Accubewaker voor Chevrolet Matiz

sparafucile

Net ingestapt
Wij hebben een Chevrolet matiz die maar weinig gebruikt wordt. Helaas is dit type auto nogal gevoelig voor het ontladen van de accu. Als je de auto dan eens onverwacht nodig hebt start hij niet. Ik ben daarom begonnen om de pluspool van de accu af te halen en weer vast te maken als we de auto nodig hebben. Maar handig is dat niet. Ik zag dat er accubewakers in de handel zijn. Die sluiten de accu af op het moment dat deze te veel dreigt te ontladen. Een type voor een redelijke prijs is deze https://www.conrad.nl/nl/kemo-accubewaker-12-v-190095.html?sc.queryFromSuggest=true Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je deze aansluit. Op de accu zit een dikke kabel aangesloten. Ik kan me niet voorstellen dat je deze kabel via dit apparaatje laat lopen. Wie heeft er ervaringen hiermee en hoe sluit je dit aan?

in de racerij hebben ze een soort sleutel dat ze omdraaien om te zorgen dat de auto gelijk uitvalt.

zoiets kun je proberen kost denk iets van 15euro.

op sommige lotus auto's vind je het en caterham.

zorg wel dat die onder de kap zit anders pikken ze de sleutel en moet je naar huis wandelen of de wagen duwen.

kill switch

fouten zijn voorbehouden aan slecht nederlands

Ja zo'n sleutel heb ik al, maatje tien. :p Maar ik wil het mijn vrouw besparen om de motorkap te moeten openen als ze weg wil rijden.

heb me bericht gewijzigt:)        kan trouwens ook IN de auto geplaatst worden alleen wel niet ergens waar het in de weg zit(op de versnellings pok of zo)

Het zou wat kunnen zijn voor 15 euro, maar de link is naar 70 euro. Maar ook hiervan vraag ik me af hoe je het aan moet sluiten (6 poleno_O)

Zet er gewoon een nieuwe (bij voorkeur iets zwaardere) accu in. Als de auto dan nog snel leeg loopt dan zul je de boel toch moeten nameten, zeer waarschijnlijk heb je ergens een onderdeel of een apparaat wat stroom lekt.

Met een goede accu en een auto zonder lekstroom problemen moet je probleemloos kunnen starten na vele weken. Langer moet je de auto ook niet stil willen laten staan, dat is niet goed voor de auto. Rij de auto één keer per maand goed warm (20 kilometer). Als de auto warm binnen staat dan kan je de auto iets langer laten stilstaan en ja dan zou ik er inderdaad een acculader aan hangen.

Een week of 4 niet gebruiken mag voor een auto totaal geen probleem zijn.
Ik zou eerst even gaan onderzoeken wat de oorzaak is dat de accu ontladen wordt... meestal is het ergens een lekstroom van een verbruiker die aan blijft staan (radiogeheugen, alarm, interieurlampje enz.) of een spanningregelaar die niet goed meer is.

Multimeter in stand Ampere DC bereik 20A, deze tussen je accu minpool en minpool klem vast zetten.
Je mag dan ongeveer 0.05A meten... is dit meer dan kun je 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken waneer de lekstroom zakt tot onder de 0.05A.
In die groep zit het probleem dan ergens, daarin kun je de voedingsdraad van de verbruikers afzonderlijk los koppelen.
En vind je niets via de zekeringkast dan zit het probleem ergens in een ongezekerd deel.

(Ow ja, mocht de zekeringkast ergens in het interieur zitten schakel dan de interieurverlichting wel eerst even uit voordatje gaat meten.:))

Wat makkelijker is, zeker als je de auto weinig gebruikt is een druppellader te kopen.
Elke keer als je de auto dan stil zet, stekker in het stopcontact en klaar.

Elke keer als je de auto start is je accu vol.

Deze auto staat erom bekend dat hij nogal veel lekstroom heeft. Er wordt meer over geklaagd op internet. Ik heb de lekstroom overigens zelf net geprobeerd te meten, maar mijn multimeter bleef op nul staan.    Voor een grotere accu is geen ruimte en dat is ook relatief duur. Bovendien is het de vraag of het probleem dan echt opgelost is. Een druppellader (als onderdeel van een acculader) heb ik wel maar polen loskoppel en daar een druppellader op zetten is meer werk dan gewoon één van de polen loskoppelen. kennelijk is er niemand die zo'n accubewaker gebruikt, dan begin ik er ook maar niet aan.

Ik heb net mijn vrouw uitgelegd hoe ze de pool van de accu kan vast zetten, is twee minuten werk. Dan moeten we ons daar maar bij neer leggen.

Er is toch ook ergens zo'n rode knop in het voertuig? Deze zou de spanning moeten blokkeren bij een eventueel ongeval of iets dergelijks.

Toevallig kwam er laatst een vrouw in de garage met de klacht ''de auto doet het niet meer nadat ik 'm gestofzuigd heb''.

En dan ga je denken, misschien de accu plat omdat de binnenverlichting gebrand heeft? Stomtoevallig geen brandstof meer in de tank of benzinepomp overleden? Een of ander dier dat (bougie)kabels aangevreten heeft?

Na een heleboel onnodig onderzoek bleek die knop simpelweg ingedrukt te zijn.. aangezien deze geplaatst was in de buurt van de bestuurdersstoel op de vloer, en dus gewoon geraakt is met stofzuigen :cry:

Stomtoevallig was het bovenstaande probleem bij een Matiz, alleen nog de vraag welke spanning die knop nu precies afsluit, enkel de spanning voor brandstofpomp of bobine, of voor het gehele voertuig? Misschien dat het een optie voor je is.

Misschien nog een input:

Kun je erachter komen welk component in de auto juist zoveel spanning wegtrekt? Als het bijvoorbeeld de radio is kun je simpelweg de zekering er tijdelijk uittrekken. Wanneer je weer een stukje gaat rijden kan de zekering er in een ogenblik weer in.

je kunt bij een druppellader ook een stekker aan de accu zetten die je ergens onder de motorkap of in de grille weg moffelt.
Dan is het alleen maar stekkertje erin en klaar en hoef je niet vervelend lopen te doen met de polen los en weer vast zetten.

Als je er voor kiest een accupool los/vast te maken zou ik toch zeker voor de - pool kiezen. De kans dat je per ongeluk met je sleutel kortsluiting maakt is dan stukken kleiner.

Groetjes,
Jan

https://www.lexclassicsshop.nl/a-1149672/austin-healey/stroomonderbreker-op-accupool/

... als je alleen voor symptoombestrijding gaat en je het je vrouwtje op een goedkope manier toch wat gemakkelijker wilt maken...

Terug
Bovenaan