Advies aankoop tweedehands automaat

Dries 7111236

Net ingestapt
[België] Binnenkort ga ik mijn eerste eigen auto kopen. Mijn budget is ongeveer 17 000 euro. Mijn enige "harde eis" is dat het een automaat is, en vooral ook betrouwbaar is.

Ik ben al enkele dagen verschillende sites aan het afspeuren, en nu had ik graag wat advies gekregen. Ik ben vooral aan het kijken richting een Volkswagen Golf, maar nu heb ik al redelijk wat slechte dingen gelezen over de DSG versnellingsbak. Daarom vraag ik mij af of het misschien beter is om voor een iets oudere BMW 116 met wat meer kilometers te kiezen dan voor een jongere VW Golf met minder kilometers.

Verder had ik graag ook algemeen wat advies gehad. Ik heb zelf heel weinig verstand van auto's, dus elke tip is welkom. Wat is het maximum aantal kilometer dat een auto mag hebben?

edit (meer informatie): ik werk in dezelfde stad als waar ik woon, dus voor woon-werk verkeer gebruik ik altijd de fiets. De auto zou vooral gebruikt worden om in de week en/of in het weekend mijn familie en vrienden te bezoeken die verder wonen. Nu moet ik altijd met het openbaar vervoer, wat toch al gauw 2u enkel is. Hierdoor kan ik nooit lang blijven en kan ik enkel op bezoek gaan op een zaterdag of zondag wanneer ik die dag niets anders heb gepland. Binnenkort word ik 24 jaar dus wat meer zelfstandigheid en vrijheid zou wel fijn zijn. Mijn vriendin zou ook regelmatig met de auto rijden, maar ook enkel om familie te bezoeken. Kortom, de auto zal niet extreem veel kilometers maken, maar zal wel regelmatig gebruikt worden. Ik zou ook wel graag vlot op de autostrade rijden aan 120 km/u zonder het gevoel te hebben dat de auto elk moment uit elkaar kan vallen, dus genoeg pk is voor mij ook wel belangrijk. Ik heb ook geen kinderen, en ik ben ook niet van plan om die de komende 5 jaar te krijgen ;)

Verder denk ik dat een auto kopen toch ook wel een "emotionele" beslissing is, je wilt namelijk toch een auto dat je mooi vindt en waar je trots op bent. Vandaar ook dat ik momenteel vooral kijk naar Volkswagen Golf. Deze vind ik namelijk wel mooi van design en ik ben op zoek naar iets sportief. Mijn droomauto is een BMW, maar dat zal waarschijnlijk niet binnen mijn budget passen. Momenteel kijk ik naar auto's gebouwd in 2017 of later met minder dan 100 000 km, maar geen idee of dat goede criteria zijn? Ik heb vooral schrik van de problemen met de DGS, maar ik heb ook al gelezen dat die problemen opgelost zijn in auto's die gebouwd zijn in 2017 of later?

Binnen mijn budget passen ook wat kleinere recentere auto's zoals een Opel Corsa. Maar ik moet toegeven dat die auto mij veel minder aanspreekt, net zoals een Renault Clio. Maar ik wil natuurlijk ook niet een auto kopen om dan na een jaar al allerlei problemen te hebben... dus de auto's waar ik momenteel van "droom" zijn: Volkswagen Golf, BMW 1, SEAT Ibiza, Audi A1 of A3. Maar ik kan dus wel wat goed advies gebruiken of het een goed idee is om ouder model met wat extra kilometers te verkiezen over een recenter model van een ander merk.

Zoeken naar een minder gewild product met een 6 traps vol automaat. Met een 6 traps vol automaat zit je als particulier gewoon veiliger in deze tijden.

De vorige generatie kia ceed , de 2e generatie hyundai i30 heeft dezelfde techniek aan boord , maar vind Ik minder bij je passen. De ceed is in Europa getekend dus het design zal je aanspreken

Toyota Auris hybride is betrouwbaar, zuinig en automaat. Kun je 'probleemloos' veel kilometers (tonnen) mee maken.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/auris/hatchback?brnst=25&bmin=2014&pmin=15000&pmax=17000&srt=pr-a

Volt zei:
Toyota Auris hybride is betrouwbaar, zuinig en automaat. Kun je 'probleemloos' veel kilometers (tonnen) mee maken.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/auris/hatchback?brnst=25&bmin=2014&pmin=15000&pmax=17000&srt=pr-a

Zal mijn keuze ook zijn

Bedankt voor jullie (eerste) reacties! Maar ik zou toch liever bij de Europese merken blijven. Ik las dat de problemen met de VW Golf en de DSG versnellingsbak opgelost zijn vanaf 2017?

Wat vinden jullie van deze: autoscout24

Of wat zijn jullie ervaringen met ee Opel Corsa, bijvoorbeeld deze?

Ken je de onderhoudsgeschiedenis van de auto's? Niet onbelangrijk. In allebei de gevallen gaat het om koop van particulier, dus geen garantie, lijkt me.

De Opel Corsa vind ik zelf een hele goede optie, het is een mooie jonge auto,
het nieuwe model, met prima techniek. De auto staat wel bij een particulier dus je hebt geen garantie. laat dan in ieder geval een aankoopkeuring doen.
Kijk dan ook naar de technisch identieke Peugeot 208 vanaf 2019.
Peugeot, (Citroën), (DS) en Opel maken gebruik van prima EAT automaten van het Japanse Aisin, en gebruiken ook de zelfde motoren en platforms.

Bij particulieren vind ik het zelf fijn als de auto gewoon gefotografeerd is voor de deur, als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak ook zo.

De Golf kwam in 2012 op de markt en is al een wat oudere auto. Zelf ben ik niet van de zwarte wielen, vaak vinden jeugdige bestuurders dit leuk, maar die gaan niet altijd even netjes met de techniek om. Dat hoeft natuurlijk niet, maar vaak zie je dat al aan details als het regelmatig raken van verkeersdrempels, steenslag, staat van de condensor (voor de radiateur) ed.

Je woont zo te zien in België, waar de auto's goedkoper zijn dan in Nederland. kijk dan ook naar de nieuwe Renault Clio 5 vanaf 2019.

De Clio is in Europa geleverd met 1.0 3 cilinder en CVT automaat.
1.3 4 cilinder Mercedes Renault motor met 7 traps automaat met natte dubbele koppeling van Magna Getrag.
En 1.6 4 cilinder Nissan motor met hybride aandrijving. Die zijn denk ik aan de dure kant.
Alle drie aandrijflijnen zijn prima.
Zelf heb ik ruim 2 jaar een Renault Clio 130 TCe met 7 traps automaat in RS line uitvoering, en kan niet anders zeggen dat het een hele goede, betrouwbare en erg fijne auto is. De auto biedt meer ruimte dan de Corsa en 208.

Leuke zoektocht.

Veel succes.

Wat ben je allemaal van plan met de auto? Want echt veel informatie geef je niet? Ga je veel of weinig rijden, moeten er vaak mensen mee of rijd je het grootste deel alleen?

Frits79 zei:
Wat ben je allemaal van plan met de auto? Want echt veel informatie geef je niet? Ga je veel of weinig rijden, moeten er vaak mensen mee of rijd je het grootste deel alleen?

Ik heb wat meer informatie geschreven in mijn openingspost!

ak2 zei:
De Opel Corsa vind ik zelf een hele goede optie, het is een mooie jonge auto,
het nieuwe model, met prima techniek. De auto staat wel bij een particulier dus je hebt geen garantie. laat dan in ieder geval een aankoopkeuring doen.
Kijk dan ook naar de technisch identieke Peugeot 208 vanaf 2019.
Peugeot, (Citroën), (DS) en Opel maken gebruik van prima EAT automaten van het Japanse Aisin, en gebruiken ook de zelfde motoren en platforms.

Bij particulieren vind ik het zelf fijn als de auto gewoon gefotografeerd is voor de deur, als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak ook zo.

De Golf kwam in 2012 op de markt en is al een wat oudere auto. Zelf ben ik niet van de zwarte wielen, vaak vinden jeugdige bestuurders dit leuk, maar die gaan niet altijd even netjes met de techniek om. Dat hoeft natuurlijk niet, maar vaak zie je dat al aan details als het regelmatig raken van verkeersdrempels, steenslag, staat van de condensor (voor de radiateur) ed.

Je woont zo te zien in België, waar de auto's goedkoper zijn dan in Nederland. kijk dan ook naar de nieuwe Renault Clio 5 vanaf 2019.

De Clio is in Europa geleverd met 1.0 3 cilinder en CVT automaat.
1.3 4 cilinder Mercedes Renault motor met 7 traps automaat met natte dubbele koppeling van Magna Getrag.
En 1.6 4 cilinder Nissan motor met hybride aandrijving. Die zijn denk ik aan de dure kant.
Alle drie aandrijflijnen zijn prima.
Zelf heb ik ruim 2 jaar een Renault Clio 130 TCe met 7 traps automaat in RS line uitvoering, en kan niet anders zeggen dat het een hele goede, betrouwbare en erg fijne auto is. De auto biedt meer ruimte dan de Corsa en 208.

Leuke zoektocht.

Veel succes.

Bedankt voor de reactie! Wat bedoel je precies met "De Golf kwam in 2012 op de markt"?

De golf https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volkswagen-golf-1-5-tsi-act-bluemotion-technology-dsg-comfortlin-benzine-zwart-4ff3776f-08f3-4d97-86ec-d573dd0d1dd6?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=38&position=38&search_id=1wyluk2gy93&source=listpage_search-results waar jij mee kwam aanzetten is de golf generatie 7 geleverd van 2012 tot en met 2017

Kijk wil je probleemloos rijden, dan is zo'n Corsa als je zelf voorstelde natuurlijk de meest verstandige keuze, auto is net 1 jaar oud heeft nog fabrieksgarantie.

Wat vind je van een Hyundai I20?
I20

Ford Fiesta Vignale.
Ford Fiesta

De voorgestelde Opel Corsa is een prima optie, zeker in deze uitvoering.
Recente zo goed als nieuwe auto die voor jouw gebruik zo te lezen meer dan ruim genoeg is, eigenlijk overbodig om dan groter te gaan.
Aangezien je aangeeft pk's wellicht een issue te vinden misschien op zoek gaan naar de 130 pk versie van de Opel Corsa, die is natuurlijk wel een stuk rapper dan de 100 pk versie.

Als je zelf niet al teveel rijdt. Bijvoorbeeld 15.000km per jaar dan kan je best een goed onderhouden auto met 2 ton erop kopen.

Het is een kwestie van incalculeren:

Heb je dure velgen, dsg, ledverlichting, navigatie, turbo etc dan kan je best een keer een factuur van €3000 tegenkomen.

Koop je een simpel brikkie en maal je niet om een kapotte airco of een flinke deuk dan wordt het al veel overzichtelijker.

Veel mensen kopen graag onder de 100.000km. Onthou echter wel dat als je erg jonge auto koopt je de eerder genoemde €3000 dubbel en dwars direct bij aankoop al kwijt bent.

Bedankt voor de update in de openings post.

De VW Golf in de advertentie is een Golf 7 die al in 2012 op de markt kwam. Het is dus al een ouder model.

De auto was geen hoogvlieger op betrouwbaarheid maar was wel veel beter dan zijn voorganger de Golf 6. De Audi A3 is eigenlijk een luxe VW Golf.
Nadeel is dat ze nieuw en gebruikt duur zijn, je koopt ze dus uit oudere bouwjaren, en met hogere kilometerstanden.

Ik heb in mijn leven in heel veel auto's gereden. Je ziet vaak dat nieuwe modellen weer een (flinke) stap voorwaarts zijn.

Even als voorbeeld ongeveer een jaar geleden reedt er iemand mee die zelf toen een vrij Recente Audi A3 had, en kon absoluut niet geloven dat hij gewoon in een Renault Clio zat. Inmiddels heeft hij de Audi A3 verkocht omdat de automaat stuk was en de reparatiekosten ongeveer € 3.000 zouden zijn.

In de praktijk zegt de kilometerstand niet heel veel over de staat, veel korte stukjes zijn immers slecht voor de techniek, ik zou me dus niet erg focussen op de kilometerstand. Veel mensen focussen zich op 100.000 km, dus betaal je meer.

B segment auto's zoals de Renault Clio, Opel Corsa, Peugeot 208, Citroën C3, en Ford Fiesta zijn vaak voordeliger om te rijden dan C segment auto's. Je koopt ze ook jonger en met lagere kilometerstanden, wat de kans op reparaties kleiner maakt.

Een Auto als de getoonde Opel Corsa uit 2021 heeft nog gewoon fabrieksgarantie, en is gewoon een goede keus in dit segment.

Recente B segment auto's rijden vaak verrassend goed is mijn ervaring,
en doen vaak zeker niet onder voor (oudere) C segment auto's.
Het materiaal gebruik in de 208 2 en Clio 5 is ook opvallend goed.

Voordeel van een B segment auto is ook dat door het geringe gewicht en frontaal oppervlakte 90 tot 100 pk meer dan genoeg is om vlot met het verkeer mee te komen.

Ook zijn ze vaak erg goedkoop in onderhoud en reparaties. Mijn Clio 5 uit 2020 had is 2021 een kleine beurt nodig die koste € 128,00 en in 2022 een grote beurt, die koste € 268,00, gewoon bij de officiële Renault dealer in Nederland. Ik weet niet wat de tarieven in België zijn.

Veel succes

Je geeft aan het liever Europees te houden, en ik snap dat je van een Auris niet warm loopt (heel goede auto iverigens) maar wel eens aan een Lexus CT200h
480x360.webp
gedacht?

Dit is even een voorbeeld an een Lexus in NL, maar het is een zeer goed gebouwde, betrouwbare auto met standaard automaat met planetair tandwielstelsel. (En wie zeurt over de CVT kan (er) niet (mee) rijden .. 😉)

Ik rijdt al ruim 13 jaar Toyota hybride, van Prius, Auris tot RAV4. Ik heb er echt nooit wat mee gehad.
Deze auto's rijden wel als een automaat, maar hebben helemaal geen ingewikkelde automaat of koppelingsplaten.
Er wordt volstaan met een slimme mechanisme combinatie samen met 2 elektromotor en een vaste overbrenging,
De zogenaamde E-CVT (variomatic) zit helemaal in de software.
Dit rijdt super comfortable want aan schakelmomenten ontbreekt het volledig.
En dit geldt natuurlijk net zo voor de Lexus hybride

Dus dat soort slijtage gevoelige onderdelen ontbreken volledig.
Handig om te weten als je tweede hands koopt.

Minze 2855679 zei:
Ik rijdt al ruim 13 jaar Toyota hybride, van Prius, Auris tot RAV4. Ik heb er echt nooit wat mee gehad.
Deze auto's rijden wel als een automaat, maar hebben helemaal geen ingewikkelde automaat of koppelingsplaten.
Er wordt volstaan met een slimme mechanisme combinatie samen met 2 elektromotor en een vaste overbrenging,
De zogenaamde E-CVT (variomatic) zit helemaal in de software.
Dit rijdt super comfortable want aan schakelmomenten ontbreekt het volledig.
En dit geldt natuurlijk net zo voor de Lexus hybride

Dus dat soort slijtage gevoelige onderdelen ontbreken volledig.
Handig om te weten als je tweede hands koopt.
eensgelijks en mee eens, rijden ook al sinds 2008 diverse hybrids van Toyota (en Honda), we ervaren juist door de automaat de autos als zeer confortabel, en zeker sinds onze huidige Corolla.

De Golf met de 1.5 is een mooie combinatie.
De Corsa is een maatje kleiner, de VW Polo is hiervan de tegenhanger.

Terug
Bovenaan