Advies: eerste auto: Yaris? (budget ±3000)

A

Anoniem

Guest
Het plan is om binnenkort een eerste auto te kopen. Dit ga ik doen met mijn vriendin. Het kriebelt al langer, maar vanwege corona is het een extra reden. Ik heb nog nooit eerder een auto gehad (29 jaar). Daarom mij hier maar even geregistreerd.

Budget
Het budget dat we hebben is zo’n 2500-3000 euro. Eventueel wel (flink) rekbaar, maar hoe minder, hoe beter. We willen ons ook niet druk maken als er ooit een krasje of deukje op de auto komt.

Gebruik
We verwachten niet heel veel kilometers te gaan maken Misschien in het weekend zo nu en dan weg. De auto gaat sowieso niet voor werk gebruikt worden (momenteel). Daarnaast lijkt het ons tof om regelmatig kleine tripjes te maken en wellicht in de zomer wat verder (Oostenrijk, Zwitserland, Zweden etc.)

Eisen
Echt heel veel eisen hebben we niet. We hebben graag lage (maandelijkse) kosten. Dus een kleine, zuinige auto is fijn.
Ik heb heel veel goeds gehoord over Zuid-Koreaanse en Japanse auto’s.
Daarnaast is veiligheid wel enigszins belangrijk. Voor mijn vriendin is airco wel een grote pré. Stiekem is cruise control ook wel erg fijn.

Natuurlijk: een auto die heel comfortabel is, er sportief uitziet en wat motorkracht heeft is leuk. Maar ik begrijp dat ik niet te veel kan eisen voor dit bedrag.

Nu heb ik meerdere interessant auto’s gezien. Op basis van advies van vrienden en research, komt de Toyota Yaris erg positief uit de verf. Andere auto’s die ik tegenkwam: Suzuki Swift, Toyota Aygo, Mitsubishi Colt, Honda Jazz en Fiat Punto

Mijn vragen zijn:
1. Is de Yaris inderdaad aan te raden? Ik zie daarnaast de Yaris veel vergeleken worden met de Aygo. Wat is nou precies het verschil, los van het uiterlijk?
2. Er zijn zo veel uitvoeringen en varianten van elke auto (uitvoering, bouwjaar, motorinhoud etc.). Waar op te letten? Hoeveel maakt dit uit? Kunnen modellen (bijvoorbeeld bouwjaar) echt zo veel verschillen? Dit maakt de zoektocht als leek niet echt makkelijk. En mocht het wel uitmaken: advies voor specifiek de Yaris?
3. Ik weet dat goed onderhoud het belangrijkste is en dat minder kilometers positief is doorgaans. Net als dat de auto weinig eigenaars heeft gehad. Zijn er andere aspecten waar echt op te letten terwijl ik zoek op het internet?
4. Is het aan te raden om een auto particulier of via een garage te kopen? Is er een ongeschreven regel voor? Ik kan misschien wel wat mensen in mijn omgeving vragen om mee te gaan bij de aankoop van een auto.

Help deze leek out!

De Yaris is inderdaad een prima auto. Vergeleken met de Aygo een maatje groter, 5-persoons, verkrijgbaar met een sterkere 1.3 4-cilinder motor, eventueel een verschuifbare achterbank, grote achterklep, degelijker gebouwd etc. etc.. Aandachtspunten 1e generatie zijn b.v. vergeelde koplamplenzen.

1 yaris is een segment grote en de ouder generatie is oudere dan een aygo. Nieuwer is veiliger. Yaris was ooit een van de veiligste modellen uit het segment toen die uitkwam.
2 de oudste generatie is precies dat, oud. Dus opletten op roest en andere ouderdom kwaaltjes.
3 onderhoud is belangrijke. Als je boekjes en veel bonnetjes vind is dat meestal goed.
4 bij een garage kan je garantie nemen, particulier is mogelijk goedkoper

Vergeer de zuid Korean en niet, bijvoorbeeld hyundai Getz, i20, Kia Rio.

Een yaris van 2e generatie is in verhouding duurder dan de colt. Bij 2e generatie yaris zit je aan de onderkant van de markt.
Bij een yaris 2 altijd voor de 1.3 of 1.5 gaan.

In jou budget heb je veel coltjes. De 1.3 is een langloper

Alternatief is de daihatsu sirion

Ga je voor een honda jazz, dan zit je wederomaan de onderkant van de markt met jou budget.

Swiftjes zijn populair dus ook duurder

Je kan ook voor de smaakgevoelige smart forfour gaan,, die deelt techniek en onderstel met de colt.

Veel van je auto's die je zelf noemt zijn ook beschikbaar met half automaten. Niet aan beginnen, altijd voor een handbak gaan.

De Toyota Yaris is een goede auto, helaas weten dat veel meer mensen waardoor de prijs erg stevig kan zijn. De eerste modellen zijn al flink op leeftijd, en ouderdom komt ook bij een Toyota met gebreken zoals roest, uitgedroogde rubbers etc. De 1.0 is aan de krappe kant, ik zou een 1.3 kiezen. De Toyota Yaris is groter en meer auto dan de Toyota Aygo, ook staan de gebruikte materialen en afwerking duidelijk op een hoger plan. Een Toyota Aygo is gewoon een heel basic autootje.

We hebben zelf jaren een nieuw gekochte Toyota Aygo gehad maar vonden de auto erg tegenvallen in kwaliteit. Er is gewoon erg bezuinigd op veel onderdelen, overigens zijn de Citroen C1 en Peugeot 107 technisch volledig identiek aan de Toyota Aygo maar goedkoper. Als je een van deze drieling kiest neem dan het faceliftmodel vanaf 2009, die hebben minder snel last van vervelende lekkages en een betere koppeling.

De Koreaanse Getz, Rio, I20, Spark, en Aveo zijn goede alternatieven, en goedkoper dan de Toyota's. Let wel op roest, met name bij de Getz.

Ik zou ook de Renault Twingo 2 vanaf 2007 op je lijstje zetten, de auto biedt veel ruimte en comfort voor het A segment, heeft een degelijke 4 cilinder motor, de prijzen zijn heel schappelijk,. En de auto is heel betrouwbaar, en goedkoop om op de weg te houden.

Als je geen verstand van auto's hebt laat dan een aankoopkeuring doen, dat is het geld zeker waard. Realiseer je dat een auto met een mindere reputatie maar die erg goed onderhouden en verzorgd is, betrouwbaarder kan zijn dan een Toyota die weinig liefde heeft gekend.

Deze ziet er op eerste gezicht wel OK uit

https://www.autowereld.nl/smart/forfour/1-3-pulse-bj-2004-nap-apk-29-11-2020-32354326/foto.html

Zelfde bedrijf heeft deze ook staan

https://www.hasautos.nl/voorraad/?sid=23938620&v=fiat-punto-1-4-bj-2006-86dkm-nap-airco-apk-05-2021

Als ik reviews bedrijf lees wel aankoopkeuting laten doen

Ten eerste, bedankt voor alle replies!

Volt zei:
De Yaris is inderdaad een prima auto. Vergeleken met de Aygo een maatje groter, 5-persoons, verkrijgbaar met een sterkere 1.3 4-cilinder motor, eventueel een verschuifbare achterbank, grote achterklep, degelijker gebouwd etc. etc.. Aandachtspunten 1e generatie zijn b.v. vergeelde koplamplenzen.
Heldere uitleg. Ik begrijp hoe hoger de motor (1.2, 1.4, 1.8) hoe krachtiger (meer pk), maar ook minder zuinig en vaak duurder?
Is er een specifieke generatie aan te raden? Of deugen ze allemaal?

RaceChinees zei:
1 yaris is een segment grote en de ouder generatie is oudere dan een aygo. Nieuwer is veiliger. Yaris was ooit een van de veiligste modellen uit het segment toen die uitkwam.
2 de oudste generatie is precies dat, oud. Dus opletten op roest en andere ouderdom kwaaltjes.
3 onderhoud is belangrijke. Als je boekjes en veel bonnetjes vind is dat meestal goed.
4 bij een garage kan je garantie nemen, particulier is mogelijk goedkoper

Vergeer de zuid Korean en niet, bijvoorbeeld hyundai Getz, i20, Kia Rio.
Net als mijn vraag hierboven: is er een specifieke generatie aan te raden, of maakt dat niet mega veel uit?
En daarnaast: zou j eeen Getz, i20 of Rio eerder adviseren, zo ja waarom?
Auto encyclopedie zei:
Een yaris van 2e generatie is in verhouding duurder dan de colt. Bij 2e generatie yaris zit je aan de onderkant van de markt.
Bij een yaris 2 altijd voor de 1.3 of 1.5 gaan.

In jou budget heb je veel coltjes. De 1.3 is een langloper

Alternatief is de daihatsu sirion

Ga je voor een honda jazz, dan zit je wederomaan de onderkant van de markt met jou budget.

Swiftjes zijn populair dus ook duurder

Je kan ook voor de smaakgevoelige smart forfour gaan,, die deelt techniek en onderstel met de colt.

Veel van je auto's die je zelf noemt zijn ook beschikbaar met half automaten. Niet aan beginnen, altijd voor een handbak gaan.
Net als mijn vraag hierboven: hoe belangrijk is de generatie? Ik begrijp dat nieuwere generaties verbeterd zijn, maar volstaat een oude(re) generatie ook prima?
En waarom is een minder dan 1.3 niet aan te raden? Omdat de motor dan te zwak is voor comfortabele ritjes buiten de stad?

En daarnaast noem je de Sirion, Colt en Jazz. Wat zijn argumenten om die boven de Yaris te kiezen, los van de looks?
ak2 zei:
De Toyota Yaris is een goede auto, helaas weten dat veel meer mensen waardoor de prijs erg stevig kan zijn. De eerste modellen zijn al flink op leeftijd, en ouderdom komt ook bij een Toyota met gebreken zoals roest, uitgedroogde rubbers etc. De 1.0 is aan de krappe kant, ik zou een 1.3 kiezen. De Toyota Yaris is groter en meer auto dan de Toyota Aygo, ook staan de gebruikte materialen en afwerking duidelijk op een hoger plan. Een Toyota Aygo is gewoon een heel basic autootje.

We hebben zelf jaren een nieuw gekochte Toyota Aygo gehad maar vonden de auto erg tegenvallen in kwaliteit. Er is gewoon erg bezuinigd op veel onderdelen, overigens zijn de Citroen C1 en Peugeot 107 technisch volledig identiek aan de Toyota Aygo maar goedkoper. Als je een van deze drieling kiest neem dan het faceliftmodel vanaf 2009, die hebben minder snel last van vervelende lekkages en een betere koppeling.

De Koreaanse Getz, Rio, I20, Spark, en Aveo zijn goede alternatieven, en goedkoper dan de Toyota's. Let wel op roest, met name bij de Getz.

Ik zou ook de Renault Twingo 2 vanaf 2007 op je lijstje zetten, de auto biedt veel ruimte en comfort voor het A segment, heeft een degelijke 4 cilinder motor, de prijzen zijn heel schappelijk,. En de auto is heel betrouwbaar, en goedkoop om op de weg te houden.

Als je geen verstand van auto's hebt laat dan een aankoopkeuring doen, dat is het geld zeker waard. Realiseer je dat een auto met een mindere reputatie maar die erg goed onderhouden en verzorgd is, betrouwbaarder kan zijn dan een Toyota die weinig liefde heeft gekend.
Ik had juist het idee dat er een grote tweedehands markt voor was, omdat het zo veel in omloop zijn.

Als de C1 en 107 identiek zijn. Wat is dan de meerwaarde om voor een Yaris te gaan? Puur het uiterlijk? Ik hoor altijd slechte verhalen voor Franse auto’s.

Je noemt nog extra modellen. Waarom zou ik eerder voor zo’n model gaan dan de Yaris. Omdat ze wellicht goedkoper zijn, en voor de rest redelijk vergelijkbaar?

Ik zie namelijk zoveel merken, uitvoeringen, bouwjaren, varianten etc. Dat maakt het nogal een onbegonnen zoektocht.

De c1 en 107 zijn identiek aan de aygo en niet aan de Yaris

de jazz tip ik niet omdat je dan aan de onderkant van de markt shopt met jou budget.

Ik tip de colt en de sirion 2e generatie omdat ze moderner zijn dan de yaris 1e generatie en goedkoper dan de yaris 2e generatie. Met jou budget shop je aan de onderkant van de markt met de yaris 2e generatie.

Tipjes naar Zweden, Oostenrijk en of Zwitserland wil je niet doen in een aygo te klein en te weinig vermogen.

Zelfde geld voor een te kleine motor in een yaris , colt of sirion , de motor moet harder werken om de zwaardere auto vooruit te krijgen.

De Siron zit qua ruimte tussen de aygo en yaris in .

Een ander voordeel van de sirion en de colt is dat ze weinig wegen voor een auto uit het b-segment de yaris 2e generatie is 1 categorie zwaarder.

Een ander voordeel van de colt is dat het de ideale vakantie auto is zie video

https://www.youtube.com/watch?v=V2jtQ9eSWgw

De Toyota Yaris is juist op en top Frans, alle gewone modellen voor de Europese markt worden sinds 2001 in Frankrijk in Valenciennes geproduceerd.

De Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 liepen van de zelfde lopende band in de zelfde fabriek, en werden geproduceerd in Tsjechië. Kwalitatief is er geen enkel verschil. Koop gewoon welke het meeste waar voor het geld biedt, en probeer er een van na de facelift in 2009 te krijgen.

Het voordeel van andere modellen dan de Toyota Yaris en Aygo is dat ze minder populair zijn, waardoor je een auto kunt vinden uit een jonger bouwjaar en/of met minder kilometers. Vraag en aanbod bepaald immers voor een groot deel de tweedehands prijs.

De autoindustrie is zeer internationaal, er wordt ook veel techniek gedeeld.

Bij Renault was de Laguna 3 uit 2007 de eerste Renault van de nieuwe generatie Renault's die veel betrouwbaarder waren dan hun voorgangers, de Twingo 2 was het 2e model die ook uitkwam in 2007. Renault heeft toen erg grote stappen gemaakt in kwaliteit, hierdoor staat de Twingo 2 bekend als een hele betrouwbare auto. Zelf vind ik de Twingo 2 ook een stuk beter rijden dan een Aygo 1, 107, of C1.

Er zijn nog meer goede sugesties gedaan door andere forumleden.

Ga ook gewoon eens wat auto's vergelijken, en als het wat lijkt proefrijden.

Je had ook nog vragen over Koreanen zie ik nu:

hyundai
- de i20 was er pas in 2008 , die ga je niet vinden
- de Getz stamt nog uit de tijd dat Hyundai nog in de begin fase zat van goekope gebakjes naar het merk wat het nu is.

Kia
- de 2e generatie rio zit ook in die fase , maar wel iets moderner en verder dan de getz
- de 1e generatie rio is nog echt een gebakje
- de 3e generatie rio was er pas in 2011

Chevorlet/deawoo
- de Generatie chevorlet aveo die pas echt mee kan komen met de japanners is de 2e generatie die in 2011 op de markt kwam. Die staan in verhouding voor mooie prijzen ( 4000 euro) te koop, maar helaas niet binnen je budget.
- de eerste generatie Aveo is volgens mij gewoon een gefacelifte Deawoo Kalos en dat is echt nog een budget merk.

De 2e generatie rio zou je kunnen overwegen, maar denk dat ze meer verbruiken dan een yaris, colt of sirion of smart forfour

het praktijk verschil tussen een yaris 1.0 en 1.3 is denk ik wel te overzien. Het komt er op neer dat de 1.0 veel harder moet werken dan de 1.3. de 1.0 is ook een 3 cilinder en de 1.3 een 4 cilinder en over het algemeen loopt een 4 cilinder fijner. Bij de 2e generatie yaris zijn ze ook even duur in de wegenbelasting.

Hyundai I20 en Kia Rio van dezelfde generatie zijn technisch hetzelfde. (Kia en Hyundai is zelfde bedrijf). Voor je budget kan je net de goedkoopste vinden. Nadeel; vaak basis uitvoeringen, import en hogere km standen in je budget.

Getz is wat ouder; dus let op roest. Maar die is er al voor €750.

Met auto's; steeds strengere crash testen en milieu eisen zorgen er voor dat er grote stappen zijn gemaakt per generatie in zowel veiligheid als zuinigheid.

RaceChinees zei:
Hyundai I20 en Kia Rio van dezelfde generatie zijn technisch hetzelfde. (Kia en Hyundai is zelfde bedrijf). Voor je budget kan je net de goedkoopste vinden. Nadeel; vaak basis uitvoeringen, import en hogere km standen in je budget.

Getz is wat ouder; dus let op roest. Maar die is er al voor €750.

Met auto's; steeds strengere crash testen en milieu eisen zorgen er voor dat er grote stappen zijn gemaakt per generatie in zowel veiligheid als zuinigheid.

de 3e generatie rio vanaf 2011 is technisch het zelfde als de eerste generatie i20, die generatie rio ga je niet vinden met dit budget

De 2e generatie rio heeft dezelfde motoren als de getz van na de facelift.

Maar i20 is zelfde verhaal als Honda Jazz, suzuki swift , Toyota Yaris van 2e generatie dan shop je aan de onderkant van de markt.

Is deze colt misschien iets , die heeft net 75.000 km gereden

mitsubishi colt

15494198_12.jpg

Heeft zelfs fabrieksnavigatie ;-) maar die is denk ik niet meer up to date

15494198_9.jpg

Alle generaties Yaris zijn prima. De eerste het meest compact en licht, trouwens ook een 1.0L 4-cilinder. De tweede generatie een stukje groter en zwaarder en veel opbergruimte binnenin.

Terug
Bovenaan