Aanschaf Tesla Model 3

Dutchmaccer

Net ingestapt
Beste mensen,

Sindskort is er een Model 3 beschikbaar voor iets onder de 50.000 euro. Ik overweeg deze zakelijk aan te schaffen. Twijfel alleen nog over een aantal zaken. Misschien heb jij tips voor mij?

Ik twijfel eerst over de manier van betalen: contant of financial lease. Opzich zou ik het in een keer kunnen betalen.

Tweede is, wat zou de restwaarde nog zijn na 5 jaar? Misschien lastig te zeggen maar ‘hoe slecht’ zou deze investering zijn (natuurlijk profiteer je ook van mindere kosten en fiscale voordelen). En zou het echt goedkoper rijden zijn ipv mijn huidige benzine BMW 1 serie van 2013?

Als jullie tips/ervaringen hebben, ik hoor ze graag. Alvast bedankt. :)

Het is duurder dan een oude BMW 1 tenzij je heel erg veel kilometers maakt.

En hoe je het ook wendt of keert je blijft gedoe houden met opladen en accu.

Zakelijk kopen is een Tesla goedkoper.
Niet alleen bijtelling, maar vooral door de MIA subsidie.
Maar het valt mij op dat deze in de lease enorm duur is...
Kijk eens op de 2e hands auto sites wat een gebruikte Model S opbrengt, best nog wel veel.
Ik zou alleen niet de goedkoopste model 3 nemen, de range is echt te weinig. Voor 5000 meer heb je de Long Range , luxer en 4 WD. Of even wachten tot er een 2WD long range op de markt komt.

Een BMW 1 serie kun je 2e hands kopen (privé), diesels zijn goed te betalen. Het ligt aan je situatie wat goedkoper is.
Ben je zzp'er? Vergeet dan ook niet de BTW bijtelling, deze is ook 2,7 % van de catalogus waarde per jaar, 5 jaar lang.

De restwaarde over 5 jaar is slecht te bepalen, deze is aardig afhankelijk van subsidievoordeeltjes en die fluctueren nogal fors.
Verder zit je ook nog met een investering in een laadpaal, maar die zal je uiteindelijk weg kunnen strepen tegen het mrb-voordeel of de mia subsidie als je die aanvraagt.
Of je het uit eigen zak betaalt of via financial lease is ook gewoon een rekensommetje.

Mijn advies: zet je boekhouder aan het werk, want die kent jou financiële situatie en kan je het netto financiële plaatje exact uitwerken.
Ik ben er zelf zakelijk ook al mee bezig geweest, maar investeringen in andere dingen geeft mij een beter rendement als de aankoop van een elektrische auto.

€50.000 ergens instoppen is natuurlijk wel een bulk geld, belastingvoordeel of niet als er wat raars gebeurd met de auto op gebied van garantie- of verzekeringsgeschil dan ben je je geld verlopig kwijt en kan je nog steeds niet rijden.

Terug
Bovenaan