Advies eerste autotje (hatchback)

jens 2896182

Startmotor
Goedenavond allen,

Ik heb laatst eindelijk mijn rijbewijs gehaald en ik zit op dit moment te springen om mijn eigen autootje te kopen, alleen ik heb geen flauw idee welke! Na jaren sparen en hard werken heb ik nu ca. 7000-10000EUR te besteden.

Een paar kleine eisen die ik stiekem wel heb :)
- Zuinig en goedkoop in gebruik (onderhoud etc)
- 7000-10000eur budget
- 5 deurs
- beetje sportief (hoeft zeker geen racewagen te zijn maar uren trappen naar de 100 is geen optie)
- gewoon een leuk autotje

Een Skoda Fabia (2016) of Hyundai i20 (ook 2016) vind ik qua uiterlijk zeer mooi, en een C3/Corsa vind ik wat minder qua uiterlijk/stijl.
Op dit moment staan mijn ogen naar het B-segment, maar misschien is een A-segment wel meer voor mij? Kan iemand mij uit de brand helpen? Ik wil mijn geld namelijk niet verkeerd uitgeven.

Super bedankt alvast allemaal!

In het B segment is veel keus. Het meeste kans op een goede auto heb je als je een auto koopt bij een betrouwbaar bedrijf, en een auto die aantoonbaar goed en regelmatig is onderhouden.
De historie is belangrijk.
De kilometerstand zegt in de praktijk erg weinig over de staat, focus je daar dus vooral niet op.

Bij de Skoda Fabia kun je het beste een Fabia met 1.0 TSI kopen, dit is de meest betrouwbare motor, en die heeft ook geen problemen met een hoog olieverbruik zoals de 1.2 TSI.

De Hyundai I20 is gewoon een goede auto, en een goede keus.
Kijk dan ook naar de Kia Rio, die deelt veel techniek, en is ook een goede auto.

Een andere goede optie is de Renault Clio met 0,9 TCe ( 90 TCe) motor, dit is een goede en betrouwbare auto.
In de loop van 2016 kwam de facelift, die zijn mooier afgewerkt, het materiaalgebruik is beter, en hebben minder windgeruis.

Veel auto's in het A segment hebben minder vermogen, maar zijn ook kleiner en lichter. Zelf rijd ik liever in B segment auto's omdat het vaak gewoon meer auto is.
En als je kijkt in het A segment kijk dan eens naar de Fiat Panda of Lancia Ypsilon, vaak over het hoofd gezien maar prima auto's, die veel bieden voor het A segment.

Hoi Jens, kijk ook eens naar de Renault Twingo III zijn standaard 5 deurs en rijden heel leuk. Ook heeft deze auto achterwiel aandrijving dat zie je nooit in dit segment. De 0.9 tce motor uit de Clio is ook leverbaar in de twingo. Daarnaast is er nog een sportieve GT uitvoering met over de 100pk. Wegenbelasting en verbruik zijn lekker laag.

Als je 5 deurs kunt laten vallen kijk dan ook eens naar de fiat 500 1.0 hybride sport uitvoering. Wij hebben deze als 2e auto en ik rij er graag in. Een van de weinige a segmenters met 6 versnellingen. De sport is met het sport uitlaatje en bijbehoorde roffel is echt leuk, ook zit er een abarth stuur in. Zie in mijn omgeving best een aantal jonge mannen erin rijden. Is ook in het mat groen of mat zwart verkrijgbaar!

Skoda Citygo Monte Carlo uitvoering is ook erg leuk. Wel met 70pk nemen anders kom je echt niet vooruit.

Hierboven zijn een aantal B segmenters echter zijn auto’s nu erg duur en krijg je voor dit geld best een oude b segmenter. Vooral de populaire auto’s als een polo Clio Ibiza fieësta zijn erg duur.

Suzuki Swift (evt sport) is ook een goede optie vaak qua gewicht tussen a en b segment in dus lage wegenbelasting.

Ik sluit me bij Frits79 aan.
Nu je je rijbewijs hebt gehaald mag je rijlessen nemen zonder instructeur :)
Koop dus gewoon iets simpels, licht, goedkoop (en niet al te populair, een afgeragde Polo of Golf kan wel goedkoop zijn maar dat heeft een reden...).

Wat Frits79 zegt qua budget, 3 à 5K. Is een kleine betrouwbare Japanner genre Swift/Ignis, Aygo/Yaris, Mazda 2 iets voor je? Tja, chique en sportief of stoer ziet het er niet uit, maar zal je wel toelaten rij ervaring op te doen tegen minimale kosten.
Omdat er nog amper iets nieuws wordt uitgebracht in dat segment houden ze ook nog eens goed hun waarde.
Succes met je keuze!!

Zelf zou ik ook eerst een auto kopen voor de helft van je budget. Genoeg geld voor onderhoud en verzekeringen is ook belangrijk. Een mooie auto kan daarna altijd nog.

Mazda 2, goedkoop in MRB door lage gewicht, deze ziet er sportief uit heeft een 1.5 en nog veel luxe ook.
Mazda 2
mazda-2-1-5-s-vt-executive-1-5-s-vt-executive.jpg

Ten eerste kan je naar de maandelijkse kosten kijken. Verzekering, belasting, brandstof en onderhoud. Die laatste is lastig in te schatten maar over het algemeen geldt: hoe sneller of groter hoe duurder.

Moet je bijvoorbeeld 2000 km per maand gaan rijden dan gaan brandstof en onderhoud ook flink meetellen.

Als je dat allemaal een beetje helder hebt dan heb je misschien toch nog budget over om te kiezen tussen A of B segment. Vervolgens bedenk je hoeveel voordeel je hebt van een B segmenter. Heb je wel eens meerdere personen aan boord? Kinderen of ouderen? Huisdieren? Wil je een fiets achterin kunnen doen? Volbepakte campingvakanties of zelfs vakanties met een aanhanger of vouwwagen?

In principe kun je met de kleinste autootjes heel europa door. Een grotere auto kan wel veel fijner rijden op lange afstanden (hoeft niet altijd) en natuurlijk meer meenemen.

Ik zou me niet blindstaren op een bepaald model. Een goeie deal bij een lokale garage waar ze nog echt zelf monteurs in dienst hebben en waar veel bekenden van je al jarenlang hun auto's kopen en onderhouden is waarschijnlijk slimmer dan de auto met de beste statistieken die te koop staat bij zo'n handelaar die niet eens een poetsdoek in zijn showroom heeft liggen.

Ten eerste bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb zeker een mooi beeld gekregen van waar ik zo ongeveer op moet letten en al een stuk meer vertrouwen (bij een garage kopen!)

Ik ben wel een beetje afgedeinsd van een auto van direct 8-10K... Ik zit nu te loeren naar een Suzuki Swift (het 2013 facelift model), een Mazda 2 (2010 facelift model), Ford Fiesta (facelift 2012) of misschien een Renault Clio (2012). Ze zijn allemaal leuk en sportief in mijn ogen en wel iets waar ik in zou willen rijden. De kosten zitten allemaal tussen de 6-7K wat ik wel kan missen.

Jullie voelen de vraag al aankomen, welke is nu per-se de 'beste'? - Natuurlijk hangt het af van wat er op het moment in de handel is, ik wil 'm ergens in januari gaan kopen dus is nu nog niet te zeggen :)
Of zit tussen mijn voorkeur een model tussen die je beter kan vermijden? Hoe zit het qua onderhoud en kosten?

Dank alvast voor jullie reacties!

Wat al eerder is aangegeven, ik zou iets zoeken van voor al die downsize blokjes. Zoals deze, een sportieve Clio GT met 1.6 blok, 129 pk en zeer betrouwbaar:
Clio 1.6 GT

Wat al eerder is aangegeven, ik zou iets zoeken van voor al die downsize blokjes. Zoals deze, een sportieve Clio GT met 1.6 blok, 129 pk en zeer betrouwbaar:
Clio 1.6 GT
Wat bedoel je hier iets mee? Zijn downsize blokjes de 0.9, 1.0 en 1.2L etc?

En valt deze mazda 2 bijvoorbeeld ook onder een downsize blokje?

Trouwens je linkje werkt helaas niet ;/

Ik zou ook zeker voor minimaal B segment gaan.
De Clio vanaf 2013 is echt een leuke auto en de 0.9tce schijnt heel betrouwbaar te zijn.
Vergeet de eerder genoemde Twingo III. Wat een drama is dat ding. Super windgevoelig. De enige auto waar ik ooit in heb gereden waarbij het met een beetje stevige wind gewoon eng werd.

Swift schijnt nogal rumoerig te zijn van binnen.
De Fiesta is ook erg leuk.

Heb je al een idee van wat je per jaar ongeveer gaat rijden?

Ik denk dat je zelf moet kiezen wat je ten eerste prettig vindt (qua zit, of stuurwielbediening, radio, tellers, hendels etc) sommige zijn wat langer, andere krijgen een zere rug, 'haten' bepaalde dingetjes in het interieur, worden misselijk van oranje tellers of helemaal wild van witte wijzerplaten :D.

Financieel/praktisch kan je nog wat letten op 'dure opties', leuk als ze erop zitten maar bijvoorbeeld ledverlichting of dikke velgjes geven weer hogere kosten bij slijtage/schade.

Je kan dus van tevoren wel zeggen dat een Clio of Fiesta beter is, maar als nu blijkt dat er op 20 minuten rijden een Mazda staat waarbij je een veel eerlijker gevoel krijgt van de zaak en verkoper en er blijkt ook nog simpele verlichting en veel jongere bandjes op te zitten dan zou ik gewoon daarvoor gaan. Je kan op de tweedehandsmarkt namelijk niet zomaar precies uitkiezen dat je een bepaald model van een bepaalde leeftijd en uitrusting wil. Zo kieskeurig kan je zijn bij een bepaalde sportauto of klassieker waar je jaren naar zoekt maar voor je eerste autootje maak je een betere deal als je niet te kieskeurig gaat zoeken.

Ik zou ook zeker voor minimaal B segment gaan.
De Clio vanaf 2013 is echt een leuke auto en de 0.9tce schijnt heel betrouwbaar te zijn.
Vergeet de eerder genoemde Twingo III. Wat een drama is dat ding. Super windgevoelig. De enige auto waar ik ooit in heb gereden waarbij het met een beetje stevige wind gewoon eng werd.

Swift schijnt nogal rumoerig te zijn van binnen.
De Fiesta is ook erg leuk.

Heb je al een idee van wat je per jaar ongeveer gaat rijden?
Ik denk tussen de 3000-6000km per jaar.
Ik neig zelf ook meer naar een Fiesta/Mazda 2 puur omdat ik die gewoon het mooiste vindt.

En valt deze mazda 2 bijvoorbeeld ook onder een downsize blokje?
Als er nu 1 betaalbaar merk is dat NIET meegaat in het downsize gebeuren is het wel Mazda... en het zijn atmosferische blokken (geen turbo) met onderhoudsvrije kettingaangedreven nokkenassen (geen rubberen riemen).

Als je bedenkt dat een arm geperst 1.2 motortje slagschepen als een Peugeot 508, Renault Espace ed. in beweging moet brengen (2 willekeurige voorbeelden uit FRA, er zijn ook Duitse voorbeelden zoals de 1.0 in een Ford Mondeo)... dan heeft dat 1.5 blok van die 2 een stressloos bestaan.

Als er nu 1 betaalbaar merk is dat NIET meegaat in het downsize gebeuren is het wel Mazda... en het zijn atmosferische blokken (geen turbo) met onderhoudsvrije kettingaangedreven nokkenassen (geen rubberen riemen).

Als je bedenkt dat een arm geperst 1.2 motortje slagschepen als een Peugeot 508, Renault Espace ed. in beweging moet brengen (2 willekeurige voorbeelden uit FRA, er zijn ook Duitse voorbeelden zoals de 1.0 in een Ford Mondeo)... dan heeft dat 1.5 blok van die 2 een stressloos bestaan.

Super! De Mazda 2 lijkt me een heel mooie optie (vind hem gewoon top eruit zien) alleen jammer dat er geen cruise control op zit (de optie is er wel alleen dan ben je alsnog 8-9k kwijt voor een model met cruise control).
Heb een tijdje gereden in een model zonder cc en vond het niet relaxed voor op de snelweg.
Is er een manier om dit alsnog in te bouwen of dwaal ik nu tever door in mijn verwachtingen...

mocht dit niet kunnen neig ik meer naar een fiesta voor 6-7k met wel cruise control (en helaas ook een 1.0 turbo motor)

Ik zou een auto zonder cruise control ook laten staan. Nu rijd ik ook 30-35k per jaar, maar ook met minder zou ik niet meer zonder willen.
Achteraf inbouwen werkt volgens mij nooit zo goed als origineel tenzij ze het originele systeem kunnen retrofitten.

1.0 turbo motor zou ik niet voor weglopen. Heb dat nu ook in mijn veel grotere Octavia. Motor is zelfs daarin vlot zat en trek er zelfs een caravan van ca. 1200kg mee.

Achter af inbouwen is prima te doen, heb het vroeger regelmatig gedaan en altijd probleemloos. Alleen geen idee of het ook werkt bij modernere auto's

Als je cruises control belangrijk vind ga dan voor een clio 3 1.2 tce bouwjaar 2009/2013 die hebben het er vaak opzitten. Die hebben nog de oude 1.2 tce met distributieriem. Als je niks van de prijs afkrijgt probeer er een nieuwe riem op te laten zetten, en dit ook op papier ivm garantie. Let bij mazda op roest en met een grote boog om de lpg uitvoering

Let bij mazda op roest en met een grote boog om de lpg uitvoering
Dat van de lpg klopt, al is dat niet interessant met de verwachte kilometers. Roesten doet deze generatie 2 niet. Maar je moet er wel op letten net zoals bij alle auto's die je in de goedkopere klasse gaat kopen.

Sorry, voor de slechte link. Ik bedoelde onderstaande Clio. En inderdaad zo'n Mazda 1.5 is ook een prima keuze. Verder ben ik het vooral eens met het standpunt dat je vooral zelf een stuk moet gaan rijden met meerder kandidaten. Ik heb ooit eens een proefrit gemaakt met een auto die ik dacht geweldig te vinden, maar het rijden viel zo tegen.

Clio 1.6 GT

Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt voor de suggesties iedereen!

Een mazda 2 wil en ga ik sowieso naar kijken, voor een paar tientjes gooi je er een beeldscherm in en dan is het interieur ook een stuk behagelijker!

Mocht deze nu niet beschikbaar zijn zit ik toch te loeren naar een Clio 4 of Fiesta mk6/7 (die vanaf 2012)
Hoe zit het motorisch met deze auto's? Het gaat hier om de 1.0 Ecoboost 101pk van Ford en de 0.9 TCe van Renault. Het (opgegeven) verbruik ligt zo'n 1,6L/100km lager dan de Mazda 2. Al zou ik 7000km per jaar gaan rijden scheelt dit zo 200-250 euro aan brandstof per jaar. Of let ik hier nu teveel op en moet je niet zo op NEDC waardes letten?

Super bedankt alweer voor jullie tijd

Sorry, voor de slechte link. Ik bedoelde onderstaande Clio. En inderdaad zo'n Mazda 1.5 is ook een prima keuze. Verder ben ik het vooral een met het standpunt dat je vooral zelf een stuk moet gaan rijden met meerder kandidaten. Ik heb ooit eens een proefrit gemaakt met een auto die ik dacht geweldig te vinden, maar het rijden viel zo tegen.

Clio 1.6 GT

Persoonlijk zou ik dan toch gaan voor een generatie jongere clio (clio IV). Bijvoorbeeld deze.

https://www.autowereld.nl/renault/clio/0-9-tce-dynamique-2e-eigenaar-navi-clima-cruise-camera-pdc-keyless-n-a-p-apk-tot-0-38964093/foto.html

Auto is toch 5 jaar jonger dan de Mazda 2 hierboven. Al zegt leeftijd niet alles... Ontwerp is nu 10 jaar oud, maar voelt nog altijd fris en modern aan.

Weet niet in hoe verre de 5-deurs wens een echte keiharde eis is.
Zo niet dan zou een Opel Adam ook nog kunnen.

Wat ruimte/formaat betreft een A-segmenter maar wat rijeigenschappen en vooral ook uitrusting betreft B-segment ( staat ook op onderstel van de Corsa ). De opties / uitrusting van de Adam is ronduit bijzonder voor deze klasse, met diverse luxe opties die vaak niet leverbaar zijn in dit formaat auto.

Verder zou ik me sowieso niet zo heel erg druk maken om verbruik en ontbreken van een Cruise Control bij zo'n ontzettend laag jaarkilometrage, gewoon niet zo boeiend/belangrijk.

Succes met proefrijden en je uiteindelijke keuze (y)

Kennen die eerste 1.0 Ecoboost blokken niet veel problemen? Hoorde ik bij de Focus wel, lekkage bij de koeling en gedoe met de natte riem meen ik te herinneren.
Voor het onderhoud mee oppassen, dan is een atmosferisch blok beter. Wil niet zeggen dat de kleine 3 cilinder turboblokken slecht zijn; maar er zitten wel een paar tussen die veel problemen kennen.

Eigenlijk is de belangrijkste tip, ga in de auto zitten en als het wat lijkt rijden.

Wat ik zelf fijn vindt aan een motor met turbo dat er al veel koppel ( kracht) beschikbaar is bij lage toeren. In de praktijk betekent dat minder schakelen, en minder vaak hoge toeren, en minder geluid. De motor voelt aan als veel groter.
Als je de auto goed en regelmatig laat onderhouden, en gewoon netjes rijdt dan gaat een turbo niet snel stuk. Ik heb zelf nog nooit een turbo kapot gehad, zelfs bij hele hoge kilometerstanden.

Kies ook gewoon een auto waar je blij van wordt.

De betrouwbaarheid van een oudere auto wordt sterk bepaald door hoe er mee is omgegaan, en of de auto goed is onderhouden. Veel eigenaren in korte tijd is meestal geen goed teken, vaak hebben deze auto's veel achterstallig onderhoud.
Door inwerking van het klimaat veroudert een auto ook, bij een oudere auto zul je eerder uitgedroogde rubbers, en roest tegen komen.

Als je geen verstand van auto's hebt, neem dan iemand mee,
of koop de auto bij een betrouwbare garage met eigen werkplaats.

Hoihoi allemaal!

Ik heb even gekeken en ik heb nu alle ogen op een Suzuki Swift. Specifiek van t bouwjaar 2011.
Nog 1 vraag: hoe is deze auto? Is de motor degelijk (het gaat hier om de 1.2 met 94PK) en hoe zit het met de distributieriem? Ik heb gehoord dat Suzuki's best degelijke auto's zijn. En waar extra op letten bij de aankoop?
Mocht dit allemaal in orde zijn dan wil ik m kopen.

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Kennen die eerste 1.0 Ecoboost blokken niet veel problemen? Hoorde ik bij de Focus wel, lekkage bij de koeling en gedoe met de natte riem meen ik te herinneren.
Voor het onderhoud mee oppassen, dan is een atmosferisch blok beter. Wil niet zeggen dat de kleine 3 cilinder turboblokken slecht zijn; maar er zitten wel een paar tussen die veel problemen kennen.

Mocht de Swift m niet worden wil ik toch wel graag een sportieve Fiesta. Dan ga ik wel voor de facelift (2012+). Heeft dit blok ook die problemen of?

Hoihoi allemaal!

Ik heb even gekeken en ik heb nu alle ogen op een Suzuki Swift. Specifiek van t bouwjaar 2011.
Nog 1 vraag: hoe is deze auto? Is de motor degelijk (het gaat hier om de 1.2 met 94PK) en hoe zit het met de distributieriem? Ik heb gehoord dat Suzuki's best degelijke auto's zijn. En waar extra op letten bij de aankoop?
Mocht dit allemaal in orde zijn dan wil ik m kopen.

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Volgens mij heeft die een ketting die een (auto) leven mee gaat

Laatst bewerkt:
De lagers van de versnellingsbak van de Suzuki Swift willen nog wel eens stuk gaan, net als roest is dit een punt van aandacht. Voor de rest is het een goede auto.

Bij de 1.0 ecoboost motor van Ford komen nog wel eens lekkages van het koelsysteem voor, en de distributieriem loopt in olie, de motor is gevoelig voor de juiste olie.
Bij Ford is roest ook altijd een punt van aandacht.

Succes.

Heb je 1 specifieke Swift op het oog?
Ik lees regelmatig dat het niet de stilste auto in zijn klasse is, maar als eerste auto maakt dat niet zoveel uit wellicht

Heb je 1 specifieke Swift op het oog?
Ik lees regelmatig dat het niet de stilste auto in zijn klasse is, maar als eerste auto maakt dat niet zoveel uit wel
Heb er nu 123 niet een specifieke op het oog, maar al zou deze er mid-januari nog staan zou ik wel naar zoiets kijken (howel dit de 4x4 is)

Of zoiets:

En dan sta ik ook altijd nog open voor een 2012+ fiesta of een mazda 2

Dankje! Denk zelf om voor de niet 4x4 te gaan, gezien die minder goed brandstofverbruik heeft en zwaarder is dus 10,- de maand meer belasting..

Kwam ook nog een suzuki Baleno tegen die gek genoeg ruimer en lichter is dan een swift? Hoe zit het met deze auto als ik mag vragen?

Bij de Ford 1.0 Ecoboost waren er wat issues met het koelsysteem in de eerste jaren. Goed het niveau van de koelvloeistof in de gaten houden dus. En de slangen vervangen door die van een latere versie.
De riem moet elke 8 jaar vervangen worden, dat is een grote en daardoor prijzige klus. Die interval was eerst 10 jaar. Het is belangrijk dat altijd de goede olie gebruikt is.
Zo'n Swift is vrij hufterproof. Een Baleno is ook een goede auto, inderdaad opvallend licht! Daardoor zuinig en voordelig in de vaste lasten.

Bij de Ford 1.0 Ecoboost waren er wat issues met het koelsysteem in de eerste jaren. Goed het niveau van de koelvloeistof in de gaten houden dus. En de slangen vervangen door die van een latere versie.
De riem moet elke 8 jaar vervangen worden, dat is een grote en daardoor prijzige klus. Die interval was eerst 10 jaar. Het is belangrijk dat altijd de goede olie gebruikt is.
Zo'n Swift is vrij hufterproof. Een Baleno is ook een goede auto, inderdaad opvallend licht! Daardoor zuinig en voordelig in de vaste lasten.
Bedankt voor je antwoord!

Ik denk dat ik er wel grofweg uit ben en een selectie heb gemaakt qua auto's. Een Suzuki Swift of Baleno en een Mazda 2 zijn toch wel mijn favoriten qua uiterlijk en degelijkheid. Maar eens kijken wat er verkrijgbaar is.
De Fiesta laat ik links staan, ik hoor veel over mogelijke problemen en let's be fair - het interieur ziet er gewoon niet uit.

Bedankt allemaal voor jullie hulp en hopelijk kunnen andere kopers hier ook veel info uithalen!

Buurman heeft ook een Baleno. Best een leuke wagen om te zien en wellicht ook goedkoper dan een Swift omdat deze minder bekend is? Schijnt ook kwalitatief goed te zijn.

Zie bij de Baleno en sommige Swifts ook stoelverwarming. Fijne optie hoor!

Ik denk dat ik er wel grofweg uit ben en een selectie heb gemaakt qua auto's. Een Suzuki Swift of Baleno en een Mazda 2 zijn toch wel mijn favoriten qua uiterlijk en degelijkheid. Maar eens kijken wat er verkrijgbaar is.
Prima auto's om uit te kiezen, denk ik!

Voor nét iets boven budget heb je trouwens de Mazda 2 van de laatste generatie. Dat is een hele fijne en best luxe auto, je kunt er zelfs Apple Carplay door de dealer in laten activeren.
Dit exemplaar heeft wel een flinke kilometerstand maar je gaat er toch maar heel weinig bij rijden, dus dat zal zo'n punt niet zijn want zo te zien heeft dit exemplaar netjes onderhoud gehad. Leuke kleur en de meest dikke uitvoering (GT-M).

Prima auto's om uit te kiezen, denk ik!

Voor nét iets boven budget heb je trouwens de Mazda 2 van de laatste generatie. Dat is een hele fijne en best luxe auto, je kunt er zelfs Apple Carplay door de dealer in laten activeren.
Dit exemplaar heeft wel een flinke kilometerstand maar je gaat er toch maar heel weinig bij rijden, dus dat zal zo'n punt niet zijn want zo te zien heeft dit exemplaar netjes onderhoud gehad. Leuke kleur en de meest dikke uitvoering (GT-M).
Sow ja die zit er wel heel dik uit! Zat zelf inderdaad ook al te kijken naar de nieuwere gen mazda 2 omdat de oude bijna nooit cruise control heeft en gewoon niet zuinig is...

Maakt de kilometerstand bij dit soort auto's veel uit en wanneer zijn ze echt een keer kapot (heb t over een baleno/swift/mzda2). Dankjewel alvast!

De Fiesta laat ik links staan, ik hoor veel over mogelijke problemen en let's be fair - het interieur ziet er gewoon niet uit.

Ik vind juist het interieur van de Fiesta veel mooier dan dat van de Mazda2 met z'n Mickey Mouse-kop op het dashboard :D Alleen de knopjes vind ik wat minder.

Ik vind juist het interieur van de Fiesta veel mooier dan dat van de Mazda2 met z'n Mickey Mouse-kop op het dashboard :D Alleen de knopjes vind ik wat minder.
Ja en die knopjes doen het 'm ook.

De gen 4 mazda 2 ziet er gewoon top uit
De gen 3 mazda 2 ziet er niet geweldig uit maar aftermarket schermen passen er goed in
Suzuki's zijn gewoon OK
En de fietsta vind ik (persoonlijk) rommelig. Ook past er moeilijk een aftermarket scherm in om de knopjes weg te werken.

Ander vraagje: er staan inderdaad meerdere, goed onderhoude, mazda 2's van 2015 op gaspedaal en autotrack.. wel hebben ze allemaal 200K op de teller staan. Welke problemen kom je dan tegen als je hem naar de 300K wilt rijden (dus nog 8 jaar)? Distributieriemen/remmen?

Ohja en de mazda 2 (ook de nieuwe) valt nog steeds nét in de gewichtklasse 851-950kg dus 120 euro minder belasting per jaar wat na 8 jaar ook weer 1000 euro is

Laatst bewerkt:
Schokbrekers, rubbers overal in de auto, aandrijfassen, draagarmen. Dat zijn dingen die je tegen kan komen.
Maar dat hebben alle auto's.

De blauwe Mazda's 2 zullen veelal zakelijk gebruikt zijn door Baker Tilly Berk, daarom vind je die regelmatig in het aanbod.

De blauwe Mazda's 2 zullen veelal zakelijk gebruikt zijn door Baker Tilly Berk, daarom vind je die regelmatig in het aanbod.
Haha, leuk om te weten!

Ze zijn dus denk ik wel goed onderhouden (want zakelijk) maar is wel een reden waarom ze rond de 200K weggaan? Zijn ze daarna gewoon te duur in onderhoud of?

Meeste zakelijke auto's zijn na 4/5 jaar en/of 180.000 / 200.000 km klaar. Heeft met kosten, restwaarde, betrowbaarheid, fiscale voordelen te maken.

Wel grappig van die mazda 2, ik ken inderdaad iemand die er werkt en zo'n mazda 2 rijd. Wist niet dat de meesten zo'n mazda 2 rijden. Die van hem is overigens goed ingereden ;) wel zuinig op geweest, maar houd wel van flink doorrijden.sinds kort heeft hij hem niet meer, zou wel heel toevallig zijn als het deze is.

Terug
Bovenaan