Aantal vragen over apk en mijn auto (afkeuring)

Voor de grond van de zaak en de technische vragen ben ik onvoldoende op de hoogte,
al vermoed ik dat er over de te hoge CO en de roest aan de balken weinig discussie kan bestaan.
Maar wat ik me in zo'n geval afvraag: waarom ga je in hemelsnaam na 3 jaar naar een andere keurder dan de voorgaande 2 jaar???
 
Nou ik dacht ik vraag het voor de zekerheid even na hoorde zoveel kritiek wat niet echt had verwacht zeg maar en was nu naar een apk station gereden die dichterbij zat dus vandaar maar ben bereid alles geheel netjes nieuw in te laten zetten maar vond paar dingetjes wel opzich beetje opmerklijk en twijfel of wel of niet zo zou horen daarom vraag ik het.
 
Je kan de keuringseisen bij de RDW nalezen.

De toegestane roestschade kan je ook berekenen.

https://handboek.rdw.nl/personenautos/algemene-bouwwijze-van-het-voertuig/chassisraam-mee-of-zelfdragend-carrosserie-frame

Wat betreft het airbaglampje:

Je zou een rij-proef kunnen aanvragen.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/carrosserie/bescherming-inzittenden#8

Denk dat je een strengere keurmeester / bedrijf getroffen hebt.
 
Ze mogen hem in ieder geval niet afkeuren op het apk lampje: apk eisen

Wat roest, roest verwijderen en opnieuw tectyleren is niet opknappen. Hiermee maak je het vaak alleen maar erger op lange termijn. Dorpels mogen een bepaald % roest hebben.
 
Uhm ja ik zit die link te lezen die je net gaf van het RDW en daar staat inderdaad onder andere (De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017 mag geen defect aangeven. (maar eigenlijk volgens mij weet bijna zeker hoort het bij dit model dat de airbag lampje uit gaat na het starten van de motor binnen 1 min +/- het is een poppentje met gordel en rondje symbol dus volgens mij is er helemaal geen storing anders zou die blijven branden lijkt mij.

En ja op zich niet slecht hoor dat miss bepaalde keurmeesters vele malen strenger zijn dan weet ik waar ik aan toe ben teminste de auto is altijd goed onderhouden geweest maar waren toch wat punten mee genomen waarvan ik dacht is dat eigenlijk wel zo.. en mag je dat wel afkeuren volgens de apk regelgeving zeg maar..

Dorpels en remleidingen heb ik besloten in zijn geheel helemaal te vervangen wist dat het langzaam wellicht er aan zou komen maar daar had ik ook al rekening mee gehouden dat word elders gedaan door een specialist nu binnenkort alleen die paar puntjes denk ik van mwa tja..
 
Nee zo goeie als deze vind je niet snel beginnen redelijk zeldzaam te raken als je om je heen kijkt en daarnaast heb er veel in geïnvesteerd er is al veel meer vervangen dan wat ik net opnoemde ook kleinere dingetjes rubbetje hier hoesje enzv vrijwel alles zat er standaard op heb voor geheel nieuwe steeds gekozen en als aan 1 kant iets vervangen moest worden nam ik altijd direct de andere kant ook mee maar voorkant met name is bijna elk deel wat er zit is nu vervangen voor nieuwe onderdelen koets is ook enorm goed en als je de auto ziet staan zal je geen enkele roest vinden zelf niet bij de wielkasten echt enorm netjes best uniek opzich... ook van binnen nog netjes orgineel zo als die was zelfs de (koepel dat dak bekleding) is bij e36 een kwaal dat die in loop van tijd gaan hangen maar deze is nog echt helemaal strak...

Daarom nu toch maar besloten opnieuw in te investeren geheel nieuwe remleiding voor en achter en dan beide dorpels geheel weghalen en nieuwe gaan plaatsen lassen en zo netjes mogelijk laten doen met direct een roest voor behandeling die we dan van binnenuit kunnen laten inwerken zo dat de nieuwe dorpels niet weer zoude beginnen en het allemaal voor te zijn dus en die dus al vaker op hele nette manier heeft gedaan bij andere autos en dan gelijk afwerken in de lak van de kleur van de auto had al zoveel in geinvesteerd dan kan dit er ook nog wel bij gewoon erg goeie auto hoor dat wel.. ik weet wat ik heb dus ik denk wel als ik dit nog laat doen dan die komende jaren nog wel mee zal gaan voorlopig zolang het blok blijft lopen.
 
Van de airbag lampje lijkt het mij nu duidelijk dat het geen afkeurpunt mag zijn

Maar nu blijft de vraag nog of dit volgende toegestaan is wel of niet >
( En de auto is afgekeurd omdat als je stadslicht aan doet dan branden er 4 kleine stadslicht lampjes 2 per kant dus aan de voorzijde in de koplamp en dit zou max totaal 2 mogen zijn 1 per kant in de koplamp? Klopt dit? )

Op zich niet een hele grote ramp zou 2 stadslicht lampjes in de koplamp er gewoon uit kunnen halen maar als het niet nodig is waarom dan doen he.. dus als iemand dit weet laat ff weten? alvast bedankt!
 
Het kan er uiterlijk dan allemaal nog wel perfect uit zien, maar als ik lees dat er een roestschade van 4 x 50 cm aan een dorpel aanwezig is dan vraag ik me gelijk al af hoe de verdere staat van de onderkant is.
Dat soort roestschade's staat namelijk zelden op zichzelf en die roest werkt zich van binnen naar buiten: wat je ziet is meestal slechts het topje van de ijsberg wat niet meer verhuld wordt door fabrieksaf opgespoten steenslagbeschermer en later aangebrachte lagen tectyl.
Zet de auto eens op een brug en ga vervolgens kritisch de gehele onderkant na: gebruik overal een bolhamertje om te tikken en een plamuurmes om te schrapen, en neem een endoscoop om de holle delen van de binnenkant te kunnen bekijken... weet je ook gelijk waar je aan werkt, of het een bodemloze put is of een auto waar je na reparatie weer jaren mee vooruit kunt.
Het zijn namelijk niet alleen z'n dorpels die wegrotten van binnenuit, rondom de achterwielophanging en de wielkassen zijn die bimmers daar ook heel goed in.

Ow ja...
Gooi die tectylbussen gelijk in de vuilnisbak, want die troep is dodelijk voor auto's met beginnende roest... het camoufleert de roest alleen maar, stopt de roest totaal niet en versneld het roestproces goed.
 
Cityside zei:
Maar nu blijft de vraag nog of dit volgende toegestaan is wel of niet >
( En de auto is afgekeurd omdat als je stadslicht aan doet dan branden er 4 kleine stadslicht lampjes 2 per kant dus aan de voorzijde in de koplamp en dit zou max totaal 2 mogen zijn 1 per kant in de koplamp? Klopt dit? )

Op zich niet een hele grote ramp zou 2 stadslicht lampjes in de koplamp er gewoon uit kunnen halen maar als het niet nodig is waarom dan doen he.. dus als iemand dit weet laat ff weten? alvast bedankt!

Verplichte verlichting is 2 stadslichten aan de voorkant, max. 2 extra stadslichten zijn toegestaan onder de noemer van aanvullende verlichting.
Kleur en lichtopbrengst moet wel met elkaar overeen komen, en aanvullende verlichting moet officieel ook voorzijn zijn van een E-keurmerk.
 
Dankje voor je reactie en advies hij is al pas geleden nagekeken elders of het zinvol is om er nogmaals in te investeren en nieuwe dorpels in te zetten het dit blijkt het geval het is niet zo dat de hele dorpel die er nu op zit totaal volledig verroest is gaat om per dorpel 2 plekjes er is ook onder het tectiel die puur alleen op de dorper zit gekeken en is vrijwel overral nog hard. Maargoed ben er van plan langere tijd mee te rijden dus ik heb nu afgesproken dat de nieuwe dorpels samen met nieuwe remleidingen in zijn geheel word vervangen door een specialist die er enorm veel van af weet en die zei dat het met deze wel zou kunnen omdat er bijna geen roest aanwezig is enkel op de dorpel na aan de onderkant bij de waterafvoer achter hij vertelde me dat als ik dit zou doen dat je dan er nu nog op tijd bij bent dan dat je platen zou gaan lassen om te dichten dus laat beter gehele dorper wel afzagen en geheel vervangen gelijk beide kanten en dan gewoon maar weer doorrijden zolang het blok het houd verder enorm nette auto de wiekasten vertoont nog geen enkele roest.
 
Over verlichting is nu dan ook duidelijk de koplampen units hebben allemaal E-keur dus dat zit wel goed. Bedankt!
 
Terug
Bovenaan