Achterlichten tinten hoe zit dit nou?

• Onderwerp starter Youri 9916596
  • Startdatum
Y

Youri 9916596

Guest
Beste leden,

Na verschillende forums op internet te hebben gekeken(veel van 2019 of ouder) ben ik niet veel wijzer geworden. Er zijn steeds meer bedrijven en zie ik vaak autos rijden met getinte/gesmokete achterlichten. Maar wat mag nu wel en wat mag nu niet?

Alvast bedankt

Autoverlichting moet voorzien zijn van het E-keurmerk, alle achteraf wijzigingen/toevoegingen zorgen ervoor dat het E-keurmerk komt te vervallen.
Kortom alle origineel getinte glazen met E-keurmerk zijn toegestaan, alle achteraf getinte glazen zijn niet toegestaan.... folie plakken of tinten met een spuitbus mag dus niet en is tevens een afkeurpunt voor de apk.

Moderne auto's valt teveel op door de heldere (plastic) verlichtingselementen.

Een oudere auto (lees jaren 80-90) is geen probleem. De kennis ontbreekt bij keurmeesters en politie.

De glazen mistlampen voor op mijn Swift zijn voorzien van folie en de achterlichten licht gesmoked met een spuitbus.
In 10 jaar tijd niemand opgevallen :)

Youri 9916596 zei:
Beste leden,

Na verschillende forums op internet te hebben gekeken(veel van 2019 of ouder) ben ik niet veel wijzer geworden. Er zijn steeds meer bedrijven en zie ik vaak autos rijden met getinte/gesmokete achterlichten. Maar wat mag nu wel en wat mag nu niet?

Alvast bedankt
Dat is zoooo jaren '90. Wie doet dat nog :rolleyes:

Witje87 zei:
De glazen mistlampen voor op mijn Swift zijn voorzien van folie en de achterlichten licht gesmoked met een spuitbus.

Als het toch niemand opvalt wat is het nut van dat tinten dan?:rolleyes:

Muddy Bandit zei:
Witje87 zei:

Als het toch niemand opvalt wat is het nut van dat tinten dan?:rolleyes:
Dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.Het hoeft niet op te vallen,als de persoon in kwestie er maar blij mee is

Zo, nu heeft de "hou-alles-origineel brigade" ook even hun plasje kunnen doen :D

Het beste is om folie te gebruiken, bij de keuring trek je het er weer makkelijk vanaf. Of het genoeg opvalt voor een staandehouding is afhankelijk van de auto en hoe donker je de lichtunits gaat tinten, of gewoon een portie geluk. Welke auto hebben we het over?

Zadelsnuiver zei:
Zo, nu heeft de "hou-alles-origineel brigade" ook even hun plasje kunnen doen :D

Het hoeft van mij niet allemaal origineel te blijven, zolang het maar niet ten koste gaat van de functionaliteit en veiligheid vind ik het allemaal prima wat ze aan een auto veranderen. (mijn daily driver is ook verre van origineel.;))
Maar als de verlichting dermate afneemt dat remlichten een lichtbeeld gaan geven van een vaag gloeiend sigarettenpeukje dan heb ik wel sterk m'n twijfels of je er verstandig aan doet om de show voorrang te gaan geven op de veiligheid.
Bij mij ligt de grens voor aanpassingen echt wel binnen de apk-normen.... het kost dan soms wat meer maar liever goed als goedkoop.

Terug
Bovenaan