Aanschaf 'stille' auto met hoge instap

A

Anoniem

Guest
Hi,

Laatst gerEden in een Audi Q5, automaat uit 2010, 200 plus PK. In vergelijking met mijn Kia uit 2015 van 150 PK reed die Audi vele malen rustiger.
Een genot.
Wat bepaalt nu eigenlijk of een auto vrij stil is, zoeft over de weg?
Zijn dat de banden, het vermogen of gewoon het merk?

Zelf koop ik liever geen Audi. Begrijp dat onderdelen en onderhoud duur is.

Wat zou een goeie keus zijn qua merk als je op zoek bent naar een rustig, relax rijdende auto?

groet
RON

RE 5205065 zei:
Wat bepaalt nu eigenlijk of een auto vrij stil is, zoeft over de weg?

Ik denk dat de persoonlijke beleving daarbij een rol speelt, jaren lang heb ik in een 208 gereden en ik vond de auto lekker stil en ook de rijgeluiden vielen mee, maar als je dan mee mag rijden in de Tesla 3 van een kennis, dan merk je toch, dat de beleving dan anders is. Een duurdere auto zal ook beter geïsoleerd zijn.
Jouw Kia is natuurlijk uit een andere prijsklasse dan de Q5. Gewoon in diverse auto's proefritten maken en indrukken opdoen.

Een fabrikant zal bij de ontwikkeling van een model keuzes moeten maken. 1) voor welke doelgroep ga je aan de slag 2) wat mag het kosten.
Veel onderdelen zijn nagenoeg identiek in de productiekosten voor een kleine auto en een grote auto. Een beetje meer staal in de carrosserie en motor, wat meer plastic en bekleding in het interieur etc maar daar zit het echte prijsverschil niet in. Duur wordt het in de ontwikkelingskosten als er speciale as-constructies dienen te komen, betere inlaat en uitlaatsystemen en geluidsisolatie. En hoe meer een auto mag kosten, des te meer kan je 'm volhangen met gadgets. Maar elektronica is ook steeds goedkoper geworden.... Een model met lagere productieaantallen zal de ontwikkelingskosten, speciale onderdelen en reclamekosten over minder auto's kunnen uitsmeren. Een Q5 kostte rond 2010 vanaf zo'n € 60k. Je Kia? 35K ? En zie hier het verschil in de ruimte voor "verbetering"(subjectief) op diverse vlakken t.o.v. Kia.

Dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat je kan en wilt uitgeven, maar een volledig elektrische auto zijn het stilste en zitten geen motor en versnellingsbak in die geluid maken.
Maar duurdere merken zijn vaak stiller ed omdat ze meer geld kunnen en willen besteden aan isolatie.

Vooralsnog wil ik niet aan een electrische auto.
Als je bijv kijkt naar bijvoorbeeld een Audi Q3, is het onderhoud / onderdelen van dit soort auto's uit het duurdere segment niet veel hoger dan gemiddeld?

Het normale onderhoud zal wel meevallen een Q3 is niet heel bijzonder, hoewel het bij de dealer nooit goedkoop zal worden.

De Lexus UX 300 electric en UX 250H moeten hele stille auto's zijn, de Nissan Qashqai met nieuwe e power aandrijving moet ook een hele stille auto zijn.

Ik denk ook dat het een kwestie van proberen is, de tijd en ontwikkelingen staan gewoon niet stil.

(Elektrische auto's maken vaak heel weinig geluid. Denk bijvoorbeeld aan de Renault Megane E tech Electric, etc.)

Mijn voorige buurman had een Audi Q3, en had er een reparatie aan van € 6000,00, de automaat werkte niet goed meer, en de motor lekte olie. Je kunt er dus flink op leeglopen.

Nadeel van Audi vind ik wel dat sowieso in Q3 model alleen een SD kaartje van 32 GB zit om muziek op te zetten. Luister graag eiegen muziek.
In Kia heb ik nu een usb stick van 256 GB met al mijn muziek.
Hmm, nu moet ik dus gaan bluetoothen en een bluetooth mp3 speler kopen.
Want om nu met tig SD kaartjes te lopen klooien.

Of zijn er andere oplossingen?

Terug
Bovenaan