Abs lampje brand

Erik 9667124

Startmotor
Afgelopen weekend op de snelweg begon opeens mijn ABS lampje in het dashboard te branden. (Opel Zafira B bj 2009)
Bij een tankstation heb ik de auto uitgezet en opnieuw gestart maar helaas het lampje blijft branden.
Op internet heb ik gelezen dat de ABS uitgelezen kan worden met OBD apparatuur maar dat heb ik niet.
Ook kwam ik erachter dat het mogelijk aan een zekering kan liggen.

Weet iemand hoe ik zonder OBD apparatuur er achter kan komen welke ABS sensor stuk/ vuil is is?
Of zijn er andere oorzaken dat het ABS lampje brand?
Of heb ik hier echt een garage voor nodig?

Alvast dank voor het meedenken!

Voor een diagnose is toch uitlees apparatuur nodig. Een brandend lampje tijdens tet rijden, is een heel algemene melding, dat er iets ongebruikelijks is opgetreden. Dit kan vanalles zijn : kabelbreuk, defecte sensor, storing in de regeleenheid, etc.

Kortom, even geheugen (laten) uitlezen, anders komen we niet verder.

Zo als hier boven gezegd even bij de garage laten uitlezen, of zelf een uitlees apparaatje/kabel kopen maar dan moet je wel een beetje een goede hebben die ook de ABS module kan uitlezen.
Eventueel wat je wel zelf kan checken is of dat het remlicht schakelaar nog werkt, toen die van onze auto stuk ging branden ook het ABS lampje (en ESP).

Je kunt wel visueel kijken of alle kabels van de sensoren nog heel zijn. En je kunt in bepaalde gevallen ook (vaak wel na het demonteren van een remschijf) controleren of de ringen waar de sensoren hun signaal mee genereren, nog voldoende heel zijn (niet doorgeroest)
Maar verder houdt het eigenlijk wel op...

Voor de rest ga ik mee met de andere reacties. Uitlezen is bij een abs systeem vaak de enige mogelijkheid om diagnose te stellen.

De garage heeft hem uitgelezen en het blijkt de ABS sensor linksvoor te zijn.
Helaas is deze ABS sensor ingebouwd in de naaf, waardoor heel de naaf vervangen moet worden.

Scheelt dat een auto van voor 2018 tegenwoordig niet meer APK afgekeurd wordt met een brandend ABS lampje.
Zolang je snelheid nog goed wordt weergegeven kun je er dus mee door blijven rijden. Maar bij een noodstop werkt uiteraard je ABS niet.
Maar denk ook aan de veiligheid van anderen als je die keuze maakt.

Overigens vind ik terug dat die sensoren wel afzonderlijk kunnen worden vervangen bij diverse opels van die tijd. Maar daarvoor moet je alsnog de hele naaf uitbouwen en ik vind niet terug of de sensor bij de zafira ook los verkrijgbaar is.
Voor het prijsverschil is het waarschijnlijk niet eens de moeite waard. Losse sensor is c.a. 20 euro, hele naaf 100 in de aftermarket.
Voor de garage is het net zoveel werk.
Als je het zelf doet kan het lonen om te kijken of de sensor los te krijgen is. Maar anders gewoon beide zijden vervangen. 1 wiellagers vervang je in paren, tenzij je er een kapot is door een fikse tik tegen een stroeprand ofzo.

Weet je zeker dat auto's van voor 2018 niet op Abs afgekeurd worden? Kan ik dat ergens terug vinden, en is dat niet per garage verschillend?
Zou wel echt top zijn! Want ik wilde hem zelf vervangen maar dat wordt allemaal krap in de tijd omdat de APK begin augustus as gepland staat. Als ABS geen afkeur is dan kan ik dit rustig na de vakantie fixen. Want het moet wel werken, (eigen) veiligheid eerst. Ik heb met een Opel dealer gebeld en die had het erover dat de sensor in de naaf / lager zit en bij hen iets boven de €500 voor alleen het onderdeel is. Ik haal hem wel ergens anders. De lager en ABS sensor aan de bijrijderskant zijn nog goed.
Ik snap niet waarom je beide wiellagers zou vervangen,kun je dat toelichten?

Zie artikel 5.2.31 lid 11:

Je vervangt wiellagers net zoals bijvoorbeeld schokdempers, remmen en banden in de regel in paren op de as omdat ze beide evenveel versleten zijn.

Als je nu 1 kant vervangt kan het zijn dat volgende week de andere sensor of het lager ook niet meer goed is en dan mag je aan die kant opnieuw beginnen. Je zou denken, dat is niet zo erg, maar ongelijke slijtage zorgt ook voor meer/ongelijke belasting van overige componenten dus het kan ook zorgen voor extra slijtage.
Overigens is het je eigen keuze om dit wel of niet te doen. Maar het is een advies om beide tegelijk te vervangen.

Bij de dealer is zo'n lager behoorlijk duur. Via een universele garage en een webshop ben je goedkoper uit.
Zelf doen heeft wel wat voeten in de aarde. Die dingen kunnen behoorlijk vast zitten in de fusee.

Terug
Bovenaan