Aanschaf bestelbus

Chaneweis

Wegverkenner
Hallo autofanaten,

Mijn huidige ford bus is aan vervanging toe (4ton).
Alleen twijfel ik sterk of ik een financiering ervoor gaat nemen.

Ik wil denk ik(proefritten maken) 1 van de PSA busjes met dubbele cabine.
Heb ook een gezin dus dubbele cabine is een eis.

Ik kan de bus zo betalen, maar aangezien ik mijn spaargeld liever duurzaam besteed twijfel ik of ik de bus gaat financieren.
Ik heb “helaas” niet de buffer om beide te doen.

Heb nu offertes voor zonnepanelen binnen en voor warmtepomp.

Mij is altijd verteld dat geld lenen verkeerd is, maar dat betwijfel ik nu aangezien ik mijn eigen geld voor me kan laten werken.

Nu m’n vraag aan jullie is dit een verstandige keus of moet ik het verduurzamen 1 a 2 jaar uitstellen om de bus te kunnen betalen met eigen vermogen?
Of bus financieren en huis verduurzamen met eigen middelen.
Financiering lig ergens rond 3% rente (misschien wel lager)?

Keuzes keuzes keuzes....

Alvast bedankt

Liefst ga ik ook naar zero uitstoot, maar ik maak teveel km’s per dag en per rit.
Zodra bestelwagens 400km actieradius heeft ga ik er serieus over nadenken.
Maar voor nu is het onmogelijk helaas.

Bij Peugeot zakelijk kun je nu een bus uit voorraad kiezen met 0% rente met een looptijd van 3 jaar.
Ook andere merken hebben aantrekkelijke acties.

Kijk wel goed of je berekeningen voor de toekomst niet te optimistisch zijn, of laat de boekhouder er goed naar kijken. Zorg ook altijd voor een gezonde buffer.

Dat is helemaal netjes natuurlijk.
Heb me er verder nog niet in verdiept, maar wil het verduurzamen van me huis graag doorzetten.

Helaas moet ik nu “gedwongen” een ander bus zoeken.
De buffer is er , maar het is momenteel gewoon niet mogelijk om beide te kunnen betalen.

Daarom denk ik dat de verstandigste keuze is bus op financiering met zo laag mogelijke rente (0% is natuurlijk super) en mijn eigen geld steken in verduurzamen van mijn huis.
Dan laat ik meteen me geïnvesteerde geld voor mij werken.

Ben gewoon benieuwd of iemand ervaring heeft met mijn situatie.
Boekhouder zal ik van de week inlichten.

Als ik je goed begrijp, verdien je met de bedrijfsbus toch ook je geld?
Dus, dan werkt in zeker zin je investering van eigen geld toch ook voor je?

Volgens mij klopt het beeld van 'direct je geld laten werken met investering in zonnepanelen en warmtepomp' ook niet. Het is niet zo dat je direct 'geld verdiend' met eigen stroomproductie. Eerst zal de investering (ook al is het je eigen geld) terug verdiend moeten worden. Toch?

Kies ook de juiste warmtepomp, voor de juiste functie. Zo niet, dan kan het zomaar een energieslurper worden (ervaring van mijn buren en je kan dat ook in de media lezen).

Verders, houdt wat geld achter de hand voor de economische neergang die er is / aan gaat komen, zou ik zegen..

Wil je de stap naar elektrisch vervoer maken.. koop dan nu geen nieuwe maar een jong gebruikte, wellicht een DC demo van een dealer?

Of mijn bus voor me werk? Ja hij brengt me op het werk, maar dat kan ook in de panda.
Fiscale voordelen geeft een bus een ondernemer en natuurlijk de ruimte en hoge zit is ideaal.

Investeren in zonnepanelen is zeker voor de toekomst erg slim en het geld dat je daarin investeer gaat meteen aan de gang al duurt het x aantal jaar voor je de investering terug verdiend heb.
Je heb nu natuurlijk nog subsidie erop wat het aantrekkelijk maakt.
Warmtepomp word natuurlijk niet zomaar geplaatst.

Vloer en spouw zijn al gedaan (1958 2 onder 1 kap woning)
En natuurlijk hou ik ten alle tijde een buffer om een eventuele klap op te kunnen vangen.

Mag een demo zijn , maar een bus 4/5 jaar oud mag ook ivm kan ik hem goedkoper naar marge zetten.

Gr

Er zijn zaken zoals Van Hunnik , Dutchvans etc die een breed aanbod jong gebruikt en/of nieuw. Klein, noem ze maar op.

https://vdheuvel.nl/voertuigen/?type=nieuw&gclid=Cj0KCQjwhZr1BRCLARIsALjRVQPf5hjzVVTSoFf3qP1r1cWfq32TRQ5OwUqkA84_7LbxYAkVo6qEd1waAj4oEALw_wcB

PsA vierling spreekt mij het meeste aan.
Vw transporter vind ik wel mooi, maar verkeerde imago en niet geheel probleemloos.
Mb vito is mooi als licht pakket erop zit en dan schiet de prijs flink omhoog(niet waard)
Renault 3ling opzich een mooi busje, maar oogt al “verouderd”.

Zowel Peugeot als Citroën hebben nu de 0% rente aktie, Opel niet die heeft 1.9%

- Nieuwe auto kopen = veel afschrijven = weggegooid geld waar je ook rendement uit had kunnen halen door het te investeren in dingen waar je winst uit kunt halen.
- Werken met vreemd geld = verplicht werken voor anderen.

Ik weet niet wat je aan eisen stelt aan een busje, maar er zijn zat nette exemplaren te vinden van een jaartje of 5 oud met weinig kilometers die voor ruim minder als de helft van de nieuwprijs aangeboden worden.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://autopalace.nl/aanbod/peugeot/expert/gbdc-20-hdi-130pk-229-l2h1-dubbele-cabine-l-trekhaak_occasion_vn-106-p-locatie-dronten/diesel/730693/

Houd er trouwens ook rekening mee dat zonnepanelen (omvormers) en warmtepompen ook aan slijtage onderhevig zijn, onderhoud nodig hebben/t.z.t. vervangen moeten worden, en tevens je WOZ en verzekeringpremie verhogen.
Het is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn met dat spul, uit ervaring weet ik inmiddels dat vele berekeningen van leveranciers veel te optimistisch zijn en de grote kosten al kunnen komen rondom de terugverdienperiode. (kun je de winst meteen weer terug investeren)
Leuk als je het doet voor het milieu, maar voor de winst zijn er nog genoeg andere investeringen te vinden waaruit je veel meer rendement kunt halen.

Muddy Bandit zei:
- Nieuwe auto kopen = veel afschrijven = weggegooid geld waar je ook rendement uit had kunnen halen door het te investeren in dingen waar je winst uit kunt halen.
- Werken met vreemd geld = verplicht werken voor anderen.

Ik weet niet wat je aan eisen stelt aan een busje, maar er zijn zat nette exemplaren te vinden van een jaartje of 5 oud met weinig kilometers die voor ruim minder als de helft van de nieuwprijs aangeboden worden.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://autopalace.nl/aanbod/peugeot/expert/gbdc-20-hdi-130pk-229-l2h1-dubbele-cabine-l-trekhaak_occasion_vn-106-p-locatie-dronten/diesel/730693/

Houd er trouwens ook rekening mee dat zonnepanelen (omvormers) en warmtepompen ook aan slijtage onderhevig zijn, onderhoud nodig hebben/t.z.t. vervangen moeten worden, en tevens je WOZ en verzekeringpremie verhogen.
Het is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn met dat spul, uit ervaring weet ik inmiddels dat vele berekeningen van leveranciers veel te optimistisch zijn en de grote kosten al kunnen komen rondom de terugverdienperiode. (kun je de winst meteen weer terug investeren)
Leuk als je het doet voor het milieu, maar voor de winst zijn er nog genoeg andere investeringen te vinden waaruit je veel meer rendement kunt halen.
had het ook over een model van 0 t/m 5 jaar.
Wil wel graag aangezien ik mijn auto’s helemaal op rijd een recent model.
Dat spullen onderhoud nodig hebben is natuurlijk logisch en word ook mee berekend in het verdien model lijkt me(net zoals met een ketel jaarlijks).
Interessant noem eens een voorbeeld ? Ik vind persoonlijk rendement op zonnepanelen goed.
Ja WOZ gaat omhoog , maar prijs van je huis gaat mee dus al zou ik in de toekomst willen verhuizen heb je die meerwaarde er ook bij.
Misschien niet juiste forum voor dit gesprek, maar ben wel benieuwd welke opties je nog meer voor me heb.

Nadeel van de meeste merken is dat bestelbussen bijna niet in benzine te krijgen is. Als diesel nog meer uit de gratie raakt, dan zit je straks met een bus die niks meer waard is en duur is om op de weg te houden en of in bezit te hebben. Mocht het allemaal overwaaien dan zit je juist wel goed met een diesel bus.

Nadeel van benzine is dat het enorm duur rijden is(verbruik).
En fiscaal is diesel gelijk aan benzine en dus is benzine niet rendabel voor een ondernemer.

Wat ik juist perfect zou vinden is hybride/diesel . Ford heeft nu hybride/benzine , maar dat is kwa verbruik te nadelig.

Ik geloof nog niet dat binnen 5/10 jaar diesel verbannen word.
Zo wel komt er gewoon een goede alternatief.
Milieu technische doe ik het beter denk dat de meeste ondernemers die elke 4 jaar nieuwe wagen uitzoeken.

Op rijden van een voertuig is denk nog altijd het beste voor het milieu.

Gewoon een diesel nemen inderdaad, dat is niet van de ene op de andere dag verdwenen bij de pomp.
De PSA dieselmotoren staan goed te boek. Met een 0% regeling kun je toch voor beiden gaan?

Lees je wel goed in over zo'n warmtepomp. Ik heb er ook een (grondwarmte) maar wat ik per jaar mee bespaar is meteen de afschrijving per jaar. Hij is nu zo'n 13 jaar oud en de levensduur is ongeveer 20 jaar. Vervanging kost ongeveer 10000 euro.

lesley zei:
(..) Ik vind persoonlijk rendement op zonnepanelen goed.
Ja WOZ gaat omhoog , maar prijs van je huis gaat mee dus al zou ik in de toekomst willen verhuizen heb je die meerwaarde er ook bij.
(..).

.. maar als jij over 10 jaar gaat verkopen.. voegen die zonnepanelen geen waarde meer toe hoor, lijkt mij. Dan zit je al omtrent de vervangingstermijn van die dingen.
Is net als met auto's.. leg je er een goed A merk band onder.. maar verkoop je de auto daarmee op 2 mm profiel.. wordt dat toch een onderhandelingspuntje, lijkt mij.

Qua verdiensten: van mijn huisbaas begrepen dat zijn zonnepanelen, over 10 jaar bezien, hem 1000 euro rendement opleveren. Die dingen moeten ieder jaar schoongemaakt worden (voor een optimale / veilige werking) etc. Zijn redenatie om het te doen was dan ook niet alleen 'het milieu' maar ook omdat het een bedrijfspand betreft en ondernemers verplicht zijn om op te geven of zij duurzame initiatieven nemen voor hun bezittingen, zo begreep ik het. Gaat over de milieuprestatie van het pand.
Daar schijnt zelfs zonwering aan bij te dragen, op de energielabel ladder. :cool:

Hoi Lesley,

Financial lease is op een bedrijfswagen een prima alternatief, vaak lage rentes. De 0% actie moet je wel even naar kijken, je kan vaak maar een korte looptijd kiezen, specifiek op voorraadmodellen (wellicht nog met “oude” 6.0 of 6.1 motoren). Daarnaast bestaat gratis geld lenen natuurlijk niet en is het in wezen een verkapt stukje korting.

Opel en Toyota hanteren 1,9% rente, maar bij Toyota is de actie 5 jaar garantie en 5 jaar gratis onderhoud wat uiteindelijk meer oplevert als het rentevoordeel in de Financial Lease (ja, ik werk bij Toyota;-) ).

Ga naar een dealer die je goed van dienst is, ook kijkend naar de toekomst als jij hem nodig hebt tijdens onderhoud en schades, en niet naar de allereerste prijsvechter.

Ps. Er bestaan ook aanbiedingen met een lagere catalogusprijs, dit scheelt je fors in de bijtelling bij privégebruik.

Ik kijk sowieso niet naar de bodem van de markt.
En zulke aanbiedingen zijn natuurlijk erg aantrekkelijk, maar ik twijfel eigenlijk meer om een 3/4 jaar oude bestelwagen te kopen.
Zodat als die dadelijk 5 jaar oud is marge te zetten om zo geen bijtelling te hoeven betalen.

Conclusie hier is dat financieel lenen voor je bedrijfswagen zo gek niet is.
Ga me komende tijd even goed oriënteren en langs plaatselijke dealers rijden om te kijken wat ze voor me kunnen betekenen.
Citroen vind ik overigens de mooiste van de 3 momenteel.

Kan ik mooi mijn eigen vermogen investeren in mijn huis.

Durashift zei:
lesley zei:
(..) Ik vind persoonlijk rendement op zonnepanelen goed.
(..).

.. maar als jij over 10 jaar gaat verkopen.. voegen die zonnepanelen geen waarde meer toe hoor, lijkt mij. Dan zit je al omtrent de vervangingstermijn van die dingen.
Is net als met auto's.. leg je er een goed A merk band onder.. maar verkoop je de auto daarmee op 2 mm profiel.. wordt dat toch een onderhandelingspuntje, lijkt mij.

Qua verdiensten: van mijn huisbaas begrepen dat zijn zonnepanelen, over 10 jaar bezien, hem 1000 euro rendement opleveren. Die dingen moeten ieder jaar schoongemaakt worden (voor een optimale / veilige werking) etc. Zijn redenatie om het te doen was dan ook niet alleen 'het milieu' maar ook omdat het een bedrijfspand betreft en ondernemers verplicht zijn om op te geven of zij duurzame initiatieven nemen voor hun bezittingen, zo begreep ik het. Gaat over de milieuprestatie van het pand.
Daar schijnt zelfs zonwering aan bij te dragen, op de energielabel ladder. :cool:

Die verdiensten wat Durashift hierboven aangeeft kloppen wel aardig, dat komt al redelijk overeen met mijn ervaringen.
E.e.a. valt of staat met de energieprijzen en hoe je energieleverancier hiermee in de toekomst om blijft gaan, en ik verwacht dat hier financieel nog wel wat in gaat veranderen in de nabije toekomst.
De salderingsregeling wordt al afgebouwd, de prijs van de terug geleverde energie wordt bepaald door je energieleverancier (is maar een fractie van de prijs voor de afgenomen energie), de enigste leuke oplossing die dan nog resteert is eigen opgewekte energie zelf opslaan/verbruiken en geheel onafhankelijk worden van je energieleverancier/netbeheerder/fiscus.

Veel meerwaarde geeft dat spul ook niet aan een woning of bedrijfspand, de prijzen van onroerend goed worden voornamelijk bepaald door vraag en aanbod.
In de economische hoogtijdagen vliegen de prijzen door het plafond, en in de economische crisisjaren kelderen ze weer net zo hard.

Maar onroerend goed is een prima belegging die je veel rendement kan geven als je er goed op in speelt en op dat moment kunt werken met eigen financiële middelen: kopen diep in de crisisjaren en dan een tijdje verhuren, weer verkopen in de goede jaren en de centen vervolgens onder handbereik houden tot diep de volgende crisis en dan weer opnieuw investeren.
5 tot 7 jaar verhuur dekt alle kosten voor onderhoud en een renovatie al ruimschoots, en de grote klapper haal je bij verkoop in de goede tijden binnen... de winst op een simpel appartement, rijtjeswoning of bedrijfshal is dan al snel 35% van je aankoopprijs.

De Renault Trafic is net vernieuwd. In combinatie met een onderhoud en garantiepakket kan je tot 20.000 euro tegen 0% financieren. Wij doet dat al jaren en bevalt ons prima.

Als je een dubbele cabine wil zou ik zeker contact opnemen met ombouwbedrijven. Het scheelt je zo 5.000 euro fiscale waarde en dus bijtelling. Tevens is een L1 dan ook vaak een optie, fabrieks dubbele cabines zijn altijd L2.

@lesly ik zie dat je ook nog een Punto hebt, als je zonnepanelen neemt en je hebt een eigen oprit loont het misschien om de punto te vervangen voor een elektrische auto.

Vin cent zei:
De Renault Trafic is net vernieuwd. In combinatie met een onderhoud en garantiepakket kan je tot 20.000 euro tegen 0% financieren. Wij doet dat al jaren en bevalt ons prima.

Als je een dubbele cabine wil zou ik zeker contact opnemen met ombouwbedrijven. Het scheelt je zo 5.000 euro fiscale waarde en dus bijtelling. Tevens is een L1 dan ook vaak een optie, fabrieks dubbele cabines zijn altijd L2.
ja heb de “facelift” gezien en blijf het een verouderd model vinden(looks)

Zal best een fijne en goede bus zijn, maar niet mijn smaak

Auto encyclopedie zei:
@lesly ik zie dat je ook nog een Punto hebt, als je zonnepanelen neemt en je hebt een eigen oprit loont het misschien om de punt te vervangen voor een elektrische auto.
momenteel hebben wij die punto niet meer, maar een clio van ondertussen 3 jaar oud.
Ik wil met de tijd gaan kijken als de kinderen iets ouder zijn (nu 1 &2) voor een ZOE of lead voor haar.

Ook daarom zijn die panelen erg belangrijk natuurlijk.

En huurders in mijn huis zou ik nooit doen. Risico op schade is toch redelijk aanwezig.

Auto encyclopedie zei:
@muddy band, maar vind maar eens een betrouwbare huurder. Iemand laat zich tijdens Kennis maken van zijn beste kant zien.

Dat zou zomaar kunnen.
Ben nog maar een jaartje of 25 actief in die tak, dus ik kan daar geen oordeel over geven.... maar gelukkig heb ik ook nog een beetje verstand van tuinieren.:)

Naast het verhaal over een nieuwe bus, zou ik toch een jaar wachten met het investeren in een warmtepomp etc. Met de aankomende crisis in het zicht zou ik nu geen grote investeringen gaan doen, wellicht dat dergelijke apparaten volgend jaar ook goedkoper zijn

Rutger 1945589 zei:
Naast het verhaal over een nieuwe bus, zou ik toch een jaar wachten met het investeren in een warmtepomp etc. Met de aankomende crisis in het zicht zou ik nu geen grote investeringen gaan doen, wellicht dat dergelijke apparaten volgend jaar ook goedkoper zijn
mijn verwachtingen zijn dat ik er eigenlijk niks van gaat merken.
Blijf ondernemer dus risico is natuurlijk aanwezig.

Ik hou voor mezelf altijd aan dat ik een buffer moet hebben om 3 maanden te kunnen overleven zonder werk.
Dus die buffer is na investeringen in het huis nog aanwezig.

lesley zei:
Rutger 1945589 zei:

Ik hou voor mezelf altijd aan dat ik een buffer moet hebben om 3 maanden te kunnen overleven zonder werk.

Ik neem aan dat je die buffer dan wel gekoppeld hebt met een AOV-verzekering die daarna uitkeert als je zelf wat overkomt?
Persoonlijk vind ik 3 maanden financiële buffer wel heel erg weinig voor een zelfstandige, de huidige coronacrisis bewijst dat ook al in diverse branches.

Muddy Bandit zei:
lesley zei:
Rutger 1945589 zei:

Ik neem aan dat je die buffer dan wel gekoppeld hebt met een AOV-verzekering die daarna uitkeert als je zelf wat overkomt?
Persoonlijk vind ik 3 maanden financiële buffer wel heel erg weinig voor een zelfstandige, de huidige coronacrisis bewijst dat ook al in diverse branches.
AOV verzekering word inderdaad uitgekeerd mits mij iets overkomt(gezondheid).

Vind 3 maanden met 0 werk best redelijk eigenlijk. Als een ondernemer wil heeft die bijna altijd wel werk.
Zelfs in de bankencrisis geen dag thuis gezeten.
En kan tot nu toe ongeveer 8 maanden voorruit kijken en die 8 maanden zal ik geen dag thuis zitten.
Ik maak me nog geen zorgen in ieder geval, maar hoop voor mijn collega ondernemers dat deze bizarre crisis snel voorbij is!

Overigens komen er v/d week 3 bedrijven voor zonnepanelen langs bij mij.
Ik heb mijn keus gemaakt wat ik ga doen bedankt alle.

Het word financieel lease voor een bedrijfswagen en eigen vermogen zal ik in mijn huis steken.
Zonnepanelen sowieso ( wel lekker tuin op zuiden) en andere investering ga ik nog hard over nadenken en me goed laten informeren.

Terug
Bovenaan