Advies Eerste Auto

Hars22

Net ingestapt
Goedendag allemaal,

Ik heb net mijn rijbewijs gehaald en nu ben ik op zoek naar mijn eerste auto.
Ik heb veel gezocht op het internet en forums om een idee te krijgen wat een geschikte eerste auto zou zijn, Maar ik kom er niet echt uit.
Mijn budget is rond de 3000 euro en dit zijn een paar punten die belangrijk zijn:

- Ik ga de auto minimaal 3x per week gebruiken om langere afstanden af te leggen (totaal 140km per rit)
verder vooral korte ritjes in de buurt.
- Het liefst een zuinige auto
- Een betrouwbare auto die weinig onderhoud nodig heeft of eventueel goedkoop in onderhoud

Verder heb ik veel voorbij zien komen dat bijna elke auto wel een bekend probleem heeft, dat snap ik wel maar is het verder belangrijk om naar de km stand te kijken
om dit risico zo klein mogelijk te houden? Wat zou eventueel een geschikte km stand zijn waar ik onder moet zoeken?

ZIjn er eventueel nog andere belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Verder moet ik er even bij zeggen dat ik niet heel veel over auto's weet, dus elke tip is welkom!

Maar wat vind je een leuk auto?
Hoeveel deuren? Moeten er passagiers mee kunnen? Moet er veel of weinig ruimte zijn voor bagage?
Handgeschakeld of automaat?
Met jouwbeisen staan er 31 duizend auto's op gaspedaal

Met de door jou gegeven info heb je inderdaad veel mogelijkheden.
Misschien een leuke beginnersauto?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-micra-1-2-acenta-benzine-grijs-b420c665-adee-4921-9495-0e151a0e5a01?source=list_searchresults&cldtidx=6&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Ik zou in jouw geval voor een Mitsubishi colt gaan, daar gaat in het algemeen weinig aan stuk en ze roesten ook niet. Ander voordeel is dat die ook relatief goedkoop is in de wegenbelasting. Beschikt ook nog over een distributieketting die een autoleven meegaat.

hier een overzicht van alle 3 deurs die te koop staan https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/colt/hatchback?brnst=23&trns=15&pmax=3000&cmin=1200&drn=57,58&srt=bj-d

en hier een overzicht van alle 5 deurs die te koop staan https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/colt/benzine?trns=15&pmax=3000&cmin=1200&drn=59,60&srt=bj-d

Schade auto's of auto's die bij minder betrouwbare adressen staan kan ik er helaas niet uitfilteren

succes

Frits79 zei:
Maar wat vind je een leuk auto?
Hoeveel deuren? Moeten er passagiers mee kunnen? Moet er veel of weinig ruimte zijn voor bagage?
Handgeschakeld of automaat?
Met jouwbeisen staan er 31 duizend auto's op gaspedaal

Oh ja sorry ik zal even wat punten aanvullen.

- het liefst 5 deurs, maar 3 deurs is ook prima (meestal 1 passagier)
- Weinig ruimte voor bagage
- Handgeschakeld
- het liefst niet een heel oud bouwjaar ( Ik dacht zelf aan 2006 en hoger ongeveer)
- Verder een auto die fijn is op de snelweg (ik las dat de kleinere auto's met minder vermogen niet heel fijn zijn)

speedtouch zei:
Met de door jou gegeven info heb je inderdaad veel mogelijkheden.
Misschien een leuke beginnersauto?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-micra-1-2-acenta-benzine-grijs-b420c665-adee-4921-9495-0e151a0e5a01?source=list_searchresults&cldtidx=6&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken!

Auto encyclopedie zei:
Ik zou in jouw geval voor een Mitsubishi colt gaan, daar gaat in het algemeen weinig aan stuk en ze roesten ook niet. Ander voordeel is dat die ook relatief goedkoop is in de wegenbelasting. Beschikt ook nog over een distributieketting die een autoleven meegaat.

hier een overzicht van alle 3 deurs die te koop staan https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/colt/hatchback?brnst=23&trns=15&pmax=3000&cmin=1200&drn=57,58&srt=bj-d

en hier een overzicht van alle 5 deurs die te koop staan https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/colt/benzine?trns=15&pmax=3000&cmin=1200&drn=59,60&srt=bj-d

Schade auto's of auto's die bij minder betrouwbare adressen staan kan ik er helaas niet uitfilteren

succes

Bedankt voor de tip, ik heb al eerder naar een Mitsubushi colt gezocht en gelezen dat dit inderdaad betrouwbare auto's zijn.
Ik heb bijvoorbeeld deze Mitsubishi colt gevonden:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mitsubishi/m1795615347-mitsubishi-colt-1-1-mivec-cz3-2007-grijs?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd

Zou dit eventueel een mooie optie zijn als ik rekening moet houden met de km stand etc. ?
En is deze 1.1 versie met een 74pk motor voldoende om een beetje met het verkeer mee te rijden op de snelweg?

De Mitsubishi Colt is in deze prijsklasse een prima keus, een 1.1 met 74 pk kan maar is wel een erg lichte motor.

Andere goede keuzes zijn de Renault Twingo 2 vanaf 2007, let op de staat van de airco condensor. Fiat Panda 2, en Grande Punto, Ford Ka 2, Kia Rio etc.
In deze prijsklasse is de staat van onderhoud erg belangrijk.

Op dit moment heb ik mijn Chevrolet Spark bi-fuel uit 2010 met 122.000 km (wordt nog mee gereden) te koop staan. Heb er nu bijna 3 jaar mee gereden en voldoet in principe aan al jouw eisen:
- zuinig en goedkoop (tank €18,- LPG voor 360km rijden) verzekering en wegenbelasting is ook erg laag.
- Staat te koop voor ongeveer jouw budget, ik kan nog wel €100,- zakken voor een Autoweek forumlid :p
- is een 4-cillinder, dus sowieso al iets prettiger rijden dan alle A-segmenters met 3-cillinder
- Nee, is geen stoere auto, maar daarom heb ik 'm destijds ook niet voor gekocht. Is één van de goedkoopste auto's (qua maandelijkse kosten) om te rijden .... EV's buiten beschouwing gelaten
- Staat nu op z.g.a.n. winterbanden met stalen velg, maar geen foto van.

Eens kijken of ik hier een linkje kan plaatsen: Mijn Chevrolet Spark bi-fuel

De spark heeft in 2019 zijn laatste grote beurt gehad begrijp ik? Bij 15.000 per jaar, dus zeker 30.000 km geleden? Dan is hij dus toe aan een grote beurt en liefst een nieuwe ruit. Ongeveer 500 eu bij een garage? Nog los van een eventueel setje banden o.i.d.
Evengoed geen gekke optie hoor! ts zal 20/ 25 k p j gaan rijden ongeveer? 40 weken per jaar 3x 140 km is al 16.800 km... Lpg of diesel kan prima uit.
Misschien een twingo 1.5 dci?

Maar met m'n Spark wil ik ook zeggen: vergeet LPG niet mee te nemen in je keuze. Is vanaf 10.000 km per jaar altijd interessant!!! Alleen een Mazda 2 Bi-fuel of Opel Corsa bi-fuel heb je voor de 3000 - 3500 euro niet met 125.000 km op de teller, die zijn altijd een stuk duurder dan een Chevrolet Spark bi-fuel.
PS: ik rij al 10 jaar op LPG (De Audi A4 Avant hiervoor ook namelijk), dus qua kosten weet ik dat het veel interessanter is dan benzine, geloof me.

https://www.autotrack.nl/a/renault-twingo-diesel-2011-51633170?_ga=2.169768673.1398311473.1642236717-516256561.1624303642

Voorbeeldje twingo

sv1988 zei:
Alleen een Mazda 2 Bi-fuel of Opel Corsa bi-fuel heb je voor de 3000 - 3500 euro niet met 125.000 km op de teller, die zijn altijd een stuk duurder dan een Chevrolet Spark bi-fuel.

Die Bi-fuel Corsa's schijnen gigantische rampenbakken te zijn. Met een grote boog omheen lopen zou ik zeggen.
Mazda 2 Bi-fuel is volgens mij wel redelijk goed, alleen let hier op de cilinderkop en de kleppen. Die willen zeker zonder smeer systeem het nog wel eens begeven. Kleppen stellen is bij die motor ook belangrijk dat dat goed en juist gebeurt.

Moxxii zei:
sv1988 zei:
Alleen een Mazda 2 Bi-fuel of Opel Corsa bi-fuel heb je voor de 3000 - 3500 euro niet met 125.000 km op de teller, die zijn altijd een stuk duurder dan een Chevrolet Spark bi-fuel.

Die Bi-fuel Corsa's schijnen gigantische rampenbakken te zijn. Met een grote boog omheen lopen zou ik zeggen.
Mazda 2 Bi-fuel is volgens mij wel redelijk goed, alleen let hier op de cilinderkop en de kleppen. Die willen zeker zonder smeer systeem het nog wel eens begeven. Kleppen stellen is bij die motor ook belangrijk dat dat goed en juist gebeurt.
De 2 Bi-fuel zal ik lekker laten staan.

De Mazda 2 is eigenlijk niet geschikt voor LPG omdat de auto geen geharde klepzetels heeft, en geen hydraulisch klepstoters. Lijkt mij een slechte keus op lpg. Klepsmeer systemen vind ik eigenlijk een lapmiddel.

De Chevrolet Spark loopt wel goed op lpg, net als bijvoorbeeld Dacia's en Renault's met o.a. 1.6 16V of 1.4 16V motor.

Moxxii zei:
sv1988 zei:

Onzin, geen idee waar je dat over de Corsa vandaan haalt. Het is de Mazda2 die juist heel slecht is.

Terug
Bovenaan