Advies auto grote kofferbak

gast 7895933

Net ingestapt
Hi all,

Graag zou ik jullie om advies willen vragen. Ik zie inmiddels de bomen in het bos niet meer.

We hebben vanwege de komst van onze eerste zoon 2 jaar geleden onze 12 jaar oude Aygo ingeruild voor een nieuwe T-Roc. Hier liepen we tijdens vakanties al tegen de kofferbak inhoud aan, we kregen alles maar met moeite mee. Nu hebben we net een 2e zoontje gekregen en lopen we helemaal vast. We gaan graag op vakantie en willen dit met zo min mogelijk zorgen doen. We willen dus geen dakkoffer oid. We hebben wel 2 maxi cosi’s, kinderwagen en buggy, oftewel opzoek naar een grote gezinsauto.

We willen dus een auto met een grote kofferbak, geen busje. We hebben hiervoor een bedrag van maximaal 55.000 in gedachten. EV twijfel ik vanwege de onduidelijk richting van de overheid.

Natuurlijk al eea opgezocht, maar blijkt dat de afmetingen vanuit de fabrikant niet altijd juist zijn. Zo zijn er dan ook nog de ADAC gegevens en de banana box tests.

Onderstaande auto’s heb ik op mijn lijstje staan:
Tesla Model Y
Skoda Enyaq
Skoda Kodiaq
Hyundai Ioniq 5

Ik ben benieuwd naar jullie advies en tips! Mogelijk mis ik nog iets of zie ik iets over het hoofd.

Behoren stationwagons wel tot de optie?
Anders zou ik zeker Skoda Superb (combi) op het lijstje erbij zetten.
Volkwagen Arteon (shooting brake) heeft volgens mij ook een vrij gote kofferbak.

Wil je nieuw? Of (jong) gebruikt?

Stations horen zeker tot de optie. We willen wel weer een nieuwe auto.

Mijn beeld bij stations is dat de kofferbak kleiner is dan een suv, daarom heb ik mij daar niet op gericht.

Hier een rijtje met EV's met meer dan 500 liter bagageruimte.

Deze nieuwe auto's hebben allemaal meer dan 550 liter bagageruimte.

Stations horen zeker tot de optie. We willen wel weer een nieuwe auto.

Mijn beeld bij stations is dat de kofferbak kleiner is dan een suv, daarom heb ik mij daar niet op gericht.
Een Superb is een vrij lange auto en dus is de kofferbak ook diep. Liters zeggen niet alles

Model Y is erg ruim.
Ik heb een Golf variant en die is ook serieus veel ruimer dan een T Roc. Een Octavia is ook erg ruim.
Eigenlijk voldoen de meeste C of D segment stationwagens wel.

Met jouw budget zou ik ook overwegen of je de T Roc bij een Volkswagen dealer op een ID BuZz kan inruilen. Alleen de wegenbelasting kan een vervelend grapje worden vanaf 2030.

Volgens mij zijn de grotere stations voordeliger in hun ruimte omdat je meer vloeroppervlak hebt en dat laadt gewoon veel makkelijker.

Hou er wel rekening mee dat je nu in de piek zit wat betreft spullen die mee moeten. Over 2 jaar heb je misschien nog één buggy over met zo'n wielplankje erachter voor de oudste.

Hangt er ook wel vanaf wat er verder meegaat op vakantie lijkt mij... kamperen jullie, of zitten jullie in een huisje? Als er verder niet zoveel meegaat heb je veel meer die tijdelijke piek zoals @Vorq ook noemt.
Dan zou ik niet direct het grootste van het grootste zoeken, lijkt mij wat overdreven.
Vriend van mij heeft een Kodiaq met drie kinderen, daar past wel echt heel veel in.

Een Superb is een vrij lange auto en dus is de kofferbak ook diep. Liters zeggen niet alles
Liters zeggen zeker niet alles.
Mijn Volvo V70 is beslist ruimer dan een Bmw X1 achterin en ook veel praktischer door de grotere klep. Daarnaast kan de voorstoel aan passagierszijde vlak wat ook heel handig is in de praktijk. Mijn hele familie rijdt er in iedereen is gek op die auto om dat hij praktisch en comfortabel is. Hij is wat lang dat is eigenlijk het enige nadeel. Sowieso kan ik stations erg aanraden. Ik ben na jaren van suv's terug gegaan naar stationcar en vind het eigenlijk veel fijner. Veel zachter geveerd wat fijn is bij drempels en veel beter overzicht rechtsachter (kleinere c stijl).

Ik heb een Octavia maar had begin dit jaar 5 weken een T-roc te leen. Verschil in kofferbak is enorm. Vond de VW erg krap overkomen.
Ook is een Octavia of Superb veel ruimer op de achterbank qua beenruimte.

Zou zeker naar een flinke station kijken

De T roc is dan ook een opgehoogde Polo. Elke c-segment station is al een stuk ruimer en dan is een Octavia een hele fijne wagen.

De Superb Combi is volgens mij zowat onverslaanbaar als het aankomt op kofferbakruimte.
En waarschijnlijk is een Octavia combi ook al groot genoeg.
Verder kan het ontzettend schelen om niet alleen een andere auto, maar ook een andere wandelwagen te kopen. (dat is immers toch 1 vd grootste dingen die je vaak mee sleept)

Mijn kinderen zijn net 4 en bijna 3 jaar oud.
Voor de eerste hadden we een prachtige kinderwagen, die kregen we klein genoeg opgevouwen voor de duur dat we 1 kind hadden. Voor de 2e hebben we een duowagen gekocht, en als die eenmaal ingeklapt was, was hij inclusief de bak voor de jongste en het zitje voor de oudste, kleiner dan de solo-kinderwagen.
Het meeslepen van een grote kinderwagen is overigens een probleem wat je maar kort hebt. Want zo gauw de jongste goed en stevig kan zitten (+/- 1.5 a 2 jaar oud) gaat er alleen nog maar een kleine opvouwbare buggy mee. De oudste kan prima zelf lopen en/of korte stukjes in je nek. (maar dat moet je ze dan wel aanleren). Of op een rolplankje achter de buggy (zelf vind ik dat vreselijk want het loopt voor jezelf erg belabberd.)
Op marktplaats heb je voor een paar honderd euro al een meer dan prima (duo)kinderwagen. Die je na anderhalf jaar, met max. 50 euro afschrijving weer verder verkoopt. Mogelijk kun je daardoor flink besparen door een iets minder grote auto te kiezen. (zoek wel een exemplaar waarbij je kinderen achter elkaar zitten, duowagens met kinderen naast elkaar krijg je niet door een normale deur heen)

Je kunt je ook afvragen hoe erg het echt is, om 1 jaar op vakantie te gaan mèt dak- of trekhaakkoffer. Die dingen kosten ook niet de wereld. En ik moet eerlijk zeggen dat ik van mijn dakkoffer eigenlijk nooit wat merk, afgezien van een beetje extra windgeruis vd dakdragers. Maar een gezin met 2 jonge kinderen produceert van zichzelf al zoveel geluid dat je dat beetje extra ruis al snel vergeet.

(overigens rijd ik zelf een Mazda 6 station)

Laatst bewerkt:
Dat klopt niet.

De Skoda Superb wordt hier veel aangehaald, als die niet ruim genoeg is doe je zelf iets verkeerd.

Maar een compactere Skoda Octavia zou ook echt al moeten voldoen. Als combi maar ook als hatchback zou je het daarmee moeten redden. Combi is wel net iets praktischer.

Een andere mogelijkheid is de Ford Focus Wagon. Die gaat binnenkort uit het assortiment bij Ford, ik denk dat je daar een mooie aanbieding kunt scoren.

Zowel genoemde Skoda als Ford hebben een kofferbak van ca. 600 liter. Voor alle duidelijkheid: Dat is groot. Ook hebben de laadruimtes een lengte van > 1 meter, dat kan erg van pas komen met kinderwagens en buggy's.

Ook bijvoorbeeld de Kia Ceed of Opel Astra biedt dat. Maar die auto's zijn in mijn optiek minder geschikt vanwege de matige beenruimte (ofwel afstand tussen achterkant voorstoel en rugleuning achterbank) op de achterbank. Dan kom in je in de knoop met die maxi cosi's. Als die op de achterbank staan moeten de voorstoelen doorgaans verder naar voren dan aangenaam is.

Zelf heb ik een Ceed stationwagon gereden en daar liep ik dus tegen bovenstaand probleem aan, vandaar. Nu heb ik een Octavia (hatchback), en daar past het makkelijk. De Focus heb ik eerder ook gereden, die is qua beenruimte achterin vergelijkbaar.

Van de modellen die je zelf noemt zou ik me beperken tot de Model Y en de Kodiaq. Dat zijn ook serieus ruime auto's. Wat mij wat verbaast is dat je zowel benzineauto's als elektrische overweegt, dat lijken mij niet geheel gelijkwaardige opties qua kostenplaatje. Voor elektrisch moet je misschien investeringen doen aan je huis id vorm van zonnepanelen en een laadinstallatie, dat heeft dus mogelijk meer voeten in de aarde.

Voor elektrisch moet je misschien investeringen doen aan je huis id vorm van zonnepanelen en een laadinstallatie, dat heeft dus mogelijk meer voeten in de aarde.
Je moet wel heel veel zonnepanelen hebben (en een vrij dure laadpaal) om puur op zonnestroom te kunnen laden, dus die relatie tussen een EV en zonnepanelen zou ik niet direct leggen met het eind van de salderingsregeling in het vooruitzicht.

Zelf nu 13 maanden in het bezit van een Kodiaq en wat een bak met ruimte heeft deze wagen.
De kinderen op de achterbank hebben ook echt belachelijk veel ruimte en de stoelen kunnen ook allemaal over de lengte verplaatst worden zodat je nog meer kofferruimte hebt als je deze eventueel nodig hebt.

Maar wil je nu echt voor die 3 of 5 weken per jaar een andere auto kopen voor 55K? een koffer op het dak en een bagage aanhanger is vele malen goedkoper als de T-roc je bevalt.
Geld kun je mooi inbrengen in een studiefonds voor de kids maar dat moet je zelf weten.

Maar nu de Kodiaq erg mooie en zeer grote auto maar.. hij heeft ook zeker nadelen.
Hij heeft een draaicirkel van een vrachtwagen en dat is toch lastig in een parkeergarage of vakken.
Menig parkeervak is te klein want hij is groot.
Maar wat je zeker moet weten van een Kodiaq is dat hij aardig wat brandstof lust, want ja het is gewoon een container op wielen
De teller van mij staat nu op ruim 53K en het verbruik is zeer stevig vind ik zelf 7.6 en ik rij aardig veel snelweg en ja ik rij nooit 100.
Natuurlijk heb ik hem op de zaak staan maar dat punt moet je mijn inziens wel meenemen, de 12 bussen die ik op de zaak heb rondrijden zijn zuiniger met emperial en ladders op het dak.

Mocht je toch een andere willen zou ik ook zeker kijken naar de Superb of de nieuwe (hybride) Kodiaq.
De volgende van mij gaat bijna zeker weer een Kodiaq worden alleen nu de eerste plaatjes van de Volkswagen Tayron heb gezien begin ikzelf ook te twijfelen maar we hebben nog even.

Je moet wel heel veel zonnepanelen hebben (en een vrij dure laadpaal) om puur op zonnestroom te kunnen laden, dus die relatie tussen een EV en zonnepanelen zou ik niet direct leggen met het eind van de salderingsregeling in het vooruitzicht.
Ok. Ben te weinig thuis in die materie. Maar als ik een EV zou kopen zou ik desalniettemin toch wel graag thuis kunnen laden. Is dat gek?

Ik probeer even te herinneren hoe wij vroeger met vader moeder en twee kinderen in een Dyane 6 naar Joegoslavië op vakantie gingen. Weet alleen nog dat alles er gewoon in paste en dat het 3 dagen duurde.
.
Onzin natuurlijk, maar moet je nou werkelijk met een vrachtwagenlading op vakantie? Ga wel snappen dat mijn ouders goed rond kwamen van een karig salaris, want die hadden echt geen SuperB of Arteon nodig om de op vakantie te kunnen.
.
Doe ermee wat je wil, maar je kunt het maar 1 keer uitgeven. Veel succes met je wagen.

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga toch eens even langs de dealer voor de Octavia Combi, goede prijs/kwaliteit verhouding en lees er veel positieve ervaringen over. Dit lijkt mij de station to go te zijn. EV laat ik voor nu nog even achterwege, geen eigen parkeerplaats voor de deur dus kan niet thuis laden.

Ok. Ben te weinig thuis in die materie. Maar als ik een EV zou kopen zou ik desalniettemin toch wel graag thuis kunnen laden. Is dat gek?
Nee hoor, met een EV is een ‘vaste laadplek’ wel fijn. Of dat nu thuis of bijv op kantoor is.

Over een stationwagen: wij zijn maar met z’n tweeën maar ik ben erg blij met mijn stationwagen. Gewoon makkelijk, zo’n ruime auto. Vanmiddag nog een Pax kast opgehaald. Verpakking van 210*60. Paste er precies in! Als de passagiersstoel plat kon klappen ging het makkelijker.

Terug
Bovenaan