aanschaf station of grotere hatchback?

Koers

Net ingestapt
Beste leden,

Ik ben op zoek naar een station of een grotere hatchback. Ik wil het liefste mijn racefiets zonder wielen eruit halen er in kunnen leggen, of degelijk met alleen het voorwiel eruit. Heb nu een swift 2007 5 deurs en dat past nips..
Ik rijd er ongeveer 15.000 km per jaar mee gok ik. Het hoeft geen moderne auto te zijn, wel geschikt voor e10.

Eisen: Zeer zuinig op kruissnelheid 100.
Luxe: Fijn zittende stoelen, elek ramen, cruise control (of goedkoop in te bouwen) en airco
5 deurs
Prijs: Max 2000 euro met rek naar 2500.

Wat ik tegenkwam:
Ford Fiesta, focus of ford focus wagon >2006
Audi a2
Honda civic aerdodeck
Renault clio estate ( iets duurder, maar misschien ergens een mazzeltje? Is zo'n 1.2 een goede motor?)

Ik zou met een dergelijk krap budget zeker geen nog oudere Fiesta of A2 kopen.

Is een goeie fietsendrager geen idee? Je hebt ze voor auto's zonder trekhaak.

Oke. Zijn die onderhiudskosten zo hoog dan? Op sich is er voor t onderhoud wel geld, alleen hoef ik niet perse een nieuwere auto.. gebruiksgemak en lage onderhoudskosten vind ik goed genoeg. Zijn die diefstalbeveiligd die dragers dan?

Ik zie ook niet in dat een Fiesta of A2 ruimer zijn dan een Swift, dus die "ruil" heeft echt totaal geen zin.
Dus of een heel handig ruimtewondertje of stationwagen in het B-segment of anders echt een C-segmenter.
Een Peugeot 206 SW bijvoorbeeld kan prima voor dit budget, dat gaat wel passen lijkt me.

Oh het leek me juist wel ruimer zon a2.. maar er staat ook een focus en focus wagon bij? Die zijn toch wel veel ruimer? En toch beter dan een peugeot?

Koers zei:
Oke. Zijn die onderhiudskosten zo hoog dan? Op sich is er voor t onderhoud wel geld, alleen hoef ik niet perse een nieuwere auto.. gebruiksgemak en lage onderhoudskosten vind ik goed genoeg. Zijn die diefstalbeveiligd die dragers dan?

Met de meeste b-segmenters kan je met wat puzzelen een fiets er inkrijgen met de voorwiel los. Beide wielen los is makkelijker, heb je zulke vreemde dropouts dat dat moeilijk is? Gewoon ketting op de kleine blad voor en kleinste op de cassette. Heb je hem zo er in en eruit.

Fietsendrager is veel handiger. Vooral eentje op de trekhaak met kantel functie. Geen problemen met een vieze fiets, geen fiets die door de auto heen gaat bij een ongeval, zo er opgezet. Sloten van de frame houders en van de trekhaakkoppeling zijn meestal niet geweldig. Zou geen fiets op de drager een avond achter laten.

Koers zei:
Oh het leek me juist wel ruimer zon a2.. maar er staat ook een focus en focus wagon bij? Die zijn toch wel veel ruimer? En toch beter dan een peugeot?

De Focus is zeker ruimer. Alleen beter dan een Peugeot heeft alles met het onderhoud te maken. In deze prijsklasse is het ook geluk hebben. Het gaat om oudere auto’s en die kunnen allemaal wat hebben. Je kan zomaar een Peugeot treffen die het een paar jaar zonder problemen goed doet, of een Focus met een hoop ellende.

Dankje voor de reacties. De fietsendrager op trekhaak is idd een optie. Maar die zonder ook? Fiets laat ik er niet op. Bedoelde alleen de drager (als ik aan het fietsen ben of hier thuis). Niet altijd erop, maar een weekendje bijvoorbeeld. Ja geen lastige dropouts en zelfs schijfremmen, maar wil t achterwiel erin laten..

Welke opties zijn er nog? Qua lichtgewicht en verbruik? Als ex volvo rijder weet ik wel dat er niet veel zuinige volvo's zijn.

A2 zon slechte optie dus...?

Een colt nog een optie zie video. 1.3 handbak is een kilometer vreter

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

Yaris verso nog een optie

Ik heb zelf een inklapbare fietsendrager, die klap ik in en neemt dan nog maar de helft van de achterbank in.

Linkje naar de fietsendrager? Ps. Zon verso.. nah dat is t niet t type auto. De colt gaat nog net.. heeft deze ook cruise controle en enigzins binnen de prijs? Zitten de stoelen beter als bijv. Een focus?

Als je fietsendrager met een slotje op de trekhaak zit wordt die echt niet zomaar gejat hoor.
Rij wel vaker een paar dagen met lege fietsendrager en parkeer dan ook gewoon overal. Nog nooit bang geweest dat dat ding er afgehaald zou worden.

Oke. Best goede opyie. Dat verruimt mijn zoekgebied enorm! Dan dus een zuinige lichtgewicht auto.. liefste dan wel met cruise control aan boord. Liefste japans of een ford.. Duits mag ook nog wel..

Als ik dan zoek vind ik een corsa. Maar nog aan de prijs vind ik, fiesta, focus, colt, nog meer met fijne stoelen? Corolla met aftermarket cruise control?

Seat ibiza en vw polo hoor ik verschillende verhalen over..

Voldoet je Swift dan niet meer?
Daar kan ook gewoon een trekhaak onder...

Houd er wel rekening mee dat een trekhaak nog best prijzig kan zijn, dus bij een krap budget zou deze er eigenlijk al op moeten zitten bij aankoop omdat een auto met volgens mij niet echt duurder is dan 1 zonder.

Wat ik bedoelde: een auto inruilen voor één die ongeveer net zo oud is, ongeveer net zo groot én rond de €2500 kost is gewoon niet zo'n goeie deal. De kans is groot dat je prima swift wordt ingeruild door een rampenbak.

Ik snap ook niet echt waarom er nu dan nog steeds naar een andere auto gezocht wordt.
Als het "fietsprobleem" opgelost is nu.
Met een wellicht prima Swift uit 2007 wegdoen voor een relatief goedkope even oude of nog oudere auto zoek je de problemen wel op.

Koers zei:
Linkje naar de fietsendrager? Ps. Zon verso.. nah dat is t niet t type auto. De colt gaat nog net.. heeft deze ook cruise controle en enigzins binnen de prijs? Zitten de stoelen beter als bijv. Een focus?

Ik Google gewoon op inklapbare fietsendrager.

De colt zit minder lekker dan een Ford. Cruise controle grote kans dat je het achteraf in moet laten bouwen of de voorganger heeft dat al gedaan

Nou paar dingen die storen. Geluid binnenin. En ik lijd aan tinnitus.. niet heel fijn dus. Ook de stoelen. Niet echt pretrig. Eigenlijk keukenstoelidee. Daarbij geen cruise control en die mis ik dus ook.

Ik weet niet hoe luidruchtig een Swift is. Moderne auto's zullen al snel stiller zijn dan iets dat in jouw budget past.
Ik ben afgelopen jaren naar steeds stillere auto's gegaan, maar na een tijdje ben je daar weer aan gewend en ga je je weer storen aan het geluid dat er nog wel is, zoals windgeruis en bandengeluid.

Stoelen zijn heel persoonlijk. Daarvoor moet je echt zelf gaan zitten.
Ik vind de stoelen van Volkswagen bijvoorbeeld echt verschrikkelijk en ben ook met pijn uit een BMW X3 gestapt, terwijl ik in m'n Clio na 4 uur non stop rijden nog nergens last van had.

Ja. Erg gehorig helaas. In een ford heb ik gezeten, stuk beter. Ook een clio zit een stuk beter. Zelfs de oudere van 2002 clio

Is dat een optie clio uit 2002? Nog andere lcihtgewicht en zuinige autos? Met fijne stoelen?

Koers zei:
Is dat een optie clio uit 2002? Nog andere lcihtgewicht en zuinige autos? Met fijne stoelen?

Smart for four van de eerste generatie, die heeft een verschuifbare achterbank. Deelt techniek met de colt alleen heeft de Smart een hoogwaardiger interieur. Ook hier voor de 1.3 handbak gaan

Andere optie mercedes a-klasse van de 2e generatie

Mercedes had ik hier niet aan gedacht. Net bekeken. Nah.. lijkt me niet echt wat qua looks. Smart forfour... tja niet helemaal mn ding. Zijn er nog lichtgewicht japanners met fijne stoelen? Herinner me dat zon corolla rond het jaar 2000 wel prettig zat. Maar veel luxe zal er niet op zitten... 😅

Koers zei:
Niet bepaalt licht en zuinig? Of heb ik de foute wagen voor me?

Deze bedoel ik https://www.autoweek.nl/auto/38259/mitsubishi-lancer-wagon-16-base/

Een 1.6 is een 1 wegenbelasting schaal goedkoper dan de 2.0

Komt aardig allemaal in de buurt van een Corolla of focus qua gewicht en verbruik

Hoi allen. Besloten via fietsendrager de racefiets te vervoeren. Maar wel plek voor twee kleine honden. Nu heb ik sinds kort een nieuwe baan. Kilometers per jaar worden er 22.000.

Nu twijfel ik tussen lpg (bijna altijd gereden, een keer problemen tot en met gehad (met een volvo) of ga ik toch gewoon voor een zeer zuinige benzine. Twijfel..

Woon aan de grens van België dus tanken is een feest.

Moderne auto hoeft niet. Wel dus het lichtgewicht (mag met lpg g3 wat hoger tot 1350), de airco en cruisecontrol...

Ik bereken ongeveer dat ik tussen de 400-800 kan besparen. Is dat de moeite..? ik heb bij een saab 93, volvo v70, volvo amazon, volvo 164 vlekkeloos gereden op lpg. Ook leenautos. Alleen bij een volvo s80 niet.

Kwam deze tegen, km stand niet te hoog? Had de hoop ereen tegen te komen met een ton minder op de klok. En liever wat minder mrb. Dan maar beetje ruimte inleveren.

Mitsubishi Lancer Station Wagon lpg g3
€ 1.699,00
https://link.marktplaats.nl/m1576309558?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

En budget nog steeds €2.000-2500?

Bij de budget zal ik focus leggen tussen betrouwbaar en zuinig of betrouwbaar en ruim.

Voor 2500 iets vinden wat betrouwbaar ruim en zuinig is wordt een uitdaging.

Een betaalbare lpg is de chevorlet spark, maar die is klein, traag en 22.000 km

De Mazda 2 op lpg is bagger, trap er niet in

Ja dat blijft. Mag ook lager. In de spark zal ik de hondjes niet veel plek kunnen gunnen. Nou zuinig maakt bij de lpg auto dan niet veel uit denk ik? Nog opties zoals de lancer? Of is dat niks gezien de kmstand?

Ja een Lancer 1.6 is goede optie.

Als je dan toch in de mitsubishi hoek zit, dan kun je ook nog kijken naar een 5 deurs colt 1.3 die ik eerder had getipt. Die heeft een verschuifbare achterbank. Wij hadden er 1 in de familie hebben er wasmachines, grasmaaiers enz mee vervoerd omdat die niet paste in een audi A4 station.

Omdat de achterbank in delen verschuifbaar is hebben we ook de hond goed kunnen trainen dat die achterin op zijn plaats bleef. Je zit dan namelijk naast de hond. Onze honden moeten in de kofferbak als ze het zo ver hebben.

Hadden helaas een semi automaat en die is 2x in de soep gelopen, dus altijd voor een handbak gaan

De 5 deurs 1.5 is ook prima, maar 1 categorie zwaarder in de wegenbelasting.

Koers zei:
Oke. Ga ik zoeken. Lancer kost wel wat meer per maand denk ik aan mrb en verbruik?

Ja die in verbruik en wegenbelasting duurder dan de colt en ook minder modern. De colt 1.3 heeft altijd boardcomputer en airco en is echt lux voor zijn tijd. Op board computer kun je verbruik goed in de gaten houden.

Koers zei:
Welk jaartal colt moet ik dan voor kijken? Nog andere autos die voldoen aan mijn eisen? :)

Deze generatie moet je hebben

https://www.autoweek.nl/auto/32354/mitsubishi-colt-13-inform/

Wel 5 deurs als je ruimte en practisch gemak belangrijk vind.

Je kijk in een lage prijsklasse waar je bij alle merken ook genoeg oude rommel vindt.

Goede Lpg motoren zijn de 1.6 16V van Renault die je vindt in de Clio, Mégane ( let op neem bij de 2 de Phase 2) Laguna, Dacia Sandero en Logan MCV.

De 2.0 16V en 1.8 16V van PSA die vind je o.a. in de Citroen C5 en Xsara Picasso.

De 1.6 van Mitsubishi die zit ook in de Spacestar en Carisma.

Een xsara picasso kom ik vaak tegen op de weg. Ook de spacestar nog. Beter als een clio? In een clio kan niet veel in. Maar denk wel beduidend zuiniger toch? Was een beetje aan het rekenen voor actieradius. Rijd ca350 km van ma t/m vrijdag. Honden passen er denk ik niet heel fijn in?

Hieronderstaande.. Dit is gewone lpg. Om te bouwen naar g3 kan soms. Nog in overleg. Wel veel luxe voor weinig:

Audi A4 -MOET WEG WEGENS AANSCHAF ANDERE AUTO- €2500,-
€ 3.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1571186454?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Deze zal wel minder sterk zijn dan de genoemde en moet zeker klepsmering hebben?

Koers zei:
Een xsara picasso kom ik vaak tegen op de weg. Ook de spacestar nog.

Dit is gewone lpg. Om te bouwen naar g3 kan soms. Nog in overleg. Wel veel luxe voor weinig:

Audi A4 -MOET WEG WEGENS AANSCHAF ANDERE AUTO- €2500,-
€ 3.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1571186454?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Deze zal wel minder sterk zijn dan de genoemde en moet zeker klepsmering hebben?

Waar vervoer jij je honden in de auto? Met jouw budget vind ik lpg maar een risico op de spark na dan. Daar is namelijk veel aanbod in.
Wij hebben deze generatie A4 in diesel en station gehad, dat is geen ruime auto. Als er iets groots vervoerd moest worden haalden we de colt op. Verder wel fijne en tijdloze auto.

Nu nog op de achterbank. En laadvloer of leen de station. Maar in de a4...Honden passen daar dus niet fijn in? Groot vervoer van erg gote zaken is hier gelukkig geen probleem. V70 met dubbelasser in de familie..

Hoezo is dat een risico qua budget? Net gekeken voor picasso.. lage kmstanden.. of wil dat zeggen dat er juist iets mis mee is?

Ohja voor de colt. Zijn die er met cruise control? Ik ga even op research uit..

Dankjewel alvast voor je tips. Ook de picasso laat ik erbij staan, lijkt me ook wel een ruimtewonder?

Picasso is een ruimtewonder, mijn vader rijdt er al 10 jaar mee. Lpg is gewoon een extra risico.

Bij picasso checken of bladeren nog ok zijn, dat die niet in zijn lont hangt.

Honden passen prima op de achterbank. Maar sedan en honden ik vind het maar niks. Maar die van ons zit ook in elke sloot die hij tegen komt. En gedoe met speciale kleedjes voor op de achterbank passen wij voor.

Maar raadpleeg hier maar even de lpg experts en wie weet komen zij met een parel. Een Dacia Logan mcv is misschien ook wel iets. Of zoek op YouTube autoweek klokjerond lpg

Goeie tip. Thanks. Lees wel veel problemen op autoweek met de picasso of is dat nou puur toeval? Of dat ik me erop focus dat het een Franse auto is...
Bladeren zijn de bladveren neem ik aan?

Jouw vaders ervaringen?

Koers zei:
Goeie tip. Thanks. Lees wel veel problemen op autoweek met de picasso of is dat nou puur toeval? Of dat ik me erop focus dat het een Franse auto is...
Bladeren zijn de bladveren neem ik aan?

Jouw vaders ervaringen?

Klopt bladveren. Bij de Picasso heeft het te maken met de leeftijd. Het zijn echt werkpaarden, mijn vader is er ook ruig mee. Veel te zware karren er achter enz enz

De Xsara Picasso is natuurlijk een stuk ruimer dan een Renault Clio. Let even op de achterwielen niet naar binnen staan, dan zijn de lagers versleten, en check de drempels aan de onderzijde. Ze rijden goed op lpg, neem bij voorkeur het faceliftmodel. Je kijkt naar oude auto's dus controleer ze goed, of laat een aankoopkeuring doen.

Een sedan lijkt mij niet handig met honden.

Nee klopt. Eens. Verbruikt de picasso veel olie? Kom het bijna overal tegen?

Welk jaar is het facelift model? Qua kosten gelijk aan een lancer. Wat zou jullie voorkeur zijn?

De colt staat ook nog open..

Ps. kan voor 1200 een lpg van vogels met 3 jaar garantie laten inbouwen. Maar dan kom ik snel boven t budget.

Een colt 1.3 benzine handbak is qua kosten het meeste overzichtelijk. Lpg

Kost geen drol in de wegenbelasting met zijn nog geen 950 kg lpg zal wel niet kunnen

Stuk gaan ze nauwelijks, zoek maar op occasions boven de 250.000 km

Bij rustige rijden 1 op 17

Hebben een ketting die een auto leven mee gaat als het goed is.

Hier een occasion video van de colt na de facelift of had ik die al gestuurd?

https://youtu.be/RkjZgf8X5qs

Facelift was 2004 zie link, bij overgangsjaar goed checken

https://www.autoweek.nl/carbase/citroen/xsara-picasso/

Koers zei:
Nee klopt. Eens. Verbruikt de picasso veel olie? Kom het bijna overal tegen?

Welk jaar is het facelift model? Qua kosten gelijk aan een lancer. Wat zou jullie voorkeur zijn?

De colt staat ook nog open..

Ps. kan voor 1200 een lpg van vogels met 3 jaar garantie laten inbouwen. Maar dan kom ik snel boven t budget.

In de Xsara Picasso liggen nog de degelijke oude motoren die staan niet bekend om een hoog olie verbruik, in de opvolger de C4 Picasso liggen de 1.6 VTI en 1.6 THP motoren, die staan daar wel bekend om.

De facelift van de Xsara Picasso kwam in 2004. Je kijkt naar oude auto's die al een heel leven achter de rug hebben, en een wat hoger olieverbruik kan dan natuurlijk wel voorkomen.

In deze prijsklasse moet je het gewoon per auto bekijken, ga er ook gewoon mee rijden. Ik heb zelf in de Xsara Picasso gereden, en in veel Mitsubishi's maar niet in dit model Lancer. Wel de 2 modellen hiervoor.

Oke. Ik kwam paar reviews tegen. Toeval dan wellicht. Onderhoudhistorie goed bekijken. Niet teveel eigenaren. Mag een 1.6 blok ook? Of is die weer juist niet goed voor lpg?

Terug
Bovenaan