William 4834330

Startmotor
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een tweedehandsauto en zou graag jullie hulp willen inroepen. Hier zijn onze wensen:

* Budget: Rond de €20.000 a 25.000
* Brandstof: Twijfel tussen benzine of diesel, gezien het aantal kilometers per jaar (30 a 35K per jaar).
* Kilometerstand: Niet meer dan 60.000 km.
* Bouwjaar: Uit 2021 of 2022.
* Type: Voorkeur voor een stationwagen met een grote kofferbak.
* Betrouwbaarheid: enige betrouwbaarheid is zeker wenselijk en lage onderhoudskosten.
* Gebruik: Ik rijd jaarlijks tussen de 30.000 en 35.000 km, waarvan ongeveer 25.000 km woon-werkverkeer is. Dit bestaat voor 85% uit snelweg en 15% uit binnendoor wegen.
* Gezin: Ik heb een gezin met twee kinderen van 9 en 14 jaar oud. Mijn oudste is een lange meid, dus voldoende beenruimte is belangrijk.
* Extra's: Een zuinige auto met een trekhaak voor een fietsendrager.
* Huidige auto: Opel Astra Tourer uit 2018.
* Overwegingen: Twijfel tussen benzine MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) vanwege mogelijke toekomstige belastingwijzigingen.
* Voorkeuren: Auto's die mijn aandacht trekken zijn de Skoda Octavia, Skoda Superb, Kia Ceed, Toyota Corolla, Renault Megane 1.3Tce en Renault Talisman.

Ik waardeer alle suggesties en ervaringen die jullie kunnen delen. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke groeten,

William
 
De auto’s die je aandacht trekken zijn gewoon hele goede opties.

De 1.3 TCe ken ik goed, zit ook in mijn Renault Clio, is erg fijn, betrouwbaar ,krachtig en zuinig. De Talisman ken ik goed, fijne, betrouwbare en ruime auto.

Ik zou niet snel een plug in hybride kiezen vanwege de complexe techniek. Dan kun je denk ik beter volledig elektrisch gaan rijden.

Zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 ( is wel ruim maar een sedan)
Ik kwam ook al rond de € 25.000 de nieuwe elektrische Opel Astra en technisch vrijwel gelijke Peugeot 308 tegen. In de 308 en Astra zit de nieuwe aandrijflijn van Stellantis, die efficiënter en krachtiger is.

Succes.
 
De shortlist die je noemt zouden ook mijn gedachte zijn. Ik heb naar verschillende andere mogelijkheden gekeken en die komen er ook regelmatig in terug. Zelf zou ik niet zo bang zijn voor een plug-in hybride, zeker niet als je thuis kunt laden. En die komen best regelmatig terug in de selectie die ik hierboven heb gelinkt (verschillende Kia Ceed's en een enkele Renault Mégane station wagon). Je zou dan zelfs op een royale Volkswagen Passat Variant uit kunnen komen, plug-in. Ik heb verschillende langere reizen gemaakt en de Kia Ceed SW (maar dan niet plug-in) vond ik daarbij erg prettig; de Corolla en de Mégane vielen me op door een grote maar ook vrij lage (ook in bruikbare hoogte) kofferbak. Wellicht dat er nog wel meer suggesties komen maar bekijk meerdere types en ga proefrijden om te zien welke auto('s) het beste bij je passen.
 
* Overwegingen: Twijfel tussen benzine MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) vanwege mogelijke toekomstige belastingwijzigingen.
* Voorkeuren: Auto's die mijn aandacht trekken zijn de Skoda Octavia, Skoda Superb, Kia Ceed, Toyota Corolla, Renault Megane 1.3Tce en Renault Talisman.
Met zoveel snelweg zou ik geen PHEV nemen. Die is dan relatief snel leeg en je hebt wel altijd een zware auto. Benzine/diesel/mhev lijken me alle drie geschikt, da's even een rekensom die je per auto moet maken (MRB en kosten brandstof).

Aangezien je meld dat je dochter lange benen hebt dan is de Superb het meest geschikt om aan de wens van veel beenruimte te voldoen.

Voor dit geld heb je een vrij recente. Wat mij betreft geen spectaculaire auto, maar wel een verstandige keuze.

Als je snelheid niet belangrijk vindt: de 1.0 schijnt behoorlijk foolproof en zuinig te zijn. Iets meer souplesse zou de 1.5 bieden, maar die verbruikt uiteraard wel meer.
 
De auto’s die je aandacht trekken zijn gewoon hele goede opties.

De 1.3 TCe ken ik goed, zit ook in mijn Renault Clio, is erg fijn, betrouwbaar ,krachtig en zuinig. De Talisman ken ik goed, fijne, betrouwbare en ruime auto.

Ik zou niet snel een plug in hybride kiezen vanwege de complexe techniek. Dan kun je denk ik beter volledig elektrisch gaan rijden.

Zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 ( is wel ruim maar een sedan)
Ik kwam ook al rond de € 25.000 de nieuwe elektrische Opel Astra en technisch vrijwel gelijke Peugeot 308 tegen. In de 308 en Astra zit de nieuwe aandrijflijn van Stellantis, die efficiënter en krachtiger is.

Succes.
Dank je wel voor je reactie...

Ik merk wel dat PHEV steeds meer afgeraden wordt en meer naar MHEV. Volledig EV lijkt voor mij een grote stap en wij kunnen niet aan huis laden en alleen aan de paal. Ook op mijn werk kan ik niet laden, en moet het via een publieke paal..

Ik zal dan eerder voor de nieuwe Opel astra gaan dan Peugeot. Met ervaring van de 407SW zijn we genezen van dit merk hihi
 
Met zoveel snelweg zou ik geen PHEV nemen. Die is dan relatief snel leeg en je hebt wel altijd een zware auto. Benzine/diesel/mhev lijken me alle drie geschikt, da's even een rekensom die je per auto moet maken (MRB en kosten brandstof).

Aangezien je meld dat je dochter lange benen hebt dan is de Superb het meest geschikt om aan de wens van veel beenruimte te voldoen.

Voor dit geld heb je een vrij recente. Wat mij betreft geen spectaculaire auto, maar wel een verstandige keuze.

Als je snelheid niet belangrijk vindt: de 1.0 schijnt behoorlijk foolproof en zuinig te zijn. Iets meer souplesse zou de 1.5 bieden, maar die verbruikt uiteraard wel meer.
zeker is de superB in de spotlight. maar dan zal ik binnen het budget in moeten boete denk ik op kilometerstand of leeftijd. SuperB heeft volgens mij het onderstel van de VW passat
 
Bij zo beperkt goedkoop/ gratis laden zal ik voor hev gaan, bij de volkswagen groep zijn er geen hev modellen en zit je vast aan phev of mhev. De kia optima is interessant maar meeste zijn phev
 
Bij jouw laadsituatie zou ik zeker naar een zelfladende hybride kijken, plug-ins laten liggen. Zeker omdat je bij openbare laadpalen al snel hogere stroomkosten hebt dan thuis en je daarmee het doel een deel voorbijschiet. Met de ontwikkeling van de brandstofprijzen zou ik wel kijken naar een hybride als de Toyota Corolla SW die hoewel niet zo veel per lading kleine stukjes zonder de motor kan rijden. Dat pak je dan mee (volgens mij heeft een van de varianten van de Kia C'eed SW ook zo'n versie - en daarmee ongetwijfeld de verwante Hyundai i30 SW eveneens). Geen stationwagons, maar hoe sta je tegenover een Kia Niro of Hyundai Kona hybride? Die staan ook als zuinig bekend ondanks dat ze niet plug-in zijn.
 
De toyota corolla is er ook als suzuki swace, zorg bij de swace wel dat he nu een goede deal sluit. De kia ceed is er volgens de carbase alleen als plug-inn en mild hybride, de i30 heeft volgens dezelfde carbase geen plug-inn. Een prius van de vorige generatie is wel een ruimte wonder, maar het uiterlijk is nogal smaak gevoelig
 
Met zoveel snelweg zou ik geen PHEV nemen. Die is dan relatief snel leeg en je hebt wel altijd een zware auto. Benzine/diesel/mhev lijken me alle drie geschikt, da's even een rekensom die je per auto moet maken (MRB en kosten brandstof).

Aangezien je meld dat je dochter lange benen hebt dan is de Superb het meest geschikt om aan de wens van veel beenruimte te voldoen.

Voor dit geld heb je een vrij recente. Wat mij betreft geen spectaculaire auto, maar wel een verstandige keuze.

Als je snelheid niet belangrijk vindt: de 1.0 schijnt behoorlijk foolproof en zuinig te zijn. Iets meer souplesse zou de 1.5 bieden, maar die verbruikt uiteraard wel meer.
Een superb 1.0 ga je niet vinden
 
Vergeet ook niet dat de sportbreak 12cm korter is dan de sedan. Dat scheelt ook wat.
Maar nogmaals...het kan prima. Ik heb er een jaar of 6 in rondgereden met 3 kinderen op de achterbank, waarvan in de 1ste jaren nog een kind op een zitje. Dat neemt sowieso extra ruimte in.
 
Zoals al aangegeven zijn de Opel Astra en Peugeot 308 van de huidige generatie technisch vrijwel identiek, en zijn dus even betrouwbaar. ( staan goed bekend)

Goede alternatieven voor de Skoda Superb zijn de al genoemde Renault Talisman en Opel Insignia.

Succes
 
Kijk eens naar de Opel Insignia. Betrouwbaar en lekker ruim.

Stellantis en de 1.2 blokken niet de beste reputatie. Bij de VAG groep oppassen met de 1.4 tsi en hun DSG bakken, als je een automaat wil.

Tallisman zijn oké willen nog wel eens elektronica dingetjes hebben. Zou wel voor de 1.6 of 1.8 gaan en niet de 1.3 Tce.

Succes met je keuze
 
Kijk eens naar de Opel Insignia. Betrouwbaar en lekker ruim.

Stellantis en de 1.2 blokken niet de beste reputatie. Bij de VAG groep oppassen met de 1.4 tsi en hun DSG bakken, als je een automaat wil.

Tallisman zijn oké willen nog wel eens elektronica dingetjes hebben. Zou wel voor de 1.6 of 1.8 gaan en niet de 1.3 Tce.

Succes met je keuze
Welk bouwjaar voor de insignia, alleen de laatste of ook de prefacelift 1.4 modellen?
 
Mijn broer heeft jaren lang een lease Renault Talisman gehad en was erg tevreden over de auto, de enige auto waar hij steeds het leasecontract van vernieuwde.
Totdat de leasemaatschappij dit niet meer wilde doen.
Ik heb hem nooit gehoord over problemen met de elektronica, was gewoon een hele goede auto.

De 1.3 TCe is ook prima, ik heb al 5 jaar een Renault Clio met deze motor, tot nu toe geen enkele storing of reparatie aan de auto gehad. Elektrisch is de auto ook erg goed. De 1.3 is een erg fijne en zuinige motor, de 1.6 en 1.8 zijn ook prima motoren.

Neem bij de Opel Insignia de B ( 2e generatie vanaf 2017), die is lichter, moderner en betrouwbaarder dan de A. De A scoorde duidelijk minder op betrouwbaarheid.
In de Insignia B vanaf 2017 is de kleinste motor een 1.5.
Een Insignia met een 1.4 is dus altijd een eerste generatie, die kun je beter niet kiezen.
 
Bij jouw laadsituatie zou ik zeker naar een zelfladende hybride kijken, plug-ins laten liggen. Zeker omdat je bij openbare laadpalen al snel hogere stroomkosten hebt dan thuis en je daarmee het doel een deel voorbijschiet. Met de ontwikkeling van de brandstofprijzen zou ik wel kijken naar een hybride als de Toyota Corolla SW die hoewel niet zo veel per lading kleine stukjes zonder de motor kan rijden. Dat pak je dan mee (volgens mij heeft een van de varianten van de Kia C'eed SW ook zo'n versie - en daarmee ongetwijfeld de verwante Hyundai i30 SW eveneens). Geen stationwagons, maar hoe sta je tegenover een Kia Niro of Hyundai Kona hybride? Die staan ook als zuinig bekend ondanks dat ze niet plug-in zijn.
De kia Niro en de Kona heeft qua kofferbak echt wel te weinig inhoud tegen over de Opel astra tourer die ik nu al heb. en wil of het zelfde qua inhoud of iets groter.
 
Kijk eens naar de Opel Insignia. Betrouwbaar en lekker ruim.

Stellantis en de 1.2 blokken niet de beste reputatie. Bij de VAG groep oppassen met de 1.4 tsi en hun DSG bakken, als je een automaat wil.

Tallisman zijn oké willen nog wel eens elektronica dingetjes hebben. Zou wel voor de 1.6 of 1.8 gaan en niet de 1.3 Tce.

Succes met je keuze
Waarom niet de 1.3Tce. deze type motoren zie ik vaak juist terugkomen op forums als betrouwbaarste type voor een franse auto.
 
Let bij de 1.3 tce wel op mogelijke problemen met het kunststof thermostaathuis. Zijn genoeg gevallen bekend dat ze scheuren en dat loopt dan aardig in de €€€ papieren.
 
Neem bij de Opel Insignia de B ( 2e generatie vanaf 2017), die is lichter, moderner en betrouwbaarder dan de A. De A scoorde duidelijk minder op betrouwbaarheid.
ik heb zowel een A als een B Insignia gehad, beide met een dieselmotor. De eerste met de 160 pk Fiat diesel, de tweede met de 170 pk GM diesel. Waar de A eigenlijk alleen voor onderhoud naar de garage moest, moest de B ondanks de veel lagere kilometerstand ieder half jaar naar de garage. En niet voor kleine zaken: Koppeling, NOx sensor 3x, ketting etc. Wat een draak van een auto was dat!
 
De Fiat diesel in de Insignia A is inderdaad erg goed en betrouwbaar en veel beter dan de GM diesel , maar het gaat hier volgens mij over benzine uitvoeringen.
En dan is de B beter dan de A.

Volgens de ANWB kan lekkage/ scheuren in/ van het van het kunststof thermostaathuis bij de 1.3 TCe heel incidenteel voorkomen. Meer merken gebruiken kunststof thermostaathuizen waar dit incidenteel bij kan gebeuren.

je kunt er natuurlijk voor kiezen om die preventief te vervangen, als de auto al wat ouder is. Een thermostaathuis kost niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Neem ook eens de Citroen C5X in beraad. Wij rijden er al jaren 1 en dit is zo een enorm fijne luxe en ruime wagen. Wij hebben de 1.2 Puretech wel met de natte riem, maar als je olie wat vaker vervangt is het een betrouwbare motor en fijne motor. De auto is relatief licht en gestroomlijnd waardoor deze heel zuinig is. Ik heb al heel veel auto's en lease autos gehad, maar dit is toch wel echt de fijnste.
 
  • Leuk
Waarderingen: ak2
Terug
Bovenaan