Actualiteit Kentekencheckgegevens Autoweek

louisz

Kilometervreter
Ik zoek wel eens een kenteken op via de kentekencheck op de Autoweek site. Ik vermoed dat Autoweek de gegevens via een API bij de RDW vandaan haalt en ontbrekende gegevens uit de eigen database aanvult (want kentekens van gesloopte of uitgevoerde auto's, die bij de RDW verdwijnen, zijn via de Autoweek kentekencheck nog wel op te vragen - hulde daarvoor!)

Nu liep ik toevallig tegen twee gevallen aan waar ik een vreemde discrepantie zie tussen de gegevens van de RDW en de gegevens van Autoweek:

- In de Autoweek kentekencheck van de 98-TH-NT zie ik een datum laatste tenaamstelling van "16 april 2017", maar volgens de RDW open data moet dat "20190329" zijn.
- Eenzelfde geval ik bij de 9-KND-63, waar Autoweek "26 juni 2015" en de RDW "20190330" opgeeft.

Het lijkt erop alsof de datum laatste tenaamstelling gewoon niet wordt geactualiseerd. Dit terwijl de datum laatste tenaamstelling bij andere auto's (ook met laatste tenaamstellingen van diezelfde 2 dagen als die van de bovengenoemde gevallen) wel de actuele gegevens tonen op de Autoweek kentekencheck.

Wellicht een implementatiefoutje aan de kant van Autoweek? Dus dacht ik, ik meld het maar even hier.

Een ander puntje dat mij opvalt aan de Autoweek kentekencheck is dat je na 25 kentekens op 1 dag de melding krijgt dat het maximum van 50 is bereikt. :confused:

[edit: typo in kenteken en URL gefixt]

Ik heb het hier op het forum al wel eerder genoemd, maar trekgewichten kloppen ook niet altijd (en dan kun je mooi bedrogen uitkomen). Het energielabel klopte bij mijn vorige auto ook niet, maar dat lijkt hersteld inmiddels. Al met al is het een leuke functie met veel gegevens maar het is dus gewoon niet betrouwbaar (en dan kun je je afvragen wat je er nog aan hebt...).

Tja, zelf scherp blijven, de invoer van de gegevens blijft mensenwerk dus een foutje kan altijd. Ik heb zelf ook eens een fout geconstateerd en (onderbouwd) per e-mail gemeld bij Jan Renting, werd keurig netjes gecorrigeerd.

PM xxx zei:
Tja, zelf scherp blijven, de invoer van de gegevens blijft mensenwerk dus een foutje kan altijd. Ik heb zelf ook eens een fout geconstateerd en (onderbouwd) per e-mail gemeld bij Jan Renting, werd keurig netjes gecorrigeerd.
Ik mag toch hopen dat die info gekoppeld is aan de RDW o.i.d., of zou er echt iemand zijn die dat overtikt?

Leon in zn Fiesta zei:
Ik mag toch hopen dat die info gekoppeld is aan de RDW o.i.d., of zou er echt iemand zijn die dat overtikt?
Overtypen zou wel heel bizar zijn. Ik vermoed dat ofwel elk kentekenverzoek op Autoweek via een API wordt doorgesluisd naar de RDW en dat je hier dus live RDW gegevens krijgt (waarbij dan alleen bij een 'no hit' op de eigen database met historische gegevens wordt teruggegrepen), ofwel dat de gegevens periodiek (1 keer per dag?) worden overgetrokken en in een database van Autoweek worden opgenomen. In beide gevallen zou het volautomatisch moeten gaan na eenmaal fatsoenlijk te zijn opgezet.

Ik heb inderdaad ook al vaker gemerkt dat data, en dan met name de datum tenaamstelling niet juist is.
Deze functie is dus niet geheel betrouwbaar, zo ook werd de vervaldatum apk niet gewijzigd, terwijl de apk reeds was uitgevoerd en ook zichtbaar op de RDW site.

Dit alles heeft volgens mij niets met met mensenwerk te maken. Er zit echt niet iemand dagelijks alle wijzigingen in te kloppen. Dat red 1 iemand niet eens. Is geautomatiseerd.

Leon in zn Fiesta zei:
PM xxx zei:

Ik bedoel de technische gegevens per type, niet de gegevens die in het kentekenregister zijn vastgelegd, maar zogezegd uit het foldertje van de fabrikant/importeur komen. In dit specifieke geval ging het om de Mazda 323F 1.8i GT uit 1991-1995, waar 106pk als motorvermogen bij stond, dit moet zijn 131pk (106pk hoort bij de 1.8i GLX). Bij de Mazda 323F 1.8i GT uit de serie 1989-1991 stond het wel goed. (nou staat het motorvermogen weer net wél in het kentekenregister, dus het is niet het allerbeste voorbeeld, maar toch)
Is al een tijdje geleden, volgens mij moest open data toen ook nog uitgevonden worden :)

Ik kwam nog een paar rare gevallen tegen in de kentekencheck. Ik zag dit voor meerdere merken, maar geef twee Alfa's als voorbeeld:
- XK-692-J
- XP-559-T
Nieuwe auto's, voor het eerst op naam gezet op dag X, maar op diezelfde dag gelijk uit de roulatie genomen. Het zijn geen importgevallen, zelfs niet als het (zoals deze Subaru Crosstrek (XJ-223-N)) een handelsbenaming betreft die in Nederland helemaal niet wordt gevoerd.
Wat ze ook gemeen hebben is het ontbreken van elementaire gegevens, zoals de cilinderinhoud, en dat de BPM 0 euro is.

Heeft iemand enig idee wat er met deze gevallen aan de hand is? Zijn dit showmodellen die niet zijn bedoeld om op de weg te komen of zo?

Het vreemde aan die Alfa kentekens is ook dat de RDW zelf aangeeft dat ze niet geëxporteerd zijn. Dus hoe Autoweek daar bij komt...

Ik dacht in eerste instantie aan export van een nieuwe auto ivm de lage nettoprijs in NL ivm onze hoge BPM. Daardoor kan het voor een Europeaan lonen om in NL een auto te bestellen en die vervolgens direct te exporteren naar hun eigen land. Zo is Carlink groot geworden. Maar goed, RDW weet niets van export van de genoemde kentekens.

Toch is er iets geks aan de hand met die Alfa's. Zoals gezegd geen BPM, maar ook geen APK-vervaldatum, geen maximum toegestane gewichten, op de brandstofsoort na geen info over de motorisering (cilinderinhoud, vermogen) etc. Interessant is ook dat drie van de vier "aangrenzende" kentekens op geïmporteerde auto's zitten (meestal wordt er een hele reeks tegelijk toegekend aan de importjes van die dag, net als dat er vaak een hele reeks tegelijk wordt uitgegeven aan nieuwe auto's van 1 merk of 1 concern, en dat geldt ook voor FCA), namelijk XK-691-J, XK-694-J (693 is helemaal niet bekend) en XP-560-T. Alleen XP-558-T lijkt een 'normale' nieuwe auto te zijn (een Skoda).

Ja, als het om oude auto's zou gaan zou ik denken dat het sloopauto's zijn, maar het gaat juist om splinternieuwe auto's die ook niet als import te boek staan. Maar goed, wat zegt het ontbreken van de import-kenmerken als zoveel andere (belangrijkere) kenmerken ook ontbreken? Ik vermoed dat het wel degelijk om import gaat.

Het lijkt alsof dit een puur administratief process betreft, maar waarom dat dan gebeurt op een wijze dat het de RDW-gegevens met onzin vervuilt en kentekens verspilt, dat is mij een raadsel, alsmede wat het doel hiervan sowieso is. Misschien is het fiscaal aantrekkelijker om op papier een auto te importeren terwijl het in werkelijkheid om onderdelen gaat of zo?

Gek genoeg kan ik de 'gesloopt' indicatie nergens anders vinden, ook niet bij de RDW zelf. Ik meen dat hij in de vorige versie van hun Android app wel zat, nu helaas niet meer. Alleen op de Autoweek website kentekencheck zie je die indicatie. Net als het soort eigenaar (indien geregistreerd), vind ik vaak ook wel interessant, particulier/bedrijf/huur/fleetowner enz.

Nu waar het om gaat. Ik bedacht mij dat het in dit geval toch kan gaan om een 'gesloopte' auto. De wegenwacht krijgt van de importeurs (of misschien kopen ze ze) auto's om op te oefenen. Die hebben geen kentekens en mogen daarna ook nooit meer de weg op. Misschien is dit zo'n geval.

Zou kunnen, maar het lijkt om redelijk grote aantallen te gaan. Van 'mijn' merk (Subaru), dat toch betrekkelijk onbeduidend is, vond ik er al 6:
Impreza Premium (TK-226-H)
Outback (TV-202-V)
Forester (XP-262-X)
Crosstrek (XJ-223-N)
Forester (TF-518-S)
Forester (SZ-158-D)
Waaronder "Crosstrek" en "Impreza Premium" handelsbenamingen zijn die in Nederland helemaal niet gevoerd worden.

Ik dacht ook al dat het wellicht voor een soort testdoeleinden is, maar wat zijn dat dan voor testen dat je er niet eens de weg mee op mag? Botsproeven wellicht? Of wellicht zijn het afwijkende exemplaren (electrische varianten of zo) voor een typegoedkeuring? Die dan kennelijk voor Europa via Nederland worden ingevoerd? Maar in het geval van die Alfa's, waarom moeten die via Nederland lopen (ik neem aan dat die gewoon in Europa worden geproduceerd)?

Nog een opvallende uit de kentekencheck: de 1-ZDN-48. Een Punto uit 2007, ingevoerd in 2014, en voor het laatst tenaamgesteld in 2017. Maar "Wacht op keuring" lijkt aan te geven dat hij nog niet door de RDW is gekeurd (hoe komt hij dan aan een kenteken vraag ik me dan af). De huidige eigenaar heeft als status "n.v.t. (gedemonteerd voertuig)" en het is de eerste eigenaar. Dat doet vermoeden dat de huidige eigenaar een autobedrijf is (die telt Autoweek vaak niet mee in de telling van het aantal eigenaren). Dat de auto als WAM verzekerd te boek staat, lijkt dat te bevestigen.

Ik liep hier heel toevallig tegenaan, dus hoe gangbaar dit is weet ik niet. Ik zie zo snel ook niet hoe ik vergelijkbare gevallen in de RDW data zou kunnen opzoeken.

Die is waarschijnlijk bij een ongeval betrokken geraakt. Als een auto daarbij ernstig beschadigd raakt, krijgt hij de status "Wacht op keuren" (WOK) en mag pas de weg weer op als hij (na reparatie) door de RDW is goedgekeurd. In veel gevallen is het echter zo dat de auto gedemonteerd wordt, omdat het niet de moeite waard is om hem te herstellen.
In mijn kennissenkring heeft iemand een paar jaar geleden een flinke klapper meegemaakt. Die auto kreeg ook een WOK-status en is vervolgens gedemonteerd. Dat kenteken vertoont exact dezelfde gegevens als jouw voorbeeld. Beide auto's zijn, net als alle gedemonteerde auto's, ook niet meer op te vragen via ovi.rdw.nl
Overigens heet het veld WOK-status op ovi.rdw.nl tegenwoordig "Verbod voor rijden op de weg". Dat is op zich wel duidelijker.

Vwb de Alfa's en Subaru's hierboven heb ik een mailtje gestuurd naar Jasper Verweij van kenteken.tv
Misschien dat hij hier iets zinnigs over kan melden.

Aha, natuurlijk.

Overigens zag ik vandaag nog een geval (de ZD-703-S) dat lijkt op de andere gevallen maar wel import is. Dit zal dan wel een schade-auto zijn die voor onderdelen wordt geïmporteerd neem ik aan. Maar als ik bij de RDW kijk heeft hij geen verbod voor het rijden op de weg?

Jasper Verweij mailde mij het volgende:

Al deze kentekens hebben een speciale registratie gekregen "Buiten registratie geplaatst". Dat betekent dat voor het voertuig geen actuele registratie/aansprakelijkheid wordt bijgehouden door RDW, maar dat het kenteken/voertuig door een andere organisatie wordt beheerd. Bijvoorbeeld NATO BFG kentekens of wellicht CD kentekens.

Waarom deze voertuigen achter de schermen wel alvast een NL kenteken krijgen en direct bij activering deze status krijgen, is mij eerlijk gezegd onbekend.

OK, interessant, dank! Daar was ik zelf nooit achter gekomen.....

Dan hebben de betreffende auto's kennelijk 2 kentekens, waarvan die van de RDW puur een formaliteit is. Jammer natuurlijk dat het ten koste gaat van de kentekenruimte (dus schaarse kentekens verspilt).....

Autoweek loopt in elk geval hopeloos achter. Mijn auto is 26-4 overgeschreven op mijn naam, ook op de site van het RDW te zien, maar nu nog steeds niet op de kentekencheck van AW. Op deze manier kunnen ze beter stoppen met de faciliteit.

BENZine zei:
Autoweek loopt in elk geval hopeloos achter. Mijn auto is 26-4 overgeschreven op mijn naam, ook op de site van het RDW te zien, maar nu nog steeds niet op de kentekencheck van AW. Op deze manier kunnen ze beter stoppen met de faciliteit.

Dat Autoweek achter loopt is alleen maar handig,je kan dan b.v. zien hoelang je auto te koop heeft gestaan.

Er zijn tientallen websites met RDW in de naam, die niets met de RDW te maken hebben,die kenteken info geven die verschillend word gepresenteerd.

De RDW is geen rijksdienst meer en er werken volgens mij ook geen ambtenaren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/RDW

Het gevolg daarvan is dat tientallen websites die met aanvullende info geld proberen te verdienen.
Dit is denk ik de originele kenteken website van de RDW:
https://ovi.rdw.nl/

Je ziet in het webadres ook "Hoofdkantoor Dienst Wegverkeer" staan.

Ook deze website is niet volledig,als je een voertuig inruilt bij een handelaar en die word geëxporteerd dan is dat niet op deze site te zien.

Wanneer je dat wil zien moet je op deze website zijn,die gebruik ik ook voor Modeltype en Waarde van het voertuig:
https://www.finnik.nl/

Met Modeltype bedoel ik dat handelaren wel eens een auto adverteren b.v. Toyota iQ Asperation en dat blijkt dan niet te kloppen.

Deze website gebruik ik omdat als de garage het opgegeven hebben, je er de APK gegevens kan lezen:
https://www.rdwkenteken.nl/check

voorbeeld: de A-klasse van de Barrelbrigade:
https://www.rdwkenteken.nl/check/TZDP87

ter info: hier de advertentie van de goed schakelende A-klasse:
https://tinyurl.com/y2d7m84h

Let ook op "Wij zijn een RDW erkend bedrijf" in de advertentie.
Dat wil dus voor een particulier helemaal niets zeggen, net als een evt.lidmaatschap van de BOVAG.
Dat zijn allebei (belangen)organisaties voor de handel en niet voor de particulier.

Op deze kentekensite kan je kentekens per merk en type vinden:
https://www.rdwdata.nl/

deze geeft info over terugroepacties:
https://kenteken.tv/rdw-terugroepregister.php

Op deze site kan je zien hoe nauwkeurig de RDW werkt:
https://www.voertuig-zoeker.nl/motorfiets/honda/gl-1500-sex/-/

Deze sites gebruiken dus allemaal info van de RDW maar zijn er geen onderdeel van,dat staat vaak onderaan de website.

H Bakker001 zei:
Dat Autoweek achter loopt is alleen maar handig,je kan dan b.v. zien hoelang je auto te koop heeft gestaan.
Als het alleen achterlopen zou zijn, zou het inderdaad zo'n ramp nog niet, maar het is enerzijds onvoorspelbaar bij welk kentekens de gegevens kloppen en bij welke niet, en anderzijds ook wanneer de gegevens alsnog geactualiseerd worden (als dat überhaupt ooit gebeurt).

Ik vermoed dat AW een database gebruikt die eens per dag geactualiseerd wordt. Daar wordt niets uit verwijderd, alleen toegevoegd, zodat historische kentekengegevens bewaard blijven. Als dat zo is, dan betekent dat dat alleen de wijzigingen in de RDW gegevens worden opgenomen, en dat als er een wijziging in de RDW gegevens wordt gemist, die dan in het geheel niet meer wordt gecorrigeerd (tot de volgende wijziging van datzelfde kenteken). Maar ik heb al een paar kentekens gezien die volgens de RDW diverse malen opnieuw tenaam zijn gesteld, waarbij AW deze tenaamstellingen *allemaal* negeert. Er lijkt echt iets mis te zijn bij de wijze waarop de database van AW wordt gevuld. Maar kennelijk leest er niemand van AW mee hier.

H Bakker001 zei:
Dit is denk ik de originele kenteken website van de RDW: https://ovi.rdw.nl/
Ook deze website is niet volledig,als je een voertuig inruilt bij een handelaar en die word geëxporteerd dan is dat niet op deze site te zien.
Ja hoor, dat zie je er wel: onder "status van het voertuig" zie je "Geëxporteerd", met een waarde van "ja" of "nee".
APK-gegevens vind je er ook, onder "vervaldata en historie".
Het enige wat ik er mis zijn de eigenarengegevens, en daar gebruikte ik nu juist de kentekencheck van AW voor. Dit zijn de soorten eigenarengegevens die ik tot dusver heb gezien op AW: particulier, autobedrijf, bedrijf, leasemaatschappij, lease business, lease op naam, fleetowner en importeur. Dat is volgens mij geen informatie die de RDW gratis verstrekt, dus het staat niet op hun site en ook niet in de open data, voor zover ik weet, en ik ken helaas geen andere bron dan AW waar dit op te vragen is.

Het tabblad "status van het voertuig" heb ik idd over het hoofd gezien ,ik keek altijd alleen maar naar het tabblad "vervaldata en historie".
De terugroep acties had ik wel gezien,maar die gegevens kunnen per website misschien verschillen.

Daarom schrijf ik ook dat je voor een volledig overzicht bij verschillende kentekensites moet kijken.

Daarbij moet ik bekennen dat ik nooit op Autoweek naar die gegevens heb gezocht,ik weet dan ook niet precies wat je bedoel.

Een globaal overzicht over vorige eigenaren krijg je ook op de verkoopsite van Autotrader,hier een voorbeeld:
https://tinyurl.com/y53hnvqx

Als ik van diezelfde auto het kenteken op Autoweek intik krijg ik deze info:
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/58-NHG-6/

Ik zie daar dus ook "eigenarenhistorie" staan, daar moet (sinds kort?) voor betaald worden.

De motor- en autosites lijken contracten af te sluiten over elkaars media,bij Kawasaki verwijzen ze naar een "test"van MotoMe en bij gebruikte auto's
staat vaak een link naar Autozine of naar een Autoweek video.

De gegevens die jij zoekt waren vroeger misschien "service" en gratis, tegenwoordig moet je voor "service" betalen en is het dus eigenlijk een "dienst".

Het viel mij zojuist op dat de Autoweek kentekencheck (gisteren of eergisteren ) is gewijzigd. De "soort eigenaar" is nu naar de betaalde gegevens (onderdeel van de eigenarengeschiedenis) verhuisd en is dus niet meer gratis in te zien als je een kenteken opvraagt.

De Finnik kenteken app op mijn (Android) telefoon is de enige die nog eigenaar info toont. En het beste is dat deze niet alleen toont wat de huidige eigenaar voor iemand is (particulier, rechtspersoon, erkend bedrijf, lease op naam enz), maar hij toont de volledige eigenaren historie. Dus je ziet precies hoe lang auto's (of motoren) in bezit zijn geweest van de vorige eigenaren en wat dat voor rechtspersonen waren, echt super.

@gerbrandicus,

De eigenarenhistorie van Finnik loopt niet verder dan zo'n 18 jaar terug. Van voor die tijd zijn die gegevens niet bekend, althans niet in de digitale database.

Terug
Bovenaan