkt me niet echt meer de probleemjaren en de probleemmotorisering?
In mijn 2017 Ibiza IV uit 2017 met nu 130.000km op de teller is deze motor verder probleemloos.
Een Golf is iets zwaarder dan de Ibiza, maar dat valt ook te overzien op zich.


Ik zou een Golf als deze, mits onderhoud aantoonbaar en tijdig is uitgevoerd, best nog aandurven en ook durven aanbevelen. Ook met dit budget.
Vaak is een Leon of Octavia net wat interessanter geprijsd dan een Golf.
 
Vaak is een Leon of Octavia net wat interessanter geprijsd dan een Golf.
Dat zeker. Maar omdat TS zo nadrukkelijk voorkeur heeft voor een Golf 7 daar nu even op ingezoomd.

Maar Leon en Octavia zijn prima alternatieven, die met dezelfde uitrusting scherper zijn geprijsd. Of voor hetzelfde geld meer uitrusting aan boord hebben.
 
Een 1.0 Golf met 116pk uit 2016, dat lijkt me niet echt meer de probleemjaren en de probleemmotorisering?
In mijn 2017 Ibiza IV uit 2017 met nu 130.000km op de teller is deze motor verder probleemloos.
Een Golf is iets zwaarder dan de Ibiza, maar dat valt ook te overzien op zich.


Ik zou een Golf als deze, mits onderhoud aantoonbaar en tijdig is uitgevoerd, best nog aandurven en ook durven aanbevelen. Ook met dit budget.
Die Golf heeft 170.000km gereden. Doet hij het nog steeds probleemloos bij 200.000km? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel downsizemotoren met turbo toch relatief veel problemen hebben met hoge kilometerstanden. Maar misschien is het een inmiddels achterhaald vooroordeel van mij.
 
Toyota / Mazda / Honda zou mijn top 3 zijn met je budget en de meeste wensen van je lijstje.
Ik vrees echt dat je met 10K aan de onderkant zoekt qua Golf. Of oud, of veel KMS of veel eigenaars of de laatste jaren minimaal onderhoud gepleegd, geen of amper garantie… bij Jet Cars zal het vast lukken maar of je dat wil is een ander verhaal.
Bekijk zeker ook de reviews van de verkopende garage.
Ja 10k is mijn budget, alhoewel ik wel moet zeggen mocht ik echt een leuke golf kunnen kopen dat ik best wel tot 12/13k MAX zou gaan.
 
Materialen die gebruikt worden zijn dan ook merkbaar minder.
Niet met je eens. Spreek zelf uit ervaring als Leon rijder. Ik vind juist die glimmende stuurtjes in een Golf een afknapper t.o.v. bijvoorbeeld het interieur van een Leon. Maar dat is smaak.

Idem laatste generatie Polo vs laatste generatie Ibiza. Materialen zijn anders wellicht, maar minder? Nee vind ik niet.
 
Niet met je eens. Spreek zelf uit ervaring als Leon rijder. Ik vind juist die glimmende stuurtjes in een Golf een afknapper t.o.v. bijvoorbeeld het interieur van een Leon. Maar dat is smaak.

Idem laatste generatie Polo vs laatste generatie Ibiza. Materialen zijn anders wellicht, maar minder? Nee vind ik niet.
Kwaliteit van de lak en vloerbedekking bijv zijn beter in een VW, dan in een Seat. Ook sluiten de interieurdelen in een VW beter dan in een Seat. Prijsverschil komt niet uit de lucht vallen.
 
Kwaliteit van de lak en vloerbedekking bijv zijn beter in een VW, dan in een Seat. Ook sluiten de interieurdelen in een VW beter dan in een Seat. Prijsverschil komt niet uit de lucht vallen.
We gaan het op dit punt niet met elkaar eens worden. Weet niet op welke feiten jij je aannames baseert. Maar laten we deze discussie sluiten. Hier is TS niet mee geholpen.
 
Een VW Golf is een leuke en degelijke auto. Net als de Seat Leon of een Skoda Octavia. De automaten moeten wel onderhouden worden heb ik altijd begrepen. Handig om te checken bij aanschaf.
Kleine motoren zou ik links laten liggen. Downsized motoren zijn net als getunede motoren: ze draaien op hun maximale kunnen. Het verschil is alleen dat je een downsized motor vaker op de staart trapt om mee te komen met de rest, waardoor slijtage sneller gebeurd.

Vanaf de 1.4tsi kijken is mijn advies, en kijk goed naar uitrusting! Versleten knopjes zijn voor een habbekrats te vervangen (en is goed zelf te doen).
 
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een Seat Leon FR Sport, voorkeur een automaat (DSG) met niet al te veel kilometers. Op Marktplaats zie ik veel interessante auto’s met uitgebreide opties. De kilometerstand ligt vaak rond de 150.000 km, en de bouwjaren variëren tussen 2013 en 2017. De prijzen liggen meestal tussen de 10.000 en 15.000.

Ik zou het liefst een model vanaf 2016 willen, maar sommige mensen in mijn omgeving zeggen dat je voor deze prijs ook een model uit 2017 of 2018 kunt vinden. Ik twijfel nu een beetje over wat een normale prijs is. In Duitsland zijn ze wel goedkoper. Is het handig om daar te kijken? En is een 2015 model ook oké?

De meeste autom’s die ik zie hebben rond de 130.000 km op de teller, een 1.4 benzinemotor, en leuke opties zoals een panoramadak en DSG-automaat. De prijs ligt vaak rond de a 12.000 - 13.000, maar veel van deze modellen zijn uit 2015.

Heeft iemand advies over wat een goede prijs is en waar ik op moet letten? Ik heb geen verstand.

Gr!
 
In jouw geval zou ik dan uitkijken naar een gereputeerde garage (google review is je vriend ) en een garantie uitgebreider dan “tot aan de poort”. Verse APK ook bij een goed adres. Je geeft zelf aan er niks van te kennen maar zeg dit vooral nooit tegen de verkopende partij! Zal dan wellicht niet het koopje van de week zijn, maar ellende achteraf kost ook geld.

Ik heb al 3x geïmporteerde auto’s gehad (DUI) via een specialist en nooit gedonder, maar je hoort ook andere verhalen uiteraard.
 
Gewoon een kleine ja. Hoeft geen grote auto te zijn.
Dan zou ik eens kijken naar een Polo, Ibiza, Fabia etc. Heb er eentje van 13K toegevoegd aan mijn vorige post, dat is wel boven je budget, maar die heeft nog geen 53K op de teller. Anders heb je ook een Polo met nog geen 92K op de teller voor 11K:

Geen idee wat betrouwbare motoren e.d. zijn, daar kunnen anderen vast beter mee helpen, maar 60-100K minder op de teller helpt wel mee als het op betrouwbaarheid aankomt.
 
De Polo staat niet zo best bekend meen ik.

De DSG-automaten schijnen van na 2013 redelijk prima te zijn, maar hebben wel onderhoud nodig.
 
Is een volvo v40 niet een betere optie, tot 2015 had deze ford techniek aan boord en bij de facelift techniek van volvo zelf. Zal zelf voor een facelift model gaan, correctie vlak voor de facelift kreeg die de 1.5 van volvo.
 
Laatst bewerkt:
Als je meer kans wilt hebben op probleemloos rijden zou ik toch voor een japanner gaan. Maar goed, als je een Leon mooier vindt, dan moet je dat doen. Let in ieder geval op het onderhoud en mijdt de probleem motoren.
 
De Polo staat niet zo best bekend meen ik.

De DSG-automaten schijnen van na 2013 redelijk prima te zijn, maar hebben wel onderhoud nodig.
Ik heb een paar maanden in een Polo diesel met DSG uit 2019 gereden, dat reed wel fijn.

Maar goed, ik zou persoonlijk ook verder kijken dan alleen VAG.
 
Als je meer kans wilt hebben op probleemloos rijden zou ik toch voor een japanner gaan. Maar goed, als je een Leon mooier vindt, dan moet je dat doen. Let in ieder geval op het onderhoud en mijdt de probleem motoren.
Ik zat ook te malen in de verstandig Aziatische hoek, maar dan kon ik niet echt wat bedenken wat een goed alternatief is voor de seat leon. Mazda 3 is wellicht iets, maar daar vragen ze stevige prijzen voor. Modellen als een auris, lancer, pulsar , CT200 en of ceed/ i30 is denk ik minder beleving dan een leon
 
Modellen als een auris, lancer, pulsar , CT200 en of ceed/ i30 is denk ik minder beleving dan een leon

Een Leon heeft wat mij betreft exact evenveel beleving. Een Cupra is de uitzondering. Verder gewoon een donders saaie auto wat mij betreft.
Maar beleving wordt ook niet echt gevraagd. Een "leuke auto" is natuurlijk volledig subjectief.

Betrouwbaar wordt wel gevraagd en dan zou ik zeker eerder richting Aziatisch gaan. Een Mazda 3 lijkt me een goede keuze inderdaad.
Suzuki Swift wellicht? Geen idee wat voor automaten daar in liggen.
 
Wat vind je van een Renault Clio ?

Ik heb zelf sinds juni 2020 een Renault Clio V 130 TCe ( 1.330CC) ,
in RS Line uitvoering, met 7 traps automaat met dubbele koppeling.

Hele fijne, snelle, degelijke, en bijzonder betrouwbare auto, een aanrader in zijn klasse. De auto is ook met andere degelijke motoren geleverd zoals met 1.0 TCe motor, en als 1.6 hybride.
 
Laatst bewerkt:
Een Leon heeft wat mij betreft exact evenveel beleving. Een Cupra is de uitzondering. Verder gewoon een donders saaie auto wat mij betreft.
Maar beleving wordt ook niet echt gevraagd. Een "leuke auto" is natuurlijk volledig subjectief.

Betrouwbaar wordt wel gevraagd en dan zou ik zeker eerder richting Aziatisch gaan. Een Mazda 3 lijkt me een goede keuze inderdaad.
Suzuki Swift wellicht? Geen idee wat voor automaten daar in liggen.
Een swift is er met een semi , een 4 traps een 6 traps en een cvt.
 
Terug
Bovenaan