Aanpassingen aan de forumindeling

Roadracer

Administrator

Forumleiding
We hebben enkele aanpassingen gedaan aan de forumindeling. Dit is gebaseerd op de (eerste) input uit de enquête en data van de gebruikersactiviteit. Hiermee willen we het forum overzichtelijker en toegankelijker maken voor nieuwe leden. Mocht een van jouw topics verplaatst zijn, dan krijg je hiervan een melding.

Dat is inderdaad een heel vreemde combinatie, dan kunnen 'Techniek en Onderhoud' en 'Autoliefde Roest Niet' ook wel samen, dat is tenminste nog een logische combinatie

Viel mij ook al op. Daar worden toch 2 hele verschillende dingen geplaatst ?
Ik had eerder Scoops en Nieuwe auto's samengevoegd. Daar wordt vaker een topic overgeheveld van de ene naar de andere categorie of opnieuw gestart.

Ook "Tuning, audio, multimedia en infotaimnent" is een samengevoegde categorie. Die samenvoeging begrijp ik, maar het wordt wel onoverzichtelijk. En een hele lange titel.

Ik zag dat de categorie "Rijders" veranderd is naar "Ervaringen op merk en Type" Wat voor vreemde verwoording is dat?
Dat deel ging/gaat over in contact komen met andere rijders. En loopt eigenlijk voor geen meter...
Ik had dit samengevoegd met bijvoorbeeld Mijn Auto. Of Rijtests (ik zie tijdens het plaatsen van deze posts dat dit net gebeurt is, maar dan klopt de titel al helemaal niet meer... Maak er dan Reviews/Eigenaren van ofzo.)

@Badeenden: Vind ik geen logische combinatie. Techniek/Onderhoud wordt gebruikt om vragen te stellen over problemen met de auto, Autoliefde Roest niet heeft daar geen enkel vergelijkbaar topic in staan. Daar worden o.a. spots, evenementen, rariteiten in de autobranche, schuurvondsten, sloperijfoto's, bijzondere modellen en oude foto's gedeeld. Maar het is inderdaad net zo'n rare samentrekking als scoops en concept cars bij elkaar gooien.

Afgezien van dat: wellicht was het handig geweest om de community vooraf te betrekken in zulke aanpassingen?

@Badeenden: Vind ik geen logische combinatie. Techniek/Onderhoud wordt gebruikt om vragen te stellen over problemen met de auto, Autoliefde Roest niet heeft daar geen enkel vergelijkbaar topic in staan. Daar worden o.a. spots, evenementen, rariteiten in de autobranche, schuurvondsten, sloperijfoto's, bijzondere modellen en oude foto's gedeeld. Maar het is inderdaad net zo'n rare samentrekking als scoops en concept cars bij elkaar gooien.

Afgezien van dat: wellicht was het handig geweest om de community vooraf te betrekken in zulke aanpassingen?

Ik vind het ook niet per se logisch, maar het past bij de gedachtegang om 'Scoops' en 'Concept Cars' samen te voegen. Die laatste twee hebben namelijk nog minder met elkaar te maken.

Al met al heb ik niet echt het idee dat er passie, of zelfs autokennis, achter de forumleiding zit. Hoe kun je anders zulke dingen als 'hetzelfde' zien, en samenvoegen...

Wie heeft hier om gevraagd? Niemand.. vind scoops en concept cars bij elkaar erg vreemd. Zie ook niet hoe dat makkelijke moet zijn voor nieuwe leden. Enige wat ze delen is dat beide over de toekomst gaat.

Ik zie liever een optie om bepaalde subfora te kunnen 'blokkeren' in de Nieuwe berichten-sectie. Zo kijk ik nooit bij Autosport, Tuning, audio, multimedia en infotainment en Verzekering en belasting. Die Het .... owners topics vroeg ook niemand om en zijn ook geflopt. Was ook bedoeld als 'community'. Accepteer gewoon dat bezoekers van het forum wat 'ouderwetser' zijn.

Ik ga altijd rechtstreeks naar het forum "nieuwe berichten", want die staat onder de favorieten geschaard. (en met rechtstreeks bedoel ik eigenlijk in 2x dankzij de dpg mededeling "oops er is een fout opgetreden" die hier ook nog steeds dagelijks terug komt, en bij de andere dpg-media trouwens idem)
Vervolgens kijk ik even of er werkelijk wat bijzonders aan berichten bij is gekomen waarvoor ik ook nog de moeite wil nemen om in te loggen zodat ik op dat bericht kan reageren.
En indien dat het geval is moet ik vervolgens:
- aanmelden aanklikken
- op de home pagina inloggen
- vervolgens weer naar terug het forum
- nieuwe berichten weer aanklikken (waar ik dus ook al was voordat ik ingelogd was)
- het betreffende interessante topic weer opzoeken, en dan kan ik daar pas een reactie plaatsen
Tsja, daarom reageer ik (en vele anderen) de laatste 2 jaar eigenlijk al stelselmatig bijna nergens meer op, op dat oude forum werd ik gewoon automatisch ingelogd zonder dat ik daarvoor eerst die 5 hindernissen moest overbruggen.

Maar goed, die hele forumindeling zie ik dus eigenlijk ook nooit.
Als voormalig forumbeheerder op een ander autoforum kan me wel voorstellen dat jullie het forum overzichtelijker en toegankelijker willen maken voor nieuwe leden, maar ik vraag me hierbij alleen wel af wat het samenvoegen van rubrieken nu daadwerkelijk aan die toegankelijkheid moet gaat verbeteren... en voor de oude leden zal het alleen maar weer even wat extra verwarring geven.
Naar mijn eigen idee was er totaal niets mis met die oude forumindeling, het enigste wat ik persoonlijk daar aan wijziging in aan zou brengen zou een wat strakkere scheiding tussen modern en klassiek zijn.

Wat ik me wel nog steeds afvraag is wanneer jullie het forum eindelijk weer eens wat toegankelijker gaan maken voor de oude leden, want zoals je hierboven kunt lezen is dat inloggen voor sommigen nog steeds een drama sinds dat "verbeterde" forum de functie "automatisch ingelogd blijven" niet meer kent en de nieuwe autoweek baas dpg de accounts van al hun media op één grote hoop heeft gedonderd.
Kun je het autoweek forum niet veel beter zelfstandig maken, dus gewoon helemaal loskoppelen van Autoweek fp en dpg?
Want dat lijkt mij nog steeds de meest simpele oplossing om al dat geklooi met het forum van de laatste 2 jaren en de vele forumproblemen in 1x op te lossen... maar goed, dat idee heb ik 1½ jaar geleden ook al eens geopperd, die oplossing zal wel weer veel te simpel zijn.

Ik heb eigenlijk laatste tijd geen inlogproblemen meer en ik let sowieso weinig op de indeling. Ik wil actieve topics gewoon zien gemixt met de nieuwe in technische hulp.

Verder denk ik dat verandering goed is, kijk maar ff of het went en als het niks is dan is het zo weer terug. Scoops doet een fabrikant tegenwoordig zelf wel. Dus is prima als concept. Geld voor gekke dingen is er toch niet dus R&D werkt op systeem niveau via requirements, data en simulaties. Een concept leeft op de computer en als het een fysiek ding is geworden is het 80% van de tijd een auto die je gaat zien op de weg.

Bovendien.....hoeveel nieuwe autos komen er de laatste jaren uit die nog interessant zijn. Technisch is veel belangrijker om goed in te delen.

Verder denk ik dat verandering goed is, kijk maar ff of het went en als het niks is dan is het zo weer terug. Scoops doet een fabrikant tegenwoordig zelf wel. Dus is prima als concept. Geld voor gekke dingen is er toch niet dus R&D werkt op systeem niveau via requirements, data en simulaties. Een concept leeft op de computer en als het een fysiek ding is geworden is het 80% van de tijd een auto die je gaat zien op de weg.

Uhm, ik weet niet waar je dat verzonnen hebt, maar een concept-car is nog steeds een fysiek 'ding', dat is niet veranderd... (en vaak is een concept car ontwikkeld ná het productiemodel, dus zeker niet hetzelfde als wat op de weg eindigt. - Maar dat is een andere discussie...)

Achter de schermen zijn er nog steeds genoeg ontwikkelingen die getest worden, of concepts die ontworpen worden. Die zie jij misschien niet allemaal, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Je hebt vaak concept cars die laten zien hoe een uiteindelijk model in grote lijnen gaat worden (bv Mazda Takeri) en je hebt concept cars die een nieuwe designrichting laten zien (bv Mazda Shinari). Ze staan vaak uiteindelijk wel op beurzen oid.

Scoops doet een fabrikant tegenwoordig zelf wel. Dus is prima als concept

Huh?

Je hebt vaak concept cars die laten zien hoe een uiteindelijk model in grote lijnen gaat worden (bv Mazda Takeri) en je hebt concept cars die een nieuwe designrichting laten zien (bv Mazda Shinari). Ze staan vaak uiteindelijk wel op beurzen oid.

Huh?

Precies, concept-cars volgen nog steeds hetzelfde concept.

Ik begrijp ook niet helemaal wat je wilt zeggen, Nico. Weet je zeker dat je niet je eigen 'bubbel' op de situatie projecteert, maar vergeet verder te kijken?

Uhm, ik weet niet waar je dat verzonnen hebt, maar een concept-car is nog steeds een fysiek 'ding', dat is niet veranderd... (en vaak is een concept car ontwikkeld ná het productiemodel, dus zeker niet hetzelfde als wat op de weg eindigt. - Maar dat is een andere discussie...)

Achter de schermen zijn er nog steeds genoeg ontwikkelingen die getest worden, of concepts die ontworpen worden. Die zie jij misschien niet allemaal, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.
Insgelijks. ;)

Je eigen woorden: "hoeveel nieuwe autos komen er de laatste jaren uit die nog interessant zijn. Technisch is veel belangrijker om goed in te delen."

Dat getuigt niet van veel (interne) kennis.

Leg eens je scoops/concept-opmerking uit, Nico? Als je het hebt over testauto's hebt; ja daarvan worden steeds vaker persfoto's van gemaakt en dus door fabrikanten uitgebracht. maar een testmodel is wat anders dan een concept car.

Je eigen woorden: "hoeveel nieuwe autos komen er de laatste jaren uit die nog interessant zijn. Technisch is veel belangrijker om goed in te delen."

Persoonlijk vind ik ook gezien mijn achtergrond en werkveld het systeem niveau van moderne auto's wel interessant. Maar ik word van het gehele plaatje niet warm of koud...dat fabrikant Y met nieuw model X komt. Beetje hetzelfde als dat Bosch een nieuwe vaatwasser op de markt zet.

Technische vragen is een belangrijke trekker voor nieuwe forumbezoekers en vind ik belangrijker om beter in te delen dan een scoop/concept variant. Die 2 moet je los zien en zijn inderdaad nogal snel neergeschreven waardoor het te snel wisselt van onderwerp en "Forumhoek"

Leg eens je scoops/concept-opmerking uit, Nico? Als je het hebt over testauto's hebt; ja daarvan worden steeds vaker persfoto's van gemaakt en dus door fabrikanten uitgebracht. maar een testmodel is wat anders dan een concept car.

Ja dus wat verstaan wij onder definitie scoop en concept.

Ik denk dat als je het concept van bijvoorbeeld een Renault 5 E-Tech pakt, je de "testfoto", "Mule" ook prima in een "concept" topic kunt hebben, die daarna voortvloeit in de introductie van het model die je daadwerkelijk bij de dealer vind. Uiteindelijk zit daar onder alle camouflage of ander koetsje een model die een marktintroductie gaat hebben in de vorm van Concept X.

Designrichting zal eens in de 10 jaar wisselen, als er in de nabije toekomst dan ook nog ruimte zal zijn voor persoonlijk georiënteerd vervoer. Waarom kunnen die niet in dezelfde hoek? Die kun je eventueel nog overzichtelijk samen pakken in een beurstopic bijvoorbeeld.

Aan de andere kant, jij bent juist veel actiever in die hoek dan ik en als je inderdaad nu naar China kijkt werkt het wel op die manier. Dus wellicht dat het ook met het oog op de overvloed aan Chinese auto's die deze kant op komen juist verstandig is uit te lichten hoe die gerangschikt kunnen worden?

Persoonlijk vind ik ook gezien mijn achtergrond en werkveld het systeem niveau van moderne auto's wel interessant. Maar ik word van het gehele plaatje niet warm of koud...dat fabrikant Y met nieuw model X komt. Beetje hetzelfde als dat Bosch een nieuwe vaatwasser op de markt zet.

Technische vragen is een belangrijke trekker voor nieuwe forumbezoekers en vind ik belangrijker om beter in te delen dan een scoop/concept variant. Die 2 moet je los zien en zijn inderdaad nogal snel neergeschreven waardoor het te snel wisselt van onderwerp en "Forumhoek"

Ja dus wat verstaan wij onder definitie scoop en concept.

Ik denk dat als je het concept van bijvoorbeeld een Renault 5 E-Tech pakt, je de "testfoto", "Mule" ook prima in een "concept" topic kunt hebben, die daarna voortvloeit in de introductie van het model die je daadwerkelijk bij de dealer vind. Uiteindelijk zit daar onder alle camouflage of ander koetsje een model die een marktintroductie gaat hebben in de vorm van Concept X.

Designrichting zal eens in de 10 jaar wisselen, als er in de nabije toekomst dan ook nog ruimte zal zijn voor persoonlijk georiënteerd vervoer. Waarom kunnen die niet in dezelfde hoek? Die kun je eventueel nog overzichtelijk samen pakken in een beurstopic bijvoorbeeld.

Aan de andere kant, jij bent juist veel actiever in die hoek dan ik en als je inderdaad nu naar China kijkt werkt het wel op die manier. Dus wellicht dat het ook met het oog op de overvloed aan Chinese auto's die deze kant op komen juist verstandig is uit te lichten hoe die gerangschikt kunnen worden?

Okay, om op een paar dingen te reageren: De Renault 5 concept is bijvoorbeeld niet dezelfde auto als het productiemodel. Verhoudingen, platform, etc... Het is iets totaal anders. En hier pak je nog een voorbeeld van een model dat direct een conceptcar er aan gerelateerd heeft, maar dat is vaak niet het geval.

Een andere vraag, wat is überhaupt het doel van het samenvoegen? Dan kunnen we net zo goed 'Nieuwe Auto's' topics van één merk samenvoegen. Hier zitten vaak namelijk meer overeenkomsten dan in conceptcao-productiemodel. Clio-Captur hebben bijvoorbeeld meer gemeen dan R5 prototype en R5 productiemodel;)
Je 'Concept X' verhaal lijkt vooral gel*l in de leegte, overigens. Sorry. Daar klopt weinig van.

"Designrichting zal eens in de 10 jaar wisselen."
Wat is daar je bron voor? Kijk alleen al naar Alfa Romeo, dat 3 SUV's in de showroom heeft, alle drie met een andere designrichting...

"Persoonlijk vind ik ook gezien mijn achtergrond en werkveld het systeem niveau van moderne auto's wel interessant. Maar ik word van het gehele plaatje niet warm of koud...dat fabrikant Y met nieuw model X komt. Beetje hetzelfde als dat Bosch een nieuwe vaatwasser op de markt zet."
Wederom een persoonlijke observatie. Niet onbelangrijk, maar dat is jóúw perspectief. Niet dat van een ander, en in dit geval ook nog eens ver van de waarheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het forum puur voor nieuwe gebruikers makkelijker moet worden , is het eigenlijk heel simpel dan kan het hele forum wel onzichtbaar worden en zijn er alleen maar 2 rubrieken nodig:

* Koopadvies voor een nieuwe of tweedehands auto, en een Lease hoek.

* Ondersteuning voor problemen, technisch, audio etc.

Voor de rest komen er volgens mij niet heel veel mensen van buitenaf die "nieuw" zijn en die andere topics reageren. Goed wat trollen, al dan niet van de Frontpage, maar voor de rest zie ik nooit mensen reageren op "nieuwe auto's", "scoops" , "spots" of in de "mijn auto-topics" .

Laatst bewerkt:

Dat is te vaag. Waar leg je dan de grens? Proceed concept was voorbode van de Proceed maar productiemodel verschilt qua verhoudingen zo ontzettend veel dat het er toch iets heel anders staat. Ook gaat ie vaak ook nog eens anders heten, bv ID.Aero > ID.7. ID.Life concept was voorbode voor B-segment auto maar in de plaats kwam de ID.2all concept die ID. gaat heten. Ook is in spy shots niet altijd direct te zien of ie veel op een eerdere concept lijkt. Je maakt het zo alleen maar onnodig ingewikkeld.

LOL Whut??

Ik heb niks over China gezegd. En wat bedoel je precies? We gaan echt niet alle Opels in één topic gooien, als dat is wat je bedoeld.

Oke dat kan maar dat is jouw persoonlijke voorkeur. Nieuwe technieken wordt hier helemaal niet uitgebreid besproken, men komt eerder eenmalig voor een hulpvraag mbt hun eigen auto.

Ik was heel blij met de mededeling dat een door mij gestart topic uit 2018 verplaatst was naar Stamgasten.
Kijkt niemand meer naar maar hij kan maar goed staan...

Ik kan weer gerust slapen.

Maar helaas, die vreugde van gisteren was dus van korte duur.:cry:
Zal waarschijnlijk een storing zijn geweest, want het inloggen was zojuist weer ouderwets irritant.

Op mijn iPad krijg ik de volgende melding wanneer ik naar het Forum wil, dit gebeurt niet op mijn iPhone:

Bad Request​

Your browser sent a request that this server could not understand.
Size of a request header field exceeds server limit.

Op mijn iPad krijg ik de volgende melding wanneer ik naar het Forum wil, dit gebeurt niet op mijn iPhone:

Bad Request​

Your browser sent a request that this server could not understand.
Size of a request header field exceeds server limit.
Dit heb ik ook een aantal keer gehad. Oplossing van de developers: browser helemaal afsluiten en opnieuw inloggen. Bij mij werkt dat.

Het samenvoegen van Scoops en Concept cars is volgens mij een antwoord op een nooit gestelde vraag, dat van dat hele subtopic een bende heeft gemaakt. Er is dan ook veel kritiek op geuit in dit topic, want het forum is tegen de bedoelingen in nu onoverzichtelijker en ontoegankelijker geworden.

Hopelijk kan (a) deze stap ongedaan worden gemaakt en kunnen we terug naar de oude situatie en (b) wordt in het vervolg niet blind gevaren op "(eerste) input" uit een enquête alvorens dergelijke rigoureuze stappen ondernomen worden.

Bedankt, @Joost Boers. Zo heb ik het tot nu toe ook steeds gedaan, maar daarmee is het denk ik niet definitief opgelost. Er moet toch iets technisch achter zitten waardoor dat steeds ontstaat. ;)
Klopt. Het is echter ook met meerdere mensen hier niet consequent te reproduceren. Dat maakt het moeilijk om de vinger erop te leggen. Ook eigen instellingen/browsereigenschappen kunnen een rol spelen. Het mag irritant lijken, maar blijf het gewoon melden, liefst zo specifiek mogelijk. Dat helpt ons.

@Joost Boers Zo'n Bad Request is meestal wel terug te vinden in de server logboeken. (error 400)

Maar dan moet degene die ze krijgt wel even het tijdstip aangeven wanneer dat is gebeurt, anders zoek je naar een speld in een hooiberg.

Een server krijgt honderden verzoeken per uur binnen. Waarvan er een hoop die error geven omdat er altijd wel fishing bots proberen te achterhalen welke software wordt gebruikt en een achterdeur voor de server te krijgen.
Net zoals 404 errors omdat er een link naar een avatar niet meer werkt, of de hier beruchte 503 error ;)

Klopt. Het is echter ook met meerdere mensen hier niet consequent te reproduceren. Dat maakt het moeilijk om de vinger erop te leggen. Ook eigen instellingen/browsereigenschappen kunnen een rol spelen. Het mag irritant lijken, maar blijf het gewoon melden, liefst zo specifiek mogelijk. Dat helpt ons.
Begrijp ik en zal ik doen.

Hopelijk in het juiste topic… ik wilde een like geven bij het bericht van een medeforummer, toen kreeg ik voor het eerst de melding: ‘Weet je zeker dat je deze actie wilt bevestigen?’ Toen moest ik op bevestigen drukken.

ik wilde een like geven bij het bericht van een medeforummer, toen kreeg ik voor het eerst de melding: ‘Weet je zeker dat je deze actie wilt bevestigen?’ Toen moest ik op bevestigen drukken.
Niet helemaal voor dit topic (is eigenlijk nieuw) maar ook de eerste keer dat ik het zie/hoor. Blijft/bleef het bij die ene keer?

Terug
Bovenaan