Achteruitrijcamera

Chiel de Jong

Startmotor
Hoi allemaal,

Ik heb dit weekend een achteruitrijcamera geïnstalleerd op mijn Passat B6 uit 2006. Ik heb een caliber dubbel din in mijn auto en daar heb ik laatst een cameraatje voor gehaald. Na een beetje knutselen heb ik de camera erin gekregen en in eerste instantie werkende. Echter, werkt hij alleen als hij op contact staat en niet wanneer de motor aan staat. Dus iedere keer als ik de motor aanzet springt het scherm op: cam en daarna gelijk weer naar het beginscherm en dat gaat dan een aantal keer achter elkaar zo door. Maar zodra de motor uit gaat heb ik weer gewoon beeld van de camera.. Hoe kan dit?...

Klinkt alsof hij verkeerd is aangesloten en/of te weinig stroom krijgt / slechte massa om te kunnen werken als er andere verbruikers aan staan (de motor is ook een verbruiker)

Aan de massa ligt het niet want die is goed aangesloten. Maar ik heb na wat research wel gevonden dat het waarschijnlijk komt doordat het canbus kabels of (canbus systeem?) is.
Als ik het goed begrijp is het zo dat op het moment dat de auto ekel op contact staat, er gewoon 12V op staat. Echter, heeft de achteruitrijlamp bij een draaiende motor minder volt nodig om te kunnen werken.
Nu moet ik dus nog iets tussen de +kabel van de camera en de kabel naar de achteruitrijlamp hebben waardoor er 12v naar de camera blijft gaan dacht ik.

Can-bus kan moelijk doen. Maar verlaagd niet het voltage van de achteruitrijverlichting. Sterker nog. Het voltage is met draaiende motor juist hoger dan 12v.
Een achterlamp heeft niet minder volt nodig bij een draaiende motor in elk geval.

Heb je de massa doorgemeten? Waar heb je de massa van de camera aangesloten? Niet alle potentiële massapunten zijn bruikbaar.

Als het idd een voedingsprobleem is (wat ik al opperde in mn vorige bericht)
Kun je een relais gebruiken en de voeding van de camera rechtstreeks op de accu aansluiten via dat relais.
Al is het beste om daarvoor een geschakelde plus te gebruiken. Extra veiligheid om lekstroom te voorkomen.

Ik heb het inmiddels werkend gekregen. Echter werkt het niet helemaal op de manier zoals het zou moeten.

Ik heb namelijk de + verbonden aan een zekering en die in de zekeringskast gedaan. Daartussen heb ik een tuimelschakelaar gezet. Schakelaar vooruit = beeld, schakelaar achteruit = geen beeld.

Chiel de Jong zei:
Hoi allemaal,

Ik heb dit weekend een achteruitrijcamera geïnstalleerd op mijn Passat B6 uit 2006. Ik heb een caliber dubbel din in mijn auto en daar heb ik laatst een cameraatje voor gehaald. Na een beetje knutselen heb ik de camera erin gekregen en in eerste instantie werkende. Echter, werkt hij alleen als hij op contact staat en niet wanneer de motor aan staat. Dus iedere keer als ik de motor aanzet springt het scherm op: cam en daarna gelijk weer naar het beginscherm en dat gaat dan een aantal keer achter elkaar zo door. Maar zodra de motor uit gaat heb ik weer gewoon beeld van de camera.. Hoe kan dit?...

Paar mogelijke oplossingen. De canbus is een gevaarlijk systeem om te gebruiken. Alles wat je daar op aansluit kan storing geven. Als je een 13 polige trekhaak hebt, kun je daar het achteruit signaal van afhalen, tegenwoordig is dat een 'domme' stroom na een schakelbox. Die heb ik zelf gebruikt voor mijn camera. Andere optie is om tussen de radio en boordnet van de auto een canbus adapter te zetten. Ik weet even niet welke stekker de B6 gebruikt, is dat DIN of Quadlock?

Deze is voor Quadlock:
https://www.google.com/search?q=passat+b6+canbus+adapter+radio&client=ms-android-motorola-rev2&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk00Ze3DZimwpqwYGEPRYDIGqQFxCPQ:1588237236484&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwisqbLi5I_pAhUC3aQKHfcfDEMQ_AUoAXoECAsQAQ&cshid=1588237203273&biw=360&bih=616#imgrc=S7thI63zehH8eM

Maar ik dacht dat de oude Passat nog din had. De module is ook los te krijgen. In dit geval moet je dus nog wel een aparte draad naar voren trekken. Welk signaal gebruik je nu om de radio te laten weten dat de achteruit is ingeschakeld? Ook de radio heeft namelijk dat signaal nodig om zelf om te schakelen. Komt dat nu ook van het achterlicht? Zo ja, dan heb je de draad dus al liggen.
En wat soms ook moet, is het signaal filteren. Heb ik nog nooit hoeven doen, maar is bij sommige auto's nodig.

Een grond loop filter. Lijkt de Passat B6 inderdaad wel nodig te hebben. Zie dit forum, einde eerste post:

https://www.passatworld.com/threads/gps-dvd-head-unit-reveiw-as-w7-tid-7501.315570/

Exact jouw probleem, met oplossing.

Terug
Bovenaan