Aanschaf voor carpool

MQN

Net ingestapt
Hallo allen,

Voor een nieuwe baan heb ik een auto nodig. Het goede nieuws is dat ik kan carpoolen, het slechte nieuws is dat ik hierdoor minder goed weet wat een aantrekkelijke koop is. Er worden minder kilometers gemaakt, maar er moeten wel 4 à 5 volwassenen inpassen. Het scheelt wel weer dat 2 van hen 1,70 klein zijn.
3x per week tijd ik in totaal 30 km over voornamelijk 70 wegen. En 1x per week in totaal 130 km over voornamelijk 100 wegen.

Betrouwbaarheid is voor mij het belangrijkste, maar het zou fijn zijn als de lange rit met 1:15 gedaan kan worden.

Afkeer is vooral bij een Multipla, maar verder ben ik niet zo kieskeurig qua uiterlijk.

Zelf kwam ik uit op Nissan Primera/Almera, Mitsubishi Carisma, Volvo S40, Mazda 626, Peugeot 405/406.

Budget is maximaal 3000€ voor iets waar ik ongeveer 5 jaar zonder problemen mee kan rijden. Maar voor iets als een Prius2, of andere lange termijn aanschaf, kan het omhoog naar maximaal 6000€.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

MQN

Iets te duur, maar wél weinig kilometers!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/prius/44987328

5 jaar rondrijden zonder problemen, en een ruime auto voor max € 3000 , en 1 op 15 gaat denk ik gewoon niet lukken.

Goede opties in deze prijsklasse zijn de Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Space Star, Daewoo/ Chevrolet Nubira, Toyota Corolla, Opel Astra en een MPV de Citroen Xsara Picasso. Deze auto's staan bekend als betrouwbaar. Eigenlijk bepaalt meer hoe er mee om gegaan is hoe betrouwbaar ze zijn. De eigen voorbeelden kunnen ook prima zijn.

Uitgaande van 40 weken is dit nog geen 9.000 per jaar, brandstofkosten zijn dus geen grote kostenpost. Of worden er ook nog andere ritten mee gereden? Die informatie wordt niet gegeven.

Kijk eens in een andere hoek? Peugeot Partner MPV? Of een ruime B segment auto? voor 6x een enkele reis van 15 km en 2x 65 km zou ik een Grande Punto ook ruim genoeg vinden.

Vin cent zei:
Uitgaande van 40 weken is dit nog geen 9.000 per jaar, brandstofkosten zijn dus geen grote kostenpost. Of worden er ook nog andere ritten mee gereden? Die informatie wordt niet gegeven.

Kijk eens in een andere hoek? Peugeot Partner MPV? Of een ruime B segment auto? voor 6x een enkele reis van 15 km en 2x 65 km zou ik een Grande Punto ook ruim genoeg vinden.
Er moeten ook nog mensen achter in kunnen zitten.

Een 5 Deurs Mitsubishi Colt, want die heeft verschuifbare achterbank, met de achterbank op de achterste stand kunnen er 5 volwassenen in. De 1.3 en 1.5 zijn langlopers en hebben ook een distributie ketting die een leven lang meegaat. De semi automaat laten staan! Voldoet ook nog meer aan
jou verbruik wens.

Tot €6.000 euro zou ik voor een Honda fr-v gaan, das zelfde concept als multipla. Ik heb hier 1 gevonden van na de facelift op LPG.

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/123748487/Android?s=2-2-0-0-1-1

Als je nog goedkoper wil rijden kun je ook voor het merk Daihatsu gaan. De yrv heeft ook een verschuifbare achterbank , de grandmove en de applause staan ook voor gunstige prijzen op het internet, wel lastiger te vinden met airco, en dat lijkt me wel handig met 5 personen

Yaris Verso is ook ruim voor zijn segment.

Bij een Yaris Verso en Daihatsu yrv wel altijd voor een 4 cylinder gaan

Als je 1 op 15 of nog zuiniger wil rijden, kun je het beste in het MPV b-segment zoeken. Dat zijn vaak pakezels waar je qua ruimte elke dag weer van versteld staat. Zelf heb ik een Colt gehad en met de achterbank om geklapt kon ik er een wasmachine in vervoeren

Hou bij een Colt wel rekening met de irritante a-stijl.

Vin cent zei:
En hoezo zou dat niet kunnen?
Omdat daar de auto te klein voor is, je zit klem achterin. Dat jij dat prettig vind is prima, ik zou er niet aan moeten denken omdat dat vaker te doen.

Denk dat je dan op zoiets uitkomt als het qua verbruik zuinig moet zijn, maar toch genoeg beenruimte (mijn schoonouders hebben er een en het zit best redelijk achterin):

Opmerking: de oudere C en D-segment auto's in de openingspost gaan de 1 op 15 echt niet halen.

Opel Agila

Agila.jpg

Heb je daar sowieso wel zin in, dat carpoolen? Even één of twee collega's afgooien is geen punt maar 4 stuks.. straks moet er eentje overwerken, de andere is altijd te laat, nummer drie houdt z'n klep nooit dicht en de laatste ruikt niet altijd even fris.. het is niet zo dat je verschrikkelijk veel kilometers maakt, zelfs niet als je 5 dagen zou moeten rijden dus persoonlijk zou ik vriendelijk bedanken voor dat carpoolen en lekker iets kopen waar je zelf gelukkig van wordt.

Mocht je het toch graag willen doen zou een Prius 2 inderdaad een goede keuze zijn. Dat exemplaar met 12k kilometers zou ik dan weer niet kopen, lange tijd stilstaan is niet goed voor de techniek van zo'n auto.

Deze gaat met goed onderhoud ook nog jaren mee en deze garage heeft meerdere Prii staan, dus heeft ook wel enige kennis over de auto.

Toyota Prius 1.5 VVT-i Dealer-onderhouden!
€ 4.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1419765988

Zadelsnuiver zei:
Heb je daar sowieso wel zin in, dat carpoolen? Even één of twee collega's afgooien is geen punt maar 4 stuks....

Eens!! Laatkomers, geklaag over werk en je moet er ook een grotere auto voor uitkiezen. Ik zou het eens doorrekenen.

Epica zei:
Omdat daar de auto te klein voor is, je zit klem achterin. Dat jij dat prettig vind is prima, ik zou er niet aan moeten denken omdat dat vaker te doen.

Het gaat om relatief kleine stukjes, 6x 15 km en 2x 65 km. Daarnaast is een Punto redelijk ruim voor een B-segmenter, die van mij is ook voorzien van 3 gordels achter.
Partner MPV is natuurlijk een stuk ruimer.

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of dat gaat werken met zo'n grote groep. Wellicht dat het verschilt per persoon, maar ik zou met mezelf niet eens kunnen/willen carpoolen. Werktijden/kantooruren zijn dan wel vastgesteld maar ik heb vaak genoeg dagen dat ik even langer door ga. Gewoon omdat je even ergens mee bezig bent, al dan niet vanwege een deadline. En de ene keer is dat een kwartiertje, de andere keer zit je een uur langer. En dan heb je hier met vier à vijf mensen te maken. Kan je dat groepje niet beter verdelen over twee auto's bijvoorbeeld? Heenweg vaste medereizigers, terugweg in de basis ook en anders gewoon even kijken hoe het uitkomt bijvoorbeeld. Ik vind de kilometers overigens ook niet dermate hoog dat carpoolen een must is. Maar goed, dat is mijn persoonlijke opvatting.

Zou eerst goed afwegen wat carpoolen je brengt ten opzichte van zelfrijden en of het je dan wel waard is.

Als je er echt voordeel bij wilt hebben, moet je de keuze voor een auto niet af laten hangen van de mensen die mee moeten kunnen. Want als je daardoor 3 maten groter moet kopen (C-segment) ipv A- of B-segment, dan heb je voor 3000 euro een mindere (?) en grotere/zwaardere auto dan je anders had gehad. Je betaalt nu dus al extra, terwijl je vooral wilt carpoolen om kosten te besparen. En de duurdere vaste lasten komen elke maand terug via de wegenbelasting en verzekering. Dus je schiet er wellicht minder mee op dan je in eerste instantie denkt.

Daarnaast, 15 km kun je zelf rijden in zo'n 20 minuten. Als je allemaal gaat verzamelen om terug te rijden, kun je misschien wel het dubbele of meer rekenen aan reistijd (of ondertussen 15 km naar huis gefietst zijn bij mooi weer). Mijn ervaring met carpoolen is, dat de ene zich op de ene dag 10 minuten verslaapt en de volgende dag wordt de andere opgehouden door een ziek kind. Of er wilt één langs de supermarkt vanwege geen ontbijt in huis, ga zo maar door. Ga je er dan op wachten of vertrek je, je bent afhankelijk van de anderen. Op de terugweg net zo, de één wilt nog een mail afmaken, de ander moet nog 'snel' even iets regelen. En dan nog het geroddel over werk als je al met je hoofd terug thuis zit op de terugweg in de auto.

Met carpoolen ben je na het werk nooit direct echt vrij, ik was vrijwel altijd later thuis dan wanneer ik alleen reed en wij carpoolden met 2 of 3 man. Ik ben op een gegeven moment verhuisd en moest toen alleen gaan rijden. En ik geniet nog steeds van het gevoel van vrijheid en de extra vrije tijd die ik heb.

Ik ben het met AnnoNu eens. Ik heb regelmatig gecarpoold maar heb regelmatig gehad dat het eigenlijk weinig opleverde. Het ligt ook aan hoe je collega’s zijn. Een keer heb ik gecarpoold met iemand die totaal niet kon autorijden, daar ben ik mee gestopt. Wat later heeft hij zich doodgereden op een tegenligger. Bij een ander moest ik eerst de halve stad door waardoor ik twee keer zo lang onderweg was, dat schiet ook niet op. Ga eerst eens kijken wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Wow, wat een reacties zo snel. Bedankt allemaal!

Ik merk dat ik nog wat dingetjes moet verduidelijken.
In totaal verwacht ik 12.000km per jaar te rijden.
Het kleine ritje van 15 km is naar de P+R die letterlijk op m'n route ligt (inderdaad 20 minuten in m'n eentje), daar verzamelen we, daar wordt iedereen ook weer afgezet aan het einde van de dag.
Afgelopen half jaar heb ik al met deze groep teruggereden (ik heb een aanpassing in m'n contract vanaf deze zomer, vandaar dat ik nu volledig mee kan doen met de carpool), fijne groep, we gaan altijd op tijd weg, en ze stinken niet :p(y)

Door te carpoolen rijd ik dus 230km i.p.v. 520km per week. 290km verschil, bij 1:15 en 1,70/liter scheelt dat toch 32 euro per week (138 per maand).
Ik gok dat 138 euro redelijk de hogere wegenbelasting/verzekering compenseert. 25 à 30 per maand meer in wegenbelasting, en ongeveer 20 per maand extra voor de verzekering. Zo heb je 90 per maand minder uitgaven. Dat zorgt ervoor dat de auto van 3000 euro zichzelf betaald in 3 jaar tijd, de Prius2 van 6000 euro is terugverdiend na 6 jaar? Ik snap dat dit laatste sommetje niet zo accuraat is omdat ik altijd van baan kan veranderen, collega's verhuizen etcetera.

Langere stukken rijden vind ik ook fijner om niet in een A-segment te doen. Hoe zit het met het verschil in veiligheid? Is dat tegenwoordig (afgelopen 15 jaar) hetzelfde bij alle soorten auto's? Ongeveer in ieder geval?

Wijze woorden hierboven. Vreselijk dat carpoolen. Bovendien met 5 volwassenen in een krappe auto zou ik ook niet aan moeten denken, niet echt veilig ook naar mijn mening.

MQN zei:
...
Door te carpoolen rijd ik dus 230km i.p.v. 520km per week. 290km verschil, bij 1:15 en 1,70/liter scheelt dat toch 32 euro per week (138 per maand).

Je bespaart meer: minder onderhoud, banden, afschrijving, lagere premie door minder kilometers, minder schades, boetes etc.

..
Langere stukken rijden vind ik ook fijner om niet in een A-segment te doen. Hoe zit het met het verschil in veiligheid? Is dat tegenwoordig (afgelopen 15 jaar) hetzelfde bij alle soorten auto's? Ongeveer in ieder geval?

Een wagen met veel massa en lengte wint het altijd van een a/b-segmenter tenzij er echt 15 jaar tussen zit. Verder is het ook het lot uit de loterij: bij sneeuw had je de 4x4 moeten rijden, met onoplettendheid van jezelf een wagentje met botswaarschuwing en met een grote bus achter je een dikke duitse station met een differentieel achterin.

Om nou een a en b segmenter over 1 kan te scheren vind ik te ver gaan. Een Japanner die ik noemde met een 4 cylinder zijn langlopers en ontzettend waardevast en daarnaast ruim voor hun segment.

Als je voor een c-segment gaat zal ik voor een liftback gaan of een station. Daihatsu applaus of Mitsubishi charisma.

De Peugeot 405 die je zelf noemt is wel heel oud,die zijn grotendeels uit het straatbeeld verdwenen.

Je kan ook voor een Civic hybride gaan.

Nissan Tino zou ook nog een optie kunnen zijn.

Hyundai matrix staan ook voor nette prijzen te koop

Mocht je een auto te koop zien staan binnen je budget met een automaat ,dan is de kans groot dat dit een semi automaat is. Mijn advies laten staan!!!! Te herkennen dat er geen p stand op zit. Bijna alle merken (behalve de Koreanen) hebben deze bakken in 1 of meerdere modellen

Zijn ontzettend storingsgevoelig en het rijdt voor geen meter.

Als ik het goed begrijp rij je dus 3 dagen 2x enkele reis van 15 km alleen. En dan 1x per week met de groep 2x 65 km? Ik zou dan echt sterk overwegen je beurt over te slaan en diegene die dan extra rijdt te compenseren. Je gaat toch niet voor 2 ritten per week je auto daarop aanpassen? Die 3x 15 km + de prive km kan je prima in een a of b segmenter doen. Met mooi weer lekker de fiets. :p

Vin cent zei:
... Ik zou dan echt sterk overwegen je beurt over te slaan en diegene die dan extra rijdt te compenseren. Je gaat toch niet voor 2 ritten per week je auto daarop aanpassen? ...

Goed punt, degene die rijdt mag je stevig compenseren en hopelijk heeft die persoon de ruimte zelf ook nodig.

Zonde dat 5 personen allemaal een grote auto rijden voor die ene rit per maand.

Veel ruimte in de auto is elke dag fijn of je er nu alleen in zit of met zijn 5-en, daarnaast wil je ook wel eens spullen vervoeren of handig als je kinderen en of dieren hebt. Mijn broek zakt er van af van collega reageerders die beginnen over stinkende carpoolers of stap maar op de fiets.

Auto encyclopedie zei:
Veel ruimte in de auto is elke dag fijn of je er nu alleen in zit of met zijn 5-en, daarnaast wil je ook wel eens spullen vervoeren of handig als je kinderen en of dieren hebt. Mijn broek zakt er van af van collega reageerders die beginnen over stinkende carpoolers of stap maar op de fiets.

Moet je een goede riem kopen :D
Je hebt het over kinderen, zelf haal ik ongeveer 10 keer per maand de kinderen uit school omdat het op mijn route naar huis ligt, moet ik die kinderen dan maar een half uur laten wachten omdat collega Jantje weer met de receptioniste stond te kleppen en vader zo nodig moet carpoolen? Is er dan sowieso nog wel plek in de auto voor die kinderen? Ik heb het (carpoolen) zelf bijna 2 jaar gedaan, man wat was ik blij dat ik er van af was. En écht, mijn collega Tinus had een partij zweetvoeten waar je bang van wordt en die trapte gewoon zonder blikken of blozen keihard z'n schoenen uit wanneer hij in de auto stapte.

En nogmaals, af en toe een collega een lift geven heb ik echt nul problemen mee, doe het zelfs graag! Maar wanneer het een verplichting wordt én ik wordt er door verplicht een auto te kopen die anderszins niet aan mijn behoeften voldoet dan laat ik dat hele circus lekker aan mij voorbij trekken.

speedtouch zei:
Iets te duur, maar wél weinig kilometers!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/prius/44987328

Veel km's juist! Ik druk de dagteller altijd op 0 als ik getankt heb. Deze blijkbaar niet.

Terug
Bovenaan