Advies en vragen

TFS

Startmotor
Goedemorgen,

Al jaren lees ik mee, geef ik heel soms advies en heb ik ooit bijna een auto gekocht van een mede-forumgebruiker.

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe occasion en kom er niet uit.
Ik wil een auto met ruim voldoende koppel, benzine, max 140K op de teller, max €12,5k minimaal 1500 KG trekgewicht ivm caravan en geen import. Bouwjaar minimaal 2010. Verbruik maakt mij niet heel veel uit, ik ga door deze crisis nog vaker thuiswerken dus zal minder kilometers maken.

Ik heb proefgereden in een Focus 1.6 EcoBoost maar die is te krap. Ook heb ik in de Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost gereden met 160 PK, dat is echt een fijn sturende auto met voldoende koppel en trekgewicht 1600 KG. Op caravantrekker.nl staan ook enkele goede ervaringen met een dergelijke Mondeo. De vanzelfsprekende Toyota RAV4 doet het helemaal niet goed als trekker, aldus de gebruikservaringen. Bij voorkeur wil ik een Ford Kuga 2.5 20V uit 2010 maar die zijn origineel Nederlands niet te vinden.

Het valt op dat de meeste ongeblazen SUV's met bijvoorbeeld een 2.4 benzine het koppel van de Mondeo niet halen. De Mondeo voldoet echter is mijn grootste zorg de duurzaamheid. Een aluminium 1.6 met een lel van een turbo, ik heb het idee dat dit toch niet lang goed kan gaan met 1500 kg aan de trekhaak? Misschien zijn hier ervaringsdeskundigen te vinden? Of andere suggesties qua auto zijn meer dan welkom!

Lijkt mij geen probleem. 160pk uit 1.6 is best aan de veilige kant. Was her niet vooral lage toeren vermijden tijdens het trekken?

Onder de streep van de hele caravanhobby kan je vast een reserve houden voor een nieuwe turbo of motorwissel.

Wat is het MTM van zo'n Mondeo? Als je met alleen een B-rijbewijs gaat werken blijft er wellicht niet veel ruimte over voor een flinke caravan vandaar dat ik het vraag.

Ik heb zelf met hetzelfde vraagstuk in mijn achterhoofd een BMW E60 530i automaat aangeschaft, wel gewoon de sedan want met de Touring werd het wel een heel klein caravannetje wat er nog achter kan.

Of een 1.6 Turbo het allemaal gaat trekken ligt denk ik vooral aan wat voor soort route je gaat rijden. Op een vlakke weg zal het allemaal prima gaan maar ik zou er niet bij wijze van mee de Pyreneeën in gaan.

Dan mix je de wensen en eisen en koop je een Mondeo (station?) 2.5T, evt van iets voor 2010.

Dank voor de input. MTM is 2200kg. Ik heb ook met een Outlander 2.0 cvt gereden, dat was een drama. Meeste koppel Mondeo zit bij 1750 tpm en PK bij 5700 tpm. Op zich ideaal mijn inziens. Je zal inderdaad niet in de 6e versnelling moeten rijden op vlakke weg.
Ik heb ook gezocht op een Mondeo 2.5 20v, dat lijkt mij de ideale middenweg maar vindt er maar eens een.

Kopen? ;) Maar klopt, ze zijn er niet veel en de kans is groot dat je maar een deel van je wensen/eisen af kan vinken (bouwjaar en kmstand zal lastig worden).

Mazda 6 zit op 210 nm, op zich redelijk. Punt is alleen dat de auto zelf een laag eigen gewicht heeft. Op zich is de Mondeo prima, ik heb alleen twijfels bij de duurzaamheid van de 1.6 EcoBoost.

Eis van het bouwjaar laten vallen, en een Mazda CX-7 of Subaru Forester (XT) overwegen? Dat iets? Mercedes GLK of BMW X3 zal hem denk ik ook niet worden wellicht?

Dank voor alle reacties en suggesties. Ik had er al een paar afgestreept maar wellicht handig om eens te gaan proefrijden met een paar van de aangedragen auto’s

Wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-ix35-benzine-2010-49968363
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-ix35-benzine-2010-49954496
https://www.autotrack.nl/a/kia-sportage-benzine-2010-49983923
https://www.autotrack.nl/a/opel-zafira-benzine-2013-48347941

Dank. De IX35 en Sportage vallen af, dit zijn verhoogde hatchbacks, meer niet. Voorkeur is een station.

een insignia 1.6 turbo nog een optie ? maar kan me voorstellen dat een mondeo je voorkeur heeft, maar puur met het motto tegengeluid. De laatste generatie laguna was volgens mij niet zo je ding las ik in een oud topic en de Talisman is nog buiten het budget. Maar iets met de 1.6 turbo van renault-nissan zal niet verkeerd zijn.

Zo'n Mondeo met een 1.6 Ecoboost kan heel wat hebben.
Ik kom eigenlijk nooit klachten tegen (in tegenstelling tot de Volkswagens TSI , Franse THP).
En ja, zoveel koppel rijdt heerlijk.
Wij hebben met een focus 1.0 Ecoboost door de Alpen gereden, volgepakt en 4 personen mee...amper hoeven te schakelen.
Dat is met een turboloze aandrijflijn echt anders, zelfs als die op papier meer PK heeft.
Die 1.6 kun je ook nog eens tunen richting de 200pk. De motor kan dus veel meer aan.

Wat je wel moet weten: het lijkt goed om een caravan te trekken in de 6e versnelling omdat het kan... Maar dat is bij zo'n turbomotor niet verstandig, omdat de motor 1500 km moet zwoegen onder hoge turbodruk (samengeperst lucht=extra warmte).

80 in de 4, 90/100 in de 5e versnelling: de turbo hoeft dan alleen te helpen als je bergje op gaat. Dit produceert minder warmte en de waterpomp draait harder zodat de motor op temperatuur blijft (latere modellen hebben een electrische waterpomp).

Oh ja, ik zag nog een advies over een Opel Insignia...nou we kennen 1 eigenaar die toe is aan de 3e versnellingsbak in 4 jaar tijd (nieuw gekocht). En die reed niet eens een caravan.

Een Ford Mondeo met 1.6 Ecoboost en handbak lijkt mij zeker een uitstekende optie. Je hoort weinig over problemen.

Een concurent als bijvoorbeeld de Renault Talisman met degelijke 1.6 turbo motor van Nissan vind je nog niet binnen je budget.

Dank. Ik lees wel over koelingsproblemen met de 1.6 EB, schijnt een recall voor te zijn geweest. Echter doet de concurrentie het inderdaad slechter. Op toeren houden is inderdaad het bete advies. De old-school Subaru Forester staat ook op de lijst, echter rijdt ik nu een Focus uit 2009 met 0,0 reparaties over 110000 km.

Ik heb zelf een mondeo 1.6 EcoBoost. Heb deze nu ruim 2 jaar heeft nu 169.000km gelopen en heb nog geen noemenswaardige problemen gehad. Alleen reguleer onderhoud. Ik heb inderdaad een terugroepactie van ford gehad (vorig jaar) i.v.m eventueel koelingsprobleem maar dit is in ieder geval bij mij correct en netjes afgehandeld. Kan helaas niets toevoegen over hoe hij het doet met het trekken van een caravan aangezien wij geen caravan hebben.

Dank voor jullie advies, mijn twijfels zijn iets minder omtrent de 1.6 EB van Ford. Ik ga na de vakantie her en der proefrijden.

spoiler alert zei:
Oh ja, ik zag nog een advies over een Opel Insignia...nou we kennen 1 eigenaar die toe is aan de 3e versnellingsbak in 4 jaar tijd (nieuw gekocht). En die reed niet eens een caravan.
Opel heeft inderdaad een bijzonder slechte versnellingsbak gemonteerd in een aantal modellen, de beruchte M32. Alles Opels met 320 Nm of minder en een zesbak hebben deze. Er is wel een bepaalde periode dat deze veel problemen geeft, er is een update geweest waarna het beter geworden is. Alles met meer dan 320 Nm heeft de veel betere F40 bak, hier zijn eigenlijk geen problemen van bekend.

TFS zei:
Dank voor de input. MTM is 2200kg. Ik heb ook met een Outlander 2.0 cvt gereden, dat was een drama. Meeste koppel Mondeo zit bij 1750 tpm en PK bij 5700 tpm. Op zich ideaal mijn inziens. Je zal inderdaad niet in de 6e versnelling moeten rijden op vlakke weg.
Ik heb ook gezocht op een Mondeo 2.5 20v, dat lijkt mij de ideale middenweg maar vindt er maar eens een.
Heb je dan wel E-achter-B? Anders mag je maximaal een caravan van maximaal 1300 kg. Achter mijn Insignia mag ik met B alleen maar aanhangers tot 1100 kg rijden aangezien die zo achterlijk zwaar is.

Yes, ik heb E. Maar een caravan van 1300 kg is wel een joekel hoor. Ik zoek naar een opbouwlengte van 500 cm.

Terug
Bovenaan