aanschaf slagmoersleutel voor bandenwissel en klein onderhoud

A

Anoniem

Guest
hoi allemaal,

ik ben voor huis tuin en keuken gebruik opzoek naar een slagmoersleutel. Ik doe het onderhoud van totaal 4 auto's en hiervan ook de zomer/winter wissel. Best het nodige draaiwerk dus. Nu zoek ik een goedkope manier om dit iets te versnellen, maar ook voor de toekomstige reparaties een slagmoersleutel om de bouten los te krijgen.

perslucht is geen optie omdat ik geen compressor heb.

Nu zie ik veel verschillende soorten voorbij komen, inclusief de goede merken als Milwake, de wald en mikita... echter, buiten mijn budget (400 eu+). Mijn keuze zit nu tussen de volgende twee:
- HBM 450 Nm Elektrische Slagmoersleutel (bedraad)
- Ferm CDM1127 (accu) 380 Nm

mensen ervaring met deze machines of soort gelijke machines?

HBM verkoopt spul wat ook in menig (beginnende) werkplaats wordt gebruikt. Het is vaak wel import uit china e.d. Maar je hebt er tenminste wel garantie op.
Wat dat betreft ga ik liever voor HBM dan voor Ferm als het gaat om low-budget materiaal.
Ze durven er hun eigen naam op te plakken en leveren ook spul aan de professionele markt. Niet alleen voor de hobbyist dus.
Ferm is toch meer een bouwmarkt-merk.

Let wel op dat je een slagmoersleutel alleen gebruikt voor het LOS maken van bouten. Vastdraaien doe je nog steeds met de hand. Menig schroefdraad en (wiel)bout is gesneuveld door verkeerd gebruik van een slagmoersleutel.
Als je het al gebruikt voor aandraaien doe je dat op de laagste stand van het apparaat en stop je na de eerste slag. Daarna gebruik je een momentsleutel om de bouten op het juiste moment aan te draaien.

Tamelijk extreem voorbeeld van een uitgerokken (en mogelijk ook slechte kwaliteit) wielbout, als gevolg van aandraaien met een slagmoersleutel:
verlengde-wielbouten.jpg

Dit soort dingen kan je je leven kosten. Dus vandaar dat ik het vastdraaien ermee sterk afraad.

Inderdaad gaan voor de versie met draad. (en daarnaast elke maand even € 100,= opzij leggen zodat je over een jaartje ook een fatsoenlijke persluchtset kunt kopen:))

Op zich zijn die Ferm slagsleutels ook zo slecht nog niet, het is met name z'n accu die je tegen gaat staan omdat zo'n ding vrij snel leeg getrokken wordt en dan weer 3 uur aan de lader moet staan... categorie ambtenarengereedschap dus, dat zou standaard geleverd moeten worden met een koffiezet apparaat inbegrepen.
Een accu slagsleutel werkt pas prettig met 2 accu's en een snellader die een lege accu in een half uurtje weer vol krijgt, dan kun je er tenminste mee doorwerken.

Muddy Bandit zei:
Een accu slagsleutel werkt pas prettig met 2 accu's en een snellader die een lege accu in een half uurtje weer vol krijgt, dan kun je er tenminste mee doorwerken.

En niet al te strak vast zittende bouten... Ik zie mensen met elektrisch gereedschap toch vaak teruggrijpen naar lucht voor het zwaardere werk. Ookal zweren ze bij elektrisch.
(voor gebruiksgemak zijn die elektrische dingen op accu wel verrekte handig moet ik zeggen, geen extra obstakels, en je kunt overal werken)

Voor nog geen 200 euro heb je trouwens bij HBM ook al een compressor met slagmoersleutel en een goeie luchtslang en een startsetje welke in elk geval werkbaar is voor jou doeleinde. let alleen wel op met de bandenpompen die ze bij die startsets leveren.
De mijne geeft een ruime bar meer aan dan de compressor en andere meet-methoden... (waarschijnlijk slechte meter, maar dat moet ik nog eens nakijken)
Beetje zoeken op de site vind je vanalles voor weinig. Maar goed zoeken is een must. Niet alles staat op de plek waar je het verwacht of komt pas tevoorschijn bij een gerichte zoekterm.

Als je een accutol hebt kun je ook een adapter kopen waar je een dop uit je doppenset op kunt zetten. Moet je alleen wel de wielmoer van te voren een slagje loshalen voordat je de auto opkrikt. Vastdraaien is toch het beste met een momentsleutel , dus daar heb je een slagmoersleutel niet voor nodig

536-bit-dop-adapter-set-met-hex-aansluiting-8719762604327.html

Als je uiteindelijk toch voor perslucht wilt gaan ga dan in ieder geval gelijk voor een compressor met ruim voldoende capaciteit (zowel buffer als pompdebiet), want met een zware luchtsleutel of luchtspuit komt de doorsnee hobbycompressor toch al vrij snel in ademnood... en als je eenmaal een compressor hebt staan dan ga je er vanzelf ook veel meer mee doen, even wat langer doorsparen voor de basis (compressor) voorkomt dan een hoop beperkingen en ergernis na de aankoop.

Ik zweer eigenlijk bij persluchtgereedschap, dat vind ik persoonlijk veel prettiger werken als elektrisch gereedschap.
Ik heb een 2 cilinder Airpress met 100 L tank staan die gekoppeld is aan een ex-lpg tank van 120 liter voor nog wat extra luchtbuffer (handig bij spuiten/stralen), bevalt me prima en bewijst al vele jaren trouwe dienst.
De (slag)luchtsleutels, slijptolletjes enz. idem, het meeste wat ik heb is van het merk Steiner en wordt al een jaartje of 20 probleemloos zwaar hobbymatig gebruikt... af en toe een drupje olie erin en het blijft gewoon werken.
Het kost allemaal wel een paar centen, maar de aanschaf is bij goed onderhoud eenmalig en het plezier ervan ervaar je bij elk gebruik weer opnieuw... en goed gereedschap neem je gewoon mee naar het bejaardentehuis.;)

Dank allemaal voor de inputs. Ik ben niet persee van plan om later over te stappen naar luchtgereedschap, maar wellicht is een thuis compressor toch nog wel eens handig. wellicht dan toch maar meteen overstappen.

Nu zag ik wel dat luchtverbruik en compressor capaciteit van groot belang is voor een slagmoersleutel. Hoe verhoud dit zich? Ik zag een aantal sleutels die 200L/min verbruiken terwijl de gemiddelde compressor 50L capaciteit heeft en een aanvoer van 150L/min. Is dit te weinig? Of alleen te weinig bij langdurig gebruik? dat je kan teren op de 50L tank voor +- 10 seconden

Lucht is zo fijn (y) hoeft echt niet heel duur te zijn. Ik heb een gewone 50L vos compressor (Cranenbroek) en die heeft me de afgelopen 15 jaar prima dienst bewezen. Alleen de slsgmoersleutel is inmiddels wel prijzig, nu één van tegen de 200 euro (2x zo duur als de compressor o_O ) maar die trekt wel alles los. Zelfs naaf moeren. Veel lucht is niet nodig, met een tank trek je makkelijk een wiel eraf. Voor je bij de volgende bent is hij weer op druk. Spuiten is de moeilijkste klus voor een compressor. Ik heb er radiatoren mee gespoten, dat ging goed. Voor een auto is die van mij te klein.

Dit is puur theoretisch:

200l per minuut is de pomp opbrengst. Als die gelijk is aan je apparaat gebruikt kun je met een 50l vat wat gemiddeld op 8 a 10 bar staat ( 8x50 = 400l) 2 minuten je werk doen. Je werkdruk valt echter wel langzaam weg (8 bar is een volle tank, 100l lucht eruit is nog maar 6 bar enz enz. )
Stel je hebt een minimale werkdruk van 6 bar nodig. Heb je dus maar een halve minuut aan werktijd. Niet heel erg veel dus.

Echter, de pomp heeft de capaciteit om die 100l binnen een halve minuut terug aan te vullen. In principe heb je daarmee net aan evenwicht waardoor je theoretisch gezien met een draaiende pomp gewoon door kan blijven gaan.
Je wilt echter liever overcapaciteit hebben. Dat je tank dus veel liters lucht kan bevatten (meer werktijd) of dat je pomp meer kan leveren dan dat je apparaat verbruikt, zodat je tank nooit ver genoeg leeg raakt.
Je hebt namelijk ook nog te maken met verliezen. Dat een pomp 200l kan aanzuigen, betekend niet dat hij dat ook uit kan blazen.
Daarbij is een hobbypomp niet geschikt om constant te draaien.

Vandaar dat Muddy aangeeft dat een zo groot mogelijk buffervat belangrijk is.
Je kunt nog zoveel pomp opbrengst hebben. Maar met te weinig buffer, zal de druk te ver terug lopen om het aan te vullen.
Een pomp levert geen druk, maar kan dat alleen opbouwen met een drukvat.

Vergelijk het maar eens met die kleine bandencompressortjes. Ze krijgen de druk wel in de band. Maar het kost heel veel tijd om dat voor elkaar te krijgen.
En zo ken ik ook iemand die een 20l tank aan zn 220l/min compressor heeft zitten. Dat ding staat dan ook al gouw constant aan.
Een slagmoersleutel is er al eens op uitgeprobeerd. Maar meer dan een paar keer een stoot geven is eigenlijk wel de max.

Voor een slagmoersleutel is wel veel lucht nodig. Maar 9 van de 10x gebruik je het alleen voor korte losmaak-stoten.
Je zou dan kunnen overwegen een persluchtratel erbij aan te schaffen, die de bout dan verder los draait. Deze verbruiken minder lucht (85 a 100l/min gemiddeld)

In elk geval is een 200l/min apparaat aansluiten op een 50l tank met 150l pomp eigenlijk te weinig. Maar het is niet dat het helemaal onbruikbaar is.
Voor incidenteel gebruik is het goed te doen.
Ik heb zelf 50l tank met 220l (bruto!) pomp. Groter past helaas niet in mijn schuur erbij (het is trouwens een ruimtebesparende rechtop-staande.)
Mocht ik ooit groter gaan wonen komt er minstens een extra drukvat bij.

Bedenk je dat de 24l compressoren en slagmoersleutels van de lidl e.d. ook gewoon samen gebruikt kunnen worden.
Die hebben trouwens wel een lager luchtverbruik (ik vraag me af of die specificaties die erbij staan wel kloppen...)

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Perslucht-draaislagschroevendraaier/p100250940

Ik heb de oudere versie, werkt prima. Genoeg power. Ik heb een compressor bij de aldi gehaald, die was 50L, kostte me 65 euro.
Was daar in de aanbieding, en denk ik niet verkocht. Hij was eerst dubbel zo duur, maar prijsje overheen geplakt van 65.
https://www.supermarktaanbiedingen.com/public/images/discount/2017/41/668842.jpg

Dus ik zou die duitse zaken een beetje in de gaten houden als ik jou was. Misschien niet de top van de top kwaliteit, maar voor wat thuiswerk is het natuurlijk prima. Garantie is ook vaak best goed in orde.

Lidl heeft bijvoorbeeld ook een compressor,
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Compressor-50-l/p100251104

Maar dat is ongeveer net zo duur als de meeste goedkope 50L compressors. 50L is wel minimaal overigens. Een staande (zoals op de foto) is wel heel erg handig inderdaad, scheelt echt een hele hoop ruimte. Lijkt er misschien niet op, maar het scheelt wel echt veel. Ook wat handiger om te verplaatsen.

Voordeel van lucht is ook dat je er een boormachine, slijptol, en alles op kan aansluiten, en het gereedschap zelf is niet duur.

Pobresh zei:
Dit is puur theoretisch:

200l per minuut is de pomp opbrengst. Als die gelijk is aan je apparaat gebruikt kun je met een 50l vat wat gemiddeld op 8 a 10 bar staat ( 8x50 = 400l) 2 minuten je werk doen. Je werkdruk valt echter wel langzaam weg (8 bar is een volle tank, 100l lucht eruit is nog maar 6 bar enz enz. )
Stel je hebt een minimale werkdruk van 6 bar nodig. Heb je dus maar een halve minuut aan werktijd. Niet heel erg veel dus.

Echter, de pomp heeft de capaciteit om die 100l binnen een halve minuut terug aan te vullen. In principe heb je daarmee net aan evenwicht waardoor je theoretisch gezien met een draaiende pomp gewoon door kan blijven gaan.
Je wilt echter liever overcapaciteit hebben. Dat je tank dus veel liters lucht kan bevatten (meer werktijd) of dat je pomp meer kan leveren dan dat je apparaat verbruikt, zodat je tank nooit ver genoeg leeg raakt.
Je hebt namelijk ook nog te maken met verliezen. Dat een pomp 200l kan aanzuigen, betekend niet dat hij dat ook uit kan blazen.
Daarbij is een hobbypomp niet geschikt om constant te draaien.

Vandaar dat Muddy aangeeft dat een zo groot mogelijk buffervat belangrijk is.
Je kunt nog zoveel pomp opbrengst hebben. Maar met te weinig buffer, zal de druk te ver terug lopen om het aan te vullen.
Een pomp levert geen druk, maar kan dat alleen opbouwen met een drukvat.

Vergelijk het maar eens met die kleine bandencompressortjes. Ze krijgen de druk wel in de band. Maar het kost heel veel tijd om dat voor elkaar te krijgen.
En zo ken ik ook iemand die een 20l tank aan zn 220l/min compressor heeft zitten. Dat ding staat dan ook al gouw constant aan.
Een slagmoersleutel is er al eens op uitgeprobeerd. Maar meer dan een paar keer een stoot geven is eigenlijk wel de max.

Voor een slagmoersleutel is wel veel lucht nodig. Maar 9 van de 10x gebruik je het alleen voor korte losmaak-stoten.
Je zou dan kunnen overwegen een persluchtratel erbij aan te schaffen, die de bout dan verder los draait. Deze verbruiken minder lucht (85 a 100l/min gemiddeld)

In elk geval is een 200l/min apparaat aansluiten op een 50l tank met 150l pomp eigenlijk te weinig. Maar het is niet dat het helemaal onbruikbaar is.
Voor incidenteel gebruik is het goed te doen.
Ik heb zelf 50l tank met 220l (bruto!) pomp. Groter past helaas niet in mijn schuur erbij (het is trouwens een ruimtebesparende rechtop-staande.)
Mocht ik ooit groter gaan wonen komt er minstens een extra drukvat bij.

Bedenk je dat de 24l compressoren en slagmoersleutels van de lidl e.d. ook gewoon samen gebruikt kunnen worden.
Die hebben trouwens wel een lager luchtverbruik (ik vraag me af of die specificaties die erbij staan wel kloppen...)

Dat is inderdaad wat ik bedoel, een fatsoenlijke buffercapaciteit werkt prettiger en als die buffer ook vlot aangevuld kan worden door de luchtpomp werkt het helemaal fijn.
De buffercapaciteit bepaald hoe lang je een gekoppeld gereedschap effectief kunt gebruiken, de pompcapaciteit bepaald hoe lang het duurt dat de compressor z'n werkdruk op peil kan houden.

Ik ben ook begonnen met zo'n 50L compressortje (ergens beginjaren '90), zijn op zich prima bruikbare dingen voor het gebruik van een luchtsleutel bij een wielwissel, een luchtpistool om de remmen even schoon te blazen enzovoorts... maar voor het lossen van vastgeroeste veerstroppen of het lossen van een borgmoer op de flens van een as of tussenbak was die 50L buffercapaciteit eigenlijk al te weinig.
Toen ik me wat meer met oldtimerrestauratie bezig ging houden heb ik een straalkast aangeschaft, maar daarvoor bleek die kleine compressor totaal niet toereikend met als gevolg de aanschaf van een 2-cilinder 100L compressor.
Toen ik die grotere compressor eenmaal had staan is het mij eigenlijk pas goed duidelijk geworden wat ik al die tijd eerder eigenlijk gemist had: vele dingen die eerder door luchtgebrek gefaseerd uitgevoerd moesten worden door luchtgebrek kon ik toen opeens vlot en probleemloos aaneen doen, en wat ik (en m'n omgeving) absoluut ook gelijk kwijt was was een fors aantal decibellen wat die kleine compressor meer produceerde als die 2-cilinder.
Die 120L lpg-tank heb ik er wat later nog bij aan gekoppeld zodat ik ook nog genoeg buffer heb om spuitwerk netjes aaneen uit te kunnen voeren, halverwege een motorkap wil je namelijk niet dat de druk dan opeens weg valt.

Ow ja, mocht je een compressor gaan kopen neem dan gelijk een vochtafscheider erbij achter je regelbare drukventiel als die er niet op zit.... is een behoud voor je luchtmachines.

dank allemaal voor de uitgebreide reacties en adviezen. Ik ga toch instap luchtgereedschap overwegen. Ik denk dat voor mijn doeleinden een 50L compressor voorlopig afdoende zal zijn door incidenteel gebruik. Mochten de behoeftes veranderen kan ik altijd de compressor upgraden en mijn oude verkopen.

Terug
Bovenaan