Advies aanschaf volkswagen polo

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal,

Ik ben van plan mijn eerste eigen auto te kopen en wil graag een Volkswagen Polo, alleen heb ik totaal geen verstand van auto's en alles wat er mee te maken heeft dus ook geen idee waar ik op moet letten. Het belangrijkste vind ik dat hij betrouwbaar is en ik dus geen extra kosten krijg aan reparaties etc. Op google kwam ik tegen dat sommige polo versies wel regelmatig wat problemen hebben (maar dat kwam naar boven bij elke soort auto die ik googelde) en door een kennis werd mij aangeraden om absoluut geen 1.2 te nemen maar een 1.4, omdat een 1.2 zou stotteren of iets in die richting. Andere zeiden juist beter 1.2 omdat het zuiniger is.
Kortom, help aub. Waar moet ik op letten bij het zoeken naar een tweedehands polo? Hoe zorg ik ervoor dat ik een goede aankoop doe zonder onderliggende problemen en regelmatige reparaties?
Wat ik zoek is een polo van rond het jaar 2010, benzine en hoe zuiniger hoe beter natuurlijk. Het liefst geef ik 4 a 5 duizend euro uit, maar maximaal 6 als die meerprijs echt verschil maakt. Automaat of handgeschakeld maakt verder niet uit. Het zal wel een aankoop zijn voor lange termijn, dus ik wil er zeker nog een aantal jaar van kunnen genieten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Als het dan toch perse een polo moet zijn dan is binnen je budget generatie 2005 tot 2009 de beste keuze. Lekker voor de 1.6 zestien klepper gaan, die is het meest betrouwbaar. Ze vragen daar nog stevige prijzen voor er is bij andere merken voor minder budget meer kwaliteit te koop.

hier een polo 1.6 binnen je budget https://www.autowereld.nl/volkswagen/polo/1-6-16v-105pk-5drs-airco-cruise-nap-boekjes-35638752/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

ella 6383051 zei:
Hi allemaal,

Ik ben van plan mijn eerste eigen auto te kopen en wil graag een Volkswagen Polo, alleen heb ik totaal geen verstand van auto's en alles wat er mee te maken heeft dus ook geen idee waar ik op moet letten. Het belangrijkste vind ik dat hij betrouwbaar is en ik dus geen extra kosten krijg aan reparaties etc.

Dan moet je geen polo kopen, helemaal niet van rond die jaren..

Nissan GTR R34 zei:
ella 6383051 zei:
Hi allemaal,

Ik ben van plan mijn eerste eigen auto te kopen en wil graag een Volkswagen Polo, alleen heb ik totaal geen verstand van auto's en alles wat er mee te maken heeft dus ook geen idee waar ik op moet letten. Het belangrijkste vind ik dat hij betrouwbaar is en ik dus geen extra kosten krijg aan reparaties etc.

Dan moet je geen polo kopen, helemaal niet van rond die jaren..
Eventjes een link ter onderbouwing, aangezien de kennis vast gaat zeggen dat het allemaal wel mee valt...

Uit deze bouwjaren zou ik je zeker geen VW Polo aanraden. In het B segment waren alle concurenten op de Seat Ibiza na, die veel techniek deelt, een stuk betrouwbaarder. De kans op dure reparaties is relatief groot bij een VW Polo uit deze bouwjaren.

Als betrouwbaarheid en betaalbare onderhoudskosten belangrijk voor je zijn dan moet je absoluut geen Volkswagen Polo (of Seat Ibiza of Skoda Fabia) kopen van voor 2015.

Voor jouw budget kan ik je absoluut een Ford Fiësta aanraden, echt een topper in zijn klasse. Anders een Suzuki Swift, Toyota Yaris of Renault Clio.

Auto encyclopedie zei:
Als het dan toch perse een polo moet zijn dan is binnen je budget generatie 2005 tot 2009 de beste keuze. Lekker voor de 1.6 zestien klepper gaan, die is het meest betrouwbaar. Ze vragen daar nog stevige prijzen voor er is bij andere merken voor minder budget meer kwaliteit te koop.

hier een polo 1.6 binnen je budget https://www.autowereld.nl/volkswagen/polo/1-6-16v-105pk-5drs-airco-cruise-nap-boekjes-35638752/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Bedankt voor je reactie. Ik had wel gekeken naar andere merken maar kon niet echt iets anders vinden waar ik weg van was. Ik had wel een aantal goede opties gevonden uit 2009, betekent dat dat elke polo uit 2009 sowieso beter is dan een uit bijvoorbeeld 2010 of 2013? En zou een 1.2 of 1.4 ook kunnen?

1.6 is het blok wat je moet hebben, en dit was de laatste generatie waar deze in zat. De 1.4 heeft kabbelende zuigers en de tsi blokken binnen jouw budget zijn drama.

Auto encyclopedie zei:
1.6 is het blok wat je moet hebben, en dit was de laatste generatie waar deze in zat. De 1.4 heeft kabbelende zuigers en de tsi blokken binnen jouw budget zijn drama.

Kantelende zuigers. ;)

Het model Polo dat nog met het 1.6 blok is geleverd is meteen wel een heel oud model (model 2005 - 2009). Voor dat budget is er zoveel nieuwers en moderners te koop.

Voor dat budget kun je zelfs Peugeotjes 208 vinden of het model Clio vanaf 2013.

Polo uit die tijd, voor dit budget, is zo'n beetje het slechtste wat je kan kopen, sowieso onderkant van de markt en grote kans op afdankertjes van anderen, snel vergeten dus en op zoek naar iets anders. Fiesta, Corsa, Punto, etc.

Zoals velen voor mij al geschreven hebben; beter geen Polo rond die bouwjaren met dat budget. Of het moet zijn dat je enorm gecharmeerd bent van het ontwerp, maar anders is er eigenlijk geen goede reden om een Polo te kopen. Onbetrouwbaar, duur (zowel in aanschaf als in onderhoud/reparaties), eenheidsworst... Je kan zoveel beter krijgen voor dat geld.

Je geeft aan dat je een zuinige auto zoekt. Is dat omdat je veel kilometers maakt?

Misschien is dit iets:
Opel Corsa 1.2 op LPG, betrouwbare auto, ziet er frivoler uit dan een Polo en rijdt lekker goedkoop door de (af-fabriek) LPG installatie.

Of anders dit:
Luxe Mazda 2 op benzine

Total Loss zei:
Polo uit die tijd, voor dit budget, is zo'n beetje het slechtste wat je kan kopen, sowieso onderkant van de markt en grote kans op afdankertjes van anderen, snel vergeten dus en op zoek naar iets anders. Fiesta, Corsa, Punto, etc.

of gewoon iemand vragen die de pareltjes er uit haalt , ik vind dat ik redelijk geslaagd ben met de polo die ik gevonden had.

Ook deze topic starter is uiteindelijk voor een polo 1.6 gegaan https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6025749,6026496#msg-6026496

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

of gewoon iemand vragen die de pareltjes er uit haalt , ik vind dat ik redelijk geslaagd ben met de polo die ik gevonden had.

Lijkt mij duidelijk het "verkeerde" oude model, denk niet dat TS dat type voor ogen heeft! ;)

Ik ben geen VW hater ofzo maar mijn advies : alles behalve een Polo.
Topkwaliteit kan je vinden in Yaris, Mazda 2, Nissan Micra (niet mooi), Honda, Citroen C3, Ford Fiesta. En zelfs een Fiat Punto (voor een fractie van de Poloprijs) is al beter.
Tip : Maak voor jezelf een lijstje wat je leuke/handige auto's vind en lees paar avonden de particuliere reviews op Autoweek. En dan van de overgebleven de prijzen vergelijken.

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

Ik zoek inderdaad gewoon iemand die er een pareltje uit weet te halen, of mij kan vertellen waar ik op moet letten zodat ik juist een parel vind.

Ik heb bijna alle merken binnen mijn budget bekeken maar kan niks anders vinden waar ik weg van ben, het is het allemaal net niet.

ella 6383051 zei:
Ik zoek inderdaad gewoon iemand die er een pareltje uit weet te halen, of mij kan vertellen waar ik op moet letten zodat ik juist een parel vind.

Ik heb bijna alle merken binnen mijn budget bekeken maar kan niks anders vinden waar ik weg van ben, het is het allemaal net niet.

Maar in feite voldoet een Volkswagen Polo dus ook net niet. Want niet erg betrouwbaar en potentieel erg duur in onderhoud.

Dan heb ik persoonlijk liever een auto waarvan ik bijvoorbeeld het dashboard net iets minder mooi vind, of de buitenkant net wat minder mooi, dan een knuffelbaar dashboard tegen (mogelijk) torenhoge kosten of een hoop ergernis.

Als het er een beetje leuk uit moet zien is dit misschien een optie.

alfa-romeo-mito-1-4-multiair-progression-105pk.jpg

Mito

maar kan niks anders vinden waar ik weg van ben, het is het allemaal net niet.[/quote]

Het is natuurlijk niet een paar schoenen of een handtas, je geeft zelf al aan, auto moet betrouwbaar zijn en lage kosten.
Bij dit soort budgetten komt uiterlijk echt op de allerlaatste plaats, als je het kan combineren leuk meegenomen maar focus je in vredesnaam op een goede auto i.p.v. "een leuke"

Ik denk dat je echt gigantisch onderschat wat voor een probleemauto's het zijn. Maar ja, als je er een koopt leer je dat waarschijnlijk vanzelf, en kost het je waarschijnlijk bakken met geld. Wij proberen je alleen maar te waarschuwen. Het is echt een van de meest problematische auto's van de laatste tijd.

Je kan ook de beste monteur van de wereld meenemen, die kan ook niet in de motor kijken. Als er echt al problemen mee zijn hoor je dat meestal wel, maar of er problemen aankomen weet natuurlijk niemand. Kilometerstand, onderhoud en algemene staat van de auto maakt wel ietsje verschil, maar dan nog, je kan er gewoon op rekenen dat het vroeg of laat kapot gaat.

Ik snap ook echt niet wat er zo speciaal aan een polo is, maar dat ben ik. Voor sommige mensen is het logo wat op een auto staat ook heel belangrijk. Wat vind je nou eigenlijk zo geweldig aan een polo? Of wat staat je niet aan van die andere auto's?

'oud' model:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-polo-1-6-16v-comfortline-automaat-inruil-mogelijk-benzine-zwart-9223f847-b07f-4a47-ac64-905095b5a3aa?cldtidx=4&sort=year&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage
'nieuw model'
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-polo-1-4-16v-highline-nw-distr-camera-dsg-navi-cruise-c-benzine-wit-333e10da-828e-4622-ac86-1ced5ca4e9cc?cldtidx=3&sort=year&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Ik ben uit gegaan van een 5-deurs, uit ervaring weet ik dat het veel praktischer is.

maar kan niks anders vinden waar ik weg van ben, het is het allemaal net niet.

De polo ook niet, want qua kosten en value for money is het een laagvlieger. er zijn echt tientallen auto's in het B segment, en er zit nergens een 'second best' bi

En als een polo nou echt heel bijzonder maakt, maar dat is het nu ook niet. Het is een prima auto om te rijden, voelt volwassen aan, maar verder?

Wat is er mis met bijvoorbeeld een leuke fiesta? Zeg maar dit model. Kwalitatief veel beter, rijd veel leuker, meer luxe voor je geld, en ziet er toch ook best leuk uit?

De fiesta is inmiddels gereserveerd dus ik denk dat je ts overtuigd hebt

Of het is de polo geworden die ik gelijk getipt had, wang die staat er ook niet meer op

ella 6383051 zei:
Hi allemaal,

wil graag een Volkswagen Polo, alleen heb ik totaal geen verstand van auto's .....

dat klopt, als je een polo koopt heb je geen verstand... van auto's

ella 6383051 zei:
Het belangrijkste vind ik dat hij betrouwbaar is en ik dus geen extra kosten krijg aan reparaties etc.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Koop aub dan geen polo. Koop een Yaris ofzo. Want met een Polo krijg je vaak andermans ellende. En vooral Volkswagen ellende. Yaris is misschien minder mooi om te zien, maar veel maar dan ook veel betrouwbaarder. En onderaan de streep zal je daar veel gelukkiger mee worden.

Ik vind de Polo ook zo ongeveer het meest saaie dat je maar kunt kopen en heb helemaal niets met VW, maar een vriendin van mij heeft een 2011 Polo 1.2TDI die redelijk probleemloos al richting de 5 ton zit.
Natuurlijk is er weleens wat mee geweest, maar geen grote kostbare dingen voor zover ik weet.

Ik vind de stoelen echt niet fijn in die auto, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

308HDI zei:
Ik vind de Polo ook zo ongeveer het meest saaie dat je maar kunt kopen en heb helemaal niets met VW, maar een vriendin van mij heeft een 2011 Polo 1.2TDI die redelijk probleemloos al richting de 5 ton zit.
Natuurlijk is er weleens wat mee geweest, maar geen grote kostbare dingen voor zover ik weet.

Ik vind de stoelen echt niet fijn in die auto, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Waarschijnlijk is de EGR uitgeschakeld, want die dingen vallen zo ongeveer elke 50.000km stil omdat die motoren zo smerig zijn dat ze zichzelf dusdanig vervuilen dat ze niet meer kunnen functioneren

Mechanix zei:
Voor advies over Volkswagen hoef je hier niet terecht in ieder geval.

Ja stel je voor zeg, dat hier de aanschaf van een van de meest onbetrouwbare auto's van de laatste jaren, afgeraden word. Wat een Volkswagen haters.

Als hier iemand een auto wil kopen met een (vroege) THP motor gebeurt er gewoon precies hetzelfde, heb ik ook al een paar keer zien gebeuren.

Wat had je dan gewild? Dat iemand die advies vraagt van de domme gehouden word, en misschien wel gigantische onkosten krijgt? Daarom vragen ze toch juist advies?

Mechanix zei:
Carfanatic zei:
AJ Schuurmans zei:
Ik denk dat Topicstarter niks meer van zich laat horen helaas.

Gezien de reacties verbaast mij dat niet.

Voor advies over Volkswagen hoef je hier niet terecht in ieder geval.

Wat een kul.
Het nieuwe model Polo heb ik al vaker in verschillende topics voorbij zien komen en daar wordt maar zelden negatief over gesproken.

Waar wel negatief over gesproken wordt zijn alle vroege VAG tfsi motoren, ongeacht of 't over een VW, Audi of Seat gaat.

Zoals hierboven ook terecht gezegd, als iemand advies wil over een auto met THP motor of M32 versnellingsbak dan zijn de reacties ook niet positief.

Terug
Bovenaan