ACEA A3/B4 motorolie wat moet ik daar mee?

A

Anoniem

Guest
Misschien kan iemand mij helpen met het volgende:

Heb een Peugeot 308 met de 1.6 vti motor. Het instructieboekje geeft nauwelijks informatie over de te gebruiken motorolie, behalve dat deze moet voldoen aan de ACEA A3/B4 classificatie. Nu heb ik daar op zitten google-en en bijna alle 5W30, 5W40 en 10W40 olie lijkt daar aan te voldoen. Volgens het instructieboekje zou ik dus zo ongeveer iedere willekeurige olie er in mogen 'kiepen'.

Nu heb ik begrepen dat dit type motor gevoelig is voor olieverbruik, dus zomaar een olie pakken die lijkt te voldoen lijkt me niet handig. M'n garage beveelt 5W40 aan, maar de meeste leveranciers (zoals kroon oil) bevelen 5w30 aan.

Wie weet het verschil? En wat is aan te bevelen? En wat zijn eventuele effecten op olieverbruik / prestaties / brandstofverbruik?

Ben benieuwd naar de reacties!

Gr, MB
 
ACEA A3/B4 is de kwaliteit van de olie.

5W30, 5W40, 15W40, etc. is de viscositeit van de motorolie. De dikte dus.
Het getal vóór de 'W' geeft de viscositeit onder koude omstandigheden aan (dus bij starten motor). Het getal ná de 'W' de viscositeit tijdens het rijden, met warme motor.

De 1.6 Vti moet inderdaad een xW30 of xW40 hebben. 'x' maakt niet zo veel uit. Bij x30 heb je kans op wat meer olieverbruik. Deze motoren kunnen sowieso al wat meer olie verbruiken, dus vaak het peil controleren.

Dan is er nog een derde ding: minerale, semi-synthetisch en vol synthetisch. Let er op dat je vol synthetisch in deze motor gooit!
 
Elaste zei:
ACEA A3/B4 is de kwaliteit van de olie.

5W30, 5W40, 15W40, etc. is de viscositeit van de motorolie. De dikte dus.
Het getal vóór de 'W' geeft de viscositeit onder koude omstandigheden aan (dus bij starten motor). Het getal ná de 'W' de viscositeit tijdens het rijden, met warme motor.

De 1.6 Vti moet inderdaad een xW30 of xW40 hebben. 'x' maakt niet zo veel uit. Bij x30 heb je kans op wat meer olieverbruik. Deze motoren kunnen sowieso al wat meer olie verbruiken, dus vaak het peil controleren.

Dan is er nog een derde ding: minerale, semi-synthetisch en vol synthetisch. Let er op dat je vol synthetisch in deze motor gooit!

maakt wel degelijk uit of het 0W... of 15W... is. Daarnaast is synthetisch zeker niet per definitie altijd de beste keus.
 
R-W zei:
maakt wel degelijk uit of het 0W... of 15W... is. Daarnaast is synthetisch zeker niet per definitie altijd de beste keus.

Zou je het kunnen toelichten? Dan hebben we ook wat aan je reactie ;) .
 
Elaste zei:
R-W zei:
maakt wel degelijk uit of het 0W... of 15W... is. Daarnaast is synthetisch zeker niet per definitie altijd de beste keus.

Zou je het kunnen toelichten? Dan hebben we ook wat aan je reactie ;) .

Zie hier bijv een redelijk duidelijke uitleg, dit ging overigens over het al dan niet (extra) goed zijn van double ester oliën:

Olievragen
Berichtdoor Brian » 20 aug 2008, 18:02

Aangezien we op het Type-R forum al een aardige discussie achter de rug hebben wil ik onze bevindingen hier ook kwijt.

Dit is een antwoord mailtje over de olie in een ITR van een olie technicus die een boekje open doet over de typen olieen die er zijn en in welke situaties je het beste welke olie kan gebruiken:


-------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Het voorschrift van de Integra Type R is behoorlijk ruim, dat wil zeggen dat je een 15w/40, een 10w/40, en 5w/40 en een 5w/50 mag gebruiken.

Hoge toeren zijn makkelijker te smeren dan lage toeren, een Turbo diesel motor is moeilijker van de juiste smeerfilm te voorzien bij lage toeren dan de Honda motor bij 9000 toeren. Ook de olietemperatuur is geen probleem. Alle oliën worden tegenwoordig bij 150grdC getest op de afschuifdrukken die deze olie bij deze temperatuur en hoge toerentallen nog op kan nemen. Een olie functioneert dus prima bij 135grdC. Wel is het zo dat de veroudering van de olie wat sneller gaat als er regelmatig hoge temperaturen worden bereikt. Wisselen om de 5000 km is wellicht wat snel, maar 10.000 zou weer te lang kunnen zijn, dus blijf maar rond de 5000 km zitten.

Dan het verhaal van de di-esters. Nagenoeg alle 5w/40 oliën maken gebruik van di-ester technologie. De 5w/50 oliën hebben zelfs nog iets meer di-esters. Dit is een goede maar algemeen gebruikte technologie. Motul benadrukt dus gewoon iets dat alle maatschappijen al een paar jaar gebruiken en dus eigenlijk niets bijzonders is. Marketing-technisch natuurlijk een prima zet, maar product technisch is het helemaal niet zo speciaal als Motul wil doen geloven. Zeker onze oliën evolueren ook, alleen wordt daar minder ruchtbaarheid aan gegeven, zo zal de 5w/50 van vorig jaar zeker op een paar punten afwijken van de 5w/50 van dit jaar, alle producten zijn continu onderhevig aan verbeteringen, omdat ook autofabrikanten steeds hogere eisen aan de producten gaan stellen. De naam blijft wel hetzelfde, maar de formulatie wijzigt continu om de beste resultaten te kunnen waarborgen.

De Kendall Elite 5w/50 is een PAO syntheet, dus een ECHTE syntheet. Ook in dit product wordt gebruik gemaakt van de di-ester technologie. Het is dus een Groep 4 en groep 5 olie.

Groep 1 = minerale olie, redelijke kwaliteit, relatief veel vervuiling, Viscositeits index <100

Groep 2 = minerale olie, goede kwaliteit, veel minder vervuiling, viscositeitsindex 100-120

Groep 3 = Hydrocracked, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, viscositeitsindex 140+

Groep 4 = Poly Alpha Olefinen, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, geen zijtakken op de molecuulketens, Viscositeitsindex 160+

Groep 5 = esters en di-ester

Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.

Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.

In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.

Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.

Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.

Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)

Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.

Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????

Motul heeft een goede naam, maar tijdens een aantal olie-onderzoeken, vergelijkingen en het onderzoek bij de Subaruclub, waren de Motul producten niets beter of slechter dan het gemiddelde.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

J.W.A. Engel
 
Misschien kun je kort omschrijven wat je bedoelt. Dit is wel een heel uitgebreid citaat waarbij we als lezers erg moeten filteren en zo.
 
@Elaste,
Stripboeken gewend? Antwoord is niet zo simpel dat het in 2 regeltjes te vatten is. Geen zin om te lezen, bel je dealer en vraag of je langs kan komen om bij te vullen.
 
Momenteel gebruik ik de olie die m'n garage heeft geadviseerd: Meguin 5W40, vol syntetisch, inderdaad volgens ACEA A3/B4.

Peugeot adviseert overigens om Total Quartz Ineo olie te gebruiken. Dit is 5W30 olie die voldoet aan ACEA C2 & A5/B5 (waarmee Peugeot dus iets anders zegt dan in hun eigen manual).

Lang verhaal kort: ben niet veel opgeschoten...
 
Welk merk Peugeot adviseert is niet zo spannend, Volvo adviseert ook Castrol maar gebruikt het vervolgens zelf niet (altijd). Op zich maakt 5W30 of 5W40 ook niet zo heel veel uit, die laatste is wat meer geschikt voor hogere temperaturen maar de eerste voldoet in ons klimaat ook prima. Als er in je boekje staat dat er a3/b3/b4 in moet, zou ik daar voor gaan, a5/b5 wordt bij nieuwe(-re) auto's gebruikt en dat heeft vooral met milieudingetjes te maken. Denk dat je met die Meguin goed zit, goedkoop in Dld te bestellen overigens (y)

Meguin beveelt deze trouwens aan: https://www.meguin.de/meguin/produktdb.nsf/id/md_6561.html
 
De viscositeit van de olie is bij sommige motoren wel degelijk belangrijk. Dunne olie vernevelt beter en zorgt voor een olie 'mist', tgv spatsmering, in het motorblok de delen smeert (en koelt) welke niet direct met een oliekanaal zijn verbonden. Denk hierbij o.a. aan de distributieketting, zuigers, klepstelen etc. Nadeel kan zijn dat deze mist via de carterventilatie wordt afgevoerd en verbrand hetgeen een bepaald olieverbruik met zich mee brengt. De moderne motoren zijn met nauwkeurige toleranties en afwerkniveau gebouwd, waarbij bij veel merken dunnere olie noodzakelijk is om toch tussen de raakvlakken te    komen en voldoende smering te garanderen. Ook pompt een dunne olie makkelijker rond en kan zo beter smeren, reinigen en koelen.    Een 5W30 lijkt mij in casu toepasbaar. Een test van 15 jaar terug met zeer specifieke motoren is misschien niet te vergelijken met uw situatie.
 
Mensen, TS wil graag weten wat er in zijn Peugeot met 1.6 VTI motor moet. Leuk al die theoretische verhalen en complete uitgebreide citaten over een Subaru, maar volgens mij heeft hij nog steeds geen bevestiging (behalve mijn antwoord).
 
Elaste zei:
Mensen, TS wil graag weten wat er in zijn Peugeot met 1.6 VTI motor moet. Leuk al die theoretische verhalen en complete uitgebreide citaten over een Subaru, maar volgens mij heeft hij nog steeds geen bevestiging (behalve mijn antwoord).

Lezen is niet je sterkste kant hè?
 
Ik zou de dealer bellen. Die weet aan de hand van het type auto precies wat er in moet. De antwoorden die je hier krijgt, zijn alleen maar verwarrend.

Feit is dat je olie moet gebruiken die de fabrikant voorschrijft. En dat weet de Peugeot-dealer als geen ander.
 
M.W. Blom zei:
Momenteel gebruik ik de olie die m'n garage heeft geadviseerd: Meguin 5W40, vol syntetisch, inderdaad volgens ACEA A3/B4.

Peugeot adviseert overigens om Total Quartz Ineo olie te gebruiken. Dit is 5W30 olie die voldoet aan ACEA C2 & A5/B5 (waarmee Peugeot dus iets anders zegt dan in hun eigen manual).

Lang verhaal kort: ben niet veel opgeschoten...

Verbruikt de auto nu veel olie?        Anders gewoon houden zoals gezegd.    Als iets goed is, dan moet je het zo laten.
 
R-W zei:
Elaste zei:
Mensen, TS wil graag weten wat er in zijn Peugeot met 1.6 VTI motor moet. Leuk al die theoretische verhalen en complete uitgebreide citaten over een Subaru, maar volgens mij heeft hij nog steeds geen bevestiging (behalve mijn antwoord).

Lezen is niet je sterkste kant hè?
Ok, en jouw reactie is ook een antwoord dan.
 
P. Klieder zei:
Ik zou de dealer bellen. Die weet aan de hand van het type auto precies wat er in moet. De antwoorden die je hier krijgt, zijn alleen maar verwarrend.

Feit is dat je olie moet gebruiken die de fabrikant voorschrijft. En dat weet de Peugeot-dealer als geen ander.

Niet helemaal dus als er A3/B4 in de manual wordt voorgeschreven en de dealer er A5/B5 in kiepert. Die Ineo is een low SAPS C2 olie, dat hebben sommige motoren nodig ivm uitstoot (katalysator, roetfilter e.d.) en brandstofbesparing en het is een multigrade, dus een volsyntheet heb je kennelijk niet nodig. Is er geen PSA spec waar de olie aan moet voldoen, want dat is wel echt iets om op te letten?
Als je geen speciale kat's/filter systemen hebt (meestal diesels) en A3/B4 er in mag, zou dat mijn advies zijn. A5/B5 is meer voor brandstofbesparing, A3/B4 geeft betere bescherming tegen slijtage. Als er dan ook geen bijzondere eisen zijn aan de viscositeit is hier een 5w30/5w40 goed.
Uitleg A/B/C: https://www.tribolex.nl/acea.html
 
Een dealer en zelfs fabrikant zijn ook maar mensen met belangen zoals makkelijk 1 soort inkopen, meer marge, minder verbruik tijdens tests , vaker een flesje verkopen, geen gezeur willen over hoogolieverbruik etc.

Je hebt een benzinemotor dus je let op de A3. Elke online hulp van een A merk kan je vervolgens raadplegen. Ter verificatie let je op die A3 specificatie.

Voorts:
dunner (5W30) is zuiniger rijden maar meer verbruik van olie.
dikker (5W40) is meer benzineverbruik maar minder olieverbruik.

Onder hoge last is dikker ook aan te raden, denk aan maandelijks urenlang achtereen160km/h. Of met aanhanger 10 keer per jaar de Ardennen in.

Verder is dunner het advies tenzij je heel vaak moet gaan bijvullen door ouderdom van het blok of heel veel hekel hebt aan bijvullen en/of peilen. Als je echt elke 3000km een liter moet bijvullen dan kan je eens naar 10W40 kijken. Het blok heeft dan zoveel speling gekregen dat het ook niet veel meer benzine gaat verbruiken omdat de olie zo dik is.

Kort antwoord: 5W30. A3. Shell, Castrol, Mobile1, elf, altijd goed.
 
Terug
Bovenaan