Advies / Dwaling?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb een nieuwe Dacia Sandero 2021 gekocht. Tijdens het kopen heb ik besproken met de verkoper of ik navigatie wilde, omdat volgens de verkoper wireless android auto / apple carplay mogelijk zou zijn heb ik besloten om die optie niet te nemen.

Inmiddels 4 maanden later is mijn auto geleverd, eerst mijn telefoon verbonden via kabel, vervolgens draadloos geprobeerd wat niet lukt.
Bij de garage langsgegaan, verkoper heeft het geprobeerd en krijgt ook de melding dat een usb kabel aangesloten moet worden voor werking.
Ook meende ik een tweede usb poort te missen die er volgens de verkoper niet in hoorde te zitten.

Ondertussen heb ik online in de prijslijst van de sandero tot mijn verbazing gevonden dat de navigatie optie nodig is voor wireless android auto / apple carplay en dat bij die optie ook een extra usb poort + 6 speakers in plaats van 4 speakers zitten.
Dit alles is door de verkoper nooit gemeld en het lijkt me dan ook dat ik daarom volledig verkeerd ben geadviseerd.
Had ik geweten dat de navigatie optie nodig is voor wireless android auto / apple carplay en er ook nog eens 2 extra speakers + een extra usb poort bijzit dan had ik die optie 100% zeker genomen.

De verkoper zegt inderdaad foute informatie gegeven te hebben, maar dat het nu niet meer ingebouwd kan worden en er verder niks aan kan doen.

Heeft iemand een idee wat ik hier verder mee kan?

Laat 'm maar met een oplossing komen. Dat is er niks aan kan doen is onzin. Een korting of anderszins een tegemoetkoming kan altijd.
Wel lastig, want je zal ergens zwart-op-wit moeten hebben dat dit een belangrijke eis was aan de auto. En de vraag is: in hoeverre had je zelf een onderzoeksplicht?

Goedkope oplossing, die mij zelf prima bevalt: een Brodit Proclip houder waar je de telefoon in hebt, en dan daarop Google Maps.

Laat 'm maar met een oplossing komen. Dat is er niks aan kan doen is onzin. Een korting of anderszins een tegemoetkoming kan altijd.

een USB-kabeltje zodat je Android Auto bekabeld kan gebruiken. :p

Denk dat deze verkoper bij meerdere klanten deze fout heeft gemaakt, immers hij geeft het toe, de Sandero verkoopt ontzettend goed en lijkt me dat meerdere mensen deze optie nu missen bij hun sandero bij deze garage, ik zou zeggen samen sta je sterk. Via google reviews kun je kijken of er al iemand je voor is of zelf een review schrijven.

Maar natuurlijk eerst kijken of je er uitkomt.

Wanneer heb je de auto besteld (obv welke prijslijst) en hoe stond het toen in de prijslijst? Als het op basis van de prijslijst van maart of juli 2021 is geweest had je het zelf ook kunnen lezen. Blijft slordig van de verkoper dat hij hierover niet de juiste informatie verstrekt heeft. Hij zal hier wat voor moeten verzinnen ter compensatie. Het wordt dus werken met een kabeltje.

Heb hem in mei 2021 besteld, tuurlijk had ik het zelf kunnen lezen maar ik ben uitgegaan van de foute informatie van de verkoper.
Overigens staat op de site van Dacia als je een Sandero samenstelt ook nergens vermeld dat de navigatie optie nodig is voor wireless android auto en dat je een extra usb poort en 2 speakers krijgt, alleen in de prijslijst.

Met kabel is inderdaad geen ramp maar het wordt wel nog wat extra vervelender dat ik nu ook een usb poort en 2 speakers minder heb.

De verkoper geeft dus toe een fout gemaakt te hebben.
Omdat achteraf inbouwen niet mogelijk is zou ik een financiële tegemoetkoming voorstellen, lijkt mij redelijk.

Robin 8911929 zei:
Met kabel is inderdaad geen ramp maar het wordt wel nog wat extra vervelender dat ik nu ook een usb poort en 2 speakers minder heb.

Je kan natuurlijk zo een usb adapter in het 12v prikken.

Nee, je kan AA niet wireless gebruiken, maar hoe wil je daar een bedrag aan koppelen?

Robin 8911929 zei:
Nu ga je ineens extra eisen stellen toch? Want het issue is 'draadloos AA/ACP'. Of had je ook die extra usb poort en speakers verwacht?

Barri zei:
Robin 8911929 zei:
Nu ga je ineens extra eisen stellen toch? Want het issue is 'draadloos AA/ACP'. Of had je ook die extra usb poort en speakers verwacht?

Dat was in eerste instantie het probleem inderdaad, tot ik erachter kwam dat ik nog meer mis dankzij de foute info van de verkoper.

Barri zei:
Wel lastig, want je zal ergens zwart-op-wit moeten hebben dat dit een belangrijke eis was aan de auto. En de vraag is: in hoeverre had je zelf een onderzoeksplicht?

Goedkope oplossing, die mij zelf prima bevalt: een Brodit Proclip houder waar je de telefoon in hebt, en dan daarop Google Maps.

Onderzoeksplicht heeft TS m.i. aan voldaan door het direct met de verkoper te bespreken. Je moet er toch van uit kunnen gaan dat het aanspreekpunt vanuit de organisatie de juiste informatie kan verstrekken en verantwoordelijkheid neemt in het geval deze informatie onjuist was.

je mist niet meer.... je wilde geen 6 speakers. Dus gaat het issue alleen via draad(loos) contact hebben van je telefoon. Dat achteraf een pakketje handiger was geweest (met als bonus twee speakers) tegen een meerprijs is achteraf.

Pietzoveel zei:
je mist niet meer.... je wilde geen 6 speakers. Dus gaat het issue alleen via draad(loos) contact hebben van je telefoon. Dat achteraf een pakketje handiger was geweest (met als bonus twee speakers) tegen een meerprijs is achteraf.

Bij het navigatie pakket zitten de 2 extra speakers en extra usb poort inbegrepen. Verkoper wist dit niet en heeft dus ook nooit gemeld dat bij het niet nemen van de navigatie dat er ook af gaat. Was dat door de verkoper wel vermeld dan was dat voor mij alleen nog maar meer reden geweest om het navigatie pakket wel te pakken...

Ik veronderstel dat je vooraf wel even door de prijsfolder bent gewandeld toch? Wat kost de auto, welke uitvoering, afleveringskosten, metalic, trekhaak, afleveringspakket etc. Daar staat het wel duidelijk in....

Pietzoveel zei:
Ik veronderstel dat je vooraf wel even door de prijsfolder bent gewandeld toch? Wat kost de auto, welke uitvoering, afleveringskosten, metalic, trekhaak, afleveringspakket etc. Daar staat het wel duidelijk in....

Nee. Heb hem op de Dacia site samengesteld en daar komt het niet specifiek bij te staan.

Zadelsnuiver zei:
Barri zei:

Onderzoeksplicht heeft TS m.i. aan voldaan door het direct met de verkoper te bespreken. Je moet er toch van uit kunnen gaan dat het aanspreekpunt vanuit de organisatie de juiste informatie kan verstrekken en verantwoordelijkheid neemt in het geval deze informatie onjuist was.

Precies. Daar heeft de koper aan zijn plicht voldaan en is het de fout van de verkoper

Dat een verkoper niets meer weet van technische aspecten van een auto en al niet kan vertellen hoeveel kW er geregenereerd kan worden vind ik al gigantisch kwalijk.

Maar zo iemand moet je toch haarfijn uit kunnen leggen wat je wel/niet krijgt met een bepaald pakket. Als die zelfs dat al niet kan kun je beter gewoon online bestellen toch? Overigens is dat prima achteraf in te bouwen, dealer zegt nee omdat de fabriek het niet wil. Maar het kan wel. Alles ligt al voorbereid. Standaard....enkel de componenten bestellen en erin drukken.

Nico GTR zei:
Dat een verkoper niets meer weet van technische aspecten van een auto en al niet kan vertellen hoeveel kW er geregenereerd kan worden vind ik al gigantisch kwalijk.
Het is een Dacia-verkoper. Daar zou ik niet te hoge verwachtingen van hebben. Het is toch een beetje de Action of de Primark onder de autodealers.

Lastig dit soort zaken. Je bent denk ik volledig overgeleverd aan de welwillendheid van de dealer want probeer maar iets te bewijzen indien nodig. Sowieso apart dat je in deze situatie min of meer compensatie wenst voor iets wat je helemaal niet gekocht hebt. Succes (y)

Robin 8911929 zei:
Pietzoveel zei:

Bij het navigatie pakket zitten de 2 extra speakers en extra usb poort inbegrepen. Verkoper wist dit niet en heeft dus ook nooit gemeld dat bij het niet nemen van de navigatie dat er ook af gaat. Was dat door de verkoper wel vermeld dan was dat voor mij alleen nog maar meer reden geweest om het navigatie pakket wel te pakken...
Het gaat er niet af, het komt er bij als navigatie bij bestelt. Standaard is zoals je hem nu hebt.

Vervelend.

Zelfs een zeer vakbekwame verkoper/ adviseur kan wel eens iets over het hoofd zien. Mijn eigen ervaring is dat er zeer vakbekwame Renault/ Dacia adviseurs rond lopen.

Sommige fouten zijn lastig om te herstellen. Een goede verkoper/ adviseur zal nadenken over een handige en goede oplossing, of als dit niet kan bijvoorbeeld een tegemoetkoming doen in accessoires.

Een goede, vakbekwame verkoper/ adviseur wil immers zeer tevreden klanten, die hem, het merk, en dealer aanbevelen aan anderen.

EVV zei:
Robin 8911929 zei:
Pietzoveel zei:

Het gaat er niet af, het komt er bij als navigatie bij bestelt. Standaard is zoals je hem nu hebt.

Als een verkoper het met een klant heeft over iets wel of niet bestellen lijkt het mij dat hij gewoon hoort te vertellen wat er wel of niet bijzit.

Robin 8911929 zei:
Pietzoveel zei:

Het is maar goed dat je geen BMW gekocht hebt. Die hebben zo'n uitgebreide optielijst dat de verkoper het je echt niet allemaal op kan noemen. Gewoon zelf door de lijst bladeren en kiezen wat je belangrijk vindt. Verkoper mag opletten of je niet iets essentieels mist.

Robin 8911929 zei:
Hallo,

Ik heb een nieuwe Dacia Sandero 2021 gekocht. Tijdens het kopen heb ik besproken met de verkoper of ik navigatie wilde, omdat volgens de verkoper wireless android auto / apple carplay mogelijk zou zijn heb ik besloten om die optie niet te nemen.

Inmiddels 4 maanden later is mijn auto geleverd, eerst mijn telefoon verbonden via kabel, vervolgens draadloos geprobeerd wat niet lukt.
Bij de garage langsgegaan, verkoper heeft het geprobeerd en krijgt ook de melding dat een usb kabel aangesloten moet worden voor werking.
Ook meende ik een tweede usb poort te missen die er volgens de verkoper niet in hoorde te zitten.

Ondertussen heb ik online in de prijslijst van de sandero tot mijn verbazing gevonden dat de navigatie optie nodig is voor wireless android auto / apple carplay en dat bij die optie ook een extra usb poort + 6 speakers in plaats van 4 speakers zitten.
Dit alles is door de verkoper nooit gemeld en het lijkt me dan ook dat ik daarom volledig verkeerd ben geadviseerd.
Had ik geweten dat de navigatie optie nodig is voor wireless android auto / apple carplay en er ook nog eens 2 extra speakers + een extra usb poort bijzit dan had ik die optie 100% zeker genomen.

De verkoper zegt inderdaad foute informatie gegeven te hebben, maar dat het nu niet meer ingebouwd kan worden en er verder niks aan kan doen.

Heeft iemand een idee wat ik hier verder mee kan?

Je mist eigenlijk niets, kabeltje inprikken en je telefoon wordt gelijk bijgeladen zodat je er van de rest van de dag geen omkijken meer hebt.

Nico GTR zei:
(...)

Mwah, vind ik wel een nerdy dingetje hoor. De gemiddelde EV rijder zal dat niet interesseren, lijkt mij.

Nico GTR zei:
(..)
Maar zo iemand moet je toch haarfijn uit kunnen leggen wat je wel/niet krijgt met een bepaald pakket. (..).

Het gaat er hier dus eigenlijk om dat wat er standaard op zit, zonder een navi pakket.. Verkoper zal vast tijdens de introductie vanuit de importeur vernomen hebben dat de Sandero draadloos Apple Car Play en Android Auto kan ontvangen.. .. USP'tje nietwaar.. :T

Tja, voorheen werd een navigatiesysteem toch vrij vaak bijbesteld.. (de TT kastjes zijn wel uit de mode nu).. dus heel gek is het niet dat die combinatie gemaakt wordt door Dacia.
Verkoper abuis. Navi af fabriek naderhand inbouwen.. het zal wel mogelijk zijn maar toch vrij kostbaar, denk ik. Bovendien, klant is niet volledig correct voorgelicht, de daadwerkelijke bestelling klopt natuurlijk wel gewoon. Dus, in die zin hoeft de verkoper geen fratsen uit te halen om de klant tevreden te stellen, vind ik.

Gebaar van goede wil zou zijn om die extra speakers te monteren voor zijn kosten. Lijkt mij dat dit toch naderhand geregeld moet kunnen worden.

Tip: loop de accessoires prijslijst een na om te kijken of er daar extra luidsprekers worden aangeboden. Weet je gelijk dat het achteraf monteren mogelijk is.

Durashift zei:
Nico GTR zei:
(...)

Mwah, vind ik wel een nerdy dingetje hoor. De gemiddelde EV rijder zal dat niet interesseren, lijkt mij.

Precies, je overdrijft enorm Nico. Verkopers spelen in op wat een koper wil weten/vraagt. Op een paar nerds na interesseert niemand hoeveel kW een auto regenereert.

Daarnaast heeft 99% maar maximaal een HBO-opleiding gedaan. Het zijn geen wetenschappers of ingenieurs…

J00P zei:
Durashift zei:
Nico GTR zei:
(...)

Precies, je overdrijft enorm Nico. Verkopers spelen in op wat een koper wil weten/vraagt. Op een paar nerds na interesseert niemand hoeveel kW een auto genereert.

Daarnaast heeft 99% maar maximaal een HBO-opleiding gedaan. Het zijn geen wetenschappers of ingenieurs…

Daarbij ev's genereren geen Kw's, zou gouden handel zijn. Ze verbruiken KW's die je er eerst in moet stoppen...

Marc van der Togt zei:
Dakloos zei:
Het is toch een beetje de Action of de Primark onder de autodealers.

Is dat jouw mening of is dat een feit? Heb jij persoonlijke ervaringen met het dealernetwerk van Dacia? Ben gewoon nieuwsgierig…
Slechts mijn bescheiden mening, gebaseerd op een verwachtingspatroon op basis van ervaring met andere goedkope merken.

marcel21674 zei:
J00P zei:
Durashift zei:
Nico GTR zei:
(...)

Precies, je overdrijft enorm Nico. Verkopers spelen in op wat een koper wil weten/vraagt. Op een paar nerds na interesseert niemand hoeveel kW een auto genereert.

Daarbij ev's genereren geen Kw's, zou gouden handel zijn. Ze verbruiken KW's die je er eerst in moet stoppen...

Tsja, wat meneer Nico beweert lijkt me dan ook kwalijker dan een autoverkoper die niet tot z'n tenen in de nerd-gegevens zit...

J00P zei:
Durashift zei:
Nico GTR zei:
(...)

(..) Op een paar nerds na interesseert niemand hoeveel kW een auto genereert.

(..)

Ehm.. JOOP; Nico heeft het over regeneratie. Dus het aantal kilowatts dat bij snelheid verminderen teruggewonnen wordt.

Jij hebt het over het vermogen dat een elektromotor levert. Denk dat daar een grotere groep mensen in geïnteresseerd is.

Als je nou met dat bedrag van het pakket naar een paar goede inbouwers gaat? Misschien krijg je dan wel veel meer voor minder geld. Er is een hoop mogelijk tegenwoordig.

Terug
Bovenaan