Achterhalen of de Twingo 2 esp heeft

Won 9772759

Wegverkenner
Beste iedereen,

Ik heb een auto op het oog een Twingo 2 dynamique uit 2012 de verkoper geeft aan dat er esp opzit. Nu blijkt dat hij dit niet zeker weet en dacht dat dit er standaard op zat. Als ik in de prijslijsten uit 2011-2013 kijk dan komt het altijd in een pakket, samen met gordijn airbags. En zit het er dus nooit standaard op.

Opzich voor mij een belangrijke optie gezien ik blijvend letsel van een verkeersongeval heb opgelopen.

Maar nu de vraag: hoe achterhalen we dit? De twingo 3 heeft een esp knop, maar bij de twingo 2 zie ik die niet. Staat ook niet vermeld in het instructie boekje alleen dat het er op kan zitten en welk lampje er dan kan branden.

Mocht iemand weten of er wel ergens een knopje zit of hoe ik het zou kunnen achterhalen dan hoor ik het graag.

De Twingo 2 heeft nog voorwielaandrijving, het latere model vanaf 2014 achterwielaandrijving waarbij ESP belangrijker is.

Kun je niet beter bij EuroNCAP kijken voor een veiliger auto?

De Twingo 2 heeft nog voorwielaandrijving, het latere model vanaf 2014 achterwielaandrijving waarbij ESP belangrijker is.

Kun je niet beter bij EuroNCAP kijken voor een veiliger auto?

Helaas niet haalbaar qua budget. B segment is drama tot 3.5k vaak ook veel minder zuinig. Nieuwere b segmenters hebben vergelijkbare gebruik kosten als a segmenters. Esp is ook wel fijn bij voorwielaandrijving toch al wel een aantal keren gehad dat het lampje ging branden in de regen en winter en ik weer grip kreeg. Woon op het platte land vaak veel modder op de weg door trekkers.
Zit aan de linkerzijde van het stuur, naast de cruisecontrol/limiter selectie knop.
Ik heb Ingezoomd op marktplaats bij Twingo’s die het moeten hebben maar ook daar zie ik daar geen knop.

7d33eb1681694758aec41a9901690d35.jpg

Ik heb een auto op het oog een Twingo 2 dynamique uit 2012 de verkoper geeft aan dat er esp opzit. Nu blijkt dat hij dit niet zeker weet en dacht dat dit er standaard op zat. Als ik in de prijslijsten uit 2011-2013 kijk dan komt het altijd in een pakket, samen met gordijn airbags. En zit het er dus nooit standaard op.

2012 is dacht ik wel standaard hoor. onze oude twingo uit 2012 dynamique had het ook. volgens mij als je hem op contact zet zie je ook zo'n slippend autootje even oplichten als ik het mij nog goed herinner als controlelampje en als het ingrijpt knippert het. Die is van het ESP. Knop kan ik mij zo niet herinneren

zo weet je het zeker

Laatst bewerkt:
Even oude verkoop foto's van onze twingo dynamique bekeken destijds. Bij ons zat er zeker geen knopje.

En er zat zeker wel ESP op, je ziet zelfs het lampje zitten. zal vanavond wel foto plaatsen Dus mogelijk uitvoering/motor/bouwjaar afhankelijk

Bij TwingoII en Renault Wind zit een eventueel ESP knopje heel erg goed verborgen. Je moet eigenlijk naast de auto hurken met de bestuurdersdeur open en dan links en rechts bij de stuurkolom (onderzijde dashboard) kijken. Het is inderdaad het knopje dat Nico laat zien maar je kijkt er heel eenvoudig overheen. En als je achter het stuur zit kan je het knopje niet zien.

Ik weet het al weer...de RS had uitschakelbare ESP maar dat was wel voorbereid.

In dat opzicht denk ik dat er inderdaad de volgende conclusie juist moet zijn:

De 1.2, (D7F,D4F, D4F-t) en de 1.5 (K9K) hebben geen knopje voor ESP.
De 1.6 (K4M) heeft wel een knopje voor ESP.

Deze zit dan rechts van het stuur, niet zoals eerder vermeld links.

2012 is dacht ik wel standaard hoor. onze oude twingo uit 2012 dynamique had het ook. volgens mij als je hem op contact zet zie je ook zo'n slippend autootje even oplichten als ik het mij nog goed herinner als controlelampje en als het ingrijpt knippert het. Die is van het ESP. Knop kan ik mij zo niet herinneren

zo weet jl
Als ik in CarBase kijk, dan is stabiliteitscontrole voor de Twingo Dynamique in 2012 wel een optie in een pakket (link, naar beneden scrollen). Er is in een online handleiding alleen sprake van een controlelampje, niet van een knop.
Dat heb ik dus ook gezien. Kan je er dan vanuit gaan dat als het controle lampje brand bij het omdraaien van de sleutel dat het er dan opzit? Of brand dit lampje bij alle omdat het voorgeprogrammeerd is? (Mini van een familielid heeft geen acc maar afstand-strepen zijn wel zichtbaar als je hem aanzet totdat je echt start).

Maar is dat dan alleen bij de Rs? Want wat ik hierboven zie is dat er geen knop is bij de 1.2?

geen idee, onze twingo (1.2) had niet zo'n knop, maar wel ESP. Maar zoals ik het nu zie is het niet standaard en dus in een pakket waar ook o.a. gordijn airbags in zaten. Dat had die van ons ook dacht ik.

Terug
Bovenaan