Advies bestelauto (particulier) voor ombouw naar camper

A

Anoniem

Guest
Beste AutoWeek'ers,

Mijn vriendin wil graag een bestelauto aanschaffen om deze om te bouwen naar 'camper'. Dit wordt haar hobby project.
Ze heeft ervoor gekozen om niet een bus te nemen en die uiteindelijk op camper kenteken te zetten, maar een compacte bestelauto zoals een VW Caddy, Berlingo etc.

Edit: De camper gaat dus niet op camper kenteken en bijhorende MRB komen. De vraag is of het diesel of benzine wordt. Indien diesel, willen wij graag een auto van bouwjaar 2010 of nieuwer, dit i.v.m. de milieuzones, die de komende jaren verder worden beperkt. De camper gaat ook gebruikt worden als (dagelijks) vervoer, maar dit zullen geen enorme afstanden zijn. Ik verwacht zo'n kleine 500 km per maand. Dit is exclusief weekendjes weg en vakantie.

Ik heb de eis gesteld om in ieder geval een bed van twee meter passend te krijgen in de laadruimte (ik ben zelf 1.95m). Mijn voorkeur gaat dus uit naar een XL/Maxi variant van een bestelauto. Zij heeft als eis slechts airco en een schuifdeur.

Het budget is €5000 incl. BTW, dus bij voorkeur margeauto's.

Hebben jullie voor haar de gouden tip? :)

Hoor het graag!

Grtz,
Jeroen
 
Ga eerst eens kijken naar de inrichtingseisen/verplichtingen en het financiële plaatje (mrb) m.b.t. ombouwen tot camper en baseer daar je keuze van de auto op.

Aan de RDW-inrichtingseisen voor een camper zal je nog wel kunnen voldoen met een beetje puzzelen/passen/meten, maar aan de aanvullende eisen van de belastingdienst (voor het campertarief mrb) ook voldoen zal heel lastig gaan worden.
Betekent dus dat zo'n caddy/berlingo met een beetje puzzelen nog wel als camper op kenteken kan komen maar voor de mrb waarschijnlijk gewoon als personenauto gezien blijft worden. (dus geen kwarttarief mrb voor het hele jaar)
Neem in dat geval een benzine gestookte auto, tenzij je er echt kilometers mee wilt gaan vreten.

Ik zou in dat geval liever gaan voor een geel kenteken (personenauto) caddy/berlingo op benzine en deze om gaan bouwen zonder een omkeuring tot camper op kenteken.
Het kentekengewicht van de auto voor de mrb blijft dan namelijk gewoon staan, bij een camperkeuring wordt de auto na de ombouw ook gewogen en betaal je dus mrb voor het gewicht van je camperombouw + auto.... dat laatste is niet zo interessant als je toch niet voor het campertarief mrb in aanmerking komt.
(en nog liever zou ik gaan voor een bus die tevens ook aan de eisen van de belastingdienst kan voldoen, de keuze is dan ook veel groter)

Inrichtingseisen RDW:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/kampeerauto/inrichtingseisen-aan-een-kampeerwagen/inrichtingseisen

Inrichtingseisen belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper
 
Muddy Bandit zei:
Ga eerst eens kijken naar de inrichtingseisen/verplichtingen en het financiële plaatje (mrb) m.b.t. ombouwen tot camper en baseer daar je keuze van de auto op.

Aan de RDW-inrichtingseisen voor een camper zal je nog wel kunnen voldoen met een beetje puzzelen/passen/meten, maar aan de aanvullende eisen van de belastingdienst (voor het campertarief mrb) ook voldoen zal heel lastig gaan worden.
Betekent dus dat zo'n caddy/berlingo met een beetje puzzelen nog wel als camper op kenteken kan komen maar voor de mrb waarschijnlijk gewoon als personenauto gezien blijft worden. (dus geen kwarttarief mrb voor het hele jaar)
Neem in dat geval een benzine gestookte auto, tenzij je er echt kilometers mee wilt gaan vreten.

Ik zou in dat geval liever gaan voor een geel kenteken (personenauto) caddy/berlingo op benzine en deze om gaan bouwen zonder een omkeuring tot camper op kenteken.
Het kentekengewicht van de auto voor de mrb blijft dan namelijk gewoon staan, bij een camperkeuring wordt de auto na de ombouw ook gewogen en betaal je dus mrb voor het gewicht van je camperombouw + auto.... dat laatste is niet zo interessant als je toch niet voor het campertarief mrb in aanmerking komt.
(en nog liever zou ik gaan voor een bus die tevens ook aan de eisen van de belastingdienst kan voldoen, de keuze is dan ook veel groter)

Inrichtingseisen RDW:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/kampeerauto/inrichtingseisen-aan-een-kampeerwagen/inrichtingseisen

Inrichtingseisen belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper

Thanks voor je aanvulling, ik ben dit vergeten te noemen in m'n openingspost. Zie edit.
 
Misschien heb je hier wat aan? Redelijk compact: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5815403
 
Leuk idee, heb er ook wel eens naar gekeken. Op internet is veel te vinden over mini-campers. Je kan een box kopen die je achterin de auto zet, en die klap je zo uit tot bed en kastjes. Eventueel zelfs een keukenwerkblad er aan. Bij sommige auto's moet je de voorstoelen iets voorover kantelen om er achter een passend bed te krijgen.
Vanwege de HSB zou ik voor een benzineversie gaan.
 
Als het ook dagelijks vervoer moet zijn en betaalbaar; wat vind je een kangoo, partner, berlingo MPV/passagiers variant op LPG.

Geen tussenschot, dus je kan de stoel naar voren schuiven en eventueel naar voren kantelen om meer lengte ruimte te creëren om te slapen. De meeste mensen bouwen een platform met een klep die uitvouwt om boven de gevouwde stoelen te komen. Een aantal modulaire meubel er in (kan je vast spannen op de D-ring in de wagen). LPG is lekker goedkoop rijden en goedkoper in belasting dan Diesel.
 
Barri zei:
Leuk idee, heb er ook wel eens naar gekeken. Op internet is veel te vinden over mini-campers. Je kan een box kopen die je achterin de auto zet, en die klap je zo uit tot bed en kastjes. Eventueel zelfs een keukenwerkblad er aan. Bij sommige auto's moet je de voorstoelen iets voorover kantelen om er achter een passend bed te krijgen.
Vanwege de HSB zou ik voor een benzineversie gaan.

Alleen die box is al bijna 3k, blijft er niet veel over voor de auto zelf in dit geval. ;) Voor mij persoonlijk lijken mij de genoemde auto's erg krap. Verder dan een matras/bed kom je dan toch niet? Auto is dan al vol. Waar wil je dan nog de "camperuitrusting" kwijt, water, stroom, kookmogelijkheid, zitgelegenheid, opbergruimte etc. Een zelfbouw op basis van een grote bus snap ik dan nog wel. In dit geval lijkt me een hele grote rechthoekige stationwagen toch net zo handig? Zeker als dagelijkse auto.
 
JFen zei:
Thanks voor je aanvulling, ik ben dit vergeten te noemen in m'n openingspost. Zie edit.

Let er bij een bedrijfsauto (grijs kenteken) dan wel heel goed op dat de auto voor de fiscus aan de fiscale inrichtingseisen van een bedrijfsauto moet blijven voldoen, voldoet die door de ombouw daar niet meer aan dan moet je dit zelf aan de belastingdienst doorgeven. (de fiscus gaat er namelijk standaard van uit dat elke bedrijfsauto tevens aan hun inrichtingseisen voldoet en baseert daar de te betalen mrb ook op)
Grofweg komt het er op neer dat in bedrijfsauto's de ombouw gewoon als lading en/of bergruimte aangemerkt moet kunnen worden, dus geen vaste kook-/zit-/ligplaatsen in het laadgedeelte gaan maken.
Bij een personenauto (geel kenteken) is dat ombouwen verder geen probleem: alleen even letten op gordelplicht en het aantal zitplaatsen op kenteken, en ook even opletten dat evt. aanwezige airbags niet belemmerd gaan worden door de ombouw.

Lees dat topic wat Vin cent hierboven aanhaalde maar eens goed door, daar staan leuke en handige tips in.
 
Ik had ook de Nissan nv220/ evalia in gedachte.

een verlengde kangoo is misschien nog een optie.

Hier twee voorbeelden die helaas boven je budget zitten

https://www.gaspedaal.nl/renault/kangoo?srt=df-a&zmin=7

Mercedes Vaneo is ook wel redelijk tijdloos, maar helaas die ging uit productie in 2006

m1by0r5bhwro.jpg


misschien is een HHR nog een optie

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/hhr?srt=df-a

4.jpg
 
Fiat Doblò Cargo Maxi 1.4 16v
Nissan NV200 1.6 Acenta

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=66225&id2=67557

BAGAGE/LAADRUIMTE --- Fiat Doblò Cargo Maxi 1.4 16v --- Nissan NV200 1.6 Acenta
inhoud --- 4200 l --- 4200 l
lengte min./max. --- 2170 mm / 2170 --- 2040 mm / 2040
breedte min./max. --- 1230 mm / 1714 --- 1220 mm / 1500
 
@jfen wat is het trouwens uiteindelijk geworden

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5903417,5903439#msg-5903439

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5908273,5908273#msg-5908273

Met andere woorden je zet ons wel gratis voor je aan het werk, maar een terugkoppeling is niet zo je ding.
 
Met 1,95 lengte kan je een nv200 wel vergeten. Het is ook maar net wat je van je mini camper verwacht.
 
Bedankt voor alle reacties tot dusver! We gaan opzoek naar een benzine/LPG verlengde bestelauto zoals is geadviseerd. Het aanbod is echter schaars, dus we overwegen voor minder geld (zo'n 2000 euro soms) tóch een diesel te nemen.

Beetje afhankelijk wat er op ons pad komt.

Hebben jullie nog tips waar bedrijfsauto's te vinden zijn naast Marktplaats, Gaspedaal en Autoscout?

Bedankt. :)
 
Het aanbod van benzinegestookte bedrijfswagens is in Nederland minimaal (er zit voor het ondernemerstarief mrb geen verschil in het soort brandstof), daarvoor kun je in Duitsland beter slagen.
Als je toch een benzinegestookte Nederlandse auto zoekt kom je al snel bij de als personenauto ingerichte bestelauto's terecht, en voor een diesel in de prijs rondom € 2000,= zit je voornamelijk in de categorie met een zwaar werkverleden te zoeken die de export al niet meer wil hebben.
 
Terug
Bovenaan