Advies auto woon-werkverkeer budget 5-10k

Dave 9085917

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik ben recentelijk overgestapt naar een baan bij de overheid en ben hierbij mijn lease auto kwijtgeraakt. Ik heb weinig verstand van auto's dus ik hoop dat jullie mij de juiste kant op kunnen wijzen naar wat voor soort occasion bij mij past.

Ik verwacht ongeveer 30k per jaar te rijden. Belangrijk voor mij is betrouwbaarheid en lage maandelijkse kosten. Ik heb een km vergoeding van max 190 euro per maand dus een zuinige auto zou handig zijn.

De gereden km's bestaan voornamelijk uit woon-werkverkeer van 130km per dag (voornamelijk snelweg en 80 wegen). En af en toe een ritje hier in de stad.

Ik zit tot nu toe vooral te kijken naar kleine stadsauto zoals een aygo of vw up. Of een hyrbid zoals een prius (al vermoed ik dat ik dan mijn budget iets moet verhogen).

Het voordeel van een hybride zou voor mij zijn dat deze doorgaans groot genoeg zijn om samen met het gezin op vakantie te gaan (2 kinderen).

Hebben jullie tips voor mij? Wat is uberhaupt een acceptabele km stand voor een occasion?

Alvast bedankt.

Stadsauto of hybride is prima om goedkoop mee te rijden. Eventuele 3de optie is LPG. Meeste stadsauto's zijn simpel, dus goedkoop en betrouwbaar. Hybrides van toyota staan ook bekend voor hun betrouwbaarheid.

Wat handig is voor een vakantie is natuurlijk persoonlijk. Als je maar met zijn drieën bent en niet te veel mee neemt, dan kan het in een stadsauto passen.

Wat acceptabele km standen zijn; snelweg km's zijn veel minder slijtend dat stadsverkeer. Dus een jonge auto met veel km's is op zich niet erg. In alle gevallen is onderhoud van belang. Voor specifieke auto's heb je wel specifieke aandachtspunten.

Bedankt voor de snelle reactie.

Qua verzekering en wegenbelasting zou een hybride voor mij ongeveer 60 euro per maand meer kosten. Dat is wel te overzien.

Zou zoiets als dit aan te raden zijn?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-prius-1-8-comfort-full-hybrid-navi-automaat-elektro-benzine-zwart-e5b72a2e-b6a4-4f1f-8f6d-7f5bbe9690b8?utm_source=web-native-share&utm_campaign=share

Zijn er grote verschillen tussen de hybrids van toyota? Ik zie naast prius ook auris en yaris modellen die hybride zijn.

je kan ook voor een ruime auto uit het b-segment gaan. De zogenaamde wat hogere auto's

De colt bijvoorbeeld zie video

https://www.youtube.com/watch?v=V2jtQ9eSWgw

de 1.3 handbak is de beste optie, die weegt nog geen 950 kg dus komt qua wegenbelasting in de buurt van een aygo , c1

iets zwaarder is de toyota verso s , deze wint al jaren op rij als het om betrouwbaarheid gaat. zie link consumenten bond

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf

Het leuke aan de toyota verso s , is dat die er ook als Subaru trezia is. Dat weten heel veel mensen niet, en daardoor voor aantrekkelijkere prijzen te koop staat. De Trezia past totaal niet in het DNA van Subaru , maar dat maakt in jouw situatie niet uit.
Heb er hoogstpersoonlijk een artikel over geschreven
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5950627

Een hybride die wel in jouw budget valt is de Honda Jazz , ook ontzettend slim ruimtewonder

Nissan note is er ook nog , pas op voor de 1.2 turbo

zeldzaam in jou budget is de skoda rapid of seat toledo met de juiste motor.

Dave 9085917 zei:
Bedankt voor de snelle reactie.

Qua verzekering en wegenbelasting zou een hybride voor mij ongeveer 60 euro per maand meer kosten. Dat is wel te overzien.

Zou zoiets als dit aan te raden zijn?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-prius-1-8-comfort-full-hybrid-navi-automaat-elektro-benzine-zwart-e5b72a2e-b6a4-4f1f-8f6d-7f5bbe9690b8?utm_source=web-native-share&utm_campaign=share

Zijn er grote verschillen tussen de hybrids van toyota? Ik zie naast prius ook auris en yaris modellen die hybride zijn.

Hangt er van af welke generatie. De 2e generatie prius moet je ding zijn met zijn 1.5 , de opvolger met de 1.8 is een behoorlijke stap vooruit. De auris 1 heeft een 1.8 , maar de 2e generatie is toch iets meer auto.
yaris 1.5 hoor ik goede verhalen over.

Honda heeft ook hybride modellen, denk dat de honda insight tussen de 2e en 3e generatie zit van de prius. Houdt in beter dan de 2e generatie prius , maar kan niet tippen aan de 3e generatie prius. Dan kun je beter voor de honda Jazz hybride gaan. Honda Jazz ook uitstekende keuze als je geen hybride hoeft. Semi automaat laten staan, altijd voor handbak of cvt gaan.

Met deze wensen kun je denk ik veel beter kijken naar een compacte diesel zoals een Citroen DS3 1.6 HDI, Peugeot 208 1.6 HDI, Citroen C3 1.6 HDI, Citroen C4 Cactus of Renault Clio 1.5 DCI, de Clio is ook geleverd als handige estate.

Deze auto's rijden veel beter en comfortabeler dan een Aygo of een Up. De 1.6 Diesel van PSA en 1.5 DCI van Renault zijn gewoon erg fijne, goede en zuinige motoren. Je koopt deze compacte diesels voor heel weinig geld, en uit zeer recente bouwjaren. De kilometerkosten liggen heel laag, zeker als je er langer in rijdt.

Hybrides zijn op dit moment gewoon erg duur. Een Prius 2 zou ik niet meer aanraden, dit is toch wel een oude auto, de Prius 3 is veel meer auto, een goedkopere optie is dan de Auris hybride.

Eigenlijk voldoet elke gewone C-segmenter ook wel, zoals een Focus 1.0 Ecoboost (ja, ik heb er zelf eentje). Rij je veel snelweg (100km/u) dan haal je de 1:17 wel.

Allen dank.

Moet ik met een diesel niet bang zijn dat ik straks met mileuzones te maken krijg? Ik werk in amsterdam.

De honda jazz of toyota yaris lijken mij wel wat.
Ik zal helaas wat geld moeten lenen voor aanschaf, hoe lang gaat een occasion gemiddeld nog mee?

Over de milieuzones zou ik mij niet druk maken. De strengste milieuzones gelden voor dieselauto's van 15 jaar of ouder, of ze gelden voor dieselauto's van 20 jaar en ouder.

De overheid is zich ermee gaan bemoeien zodat niet elkaar stad zijn eigen regels maakt, en eigen borden gebruikt. Dat betekend dat bijvoorbeeld Ansterdam niet zo maar op eigen houtje iets anders mag invoeren.

Ga ook met de auto's rijden, je rijd er immers 30.000 km per jaar in. Een Toyota Yaris met 1.0 vind ik onder gemotoriseerd. Er zijn hele grote verschillen in het rijden en comfort in het B segment. Sommige auto's lijken op papier interessant maar vallen in de praktijk gewoon tegen. Ik heb in veel auto's zelf gereden, en spreek uit ervaring.

Hoe lang een occasion mee gaat is moeilijk te zeggen. Als je de auto goed onderhoud en er netjes mee omgaat dan kan het lang goed gaan. Van veel snelweg slijt een auto minder, ik heb zelf liever een vrij jonge auto met meer kilometers dan een oudere auto die alleen maar veel korte stukjes heeft gereden, of die als kinder weg breng auto is gebruikt.

Auto encyclopedie zei:
Wat is je budget als je niet hoeft te lenen? Ik ben ouderwets daarin, kun je het niet betalen, moet je het niet doen.

En ik ben wat financieel tactischer: lenen voor een auto voor woonwerk is een serieuze zaak die heel verstandig kan uitpakken. Door bijvoorbeeld boven de €4500 te kopen kom je veel vaker bij garantie auto's uit. Boven de €10k misschien wel met 2 jaar garantie (merkoccasion) of een Kia waar nog een paar jaar garantie op zit.

Als leek jezelf opwerken door elke paar jaar je brikkie in te ruilen voor iets beters is onder de streep veel duurder. Voor degene die niet heeft opgelet: ze delen tegenwoordig gratis geld uit. Let wel op waar je leent, private lease is bijvoorbeeld veel voordeliger en interessanter dan een persoonlijke lening. Een beetje uit de hypotheek halen kan soms ook héél interessant zijn, misschien kan je meteen een lagere rente regelen door waardestijging van je huis.

Ik zou ook voor een compacte diesel gaan. Voordelig, ongewild, ruim aanbod, soms lekker vol net gadgets. Automaat is fijn op die afstanden. Kies gerust voor een 'underdog' als Renault of Hyundai die merken zijn echt goed terwijl de massa nog naar VW / VAG kijkt.

Risico op dieselverbod is héél klein en wordt ruimschoots vergoed door de lage aanschafprijs. Dat probleem kan je tzt prima hebben.

Tot 3 ton moet zeker lukken, daarna 5-6 als je wil en 50/50 geluk hebt.

Eigenlijk niets toe te voegen wat V0RQ zegt; gewoon gaan voor een zuinig B segment dieseltje. Veel aanbod, prima auto om 30.000 per jaar mee te rijden zonder gekke kosten. Moderne diesels hoef je komende jaren nog niet bang te zijn dat je steden niet in mag., super zuinig.

Hybrides zijn wat prijziger in aanschaf; en daarnaast haal je juist het hoogste rendement met zulke hybrides buiten de snelweg om. Daar waar jij je dus het minste bevind, je zit veel op de snelweg (daar waar die zuinige dieseltjes excelleren) .

Lenen hoeft niet per se slecht te zijn, maar soms relatief duur. goed even in verdiepen dus en indien mogelijk zsm terugbetalen.

@vorq tussen lenen en een oud brikkie zit ook nog een tussen weg he

Voor €3500 a €4000 kun je goed shoppen.

Tussen de €2500 en €3500 ook nog wel

Maar aangezien ik nog geen reactie heb, trerk ik nog geen conclusie

Maar iets meer verbruik is gunstiger dan geld lenen om brandstof verbruik te drukken

Ben wel met je eens dat lenen voordeliger is dan een bodemloze put qua onderhoud.

Ik heb de bankencrisis nog vers in mijn geheugen, iedereen, verhoogde zijn hypotheek maar. En welke kant gaan we nu op met de huizen.

Lenen voor een auto... ik zal wel ouderwets zijn... maar ik begrijp dat nog steeds niet... ik zit in dezelfde situatie als de TS... ook ik heb een overstap gemaakt naar in dit geval een semi-overheidsbedrijf... mijn lease auto raak ik kwijt, maar ik ben gezien de slechte OV verbinding toch aangewezen op een auto... daarnaast is het ook voor ons de gezinsauto...

Ik heb daarom gespaard en een budget gesteld... natuurlijk begrijp ik dat hoge onderhoudskosten soms meer kunnen zijn dan 'geld lenen', maar ik vind de uitspraak ook wat naïef... want je gaat er dan vanuit dat die duurdere auto niet stuk gaat/geen onderhoud nodig heeft....

Succes met het zoeken TS, ik raad je wel aan voor een spaardiesel te gaan, ze rijden zuinig en zijn betrouwbaar.... ik zelf rijd nu nog voor de lease een 308sw en het is een prima auto, het is dat onze zoon te groot wordt om achterin te kunnen blijven zitten (we zijn allemaal lang)... anders had ik weer voor een 308 gegaan...

Ik ga veel minder km's maken, anders was ik ook voor spaardiesel gegaan.

Terug
Bovenaan