Aankoopkeuring: Yay or Nay?

Daniel 2287487

Startmotor
Hi iedereen,

Ik ben in mijn vorige thread zo ontzettend fijn geholpen door iedereen, dat ik graag wederom beroep wil doen op jullie meningen, adviezen en expertise.

Ik heb een auto op het oog. Ik heb gisteren een proefrit kunnen maken en ben helemaal verliefd. Ik vind het echter ontzettend spannend om de knoop door te hakken en overweeg eerst een aankoopkeuring te laten uitvoeren. Door de staat van de auto twijfel ik er echter aan of dit wel de moeite waard is. Ik heb de stats hier onder:

Auto: BMW 430i
Bouwjaar: 2018
Km-stand: 99500
Grote beurt: november 2024
Vorige eigenaren: 1 (particulier)
Onderhoudsverleden: dealer onderhouden, en gedaan volgens schema. Boekjes aanwezig
Garantie: 12 maanden BOVAG garantie

Alles lijkt in orde, en met de garantie lijkt het me geen probleem. Mijn natuurlijke scepticisme naar verkopers toe weerhouden me er echter van mijn handtekening te plaatsen.

Maak ik me voor niks druk?

Alvast bedankt!

Als het een origineel in Nederland geleverde auto is met een kloppende kilometerstand en een jaar BOVAG garantie, dan lijkt mij een aankoopkeuring niet nodig. Eventuele problemen komen binnen een jaar echt wel naa voren en worden dan onder garantie verholpen.
Een schadeverleden of teruggedraaide kilometerstand zijn met een Nederlandse auto ook vrijwel uitgesloten.

Als je zo'n groot bedrag uitgeeft aan een auto zou ik die paar honderd euro gewoon uitgeven aan een keuring.
Heb je een link naar de advertentie.
Dat is precies wat ik dacht. Maar er gaat wel weer een extra week overheen..
Advertentie:

Als het een origineel in Nederland geleverde auto is met een kloppende kilometerstand en een jaar BOVAG garantie, dan lijkt mij een aankoopkeuring niet nodig. Eventuele problemen komen binnen een jaar echt wel naa voren en worden dan onder garantie verholpen.
Een schadeverleden of teruggedraaide kilometerstand zijn met een Nederlandse auto ook vrijwel uitgesloten.
Ja hij is zeker origineel Nederlands met NAP check.

Prachtig apparaat.
Een schadeverleden of teruggedraaide kilometerstand zijn met een Nederlandse auto ook vrijwel uitgesloten
Mee eens.
Zeker als het bedrijf verder goed bekend staat.

Als het bedrijf niet goed bekend staat dan zou ik zeker wel een aankoopkeuring doen. Het is geen wisselgeld wat je neerlegt.

Bij twijfel (en die is er bij je): niet inhalen. Of wel, in dit geval, gewoon die keuring laten doen.

Op een uitgave van 30k, zijn dat de extra kosten niet. In het beste/slechtse geval krijg je bevestigd dat het inderdaad een probleemloze auto is en had je jezelf de kosten van de aankoopkeuring kunnen besparen. Als er wel iets aan het licht komt, dan zul je altijd blij zijn, dat je de keuring hebt laten uitvoeren.

Eens met Frits, een garantie garandeert niet dat je niet toch nog gezeur kan krijgen. Juist (maar niet alleen) bij remmen bijvoorbeeld kan er inderdaad discussie ontstaan of er sprake is van normale slijtage of niet.

Zelf ook zoiets meegemaakt, dat ging weliswaar niet om slijtage maar om een bij aankoop nog niet merkbare maar kort na aankoop opmerkelijk snel verergerende kromming van de remschijven. Is uiteindelijk binnen garantie verholpen, maar daar was wel een lange adem voor nodig en een ander filiaal van dezelfde dealerketen dichter bij huis dat wel zijn verantwoordelijkheid nam, itt het verkopende filiaal dat een uitstel-afstel tactiek gebruikte.

Ook vind ik persoonlijk drie eigenaren nog binnen 7 jaar best veel, kennelijk heeft de auto geen van z'n eerdere eigenaren overtuigd dat het 'een blijvertje' was.

Dus zeker op een auto van die prijs lijkt een aankoopkeuring ook mij (nu) een verstandige keus.

Gezien het bedrag is een aankoopkeuring zeker geen verkeerd idee.
Hoeft maar één serieus item bij boven water te komen en je hebt die paar centen al 'terug verdiend'.

Waar ik de auto persoonlijk op zou laten staan:

- Niet originele uitlaat
- 'smoked' niet originele achterlichten?

Een auto op BOVAG zou inclusief alle kosten moeten zijn bij aflevering. 995 Euro afleveringskosten voor "een merk" als BMW of Mercedes? Als die zo goed zijn zouden die toch minder kosten met zich meebrengen :)
En een auto met deze km stand en bouwjaar: Waarom heeft de dealer die afgestoten naar de handel?
Dus laten keuren!

Ik vind hem ook nog aan de prijzig kant.
4GC
Vind deze persoonlijk mooier.
Oeh ja, da's ook een prachtig ding! Ik ga daar ook zeker even een ritje voor inplannen! Thanks!

Voor 5k meer heb je nieuwe model https://stipautomotive.nl/collectie...nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal dan moet vind ik hem best wel duur.
Ook een mooie inderdaad, maar heb die deuren wel echt nodig. Daarnaast hebben de anderen ook wat extra vermogen, vind ik ook wel leuk! Maar bedankt voor het meekijken en -denken!

Ik vind hem ook nog aan de prijzig kant.
4GC
Vind deze persoonlijk mooier.
Deze is op 24 april voor het laatst overgeschreven van autobedrijf naar particulier. Dus ik zou hier eerst even voor bellen of hij nog wel te koop staat of niet toevallig al net is verkocht geweest. Is inderdaad wel ook een mooi exemplaar.

zie zegt dat deze bij de dealer is ingeruild?

Kan inderdaad gewoon bij dit autobedrijf zijn ingeruild op wat anders. of de vorige eigenaar kreeg een leaseauto en deze verkocht via een extern verkoopkanaal.

Ik stond 4 maand geleden voor de zelfde keuze voor dit bedrag voor een 520i. Maar ook origineel nederlands, volledige historie er bij en 12 maand bovag garantie en een goed gevoel bij het bedrijf. Tot op heden geen probleem, en mocht er alsnog wel wat zijn dan word dat gewoon onder de 12 maand bovag garantie opgelost, daar heb ik alle vertrouwen in.
ik zou het wel aandurven, maar het is ook een beetje wat jezelf een goed gevoel geeft.

Een auto op BOVAG zou inclusief alle kosten moeten zijn bij aflevering. 995 Euro afleveringskosten voor "een merk" als BMW of Mercedes? Als die zo goed zijn zouden die toch minder kosten met zich meebrengen

Is niet verplicht in de prijs, ze moeten het alleen wel verplicht een prijs laten zien waar dit wel bij in zit en de klant de keuze laten.

Hoe goed een auto ook is, er kan altijd iets stuk gaan. is voor de klant fijn, maar voor het bedrijf ook, heb je geen 'gezeur' over garantie of conformiteit, etc.
Dit bedrag zit dan ook vaak poetsen in, afleverbeurt. Ik moest ook dit bedrag betalen, daar ging vervolgens een grote beurt, remschrijven en blokken voor en remblokken achter voor vervangen worden en dus 12 maand garantie wat gemiddeld genomen ook geld kost. Anders was het gewoon meenemen zoals hij er staat.

afleverkosten is ook nog iets om te gebruiken als onderhandeling natuurlijk. Ik betaalde deze kosten niet, maar de ster in de ruit (complete ruitvervanging nodig) zou ik dan zelf regelen.

Laatst bewerkt:
De auto waar TS het topic voor heeft gestart heeft op zich wat mij betreft een logische historie:

Eigenarenoverzicht​

Een overzicht van alle eigenaarsmutaties die dit voertuig heeft gehad. De getoonde eigenaar is de eigenaar die op moment van overschrijven stond geregistreerd. Dit is een vast gegeven en kan niet achteraf worden aangepast.
Autobedrijf 24-05-2018 - 05-06-2018
Autobedrijf 05-06-2018 - 14-06-2018
Overig zakelijk 14-06-2018 - 21-11-2020
Autobedrijf 21-11-2020 - 30-11-2020
Particulier 30-11-2020 - 04-04-2025
Autobedrijf 04-04-2025 - Heden

De andere auto die werd aangedragen, lijkt wel tussen 2 autobedrijven doorgeschoven. Maar dat komt tegenwoordig blijkbaar (steeds) vaker voor. Kan met leeftijd te maken hebben. Te hoge kilometerstand. Niet passen binnen bedrijfsvoorraad. Etc. Hoeft volgens mij verder niet direct een no go te zijn. Wellicht wel stukje extra alertheid. Maar volgens mij is via een welwillende dealer (van BMW in dit geval) best een stuk voertuighistorie te achterhalen.

Keuren! Ik ga er tegenwoordig standaard van uit dat eender welke garantie geweldige zekerheid biedt tot aan het tekenen van de koop. Om vervolgens steeds weer goeddeeels of geheel een wassen neus te blijken op het moment dat je er aanspraak op moet maken. Garanties schrap ik dan ook liever tegen minderprijs als het even kan. Een keuring daarentegen is onvergelijkbaar goedkoper en hoeft dus niet eens zo heel veel op te leveren om de moeite waard te zijn.

Terug
Bovenaan