Accu na een week leeg,lekstroom?

A

Anoniem

Guest
Mijn accu,die niet zo oud is en probleem ook al had toen die nieuw was,loopt na een week leeg als ik auto niet gebruik.
Nu heb ik een multimeter tussen de min pool geplaatst en heb blijkbaar een lekstroom van 38mAh?

Er zit standaard een digitaal klokje in de auto,heb centrale vergrendeling met afstandsbediening,radio met versterker.Binnen verlichting heb ik niet aan staan.
Alles lijkt uit te staan als ik contact uitzet,ook het versterkers lampje gaat wel uit.

Nu heb ik de bron wezen te traceren naar twee 15 ampere zekeringen,zie foto,het zijn de 2 blauwe boven de gele.
Elk verbruikt ongeveer 18mAh,echter weet ik niet waar die zekeringen voor zijn,heb nl het afdek kapje niet waar het opstaat.

Vraag 1:Is 38mAh veel?
Vraag 2:Waar dienen die 2 zekeringen voor? zit geen kapje meer bij.

Gaat om een Suzuki swift 1.3 gl uit 1998,heb geen boekjes ervan.
Als ik de pool los haal dan kan ik zonder probleem na een week de auto weer straten.
Er zit een 35 ampere Coldax accu in de auto

Zekeringen

Een stroom meet je in A, niet in Ah.

Het lijkt me toch essentieel dat je erachter komt welke zekeringen het zijn, maar daar kan ik je niet mee helpen.
De radio zou de boosdoener kunnen zijn, haal 'm eens los en zie of de stroom nog loopt.

Ik schat zo'n Suzuki op een 50Ah accu. 15Ah kan je dan prima missen. Dat is met 40mA 380 uur, bijna 16 dagen die je makkelijk moet halen.

Het probleem met lekstroom is dat het meestal niet continu is. Vocht of vuil dat af en toe lekt, juist wel of niet met koude motor etcetera.

18mA lijkt me normaal voor een radio of elektronica zoals boordcomputer of centrale vergrendeling.

Edit: ok 35Ah dus, 12 dagen standby moet je makkelijk halen.

Wat meet je voor spanning met motor aan en motor en alles uit?

Laadt de dynamo nog wel goed?
35Ah accu is niet overdreven: ik had een slagje zwaarder genomen, 40/45Ah zoiets.

Staat niet op het deksel waar de zekeringen voor zijn?

Die 35mA houdt klok en vergrendeling levend, verder uitmeten is dus zinloos. Wat Sjon77 zegt, laad die wel goed op? Hoe oud is de accu? En hoeveel rijd je ermee?

En dan nog, wat is de klacht? Start die moeilijk of gaat de startmotor lastig rond? Misschien ligt het wel niet aan de accu aangezien je schrijft dat hij het nieuw ook slecht deed.

Sjon77 zei:
Laadt de dynamo nog wel goed?
35Ah accu is niet overdreven: ik had een slagje zwaarder genomen, 40/45Ah zoiets.

Dat ga ik van de week nog ff weer nameten,maar tijdje geleden had ik dat al eens gedaan en was het wel goed en toen ook al dat accu na een week leeg is zonder te rijden en ook de accu weer meten wat VORQ zegt.
Van de winter getest met de pool steeds los halen en dan start die gewoon.

boyofwax zei:
Die 35mA houdt klok en vergrendeling levend, verder uitmeten is dus zinloos. Wat Sjon77 zegt, laad die wel goed op? Hoe oud is de accu? En hoeveel rijd je ermee?

En dan nog, wat is de klacht? Start die moeilijk of gaat de startmotor lastig rond? Misschien ligt het wel niet aan de accu aangezien je schrijft dat hij het nieuw ook slecht deed.

Gebruik hem normaal wel elke week maar als ik keer niet doe dan is die leeg,dat hoort toch niet,accus is 2 jaar oud maar destijds hetzelfde probleem toen die nieuw was en origineel had ik gelezen hoort er een 35 ampere in maar had dus wel beter een 45 kunnen nemen.

Vin_cent zei:
Staat niet op het deksel waar de zekeringen voor zijn?

Zat geen deksel bij toen ik hem kocht,ook al gevraagd op Suzuki forum maar nog geen respons.

Toch niet zo'n zeldzaam model. Even googlen op handleiding/manual moet toch wel een zekeringenschema op leveren lijkt me.

Of anders even die zekering eruit, merk je vanzelf waar die van is...

wat betreft de zekeringen. Lijkt ongeveeer dezelfde zekeringbak te zijn als in diverse suzuki samurai te vinden zijn. De bezetting daarvan is als volgt:
3981049.jpg

Wat je kunt doen is even enkele zekeringen controleren door ze 1 voor 1 eruit te trekken en te controleren wat er niet meer werkt.

Het is verschrikkelijk lastig om de juiste zekeringsbak te vinden op internet trouwens. Want er zijn verschillende geleverd in de swiftjes door de jaren heen.

35mA is enorm weinig lekstroom. Eigenlijk vrij normaal Een accu van 35A doet er 1000 uur over om daarnee leeg te lopen. Dat is een kleine 6 weken.

Ik denk eerder dat je, zoals Sjon geopperd heeft, eens naar je laadspanning moet kijken.
Als een accu na een week leeg is met 35mA lekstroom, is die gewoon niet vol. Dus je moet kijken of die wel voldoende wordt bijgeladen.

Het kan ook zijn dat je gewoon te weinig met de auto rijdt waardoor de accu nooit volledig opgeladen kan worden en dus na elke rit steeds verder leeg raakt. Dat is alleen op te lossen door hem soms aan de acculader te hangen. Dit gebeurt trouwens ook bij een te geringe laadspanning.
Maar omdat je problemen al langere tijd spelen zou ik beginnen bij de laadspanning. Je kunt namelijk een behoorlijke tijd met een accu doen die slecht opgeladen wordt. Afhankelijk van het gebruik.

Edit: plaatje vergeten

Marcel Gringhuis zei:
boyofwax zei:

Gebruik hem normaal wel elke week maar als ik keer niet doe dan is die leeg,dat hoort toch niet,accus is 2 jaar oud maar destijds hetzelfde probleem toen die nieuw was en origineel had ik gelezen hoort er een 35 ampere in maar had dus wel beter een 45 kunnen nemen.

Tik even je kenteken in en je ziet zo welke accu voor jouw Swift geschikt is.
https://www.accudienst.nl/home.odb

Accu spanning is 12.86 volt
Laadspanning is 14,60 volt

Lijkt me toch goed ofnie?

Een 15 ampere zekering was voor de radio en digitaal klokje.Ik heb bij de radio tijdelijk stekker eruit gehaald en kijken of dat daardoor komt

Geschikte acccu voor de swift mag 35,40 of 45 ampere

boyofwax zei:

De klacht was dat de startmotor na een week niet meer goed rond draait,klinkt gewoon dan als de accu bijna leeg is,na 3x starten is de accu leeg.
Laad ik hem op,start die prima,tis ook vooral met koud.vries weer,voor om te testen heb ik tijdens de winter de pool dr afgehaald voor een week en start die ook prima.

Marcel Gringhuis zei:
Accu spanning is 12.86 volt
Laadspanning is 14,60 volt

Is zelfs aan de hoge kant. Het laadcircuit lijkt dan in orde. De vraag is of de accu nog voldoende startstroom kan leveren of dat er op bepaalde momenten een grotere lekstroom is dan de 35 mA die je gemeten hebt. Want die is het probleem niet...

Welke hoofdzekering kan ik er uithalen,dat er geen stroom van de accu ontrokken kan worden,is mss makkelijker om dan steeds de pool eraf te halen,is meer voor de winterperiode.

Je kan kiezen voor een kil switch, of wel accu schakelaar, dan is het motorkap open en aan zetten, ook kan je de switch tussen de rode dikke draad zetten van het contactslot, maar dan heb je het dus dubbel, geloof ons maar los het op, de versterker zit waarschijnlijk rechtstreeks op de accu??? Lekker 2x200watt, dan kan je gelijk zien dat de accu dan zwak is daar voor, reken maar uit, maar goed, de versterker heeft waarschijnlijk de lekstroom dan, dus zorg er dan voor, dat de switch tussen de plus van de versterker komt, de test is natuurlijk haal de zekering van de draad van de versterker eruit, ergens bij de accu, als het probleem dan weg is, dan zet je de switch ergens in het interieur waar je makelijk bij komt,
Immers de enige onderdeel die continu stroom houd is de startmotor, de rest uit gezet via het contactslot, behalve cv en radio,

beremans zei:
Je kan kiezen voor een kil switch, of wel accu schakelaar, dan is het motorkap open en aan zetten, ook kan je de switch tussen de rode dikke draad zetten van het contactslot, maar dan heb je het dus dubbel, geloof ons maar los het op, de versterker zit waarschijnlijk rechtstreeks op de accu??? Lekker 2x200watt, dan kan je gelijk zien dat de accu dan zwak is daar voor, reken maar uit, maar goed, de versterker heeft waarschijnlijk de lekstroom dan, dus zorg er dan voor, dat de switch tussen de plus van de versterker komt, de test is natuurlijk haal de zekering van de draad van de versterker eruit, ergens bij de accu, als het probleem dan weg is, dan zet je de switch ergens in het interieur waar je makelijk bij komt,
Immers de enige onderdeel die continu stroom houd is de startmotor, de rest uit gezet via het contactslot, behalve cv en radio,

De versterker zit op de accessoires stand,dus contact uit versterker ook uit.Tis een sony 1x 100 watt versterker.
Bedankt voor de tip met de kil switch.

Een defecte versterker kan ook nog stroom trekken als die via remote uit staat. Heeft mij ook al eens een accu gekost.

Pobresh zei:
Een defecte versterker kan ook nog stroom trekken als die via remote uit staat. Heeft mij ook al eens een accu gekost.

Dat kan zeker. Bij mij was de radio zelf ooit oorzaak. Twee keer s ochtends lege accu. Tot ik er achter kwam dat de kenwood radio s avonds uit, maar nog wel warm was... Maar 35 mA trekt de accu niet zo snel leeg

Ook mijn accu wordt aldoor leeg getrokken. Nieuwe accu erin, gereviseerde dynamo daarna erin gezet omdat hij nog steeds na nog geen 12 uur weer een lege accu had. Geen effect steeds weer leeg. soms paar dagen niet en dan weer wel. Inmiddels zijn alle zekeringen verwisseld en alle lampjes van de binnenverlichting er uitgehaald. Zet na gebruik de radio uit en ook het knopje voor de klok. Ook de cd uit de lade verwijderd. De auto heeft een aantal dagen bij de garage gestaan aan de stekkers en er werd geen lekstroom gemeten. het gaat om een Hyundia I 10 uit 2010. Inmiddels zit er weer een andere nieuwe accu in en de accu klemmen zij vernieuwd. Zijn zo langzamerhand ten einde raad. Met start accu of startkabels is het aansluiten starten en lopen maar na 12 uur weer leeg. Wie heeft nog raad?

Marcel Gringhuis zei:
Ik heb zon accupool klem erop bevestigd en heb een solar panel besteld die de accu bijlaad.

accu pool klem

Zijn lapmiddelen, die dingen lossen de oorzaak van een lekstroom immers niet op... zijn wel heel gemakkelijk tegen ontlading van voertuigen/machines die een half jaar in de stalling staan (daar zijn ze ook voor bedoeld) maar verder niet.
Een gezond elektrisch systeem moet nog probleemloos kunnen functioneren na 2 weken stilstand: lukt dat niet meer dan moet je de oorzaak opsporen en herstellen, en niet gaan camoufleren.

Pie Kie zei:
.... Zijn zo langzamerhand ten einde raad. Met start accu of startkabels is het aansluiten starten en lopen maar na 12 uur weer leeg. Wie heeft nog raad?

Dat moet makkelijk te vinden zijn. Ik schat dat je zo'n 30 Ah verliest in 12 uur.. 2,5A dus dat is 30 Watt. Dat is vergelijkbaar met een behoorlijk gloeilamp (die van je remlicht is 21Watt). Het 'ding' zal dus ook behoorlijk warm worden en dit is dus niet zomaar een lekstroompje door wat vocht of vuil. Alles bevoelen als het 's morgens nog redelijk koel is buiten is dus een begin.. Doe dit gerust een paar keer, het kan iets zijn dat af en toe inschakelt, duisternis kan ook helpen, het zal toch niet een kofferbaklampje zijn of een display wat nog licht blijft geven (ik denk het niet, die zijn geen 30 Watt)

Als dat niet lukt kan je nog met een warmtebeeldcamera zoeken en natuurlijk met een multimeter. (Zet hem in standje A tot 10 of 20 Ampère, en prik de pennen op de 2 aansluitingen van een verwijderde zekering. Test bijvoorbeeld of je het verbruik van het leeslampje kan nagaan die zal een 0,5 A trekken)

Dan rest nog de ultieme wiskundige aanpak.. Stel je hebt 40 zekeringen...

Dag 1 :
Zekering 1- 20 lostrekken..

Dag 2 :
Accu leeg: 21-30 ook lostrekken
Accu nog vol : Het zit dus in 1-20, 10-20 terugzetten..

Dag 3:
Accu leeg: Het zit dus in de aanwezige 10 zekeringen, trek de helft er weer uit.
Accu vol : het zit dus in de nog niet geprobeerde zekeringen, de helft daarvan terugzetten.

Na 3 dagen heb je dus nog nog maar een zekering of 5 over. Je kan dit nog wat inkorten omdat sommige zaken zoals koplampen te simpel zijn voor sluipverbruik. Verlichting snoept niet zomaar ongezien 30 Watt weg, zeker niet als het gewoon goed reageert op de schakelaars. Ruitenwissers, claxon en achterruit verwarming die goed reageren op de schakelaars zullen ook niet zomaar spontaan aangaan. Ik zou niet bijvoorbaat al zekeringen uitsluiten.. dus begin wel met alle zekeringen en als je er nog een paar over hebt dan ga je als eerste kijken naar de complexe modules.

Ik denk dat het een computermodule is zoals voor de airbags, abs, onsteking etc, radio zou ook nog kunnen. Het meest waarschijnlijk is de centrale computer die niet goed uitgaat..

Terug
Bovenaan