Aansluiten lichtverklikker: welke zekering?

SVF

Kilometervreter
Het is weer zover: voor de tweede keer heeft vrouwlief de lampen van onze Suzuki Swift laten branden met als gevolg een compleet lege accu, en daar wordt ik niet bepaald vrolijk van (geen spanning op de accu maar wel in huize SVF zeg maar..) Ik heb nu een verklikker gekocht en opzich is het aansluiten een fluitje van een cent ware het niet dat het klepje van de zekeringkast ontbreekt! Op internet heb ik gelukkig een plaatje gevonden van de zekeringkast:

gtaye.dcp00769.jpg

De rode + draad moet naar de zekering voor het dimlicht en de zwarte - moet naar de ontstekingszekering (of eventueel naar de schakelaar van het deurcontact) Mijn vraag is simpel: wat betekenen de afkortingen op de zekeringkast en welke zekeringen heb ik nodig?

mvg, Arnoud

Meet het wel even na of probeer het met tijdelijke verbindingen..... .

Ik zou denken dat je de zekering H/L RH of H/L LH moet hebben (Low/High beam, Right Handside - en left....)
Voor het contact zou ik ACC (Accessoires) nemen.

Vandaag de verklikker gemonteerd maar niet via de zekeringen. Op de zekeringen van de verlichting staat namelijk continu spanning, ook als de lampen uit zijn. Sluit ik de verklikker met de + daar op aan en met de - op die van het contact (inderdaad ACC) dan laat de verklikker niets van zich horen en bij contact uit blijft de radio dan gewoon doorspelen... Op geen enkele mogelijkheid is het via de zekeringen werkend te krijgen. Vreemd, het zou zo simpel moeten zijn!

Uiteindelijk via de dashboard verlichting, of eigenlijk de verlichting van het kachelpaneel: die is er zonder schroeven zo uit te wippen en de plus draad heb ik daar op gesoldeerd. De min draad naar het deurcontact en het werkt! Het was nog wel een gedoe om de draden mbv een ijzerdraad door de dorpel en achter het kachelpaneel door te krijgen, en natuurlijk was het standaard snoertje te kort! Al met al toch wel bijna 2 uurtjes zitten klooien en klungelen voor een ogenschijnlijk simpel klusje...

ik heb hem aangesloten rood aan dimlichtzekering zwart aan deurcontact van binnenverlichting,werkt goed maar bij lopende motor en licht uit hoor ik gekraak door het speakertje hoe meer gas ik geef hoe harder hij kraakt,zet ik het licht aan is de storing verdwenen, rara hoe kan dit?
groetjes huub.

Dit komt waarschijnlijk omdat de deurschakelaar ook + schakelt, en als een soort van speaker gaat werken.
De lichtverklikker krijgt nu 2 X +

Ik heb hetzelfde probleem bij een Opel Agila, krijg het tot nu toe niet voor elkaar.

Iemand tips???

Meestal loopt langs de dorpel aan de binnenzijde wel een draad van het achterlicht (kleur bij fitting achterlicht te achterhalen). Deze via een dubbele deurschakelaar (1x aansluiting = binnenverlichting, 2e is voor alarm bij portier openen én brandende verlichting) Portierschakelaar is massa makend bij openen, dus pieper tussen de draad achterlicht en 2e massa van portierschakelaar aansluiten. Bij een Datsun/Nissan Cherry uit 1979 was dat al standaard in een GL uitvoering.

Lichtzoemer van Hella nemen, die heeft daar geen last van. Is een blokje net als een relais.

Afgezien dat we weer eens een topicschop van 4 jaar hebben (mensen, let toch eens op de datum van de laatste post voor je reageert...)

En er bestaan voor dit soort verklikkers gewoon schakelschema's
https://produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/852288-an-01-de-Licht_Aus_Signalgeber.pdf

Er zijn ook lichtverklikkers die ingebouwd zitten in een relais en die dus gewoon aan gaan op het moment dat je lampen nog aan staan terwijl het contactslot het betreffende relais heeft uitgeschakeld.
Dit is in principe de meest eenvoudige oplossing die je kan bedenken, want er zijn er die gewoon in plaats van het normale relais van de verlichting kunnen worden gezet.

Ik heb zelf ooit gewoon gepoogd om de 2 kabeltjes van een verklikker gewoon bij de verlichtingsschakelaar erbij te duwen en dus gewoon te proberen wat er werkt. En dat heeft ook altijd probleemloos gewerkt in die auto.

Terug
Bovenaan