Advies betrouwbare gezinsauto lage wegenbelasting

A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebbers,

Helaas ben ik zelf vastgelopen in het oerwoud van gezinsauto's. Omdat wij net ons eerste kindje hebben gekregen zijn we op zoek naar een betrouwbare gezinsauto die niet al te duur is in wegenbelasting. We rijden niet heel veel maar willen wel graag een degelijke auto met redelijke kofferbakruimte. Kunnen jullie ons een advies geven?

We horen van iedereen dat japanners zeer betrouwbaar zijn en we vonden de Toyota Auris bijvoorbeeld erg leuk. Maar de wegenbelastig is behoorlijk hoog wat dan weer zonde is. We kunnen tot ongeveer 13.000 euro betalen in aanschaf.

Wat is volgens jullie een goede auto voor ons?

Alvast veel dank!

Als je een ruime auto zoekt goedkoop in de wegenbelasting dan heb je in het b-segment de slimme mpv modellen zoals de Toyota verso s, deze is er ook vaak goedkoper als identieke subaru trezia. Deze staat al jaren op nummer 1 als meest betrouwbare auto volgens de consumentenbond.

De 5 deurs mitsubishi colt van voor de facelift heb je voor een fractie van je budget. Na de facelift is duurder en heeft geen verschuifbare achterbank.
Zie video. Altijd voor een 1.3 en handbak gaan. 1.5 ook prima alleen zwaarder in de wegenbelasting.

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

Hier een occasion video van de colt
https://youtu.be/RkjZgf8X5qs

Nissan note ook goede auto 1.2 turbo kent wel problemen

Kia soul wel wat dorstiger qua brandstof

Een honda jazz is ook echt een aanrader is er ook als hybride

Geen MPV, maar wel ontzettend ruim is de suzuki baleno

Ook ontzettend ruim en goedkoop in de wegenbelasting is de seat toledo 1.0 tsi

Met slimme gadgets als verschuifbare achterbank kom je vaak ver. Stations hebben dit meestal niet, maar mpv modellen wel.

Puur voorbeeld
Een wasmachine krijg je wel in een mitsubishi colt, maar niet in een auris station.

Wat is je definitie van "niet te veel wegenbelasting"? De meeste wat ruimere auto's wegen zo rond de 1.100-1.200 kg....

Ik zou mij niet te veel concentreren op de wegenbelasting.
Gezien het aantal kilometers dat je rijdt neem ik aan dat het om benzine gaat.
De gemiddelde Toyota Auris full hybride zit net boven de 1350 kg.
Als je iets lichter zoekt kom je een klasse lager uit wat gewicht en dat scheelt op jaarbasis bijv. in Drenthe 100,= euro per jaar.
Op de totale autokosten stelt dit natuurlijk niets voor.
Dan kun je je beter concentreren op andere kosten (verbruik, verzekering, betrouwbaarheid), dat zet veel meer zoden aan de dijk.

De Dacia Logan MCV weegt slechts 1013 kg, is heel ruim, voordelig en heel betrouwbaar.

Meer verfijning maar ook meer gewicht bieden de Kia Ceed vanaf 2012 en Hyundai I30, deze auto's lijken mij ook erg goede opties.

Die eis van die wegenbelasting zou ik meteen laten vallen, met alle respect, slaat natuurlijk nergens op.
Dat je geen tank wil van 1500 kilo of zwaarder snap ik natuurlijk wel maar verder gaat wegenbelasting natuurlijk over tientjeswerk per maand.
Verlaag dan je budget naar 10k voor de aanschaf, dan kan je voor de overige 3 mille de komende 15 jaar het verschil van 1 gewichtsklasse betalen.
Oftewel, niet teveel fixeren op dat gewicht.
Dat gezegd hebbende, kijk naar een B-segment station of een C-segment hatchback, of inderdaad een MPV, zullen prima voldoen voor jullie gebruik lijkt me, groter hoeft niet.

Je hebt ook wel ruime b-segmenter tot 950 kg. Hoe lekker is dat 25 euro wegenbelasting in de maand. De stations in het C-segment zijn snel het dubbele in de maand, noem het maar 10tjes werk.

Suzuki Baleno: extreem ruim voor een B-segmenter (ik kan met 1.88m makkelijk achter mezelf zitten), 5-deuren, extreem zuinig (1 op 20 is makkelijk haalbaar) en ja: 840 kg !!
(840 is voor de 1.2)

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Suzuki Baleno: extreem ruim voor een B-segmenter (ik kan met 1.88m makkelijk achter mezelf zitten), 5-deuren, extreem zuinig (1 op 20 is makkelijk haalbaar) en ja: 840 kg !!
(840 is voor de 1.2)

Een 1.0 boosterjet is 880 kg en lekker zuinig. Ook nog lekker vlot met 112 pk.
Voor 12,500 heb je een 2016/2017 high executive met minder dan 60.000 km op de teller.

Er zijn ook relatief lichte C segmenters. De Leon, Octavia en Focus zijn ook als wagon onder de 1250kg.

Wauw, ik ben overweldigd door jullie uitgebreide reacties. Ik kreeg zojuist pas een eerste melding dat er iemand op mijn bericht had gereageerd.

Dit helpt ons enorm! We gaan ons verdiepen in alle auto's die jullie noemen en laten uiteraard weten welke het gaat worden.

Jullie zijn de besten, zeer veel dank!

Het is al meer gezegd, maar kijk naar het totale plaatje en niet alleen naar de wegenbelasting. Verzekering, verbruik en verwachte onderhoudskosten en afschrijving zijn minstens zo belangrijk.

speedtouch zei:
Niet direct een gezinsauto, de Ka, maar alles is natuurlijk persoonlijk!;)

Oeps, dat moest een reactie zijn op een eerdere vraag over welke auto we op dit moment rijden :rolleyes:

Toon 1854231 zei:
speedtouch zei:
Niet direct een gezinsauto, de Ka, maar alles is natuurlijk persoonlijk!;)

Oeps, dat moest een reactie zijn op een eerdere vraag over welke auto we op dit moment rijden :rolleyes:

Als je er tevreden over bent, zou je ook kunnen gaan kijken naar een Fiësta, toch een stuk ruimer.
https://www.autotrack.nl/a/ford-fiesta-benzine-2020-50059936

(Ik neem aan dat je de Ka inruilt en daar dus een bedrag voor krijgt).

Een Mitsubishi Colt.

Verrassend ruim, betrouwbaar en goedkoop in de wegenbelasting.

Niet sexy en misschien niet zo comfortabel. De automaat is slecht, ga voor de handbak. De 1.3 of 1.5 is de beste keuze.

Terug
Bovenaan