Accu lampje brand tijdens het rijden en 5min later was het gebeurt

Hellracer

Net ingestapt
Hallo,

Zólang is het goed gegaan met de Alfa zowel technisch als elektrisch.

Reed 50 in de bebouwde kom en ineens begon het acculampje te branden. Kon op dat moment nog doorrijden naar de chinees want had eten besteld. Onderweg er naar toe begint ineens de verlichting uit te vallen gepaard met een paar storingen. Aangekomen bij de chinees geen verlichting meer, elektrische ramen, remlichten, toeter... Ineens iets verhoogd toerental.

naar huis toe gereden en 200 meter voor m'n huis stopt de auto ermee.
Nu is het klare zaak dat de accu leeg was.

maar wat en hoe moet ik testen als ik er een andere accu in zet ?
Met de multimeter, maar waar moet ik op letten ?

Volgens een kameraadje kan de dynamo stuk zijn.
Maar ik weet van deze accu dat ie al niet meer 100% was.
Maar nooit gedacht dat ie gewoon perfect kon starten, er al veel lange afstanden mee was gereden in 2 dagen, en het zo in één keer opgeeft.

Hoor t graag van jullie !

Alfa 147 1.9 JTD 8v 115pk bj 02-2003
 
Zou eerst naar de multiriem (waarmee de dynamo wordt aangedreven) kijken.
Zonder bijladen wordt de accu (zeker met de verlichting/autoradio aan) zo leeggetrokken.
 
Hoofdoorzaak lijkt mij ook de dynamo, als deze al een tijdje niet meer werkt zal de accu niet meer bijladen en is na een paar keer starten de koek snel op. Sowieso eerst de dynamo laten checken en daarna eventueel een nieuwe accu. Je kunt er nu een nieuwe, voorgeladen accu in stoppen en je zult zien dat de auto weer gewoon start en rijdt maar na een halve dag zit je dan weer met een lege accu.

Succes!
 
Hoe kan ik de stroom meten die de dynamo doorgeeft naar de accu ?

Multieriem zit er nog op. Vorig jaar net de poelie, looprollen en multiriem laten vervangen.

Accu was sowieso al niet super kon net een uur met alarmlichten aanstaan en dan was de accu leeg. Of 10min de muziek aanstaan (met subwoofer)

Auto heeft 485.000km gelopen.
Kan gebeuren dat zo'n dynamo na veel kilometers stuk gaat. Enig idee hoe ik uit kan sluiten of dynamo nog werkt of niet ?
 
Wat Boppie ook al zegt, meet de laadspanning. De stroom meten gaat met een gewone meter niet lukken. De normale spanning van een goede accu is in rust rond de 12,6 volt. Hoe verder je daar boven zit met dynamo spanning hoe hoger de laadstroom.
 
De accu geeft 12 volt, als de dynamo de accu bijlaadt geeft dit een voltage van 14 volt. Tijdens het rijden is je dynamo kapot gegaan en is je acculampje gaan branden omdat de boordcomputer heeft gezien dat het voltage is gezakt (van 14v > 12V).

Deze videos even bekijken en je weet wat je te doen staat:

-How to Test a Car Battery with a Multimeter


-How to Test an Alternator

Bij twijfel over de staat van één van de twee onderdelen altijd vervangen. Een slechte dynamo is niet goed voor de accu en een slechte accu gaat gegarandeerd kapot bij de eerste nachtvorst...
 
Zonet bij de AVA (auto-onderdelenhuis) een nieuwe accu opgehaald voor €80. 72ah.
De goedkoopste die er was, dat wel. Maar heb deze auto nog max 3 jaar dus vond het niet interessant om er een A-merk accu op te zetten van €125,-.

Accu gemonteerd en gestart; Startte in 1x. Gelukkig
Met motor uit geeft de accu 13 volt aan.
Met draaiende motor geeft ie 14volt aan.
Heb ik alles aan, verlichting, grootlicht, ruitenwissers etc etc dan twijfelt ie tussen 13 en 14 met draaiende motor.

Dus de dynamo is goed. Tenminste dat was de conclusie van de helpers.
Blijf het wel bijzonder vinden dat het probleem van uitvallende elektronica en dan de auto zelf, zich in 1x gemeld heeft, want startte dagelijks zonder moeite en kon gewoon rijden. Of het was gewoon einde levensdagen van de accu.

Wel deed ik ook de airco aan tijdens draaiende motor om de laadspanning te controleren en m'n vrienden onder de kap schrokken zich een hoedje. Blijkt dat mijn airco (pomp?) nu veel lawaai maakt met klikjes geluid als ik 'm aan of uit zet. Gister toen de stroom wegviel onder het rijden ging ook telkens het airco-paneel aan en uit (en dus ook de airco?).
Kan het zijn dat nu iets van de airco stuk gegaan is.

In elk geval bedankt voor alle (snelle) reacties! Nu weet ik in elk geval zeker dat de dynamo laad.
 
Hellracer zei:
Heb ik alles aan, verlichting, grootlicht, ruitenwissers etc etc dan twijfelt ie tussen 13 en 14 met draaiende motor.

Dus de dynamo is goed.

Als je meer stroomverbruikers aan hebt staan dan moet de dynamo harder werken. Tijdens het inschakelen van bijvoorbeeld grootlicht is het normaal dat het voltage heel kort even dipt, de dynamo moet ook bijschakelen maar daarna moet hij een stabiel voltage geven wat in de buurt ligt van de 14volt.
 
Mc1 - zei:
Hellracer zei:
Heb ik alles aan, verlichting, grootlicht, ruitenwissers etc etc dan twijfelt ie tussen 13 en 14 met draaiende motor.

Dus de dynamo is goed.

Als je meer stroomverbruikers aan hebt staan dan moet de dynamo harder werken. Tijdens het inschakelen van bijvoorbeeld grootlicht is het normaal dat het voltage heel kort even dipt, de dynamo moet ook bijschakelen maar daarna moet hij een stabiel voltage geven wat in de buurt ligt van de 14volt.

Exact! En dat de airco nu ook niet lekker werkt lijkt mij een teken dat de dynamo niet goed meer werkt.

Maargoed kijk het een paar dagen aan zou ik zeggen, als je overmorgen weer ergens uitvalt weet je zeker dat het de dynamo is.
 
Een slechte/oude accu kan ook gaan 'trekken' aan de dynamo. In plaats van een buffer (die meestal (snel) vol is) wordt het dan een verbruiker en met lampen, radio, computer en ventilator aan wordt het dan meer dan de dynamo kan leveren.

Zeker een bebouwde kom ritje naar de chinees (ik neem aan dat dat < 15 minuten is) kan dan de nekslag geven, accu lekker opgewarmd tijdens de eerste rit, nog een keer starten terwijl hij warm is, nog meer 'lekstroom' bij relatief hoge temperatuur en de accu geeft de geest, gaat hard aan de dynamo trekken, de ECU gaat iets meer inspuiten (hoger toerental) maar voltage zakt toch onder de 10 volt, motor slaat uit en doet niets meer omdat accu onder de 11 volt blijft en nog veel dieper inzakt bij het starten.
 
Zadelsnuiver zei:
Mc1 - zei:
Hellracer zei:
Heb ik alles aan, verlichting, grootlicht, ruitenwissers etc etc dan twijfelt ie tussen 13 en 14 met draaiende motor.

Dus de dynamo is goed.

Als je meer stroomverbruikers aan hebt staan dan moet de dynamo harder werken. Tijdens het inschakelen van bijvoorbeeld grootlicht is het normaal dat het voltage heel kort even dipt, de dynamo moet ook bijschakelen maar daarna moet hij een stabiel voltage geven wat in de buurt ligt van de 14volt.

Exact! En dat de airco nu ook niet lekker werkt lijkt mij een teken dat de dynamo niet goed meer werkt.

Maargoed kijk het een paar dagen aan zou ik zeggen, als je overmorgen weer ergens uitvalt weet je zeker dat het de dynamo is.
Helaas is het wel de waarheid. Dynamo stuk.

Ging even rijden en binnen 15min weer een melding dat de accuspanning te laag was met de nieuwe accu.
Auto weer naar huis gereden en de garage opgebeld. Voor €135 een gebruikte, dan wel andere dynamo erop met 3 maand garantie.
 
Tja, luisteren naar meerdere forummers met ervaring / verstand kan wel ;)

Neemt niet weg dat het geen kwaad kon om de accu vervangen.
 
Ooit geleerd dat een dynamo tussen de 14,4 en 14,7 volt levert.

Ik heb een MB 190d gehad die met draaiende motor 14,5 volt gaf maar bij 2000 toeren en hoger minder volt ging geven.
Voordeel van een oude diesel is dat hij blijft draaien als de accu leeg is, onder het rijden ging de accu ook leeg omdat ik 's ochtends met de lichten aan reed.
Ik liet de motor een minuutje of 5 stationair draaien als ik op bestemming was zodat ik 's middags weer kon starten.
Na een week was ik dat ook wel zat en heb ik voor een tientje of 5 er eentje van de sloop gehaald en binnen 20 minuten had ik het gemonteerd.
 
Monsieur Le Loure zei:
Ik heb een MB 190d gehad
Voordeel van een oude diesel is dat hij blijft draaien als de accu leeg is

Is niet helemaal waar.
Ik heb zelf ook zo'n oude diesel gehad (Seat Toledo I 1.9D), is mij uitgelegd dat de krukas de brandstofpomp aandrijft dus in principe zou hij moeten blijven draaien ook als de accu leeg is.
Echter, mij werd toen verteld dat dit uit veiligheidsoverwegingen niet mag, daarom is er een soort van veiligheid ingebouwd die een heel klein beetje stroom verbruikt, als dan de accu echt leeg en dood is stopt de motor uiteindelijk.
 
FW Ta-183 Huckebein I zei:
Monsieur Le Loure zei:
Ik heb een MB 190d gehad
Voordeel van een oude diesel is dat hij blijft draaien als de accu leeg is

Is niet helemaal waar.
Ik heb zelf ook zo'n oude diesel gehad (Seat Toledo I 1.9D), is mij uitgelegd dat de krukas de brandstofpomp aandrijft dus in principe zou hij moeten blijven draaien ook als de accu leeg is.
Echter, mij werd toen verteld dat dit uit veiligheidsoverwegingen niet mag, daarom is er een soort van veiligheid ingebouwd die een heel klein beetje stroom verbruikt, als dan de accu echt leeg en dood is stopt de motor uiteindelijk.

Mijn eerste auto, een golf 1 diesel, had een magneetklep op de brandstofinspuitpomp zitten.
De motor werd uitgeschakeld door de spanning van deze magneetklep te halen, zodat de pomp geen brandstof meer in kon spuiten.
 
Blackadder the 5th zei:
FW Ta-183 Huckebein I zei:
Monsieur Le Loure zei:
Ik heb een MB 190d gehad
Voordeel van een oude diesel is dat hij blijft draaien als de accu leeg is

Is niet helemaal waar.
Ik heb zelf ook zo'n oude diesel gehad (Seat Toledo I 1.9D), is mij uitgelegd dat de krukas de brandstofpomp aandrijft dus in principe zou hij moeten blijven draaien ook als de accu leeg is.
Echter, mij werd toen verteld dat dit uit veiligheidsoverwegingen niet mag, daarom is er een soort van veiligheid ingebouwd die een heel klein beetje stroom verbruikt, als dan de accu echt leeg en dood is stopt de motor uiteindelijk.

Mijn eerste auto, een golf 1 diesel, had een magneetklep op de brandstofinspuitpomp zitten.
De motor werd uitgeschakeld door de spanning van deze magneetklep te halen, zodat de pomp geen brandstof meer in kon spuiten.

Dat zal 'm geweest zijn ! :) Klinkt me ook bekend in de oren. Dode accu = geen spanning op die klep
 
Zijn genoeg oude (inmiddels oldtimer) diesels waarin de brandstofpomp mechanisch afgesloten werd, of met een trekknop ergens op het dash of door het gaspedaal met je tenen naar boven te bewegen.
Vooral de laatste versie vond ik altijd heel prettig om te gebruiken, was namelijk een prima motorrem in bergachtige gebieden.
 
Heb dit probleem ook ooit gehad, accu symbool ging af en toe zwak branden, later constant. Het is het signaal dat de dynamo niet of onvoldoende spanning levert en dat de stroom uit de accu komt. Oorzaak, dynamo stuk en uiteindelijk gaat ook je accu er van stuk.
 
Lycan Capri zei:
Tja, luisteren naar meerdere forummers met ervaring / verstand kan wel ;)

Neemt niet weg dat het geen kwaad kon om de accu vervangen.
Ik moest een sowieso nieuwe danwel tweedehandse accu hebben om te kunnen starten en test rijden. Van een nieuwe accu weet ik dat ie goed is.
Alleen jammer dat er een dynamo overheen komt.

Schijnt ook een vervelend karwei te zijn, je moet teveel loshalen da's wel jammer anders kon ik het zelf.
 
Zo moeilijk is het niet om een dynamo te vervangen, als je geen 2 linkerhanden hebt kun je het best zelf
 
Ligt echt totaal aan de auto. Bij sommige auto's kun je er heel makkelijk bij, bij sommige moet je eerst de halve motor uitbouwen. Aangezien het hier om een Alfa gaat vrees ik dat het laatste meer van toepassing zal zijn.
 
FW Ta-183 Huckebein I zei:
Blackadder the 5th zei:
FW Ta-183 Huckebein I zei:
Monsieur Le Loure zei:
Ik heb een MB 190d gehad
Voordeel van een oude diesel is dat hij blijft draaien als de accu leeg is

Is niet helemaal waar.
Ik heb zelf ook zo'n oude diesel gehad (Seat Toledo I 1.9D), is mij uitgelegd dat de krukas de brandstofpomp aandrijft dus in principe zou hij moeten blijven draaien ook als de accu leeg is.
Echter, mij werd toen verteld dat dit uit veiligheidsoverwegingen niet mag, daarom is er een soort van veiligheid ingebouwd die een heel klein beetje stroom verbruikt, als dan de accu echt leeg en dood is stopt de motor uiteindelijk.

Mijn eerste auto, een golf 1 diesel, had een magneetklep op de brandstofinspuitpomp zitten.
De motor werd uitgeschakeld door de spanning van deze magneetklep te halen, zodat de pomp geen brandstof meer in kon spuiten.

Dat zal 'm geweest zijn ! :) Klinkt me ook bekend in de oren. Dode accu = geen spanning op die klep

9V batterij was genoeg om die klep open te zetten :)
 
Lycan Capri zei:
Zo moeilijk is het niet om een dynamo te vervangen, als je geen 2 linkerhanden hebt kun je het best zelf
Weetje, ik kan veel dingen zelf maar de garagehouder versprak zich. Halfuurtje werk. Ik dacht nou misschien kan ik het zelf wel dan.
Sprak ik de monteur; Mooie vent dat ie een halfuur zegt, je moet "..." loshalen om er alleen al bij te komen, dus daar zit je wel even bij.

Wordt dus 5 tientjes duurder als begroot...

Ach ja als ie dan maar weer klaar is.
 
Dezelfde verschijnselen bij mijn Alfa 147 2.0 benzine vorig jaar gehad.

Direct naar mijn Alfa specialist gereden om laadstroom en accu te laten doormeten.
De dynamo was stuk : een nieuwe dynamo, inclusief demontage en montage en btw kwam op € 390

p.s. bij meting , gaf de accu destijds maar 11,8 volt aan en na montage van de nieuwe dynamo , bedraagt deze tussen de 14,5 en 14,7
Een nieuwe 60 Ah accu van het merk Varta , die ik een jaar daarvoor gemonteerd heb en besteld via accudienst.nl , kost € 85 en wordt thuis bezorgd !
 
Terug
Bovenaan