Aankoopadvies SUV(?) youngtimer: X5 vs Q7 vs ML, etc.

A

Anoniem

Guest
Ik rijd nu een paar jaar een Audi A4 (B6) Avant als youngtimer. Eigenlijk nog steeds zeer tevreden over deze auto, maar ivm mijn lengte (1.94) en de bijkomende ouderdomskwalen wil ik graag een grotere auto met een hogere instap aanschaffen, het liefst dus een youngtimer. Ik zoek met name bij de duitse merken, omdat ze voor de bouwjaren toch nog best luxe zijn ten opzichte van bv franse of aziatische autos. Tevens moet het natuurlijk in de smaak vallen en zie ik dus niet elk model zitten.

Heb al een lijst kunnen maken van wat modellen, maar heb een beetje kennis / ervaring / advies nodig.
Zijn de autos hieronder bijvoorbeeld betrouwbaar, in de zin dat ze geen grote dure mankementen kennen. Welk model zou ik absoluut niet moeten nemen en waarom?
Dat het qua onderhoud niet goedkoop zal zijn is wel duidelijk, maar dat kan ik voor lief nemen als het niet uit de hand gaat lopen (bv Porsche?).

Dit zijn de opties (so far):
BMW X5 E70
Audi Q7
Mercedes M-Klasse W164 --> Lees over roestproblemen?
Mercedes-Benz GL-klasse --> Wellicht zelfde problemen als de M?
Porsche Cayenne (Face lift?) --> Hoogste onderhoudskosten ivm badge?
Range Rover Sport -> Betrouwbaarheid oudere modellen? / Saai/ouderwets dashboard
Volkswagen Touareg
Audi A6 (C6) Allroad - geen SUV maar wellicht een optie ivm hoogte verstelbaarheid

Heb ook een aantal andere modellen bekeken, maar die trekken mij niet zo erg aan:
Volvo XC90
Volvo XC70
Mercedes R-Klasse
Volkswagen Tiguan
BMW X3

Mijn budget is zon 25.000 voor deze modellen. Ivm mileuregels ben ik voorzichtig in de aanschaf van een Diesel. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dus een Benzine worden.
Welke kilometerstanden zijn acceptabel voor deze autos? Persoonlijk probeer ik iets te vinden tussen de 100.000 / 150.000 op de teller.
Ook zat ik te denken aan een LPG installtie (Prins autogas). Wat zijn de meningen hierover als het gaat om kosten vs onderhoud/slijtage? -> Alvast vooraf even aangegeven: meningen over geen LPG in specifieke autos doen omdat het een soort ongeschreven regel is doet me echt niks zonder geldig argument tegen het gebruik van LPG.

Alvast dank voor de aandacht. Kijk uit naar jullie input/meningen/ervaringen/adviezen.
 
Heb geen verstand van bovengenoemde modellen, maar het lijkt me dat als recent alle zwakke punten zijn aangepakt dat je van elk best een goed exemplaar kunt vinden. Tip die ik wel kan meegeven is dat je voor onderhoud beter naar een merkspecialist i.p.v. een dealer kunt gaan.
 
Ik vermoed dat ik of topic ga , maar de Opel Antara wordt begin volgend jaar youngtimer, ik denk niet dat het wat voor je is , maar qua kosten is die iets veiliger dan de opties die jij noemt. Dat wilde ik je toch even meegeven. Bij de facelift kreeg die pas een 6 traps automaat tot aan de facelift een 5 traps.

https://www.youtube.com/watch?v=5OSR3lSt3Gc
 
Ik denk dat het hele rijtje uit 'gevoelige auto's' bestaat, zeee luxe, zeer complex en zeer zwaar (slijtage!) en in veel gevallen kon eigenaar nummer zoveel de exorbitante onderhoudskosten allang niet meer betalen. Maar goed, laten we er van uitgaan dat je die youngtimer-naald in de hoooberg vind die wel helemaal bij is, dan denk ik dat de X5 een van de beste opties is. VAG zat destijds niet in zn hoogtij dagen, een ML/GL weet ik niet al zie ik hier best wat GL's op leeftijd rijden en blijft het een kolos die m.i. iets van het oude M-B uitstraalt. Ik denk wel dat het een extreem dure kostganger is, maar ik ga er vanuit dat als je dit soort autos zoekt, dat ook niet het allergrootste struikelblok zal zijn.

Ik zag er zowaar 1 in een andere jleur dan zwart of zilvergrijs :cool:
420x315.jpg



Cayenne van die tijd, snel een money pit verwacht ik (kan me nog een Klokje Rond herinneren, de tandjes...)

Heeft Lexus niks naar je smaak? Dat lijkt me vrij veilig, of zo'n uitbundige Infiniri FX35, fantastisch! Een stuk kleiner danzo'n GL natuurlijk maar binnen jouw budget koop je daar de allermooiste van met de dikke Nissan V6. Heel anders dan de auto uit jouw lijstje, maar echt een heel dik ding om te zien

infiniti-fx-35-35-281pk-2e-eigenaar.jpg

infiniti-fx-35-35-281pk-2e-eigenaar.jpg
 
Alles staat en valt met je budget, niet alleen aanschaf maar ook wat je maandelijks kunt missen zonder dat het pijn doet in de portemonnee. Ter indicatie; ik had tot voor kort een BMW 530iA uit 2005 en die kostte me inclusief afschrijving zo'n € 850 per maand bij 2.000 km, bij zo'n beetje elke auto in jouw rijtje gaat dat richting factor 1,5 denk ik. Met de huidige brandstofprijzen lijkt het me een gunstig moment om zoiets aan te schaffen maar je kunt er van uit gaan dat je veel onderhoudskosten gaat krijgen, zelfs bij een perfect onderhouden exemplaar. De auto's uit je rijtje hebben allen hun voordelen en nadelen, ik zou in jouw geval gewoon de auto kiezen die je het beste bevalt en hopen op het beste, bij dit soort kosten is een paar honderd Euro in het voordeel van auto A ten opzichte van auto B slechts een druppel op een gloeiende plaat.

Maar zelfs als je het allemaal prima kunt betalen, op een gegeven moment wordt het gewoon zondegeld en ben je klaar met het continu oplossen van problemen, het switchen van garages omdat de auto een euvel ontwikkeld heeft dat je vaste garage niet kon verhelpen, de dagen dat je vroeger van werk moet om de auto naar de garage te brengen, afspraken die je af moet zeggen omdat het toch allemaal wat langer duurt voordat de onderdelen binnen zijn etc.

Ik rij nu in een gloednieuwe Tesla en eigenlijk betaal ik op dit moment eigenlijk alleen maar de afschrijving*, die is naar schatting goed te behappen en elke keer wanneer de benzine duurder wordt neemt mijn afschrijving verder af.

Ik weet niet of je zakelijk voordeel haalt uit het rijden van youngtimer, maar tenzij je het boekhoudkundig allemaal ontzettend slim hebt geregeld zou ik toch eens kijken wat een modernere auto per maand zou kosten, ik denk dat je er verbaasd van zou staan wat je kunt besparen.

*[size=x-small]ik tel verzekering en belasting niet mee want die kosten heb je sowieso en zijn imho maar marginaal verschillend per auto.[/size]
 
We hebben een tijdje een X3 eerste generatie op LPG gehad. Ik heb niets tegen LPG, veel kilometers in een Corsa op LPG gereden, maar dit was niet leuk meer. Net 1:8 kunnen halen met een tank van 40 liter, je blijft tanken. Hoe een X5 zit weet ik niet, maar de X3 zitpositie was niet geweldig.
 
Ikzelf heb een XC90 V8 youngtimer, op LPG laten zetten, onderbouw. Rijdt 1 op 8, circa 450km per tank. Denk dat minimaal 50% van alle XC90's met V8 op lpg in NL rijden, en gaat prima. Als je een auto op LPG zet dan liefst een non turbo, en ook sterk afhankelijk van merk auto. Lang niet alle auto's kunnen tegen LPG. Voor mij een nobrainer, heb de inbouwkosten (2700 euro, met electronisch klepsmeersystem) er binnen 8 maanden uit.
 
In het lijstje staan over het algemeen zeer complexe auto's, die serieus veel kunnen kosten aan reparaties en onderhoud.

Belangrijk is dat er vooral niet bespaart is op onderhoud en reparaties,
en dat je de ellende koopt van iemand anders.

Misschien is de Nissan Murano nog een goede optie met heerlijke V6,
deze betrouwbare motor ligt ook in de Renault Espace 4, neem dan de faceliftuitvoering vanaf 2006. Of kijk eens naar een Lexus RX 400H, dat is een hybride en is dus een stuk minder dorstig.

De Infiniti is ook gaaf.
 
@Jay DoubleYou, ik woon in Breda suggesties zijn welkom.
@Auto encyclopedie mooie suggestie, maar ik zoek eigenlijk wel en mooie premium SUV als het een youngtimer gaat zijn. Gevoelsmatig mis ik minder ten op zichte van nieuwe autos.
@Auto encyclopedie, @GT86, die GL(K) kwam ik ook inderdaad tegen bij Welmans. Niet een kleur die ik perse zou willen, maar ook niet lelijk. Zijn helaas op dit moment niet heel veel exemplaren beschikbaar, geschikt als youngtimer in ieder geval. Wat zijn de meningen over de GL(K)?

De meeste Lexus modellen vind ik niet mooi, maar die Infiniti zie ik op zich wel zitten. Al lijkt het me wel een stuk kleinere auto. Is de betrouwbaarheid te vergelijken met een Toyota/Lexus?

@Mdros, Hmm interessant, volgens mij hebben de autos in het lijstje vaak wel een turbo heb ik het idee. En qua kosten onderdrukken zie ik LPG wel zitten, zeker gezien de brandstofprijzen.

Allemaal zover bedankt. Weet niet of het toegestaan is in de forum, maar dealers die youngtimers aanbieden zijn gewaarderd: Op een Marktplaats kom je niet alle exemplaren tegen heb ik ondervonden

Aangezien de meeste youngtimers toch niet minder dan 120.000km op de teller hebben, meesten zelfs veel meer, hoe erg is dat?
 
"Zijn de auto's hieronder bijvoorbeeld betrouwbaar, in de zin dat ze geen grote dure mankementen kennen. Welk model zou ik absoluut niet moeten nemen en waarom?"

Ik zou ze allemaal laten staan...
De Audi die je nu hebt is een relatief simpele auto en kan dus betrouwbaar zijn.
Eigenlijk alle auto's die je nu noemt zijn grote zware meer gecompliceerdere auto's waar niet alleen van alles kapot kan gaan maar waar de ervaring van velen is dat dat inderdaad ook kapot gaat; nog afgezien van het normale onderhoud dat vaak bij deze auto's al erg duur is.

Heb je een eigen bedrijf? Denk dan ook eens out of the box met een Amerikaanse pick-up op LPG op grijs kenteken: lage wegenbelasting, je zit hoog, en vaak simpele techniek.
 
De GLK is denk ik een meer veiligere keuze. Maar om je een beeld te schetsen in de tijd dat jij iets zoekt hielden ze niet altijd rekening met de Nederlandse markt als het om suv modellen ging, namelijk vaak dikke motoren en altijd 4x4. Om de GLK maar even als voorbeeld te noemen pas bij de facelift in 2013 kwam er gewoon een 2 liter met de aandrijving puur op de achterwielen https://www.autoweek.nl/carbase/mercedes-benz/glk/?sorterenop=bouwjaar&carrosserie=mpv--suv. Das het voordeel van een BMW X3 die wel gewoon gelijk in een uitvoering was die interessant is voor de NL markt.

Ik zie overigens de Tiguan ook in je afkeur lijstje. Maar de Tiguan kwam vanaf 2010 ook met de 1.4 122 pk tsi. Deze 122 pk is een stuk betrouwbaarder dan de 1.4 tsi uitvoeringen met meer vermogen. Nadeel is dat de 122 pk pas in 2010 kwam. Aangezien niemand weet hoe lang de youngtimer regeling nog duurt heb je niks aan deze tip. Maar deze 122 pk is wel ideaal als je de kosten overzichtelijk wil houden en doet ook minder pijn als je pech hebt om hem weer weg te doen. En de 122 pk is een stuk zuiniger dan de andere auto's in je overzicht dus LPG hoef je dan niet aan te beginnen, dat raad ik ook sterk af bij dit blok.
 
@FW Ta 183 Huckebein, Ik heb inderdaad een eigen bedrijf, vandaar ook de interesse in een youngtimer. Anders zou ik er denk ik niet an beginnen. De auto die je suggereert past niet in mijn gezinssituatie. Ik heb jonge kinderen, dus een / twee kinderstoelen, een buggy, moeten allemaal nog gaan passen. Vandaar dat ik een grotere auto zoek. De Infiniti voldoet denk ik daar ook niet aan, alhoewel ik het een erg mooie auto vind.

@Auto encyclopedie, het is me inderdaad opgevallen dat de oudere SUVs vooral grotere motoren hebben. Veel alternatieven zijn er dan ook niet in de bovengenoemde modellen. Als de mileuregels geen rol speelden, zou ik voor een 3.0D gaan en dan had ik daar denk ik ook meer vertrouwen in. Maar met de huidige richting van het mileubeleid zie ik dat niet goedkomen. Het zou ook nog wel een van de laatste jaren kunnen zijn waarin een youngtimer uberhaubt interessant is.

Even een heel ander denk richting: mijn A4 is dus prima qua kosten. Mijn enig hekelpunt is op dit moment de instaphoogte. Zijn er nog andere stationwagens die een hogere instap hebben? Want dat zou zeker ook een optie kunnen zijn. Ik had al de A6 Allroad erbij gezet, maar die zijn schaars en veel alternatieven zijn er niet. De XC70 hierbuiten gelaten..
 
Eigenlijk vind ik een Amerikaan op LPG een hele goede suggestie.

Een vriend van mij had een Dode Durango op lpg, de motor loopt erg goed op lpg, de techniek is eenvoudig en robuust. Voor veel verfijning moet je niet bij Dodge zijn. Maar die auto is wel relatief eenvoudig en voordelig te repareren. En de dikke V8 motoren klinken geweldig.

Of kijk anders eens naar de zeer populaire Dodge Ram Pick-up, zeer robuust, en loopt ook erg goed op lpg.

Amerikanen bouwen vaak wel iets anders dan hier, je moet wel een rammeltje op de koop toe nemen. Maar het onderstel en de motor zijn erg robuust uitgevoerd.

Voor vervoer van kinderen, en hoge instap is echter een MPV ideaal, zoals een Renault Grand Espace 4 facelift vanaf 2006. De 2.0 loopt erg goed op lpg. Of kijk eens naar een Ford S Max of Galaxy. De S Max is ook met een dikke 5 cilinder motor geleverd, en is ook een erg leuke en grote auto.

Bij grote stationcars zou je naar de Subaru Outback kunnen kijken,
erg robuust, en loopt goed op lpg.
 
Een Amerikaan is inderdaad een goede optie.
De Jeep Grand Cherokee b.v. of anders een Toyota Landcruiser.
Ken een aantal mensen in de U.S. en veel door de TS voorgestelde modellen liggen vaak al na 12 jaar op de sloop
wanwege allerlei dure en bijna onoplosbare problemen.
Ok,dit is niet Amerika maar het heeft toch te denken.
 
Pas bij dit soort auto's op voor de druppels die de emmer laten overlopen. Net wat grotere banden, luchtvering, gevoelige DSG automaat, navischerm dat het begeeft, ledverlichting achter, schuifdak, veel cilinder, etcetera.
Je koopt het voor weinig, maar links en rechts wat vervangen is duur.

Ik vind het over het randje van verstand en stijl. Duur, vies en groot.

Voor dat mobiliteitsbudget kan je volgens mij véél beter uit zijn. Elektrisch of een 5 jaar oude benzine occasion die slimmer in elkaar zit.
 
Voor je beschikbare budget en je wensen (hoge instap en luxe) zou ik eerder voor een Renault Espace gaan dan voor dat Duitse geweld.
Niet voor niks bestaat je voorkeur uit wat ‘pantserwagen’ genoemd wordt. De kans dat de wagens al stevig aan de tand zijn gevoeld voor ze in een prijsklasse van 25K € terechtkomen is erg reëel, met alle kosten die dat met zich meebrengt. Een Espace beantwoordt niet aan dat beeld dus veel grotere kans dat er rustig mee is omgegaan. Onderhoudskost van een Renault ligt ook pakken lager.:
Autoscout Espace

Geen oude youngtimer maar alle luxe, binnen budget en maar 5 jaar oud. Daar beleef je veel meer plezier aan:
640x480.jpg
 
Goedkoop alternatief met hoge instap is de mercedes b-klasse van de 1e generatie. De cvt automaat is wel een automaat waar je leeg op kan lopen.

De 2.0 turbo is een wolf in schaapskleren

Als ik je zo inschat vind je een b-klasse 3x niks

Heb ik gelijk :D Ps sta hier overigens om bekend dat ik met sugesties aankom die niet bij de vraag passen
 
@ak2 @Pauli, Een pickup is echt overkill. Vind ik echt te groot voor de Nederlandse wegen. De 2006/2007 Grand Cherokee vind ik op zich wel mooi. Echter zie ik ook daar niet veel aanbod. Even goed zoeken. Zijn die wel betrouwbaar dan? Ook toch wel grote motoren zie ik. Ook niet minder dan 140k op de teller.

@Auto encyclopedie, ja begin daar niet over aub haha. Hoeft geen seniorenauto te worden. Maar op zich zijn de suggesties buiten mijn lijst niet zo erg.

@V0RQ, @iDS Een MPV zit ik nog niet op te wachten. Dat vind ik totaal geen sexy auto. Welk merk dan ook. Dus ene Espace, Touran, S-Max of wat dan ook.. Als ik 3 of 4 kinderen zou hebben, oke, maar zolang dat niet het geval is wil ik het bij een station of SUV houden.

Interessante discussie kan inderdaad gaan worden, kan je niet beter een jongere occasion kopen IPV een youngtimer.. Zo ver ben ik nog niet, maar ik sluit het niet uit. Vind het aan de ene kant wel zonde als ik voor minder een luxe auto zakelijk kan rijden. Voor elektrisch heb ik eigenlijk besloten: zolang ik geen oprit heb of thuis niet kan laden, geen elektrisch auto voor mij.

Terug naar onderwerp: Kunnen we inzoomen op een van de modellen die ik heb genoemd? Welk is aan te raden, buiten de algemene adviezen rondom oude grote autos? GLK werd als betrouwbaarder genoemd, maar is een GL in principe een GLK?
 
nee een GLK is meer in het segment van een BMW X3 https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=mercedes-benz--gl/mercedes-benz--glk&sorterenop=bouwjaar

als jeep je aanspreekt de Jeep Compass en Jeep Patriot en ook de Dodge Caliber hebben een onderstel en techniek van Mitsubishi
 
@Auto encyclopedie - ja leuk ding, jammer dat het pas volgend jaar een Youngtimer gaat worden, denk zo velen anderen, waaronder de Q5 ook van Audi. Vandaag een beetje meer verdiept in de Infiniti FX nog eens, prachtig auto inderdaad, maar voor mijn gezin echt te klein op achterbank / bagageruimte. Kost ook echt een fractie van de andere wagens die ik genoemd heb.
 
Neruul zei:
@Auto encyclopedie - ja leuk ding, jammer dat het pas volgend jaar een Youngtimer gaat worden, denk zo velen anderen, waaronder de Q5 ook van Audi. Vandaag een beetje meer verdiept in de Infiniti FX nog eens, prachtig auto inderdaad, maar voor mijn gezin echt te klein op achterbank / bagageruimte. Kost ook echt een fractie van de andere wagens die ik genoemd heb.
is het niet juist heel aantrekkelijk om zo'nauto als bijna-youngtimer te kopen? Zodra het label youngtimer erop kan drukt 'de handel' er maar al te graag dat stempel, en meteen zoveel duizend €, boven op.

Dus nu lekker een GL500 uit 2007 kopen, heerlijke non-turbo V8 met 385pk!. Ik vind de GL de dikste en tóch de leukste van je lijstje.

Het is een complexe auto, degelijk maar weleens een issue bij specifieke delen:

Tail Light Problems: Mercedes owners report tail light failures related to the electrical wiring, causing shorts in the system. A Technical Service Bulletin has been issued for this problem.

Front Suspension Problems: Leaks in the air suspension system overwork the compressor, which over time may cause it to fail, creating a rough ride.

Transmission Problems: Other Mercedes owners experience hard shifting in their vehicles in lower gears, which may be accompanied by a clunking noise. If left unchecked this may damage the transmission so badly it requires replacement.

Leaking Steering Racks: Leaks in the power steering pump or rack cause the power steering system to function improperly. This can lead to complete loss of power steering.

Battery Drainage Issues: Electrical problems in the vehicle’s computer system drain the battery down as quickly as overnight.

Kortom, 100% sluitende onderhoudshistorie en liefst facturen erbij en een aankoopkeurong, dan zou het best te down moeten zijn als je de gewone running costs ok vind.
 
Neruul zei:
@Auto encyclopedie - ja leuk ding, jammer dat het pas volgend jaar een Youngtimer gaat worden, denk zo velen anderen, waaronder de Q5 ook van Audi. Vandaag een beetje meer verdiept in de Infiniti FX nog eens, prachtig auto inderdaad, maar voor mijn gezin echt te klein op achterbank / bagageruimte. Kost ook echt een fractie van de andere wagens die ik genoemd heb.

Ak2 had nog een murano getipt, ik denk dat je er overeen gelezen had, omdat de tijden overeen kwamen dat jullie aan het typen waren, dat gebeurd wel vaker.
 
Auto encyclopedie zei:
Neruul zei:
@Auto encyclopedie - ja leuk ding, jammer dat het pas volgend jaar een Youngtimer gaat worden, denk zo velen anderen, waaronder de Q5 ook van Audi. Vandaag een beetje meer verdiept in de Infiniti FX nog eens, prachtig auto inderdaad, maar voor mijn gezin echt te klein op achterbank / bagageruimte. Kost ook echt een fractie van de andere wagens die ik genoemd heb.

Ak2 had nog een murano getipt, ik denk dat je er overeen gelezen had, omdat de tijden overeen kwamen dat jullie aan het typen waren, dat gebeurd wel vaker.

Heb het gezien, maar vind ik geen mooie auto. Even over de M, aangezien dat in de buurt van de aangeraden GL komt: is roest daar echt een probleem? Welke andere mankementen moet je op rekenen?
 
Autoblog heeft een aankoopadvies staan voor de M Klasse.

De eerste bouwjaren hadden ook last van roest omdat Mercedes wel verzinkte maar door kostenbesparing dit heel erg dun heeft gedaan, en ze gebruikten kit die vocht vast hielt, met als gevolg roest.

Er zijn relatief veel motorproblemen bekend, die hele dure reparaties kunnen opleveren, of een enkeltje sloop.

Voor het budget zou ik eerder een recente auto kopen zoals de Hyundai Tucson, Hyundai Sante Fe, Mazda CX5, Peugeot 3008/ 5008, Lexus RX450H, Ford Kuga of iets dergelijks.
 
OP zoekt een youngtimer, vervolgens zie ik een pagina vol suggesties die geen youngtimer zijn. Heel bijzonder.
 
speedtouch zei:
Is de (de door ts genoemde)Tiguan dan al een youngtimer?

Ja bijna als het goed is. Dat het over een maand of 6 een youngtimer wordt kan ik voor lief nemen bij de juiste auto.
 
Haal je wel zakelijk voordeel uit een youngtimer? Of prefereer je gewoon oudere auto's (kan ik wel begrijpen ook).
In het geval je 'm op de zaak wilt zetten, kun je niet nu een bijna youngtimer kopen en dan over 6 maanden omzetten, die regel werkt niet op die manier.
 
Zadelsnuiver zei:
Haal je wel zakelijk voordeel uit een youngtimer? Of prefereer je gewoon oudere auto's (kan ik wel begrijpen ook).
In het geval je 'm op de zaak wilt zetten, kun je niet nu een bijna youngtimer kopen en dan over 6 maanden omzetten, die regel werkt niet op die manier.

Prefereren, niet perse. Maar een dergelijke auto nieuw kopen is toch prijzig. Om een voorbeeld te geven, mijn huidige auto heb ik voor nog geen 5000 gekocht. Voor dat geld heb je niet veel jonge auto's van zelfde klasse.

Voor op de zaak te zetten moet ik ff nog checken met de boekhouder, maar in principe heb ik een BV, zou geen probleem moeten zijn. Bovendien bedoelde ik ook dat ik best paar maanden de bijtelling kan ophoesten als dat nodig zou zijn, voor de juiste auto dus.

Maar zo ver heeft de X5 E70 dus wel echt mijn voorkeur. Wat er nu beschikbaar is, is ofwel hoog in kilometers ofwel erg duur. Dus mijn vraag is, hoe erg zijn de hoge kilometers bij deze auto's? Om een voorbeeld te geven, er staat een exemplaar met 80-100k te koop voor rond 30.000 euro. Voor de helft van de prijs heb je exemplaren met 180-190k op de teller. Qua prijs behoorlijk verschil.
 
Wat ik bedoel is dat wanneer je nu een 14 jaar oude koopt, dat je die dan niet meer een jaar later op de zaak kunt zetten onder de youngtimer regeling. Dat jaar kun je dus ook niet overbruggen. Dus "even" een paar maandjes 22% over de nieuwprijs bijtellen en dan schakelen naar 35% over dagwaarde kan niet. Hou dat goed in de gaten want bij een X5 van zo'n 100k+ nieuwprijs tikt dat wel lekker aan.

De vraag mbt kilometerstand VS aanschafprijs; nogmaals de youngtimer regeling rekent 35% bijtelling over de dagwaarde. Vanuit die optiek zou het dus -puur bijtellingstechnisch- gunstiger uit kunnen pakken wanneer je kiest voor een auto met een hogere kilometerstand.

Sorry, ik weet niet hoe lang je die BV al "in principe" hebt maar dit soort spul weet zo'n beetje elke MKBer wel.. ga eens met je boekhouder praten zou ik zeggen..
 
Zadelsnuiver zei:
Wat ik bedoel is dat wanneer je nu een 14 jaar oude koopt, dat je die dan niet meer een jaar later op de zaak kunt zetten onder de youngtimer regeling. Dat jaar kun je dus ook niet overbruggen. Dus "even" een paar maandjes 22% over de nieuwprijs bijtellen en dan schakelen naar 35% over dagwaarde kan niet. Hou dat goed in de gaten want bij een X5 van zo'n 100k+ nieuwprijs tikt dat wel lekker aan.

De vraag mbt kilometerstand VS aanschafprijs; nogmaals de youngtimer regeling rekent 35% bijtelling over de dagwaarde. Vanuit die optiek zou het dus -puur bijtellingstechnisch- gunstiger uit kunnen pakken wanneer je kiest voor een auto met een hogere kilometerstand.

Sorry, ik weet niet hoe lang je die BV al "in principe" hebt maar dit soort spul weet zo'n beetje elke MKBer wel.. ga eens met je boekhouder praten zou ik zeggen..

Financieel/boekhoudkundig komt het wel goed. Tis alleen de overweging van de meerprijs van bijna 2x bij minder kms.
 
Als je 15 tot 30K er tegen aan gaat gooien, is het financiële plaatje niet meer zo gunstig. Je betaalt namelijk 35% over de dagwaarde. Natuurlijk kun je die wel een beetje drukken, maar als jij een auto koop van 30K, dan pikt de belastingdienst het echt niet als jij beweert dat de dagwaarde maar 5K is. Je gaat dus hard richting een bijtelling van 10K (bij aanschaf van 30K), terwijl je kosten niet veel hoger zijn. Ik rij zelf ook youngtimers, maar dan koop ik ze eerder voor een bedrag van 5 a 6K. Bijtelling wordt dan een heel stuk minder. Bij zo'n 25.000 km per jaar zijn mijn kosten ca. 10.000 ex btw, tegen een bijtelling van 1 a 1,5K. Bij een aanschaf van 30K heb je uiteraard wel veel meer afschrijving, dus een voordeeltje is er wel.

Om je laatste vraag te beantwoorden: de meerprijs van 2x bij minder kilometers is vooral gunstig voor je garagebezoek.
 
Met zware SUV's op leeftijd blijf je bezig, ga er maar vanuit dat dat ding nooit 100% in orde is , is het ene gemaakt dient het volgende zich weer aan.

Spreek uit ervaring:p

Gelukkig heb ik er een Vito naast voor mijn werk die het altijd doet, heb er aan gedacht om Jeep zakelijk te gaan rijden , blij dat ik het niet gedaan heb, al kriebelt het soms wel weer.

Alleen al qua brandstofkosten wordt het al een dure hobby, dan zal ie op lpg moeten maar dan blijft het nog duur met 1 op 5 voor 90 cent de liter.
Vito doet 1 op 11 tegen 1,60 euro met een wegenbelasting van 4 tientjes.
 
Terug
Bovenaan