Aankoopsadvies; Volvo turbo benzine

Goedendag,

Ik zat te kijken naar een Saab of Volvo turbo benzine motor... Echter lijkt me de Volvo degelijker..

Zijn de T4, en vooral T5 motoren degelijk? Zijn deze betrouwbaar en makkelijk te kietelen naar meer vermogen 50 tot 100 pk meer?

Andere vraag, zijn de Volvo's met turbo benzine motoren degelijk met 350.xxx km-standen? Ik ben opzoek naar een tuning project met een budget van 3K.

Farid 1943117 zei:
Andere vraag, zijn de Volvo's met turbo benzine motoren degelijk met 350.xxx km-standen? Ik ben opzoek naar een tuning project met een budget van 3K.

Iets uit de laatste levensfase nog gaan tunen is meestal wel vragen om problemen: een bejaarde marathon loper pep je ook niet duurzaam op tot topprestaties met een paar pilletjes, een spuitje of een blikje red bull.
Het kan wel eventjes goed gaan, maar de kans is vrij groot aanwezig dat er in afzienbare tijd toch wel ergens in de techniek wat volledig in de soep gedraaid gaat worden.
(gezien het gestelde budget in je andere topics neem ik maar aan dat er niet eerst wat gereviseerd/vervangen gaat worden?)

Het lijkt mij heel onverstandig om een hele oude Volvo die heel veel kilometers heeft gelopen nóg te chippen, dat is vragen om problemen. Je budget is al heel klein. Overschat vooral de kwaliteit niet van een oude Volvo.

Iets meer informatie? T3 T4 T5 zijn verschillende jaren verschillende modellen verschillende motoren?! Wat bedoel je?

Als je nu al denkt aan opvoeren misschien eerst of je budget verruimen en of een auto kopen die al qua vermogen aan je eisen voldoet..

Oude motoren kunnen sterk zijn maar de adviezen hierboven sluit ik me wel bij aan. Als je een oude motor opeens aanpast kan het ook zomaar zo zijn dat de motor heelblijft maar de rest (koppeling etc) snel de geest geeft.

Farid 1943117

Net ingestapt
Goedendag,

Ik ben opzoek naar een redelijk rappe, benzine auto met 150 pk+ plus.
Benzine, met turbo of kompressor

Budget tot 2500k

Budget tot 2500k? Dat is € 2.500.000,- oftewel tweeënhalf miljoen? Daar moet wel wat redelijk betaalbaars voor te vinden zijn...
a068.gif

Jazzik zei:
Budget tot 2500k? Dat is € 2.500.000,- oftewel tweeënhalf miljoen? Daar moet wel wat redelijk betaalbaars voor te vinden zijn...
a068.gif

Ook nog wel iets wat redelijk snel is :T
Is dit niet iets? leuk stukje onder budget, houd je nog wat over voor onderhoud

Voor dat budget kun je zat leuks vinden. Tipje, PK's zeggen niet zoveel. Belangrijker is de PK/KG verhouding.
120pk op 1000kg is sneller dan 150pk op 1500kg.

Wat zijn je verdere wensen? zitplaatsen? ruimte? Vaste lasten?

Snel
Goedkoop
Betrouwbaar

Kies er twee, want alle 3 samen is erg zeldzaam. Je kiest voor de eerste twee, dan is de kans groot dat de auto minder betrouwbaar is, bijvoorbeeld door hoge kilometerstand, achterstallig onderhoud en/of afgetrapt.

Je kan kijken naar een Honda Prelude (geen turbo), Audi A3 1.8T, BMW 320/325, Totota Celica (geen turbo).

Zoals Goedendag zei, let vooral op de pk/gewicht verhouding. Een Honda Del Sol met 125pk loopt een stuk harder dan een BMW 5-serie met 150pk.

Mercedes S500
640x480.jpg

Dan hou je nog 1000 euro over voor achterstallig onderhoud en het wegwerken van roest.
300PK en dan kun je nog gaan tunen

Of deze A8 met 310PK
Audi A8
640x480.jpg

Als je één van deze koopt ga ik je topic volgen ;-)

Rappe jongens:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a8/44565578
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/46027276

Iets in deze richting? Ik doe maar een wilde gok en dit ziet er érg goed uit en is een betrouwbare auto: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=hyundai/model=coupe/occasiontest/64cd42c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=hyundai/model=coupe
Gelukkig geen turbo (kan dus ook niet kapot), wél een automaat, 167 pk uit een 2.7 V6 en slechts 130.346 km NAP van eerste eigenaar: https://www.autowereld.nl/hyundai/coupe/2-7i-v6-fx-automaat-clima-cruise-1e-eig-nap-31673426/details.html

a040.gif

hyundai-coupe-2-7i-v6-fx-automaat-clima-cruise-1e-eig-nap.jpg

Er is natuurlijk meer redelijk raps met 150 pk plus + te koop, maar zoiets fraais als deze Hyundai...??? Houdt wel rekening met een fors verbruik van 1:9 á 1:10.

Jazzik zei:
Iets in deze richting? Ik doe maar een wilde gok en dit ziet er érg goed uit en is een betrouwbare auto: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=hyundai/model=coupe/occasiontest/64cd42c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=hyundai/model=coupe
Gelukkig [size=x-large]geen turbo[/size] (kan dus ook niet kapot), wél een automaat, 167 pk uit een 2.7 V6 en slechts 130.346 km NAP van eerste eigenaar: https://www.autowereld.nl/hyundai/coupe/2-7i-v6-fx-automaat-clima-cruise-1e-eig-nap-31673426/details.html

a040.gif

Blablabla, heeft geen turbo of compressor en is daardoor niet ( of amper ) te tunen. ;)

Je budget is erg laag. Wat ik zelf een erg leuke, speelse, en snelle auto vind is de Fiat Grande Punto met 1.4 T Jet motor met 120 pk. De auto weegt weinig, meer vermogen vond ik echt niet nodig. De motor is heel degelijk.

Jazzik zei:
Total Loss zei:
Blablabla, heeft geen turbo of compressor en is daardoor niet ( of amper ) te tunen. ;)

Waarom bla zou je bla dat bla willen dan...
a018.gif

Je verhaal is vrij lang met een hoop details, foto's erbij, linkje erbij maar al met al voldoet je voorstel totaal niet aan het idee, dus een hoop blabla voor niks. ;)

En TS wil tunen, zie ook zijn andere topics, vandaar de vraag naar turbo of compressor.

Total Loss zei:
Je verhaal is vrij lang met een hoop details, foto's erbij, linkje erbij maar al met al voldoet je voorstel totaal niet aan het idee, dus een hoop blabla voor niks. ;)

En TS wil tunen, zie ook zijn andere topics, vandaar de vraag naar turbo of compressor.

Ik reageer op DIT topic, dat heb ik Total Loss (nog) niet zien doen. Tot nu toe reageer je alleen op mijn reactie. Daar schiet Farid vast véél mee op.
En in dit topic vraagt TS om een redelijk rappe, benzine auto met 150 pk+ plus.
Benzine, met turbo of kompressor. Hij noemt tunen met geen letter.

Alleen die turbo/kompressor ontbreken. Redelijk rap is 'ie, benzine én 150 pk+ plus ook als gevraagd.

Nou even afwachten met welke voorstel jij komt...
a068.gif

Laag budget en veel vermogen en dat ook nog eens in luxe moet ik meteen aan de Saab 9-3 Sport Sedan denken. Is nog mooi ook vind ik.
Spreek uit eigen ervaring dat ze met kleine ingrepen gemakkelijk boven de 200 pk te krijgen zijn en zeer snel worden dan.

Opmerking: de 1.8 turbo is een 2.0 turbo blok met standaard 150 pk. De sterkere versies worden wel 2.0t genoemd, zijn gewoon dezelfde blokken.

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t € 2.600,-

1.jpg

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t € 1.950,- (Even € 100,- bijleggen of eraf praten :) )

2.jpg

Astra coupe turbo

Mooie koets, goede basis, al redelijk wat vermogen en je houd nog budget over om kosten op te vangen.

Maar hoe dan ook, met een laag budget en veel vermogen gaat ergens wringen op financieel gebied. Zeker al op leeftijd, laat staan als je er nog meer vermogen uit gaat persen.

Volvo 440/480 Turbo. Standaard wat minder dan 150 pk, maar wegen niet veel en zijn best aardig te tunen.

150PK?

Wat dacht je van een Golf 4 2.3 V5 met 150 / 170PK? Na bouwjaar 2000 was volgens mij 170 PK.

Heb twee weken erin gereden en de motor is verdomd fijn. Wat een beest en een geluid zeg. Heerlijk.

Je kunt een goede Golf 4 V5 al voor 2000 euro vinden!

Leg 500 erbij en je hebt voor 3000 deze prachtige Golf 4 met zeer weinig km's!!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1452634757-volkswagen-golf-2-3-v5-highline-5drs-airco-cruise-nl.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
$_86.JPG

Minpunt, zuipt als een gek.

Voor het echte tuningwerk pak je gewoon een oude amerikaanse V8 en bouw je deze opnieuw op met aangepaste koppen, scherpere nokkenas, verhoogde compressie, een blower en voldoende vrije ademruimte.... kost wel een paar centen maar daarmee verdubbel je ook ruimschoots het vermogen en koppel i.p.v. die schrale winst die met chiptuning te behalen is.
Leuke bijkomstigheid is dat die oude yankblokken ook nog eens goed tegen al dat gekietel kunnen, die oude meuk is destijds aardig hufterproof gefabriceerd.:cool:

Goedendag,

Is de T4 / T5 motor met hoge KM-stand van 300K degelijk en nog tuningpotent?
Dan heb ik het over bouwjaar 2001 tot 2005

Het zou kunnen, maar misschien ook niet. Het ligt eraan hoe dat ding is onderhouden, maar ik zou geen extra cent meer in een dergelijk oud hok stoppen. Puur op de weg houden, en als t uit elkaar valt weggooien.

Het is wel een beetje als vragen of iemand 80 kan worden én dan ook nog de marathon kan rennen. Ja het kan, maar hoelang en hoe goed gaat het dan?

Ik heb alle topic maar even samen bij elkaar gezet. Wel zo overzichtelijk.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Farid 1943117 zei:
Goedendag,

Ik zat te kijken naar een Saab of Volvo turbo benzine motor... Echter lijkt me de Volvo degelijker..

Zijn de T4, en vooral T5 motoren degelijk? Zijn deze betrouwbaar en makkelijk te kietelen naar meer vermogen 50 tot 100 pk meer?

De nieuwe Volvo motoren zijn zeker degelijk en kun je zelfs via de officiële Volvo dealer laten chippen naar veel meer vermogen. Volvo motoren komen al jaren als beste uit de test als het gaat om het aantal kilometers.

Beste,

Heb zelf een saab 9-3 sport sedan 1.8T, gechipt naar 207pk. Heeft nu bijna 3 ton gelopen en rijdt probleemloos en lekt/verbruikt niet eens een druppel olie. Belangrijkste bij de auto's is simpelweg ONDERHOUD. GOED GOED ONDERHOUD! Verder moet de auto fatsoenlijk warmgereden zijn en snelwegkm's houdt een auto meer van dan stadskilometers( rij nog met de originele koppeling :)

Terug
Bovenaan