Advies: c3 diesel door rijden of verkopen?

Sgh

Startmotor
Goedendag,

Sinds 3 maanden werk ik bij een nieuwe werkgever en heb ik een auto aangeschaft (vorige baas lease auto). Ik rijd voor mijn werk 1000 kilometer per week, dus ik heb destijds de afweging gemaakt en een c3 1.6 diesel uit 2012 aan te schaffen. Rijd prima, stoelen en ergonomie konden wat comfortabeler en rij geluid is wat aan de harde kant.

Nu vraag ik mezelf af wat slim is: deze c3 afrijden (177k op de teller). Of verkopen en een jongere benzine/hybride auto aanschaffen? Dit in verband met stijgende diesel prijzen en ik kan de c3 nu misschien nog redelijk verkopen.

Zelf heb ik wat zitten kijken naar auto’s ik een duurdere klasse . Tot zo’n 15k. Toch wat luxer uitgevoerd, fijnere stoelen, meer opties, jonger en minder kilometers. Zo kwam ik bijvoorbeeld uit op een Mini Cooper van 2017.

Ik ben benieuwd naar jullie mening/ advies

Situatie is toch niet echt heel erg veranderd vergeleken met 3 maanden geleden?
Denk dat bij die 1000 km per week op lange termijn deze auto blijven rijden zeker voordeliger zal zijn.
Nu inruilen is keihard geld inleveren, zeker omdat je de auto pas net hebt, bovendien rijd een Mini echt nooit goedkoper natuurlijk, stukken onzuiniger dan de diesel die je nu hebt.
Dus voor de "leuk omdat je wil en omdat het kan" Ja, is het logisch en economisch gezien handig, Nee.

Zelf heb ik een prima onderhouden megane 1.5 dci. 200.000 op de klok, van 2013 aardig vergelijkbaar dus. Ik ga doorrijden tot 240.000 wellicht wat meer, dan moet er weer een distributieriem op en een grote beurt. Dus dik 1.000 euro. Een mooi moment om afscheid te nemen. Met een paar schoonheids foutjes erbij zal de dagwaarde dan nihil zijn. Afgeschreven is ie eigenlijk al, en ik gok dat de prijzen wel weer wat gaan zakken. Met 1 op 24 ofzo is het nog steeds wel te doen. Een vergelijkbare benzine rijdt 1 op 15 ofzo? Ik zou dus nog even doorrijden...ook afhankelijk van de staat van onderhoud. Aangezien je hem net hebt neem ik aan dat dat wel goed zit...
Op een auto van 15.000 schrijf je ook veel meer af.

Gewoon doorrijden.
Wat je nu in 2 jaar extra kwijt bent ben je bij inruil in 1 klap kwijt.
En dan moet je maar afwachten wat die andere auto doet, of daar geen problemen mee komen...en die C3 heeft trouwens een hele goede reputatie.
ps is de distributieriem gedaan? ik heb zo'n zelfde auto gehad en bij de 16 e-Hdi was het 240.000 km of 10 jaar....

Total Loss zei:
Denk dat bij die 1000 km per week op lange termijn deze auto blijven rijden zeker voordeliger zal zijn.
Nu inruilen is keihard geld inleveren, zeker omdat je de auto pas net hebt, bovendien rijd een Mini echt nooit goedkoper natuurlijk, stukken onzuiniger dan de diesel die je nu hebt.
Dus voor de "leuk omdat je wil en omdat het kan" Ja, is het logisch en economisch gezien handig, Nee.

Ik doel in deze ook meer op dat dieselprijzen vanaf volgend jaar een stuk hoger worden. Vandaar de vraag

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Gewoon doorrijden.
Wat je nu in 2 jaar extra kwijt bent ben je bij inruil in 1 klap kwijt.
En dan moet je maar afwachten wat die andere auto doet, of daar geen problemen mee komen...en die C3 heeft trouwens een hele goede reputatie.
ps is de distributieriem gedaan? ik heb zo'n zelfde auto gehad en bij de 16 e-Hdi was het 240.000 km of 10 jaar....

Jaa dat is waar. Distributie riem is net vervangen :). Weet je ook zo of er ds3 stoelen of andere meer comfortabele stoelen in passen?

Sgh zei:
Weet je ook zo of er ds3 stoelen of andere meer comfortabele stoelen in passen?

Zeker weten doe ik niet want nooit geprobeerd (ik vond de standaard C3 stoelen goed genoeg) maar het zijn in principe exact dezelfde auto's dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet zou kunnen. Je zou het op een Citroën-forum hier dus even kunnen navragen. Misschien weten ze daar dan ook of er andere nog comfortabelere stoelen in passen (Citroën heeft immers de naam van comfort dus misschien past een heel andere stoel ook en is die nog veel lekkerder :) )

Sgh zei:
Total Loss zei:

Ik doel in deze ook meer op dat dieselprijzen vanaf volgend jaar een stuk hoger worden. Vandaar de vraag

We hebben zelf al 8 jaar lang een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011 met inmiddels 221000 km op de teller.
In al die jaren was het een hele zuinige en betrouwbare auto, die voordelig op de weg te houden is.
De onderdelen zijn ook heel voordelig, omdat ze op veel Citroens en Peugeots zitten, en makkelijk verkrijgbaar. We rijden er gewoon mee door.

De Mini Cooper gaat met brandstof, afschrijving, verzekering, onderhoudskosten en reparaties veel meer kosten. Met de mini rijdt je waarschijnlijk rond de 1 op15, bij de Citroën haal je heel makkelijk 1 op 22.

Zelfs als de diesel duurder wordt, dan ben je onder de streep met de C3 gewoon voordeliger uit.

ak2 zei:
Sgh zei:
Total Loss zei:

We hebben zelf al 8 jaar lang een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011 met inmiddels 221000 km op de teller.
In al die jaren was het een hele zuinige en betrouwbare auto, die voordelig op de weg te houden is.
De onderdelen zijn ook heel voordelig, omdat ze op veel Citroens en Peugeots zitten, en makkelijk verkrijgbaar. We rijden er gewoon mee door.

De Mini Cooper gaat met brandstof, afschrijving, verzekering, onderhoudskosten en reparaties veel meer kosten. Met de mini rijdt je waarschijnlijk rond de 1 op15, bij de Citroën haal je heel makkelijk 1 op 22.

Zelfs als de diesel duurder wordt, dan ben je onder de streep met de C3 gewoon voordeliger uit.
Als je je gewoon aan de snelheid houdt en dus nu 100km/h dan rij je met de Mini Cooper van 2017 gewoon makkelijk 1:19-1:20

Frits79 zei:
ak2 zei:
Sgh zei:
Total Loss zei:

Als je je gewoon aan de snelheid houdt en dus nu 100km/h dan rij je met de Mini Cooper van 2017 gewoon makkelijk 1:19-1:20[/quote

Het gemiddeld praktijk verbruik van een Mini Cooper vanaf 2017 staat op 6,99 liter per 100 km, niemand haalt 5,0 liter per 100 km.

ak2 zei:
Frits79 zei:
ak2 zei:
Sgh zei:
Total Loss zei:

Als je je gewoon aan de snelheid houdt en dus nu 100km/h dan rij je met de Mini Cooper van 2017 gewoon makkelijk 1:19-1:20[/quote

Het gemiddeld praktijk verbruik van een Mini Cooper vanaf 2017 staat op 6,99 liter per 100 km, niemand haalt 5,0 liter per 100 km.
Dan ben ik blijkbaar niemand, maar ik haal toch echt 5,0 per 100km.

Er wordt een toenemend gebrek aan dieselbrandstof verwacht. Het is zeker niet uitgesloten dat over enige tijd helemaal geen diesel beschikbaar is, net als in Frankrijk onlangs. Dan staat je auto dus stil. Als je dit risico niet wilt nemen vormt dit een extra argument om snel een benzineauto te kopen.

Jeff Vink zei:
Er wordt een toenemend gebrek aan dieselbrandstof verwacht. Het is zeker niet uitgesloten dat over enige tijd helemaal geen diesel beschikbaar is, net als in Frankrijk onlangs. Dan staat je auto dus stil. Als je dit risico niet wilt nemen vormt dit een extra argument om snel een benzineauto te kopen.

Euhhh?? Wat was de reden dat er geen brandstof was in Frankrijk?

De aanvoer van diesel was al veel minder dan normaal. Daardoor hadden de stakingen bij Total en Exxon veel meer effect dan als de aanvoer en voorraden op normaal niveau waren geweest.

Jeff Vink zei:
De aanvoer van diesel was al veel minder dan normaal. Daardoor hadden de stakingen bij Total en Exxon veel meer effect dan als de aanvoer en voorraden op normaal niveau waren geweest.
Met volle opslag tanks of halfvolle, als ze niet aanvoeren naar de tankstations zijn die leeg, dat heeft niks met de voorraad te maken.

Terug
Bovenaan