Aankoopadvies: station voor 20k (PHEV of benzine)

David 2918320

Net ingestapt
Hi,

ik rij nu een tesla model y voor werk, maar moet die inleveren ivm andere baan.

Ik rij ong. 20k per jaar. Woon-werk = 35 km met de mogelijkheid om op werk (betaald) te laden, en thuis aan de openbare laadpaal. Er zijn weinig parkeerplekken, maar elektrische plaatsen zijn altijd vrij.

Wensen:
- ruime station, nu met 1 en mogelijk later 2 kids
- betrouwbaar
- budget 20-22k
- PHEV is een plus ivm parkeerprobleem thuis

Ik overweeg de volgende opties:
- Seat Leon of Skoda Octavia 1.0 of PHEV
- Kia Ceed SW 1.0, 1.5, of PHEV
- Toyota Corolla

De Seat vind ik het mooiste, maar twijfel of de navigatiesystemen van VAG niet worden gejat. Dit was wel 6x het geval bij een buurman met een e-golf. Iemand die hier iets meer over kan zeggen? Andere tips?

Jawel, welke tweedehands EV zou jij adviseren? Ik vraag me af of de Tesla Model 3 praktisch genoeg is met kinderwagen etc.

Ik heb zowel de Ceed SW (1.0) als de Corolla een tijdje kunnen rijden. Beide vond ik fijn, de Ceed SW leek een wat meer bruikbare (iets hogere) laadruimte te hebben. Vooral alsje met kids veel spullen meeneemt kan dat een verschil maken. Als je daarvan de PHEV neemt kom je denk ik goed uit. Aan een Renault Megane Estate gedacht? Niet PHEV, maar ik vond 'm wel fijn. En in jouw range zitten trouwens ook de wat grotere Renaults Talisman die ik hier tegenkom als goed alternatief. Die zijn nét een maatje groter dan de Mégane Estate.

Ik zou bij de titel ook denken aan dit lijstje.

Navigatie is niet zozeer het probleem. Die DSG kan een dure jongen worden als die ooit een keertje stuk gaat.

Corolla vind ik heel erg duur blijven voor wat je terug koopt.

Rijd zelf al ruim 3 jaar een Corolla 1.8 TS. Fijne, betrouwbare auto. Ruim genoeg voor ons gezin met een kind en een hond. De kofferbak is behoorlijk ruim, zeker als je de ruimte onder de plank nog meeteld. Ik vind hem verder zelf fijn rijden en van alle gemakken voorzien. De motor is niet de stilste en de cabine is ook niet heel stil, maar hij stuurt heerlijk, heeft fijne vering en is heel zuinig in benzineverbruik (gemiddeld 1 op 20 - 21 ). Navigeren doe ik met android auto wat altijd prima werkt, zonder haperingen. Let er wel op dat je elke 15.000 km een beurt moet bij de dealer om de 10 jaar garantie te houden (tot 200.000 km).

Een Kia Ceed SW vind ik ook een hele mooie auto, maar vind zelf een HEV op dit moment fijner dan een PHEV. Ben zelf niet zo van de VAG auto's, zien er wel wat moderner uit van binnen, maar heb er zelf slechte ervaring mee. Een maat van mij heeft een Leon, is er zeer tevreden over, maar het navigatiesysteem werkt niet altijd vlekkeloos met zijn telefoon.

Laatst bewerkt:
Een Octavia PHEV is een goede optie. ( ik heb er zelf een). Wel lever je dan iets aan bagageruimte in t.o.v. de benzine versie. Als veel kofferbak ruimte een must is, kan je beter de gewone benzine versie kiezen.

Een Corolla is ook niet verkeerd, maar dat is geen PHEV, maar een HEV. Die kan korte stukjes ( 1 á 1½ km) elektrisch rijden, maar rijdt hoofdzakelijk op de benzinemotor. Met de Octavia PHEV kan je 40 ( winter) tot 60km ( zomer ) onafgebroken elektrisch rijden, als je regelmatig stekkert.

Laatst bewerkt:
Jawel, welke tweedehands EV zou jij adviseren? Ik vraag me af of de Tesla Model 3 praktisch genoeg is met kinderwagen etc.
Volgens mij is een model 3 best ruim, zeker wanneer je maar één kind hebt lijkt mij dat voldoende. Hoe oud is hij/zij? Misschien al snel over naar een buggy bijvoorbeeld.
Vast wel ervaren lezers hier wat een Model 3 icm kinderen betreft.

Als je enkel station zoekt hebt je weinig keuze, zo'n MG 5 lijkt mij wel aardig. Maar je komt nu uit een Y, misschien een is Niro een idee? Is wel aardig ruim dacht ik.

Heb familie die jaren moet een Model 3 heeft gereden i.c.m. een baby en op zich gaat dan wel, zelfs op vakantie. Maar een station is gegarandeerd praktischer (en een Y buiten budget).

De Corolla waar ik een paar dagen in het gereden werd ik niet enthousiast van. Geen Android Auto en de automaat was ook niet prettig, maar mogelijk dat de PHEV anders is. Vind zelf een DSG beter rijden, maar die zijn blijkbaar weer duurder qua reparatie als er wat mis is.

De MG5 is ook wel een mooie optie, maar ik heb daar geen ervaring mee. Alleen in een MG4 gereden, en dat reed echt dikke prima. Alleen het touchscreen gebeuren was niet zo rap als ik zou willen (wel Android Auto support).

In deze prijsklasse zou ik niet snel een PHEV kiezen.
Zijn vaak erg zwaar, klein bereik elektrisch, en complexe techniek.
De complexe techniek kan dure reparaties opleveren.

De Kia Ceed vind ik de beste optie in de lijst.

Zoal al aangegeven kijk ook naar de Renault Megane en Renault Talisman.

In mijn Clio zit de met Mercedes en Nissan ontwikkelde 1.330 CC viercilindermotor, is een aanrader, stil, zuinig, soepel, krachtig en heel betrouwbaar. Zit ook in Megane en Talisman.

Een volledig elektrische Citroën e-C4 is in deze prijsklasse een hele goede, praktische en comfortabele keus. Erg onderschatte auto vind ik.
Je koopt de auto relatief goedkoop.

Ik ben normaal gesproken geen VAG fan, maar de Octavia lijkt mij de ruimste en als er inmiddels wel types zijn te vinden met betrouwbare techniek van VAG is dat naar mijn mening een prima kandidaat. Ik volg dat inmiddels niet meer zo, nadat ik zelf geruime tijd geleden twee drama Audi's het "moeten" rijden....

Een Kia Ceed heb ik ooit twee weken als vervangende auto gehad en ik vond het ronduit verschrikkelijk; het interieur heeft een hoog jaren 80 budget stereo gehalte, zeer matige stoelen en alles rammelde, terwijl de auto net een halfjaar oud was. Het woord knakenbak komt spontaan weer bij me op..... Dan heb je met een ook al eerder gesuggereerde Renault Megane toch veel meer auto.....

Ik ben het eens met sommigen hier dat ik een PHEV links zou laten liggen; zwaar (en dat wordt met de verdwenen belastingvoordelen als snel duur, waardoor het maar de vraag is of laden iets oplevert) en mogelijk hogere onderhoudskosten in de toekomst.

Hoi,
Ik heb zelf de Kia Optima sportwagon PHEV. Deze is groter/ruimer dan de Ceed en mag 1500kg trekken. Elektrisch rijdt je zomers ongeveer 50km. De accu in een Ceed is kleiner en je kan dus minder verder komen dan met een Optima. Als Optima Executive uitvoering zit alles er op en aan en vanaf 2019 (facelift model) heb je deze al voor ongeveer 20k. KIA geeft tegenwoordig 10 jaar garantie (of 150000km).

Succes met maken van uw keuze.

Bedankt voor de vele reacties

- garantie van kia spreekt mij erg aan. Hier lijkt de voorkeur naar uit te gaan

- renault megane/talisman: bedankt voor deze tip. Prijstechnisch interessant.
Voor de 1.3: ik lees goede verhalen over de motor. ik wil per se automaat, kan iemand iets over de betrouwbaarheid zeggen?
Voor de PHEV: iemand ervaring mee? Of is dit een minder zekere optie tov Kia?

Bedankt voor de overige tips!
- Kia Optima PHEV: vind ik mooi, en wil ik ook overwegen, is deze ook een stapje luxer dan de ceed?
- Model 3: helaas zie ik beperking in de laadruimte, voor de rest inderdaad top specs voor het geld
- mercedes c350e: lijkt een wat ouder model, ben bang voor hogere onderhoudskosten
- e-C4 valt af, relatief klein en trage snellaadtijden dus onpraktisch op vakantie
- VAG: DSG-schrikt mij toch een beetje af. bedankt voor de tips over de navi-diefstal gevoeligheid

Een Skoda Enyaq gaat misschien nog net? Net boven budget maar wel een EV en dit jaar nog kwarttarief voor de mrb dus wellicht haal je die meerprijs er nu nog net uit. https://www.autowereld.nl/skoda/eny...ak-navi-stuurverwarming-40878686/details.html

Een Octavia PHEV is een goede optie. ( ik heb er zelf een). Wel lever je dan iets aan bagageruimte in t.o.v. de benzine versie. Als veel kofferbak ruimte een must is, kan je beter de gewone benzine versie kiezen.
Ja, let op die bagageruimte! Je levert best wat liters in met een PHEV omdat er in de kofferbak ook een behoorlijke grote accu ligt. Als je voor een PHEV zou gaan dan zou ik meteen de grootste nemen: een Skoda Superb.

De PHEV lijkt tegenwoordig niet zo aantrekkelijk meer als je 'm niet thuis kunt laden. Je betaalt relatief veel voor openbaar laden en dan rij je ook nog eens relatief onzuinig (op elektra, in vergelijk tot een EV) en betaal je ook nog best wat wegenbelasting.

Als je voor een volledige benzine auto wil gaan dan is de Opel Insignia is ook best interessant. Erg ruim, prima betrouwbaarheid en relatief goedkoop.

Let goed op dat de garantie nog geldig is en laat dat zwart-op-wit op de factuur zetten. Als ie een keer een beurtje heeft gemist kan de garantie vervallen zijn.

Rijd zelf al ruim 3 jaar een Corolla 1.8 TS. Fijne, betrouwbare auto. Ruim genoeg voor ons gezin met een kind en een hond. De kofferbak is behoorlijk ruim, zeker als je de ruimte onder de plank nog meeteld. Ik vind hem verder zelf fijn rijden en van alle gemakken voorzien. De motor is niet de stilste en de cabine is ook niet heel stil, maar hij stuurt heerlijk, heeft fijne vering en is heel zuinig in benzineverbruik (gemiddeld 1 op 20 - 21 ). Navigeren doe ik met android auto wat altijd prima werkt, zonder haperingen. Let er wel op dat je elke 15.000 km een beurt moet bij de dealer om de 10 jaar garantie te houden (tot 200.000 km).
De Toyota Corolla is een auto die je bijna blind kunt aanraden (en kopen). Extreem betrouwbaar, erg zuinig en ruim. Ze zijn relatief duur maar daar staat een goede restwaarde tegenover. Het overwegen absoluut waard. De 2.0 past mogelijk ook in je budget en rijdt nog wat fijner want die is flink krachtiger dan de 1.8. De garantie is bij Toyota ook nog wat beter dan bij Kia want 10 jaar en 200.000km en die is weer geldig na een onderhoudsbeurt bij de dealer (ook al is ie ooit niet bij de dealer geweest).

de Corolla is een fijne ruime auto. De e-CVT daar vindt je fijn of niet. Het is heel even wennen hoe je ermee moet rijden maar als je dat gewend bent is het heel relaxed en als je wil rap. Ik heb een CHR met de 2 liter motor die ook geleverd wordt in de Corolla. Als dat BudgetAir lukt zou ik daar voor gaan. Rap en erg zuinig. Toyota heeft overigens 10 jaar garantie vanaf nieuw. En dat durven ze omdat het gewoon heel betrouwbaar merk is. En zeker zijn er wel dingen waar ik ook weleens van baal. Maar al met al wel een goed merk.

Kia optima had ik hiervoor, ook een hele fijne auto en ook goede garantie voorwaardes. Heb ik wel ietsje meer aan gehad als de Toyota tot nu toe. Maar dat waren niet hele grote dingen.

Optima sportwagon Executive heeft zo'n beetje alles wat er te wensen valt. De Ceed is ook wel zo compleet te krijgen maar de Optima is ruimer, mag lekker wat kilo's trekken en je rijdt er exclusiever mee over de Nederlandse wegen want je komt hem nauwelijks tegen. (En de Optima heeft grotere accu dan Ceed maar is ook zwaarder dus dat kan een beetje schelen in de MRB.

Voorbeeld ter inspiratie;
de Corolla is een fijne ruime auto. De e-CVT daar vindt je fijn of niet. Het is heel even wennen hoe je ermee moet rijden maar als je dat gewend bent is het heel relaxed en als je wil rap. Ik heb een CHR met de 2 liter motor die ook geleverd wordt in de Corolla. Als dat BudgetAir lukt zou ik daar voor gaan. Rap en erg zuinig. Toyota heeft overigens 10 jaar garantie vanaf nieuw. En dat durven ze omdat het gewoon heel betrouwbaar merk is. En zeker zijn er wel dingen waar ik ook weleens van baal. Maar al met al wel een goed merk.

Kia optima had ik hiervoor, ook een hele fijne auto en ook goede garantie voorwaardes. Heb ik wel ietsje meer aan gehad als de Toyota tot nu toe. Maar dat waren niet hele grote dingen.

Voor de 1.3: ik lees goede verhalen over de motor. ik wil per se automaat, kan iemand iets over de betrouwbaarheid zeggen?
Ik heb zelf sinds Juni 2020 een Renault Clio met deze 1330 CC motor en 7 traps automaat met dubbele natte koppeling.
Tot toe geen enkele storing gehad, er is zelfs geen lampje gewisseld.
Erg fijne, zuinige en zeer betrouwbare motor en automaat.

De 7DCT300 automaat van Magna Getrag wordt door veel merken gebruikt zoals Mercedes, Nissan, BMW, Mini, Mitsubishi, Dacia en Ford.
De 1.3 motor wordt door Mercedes, Renault, Nissan, Mitsubishi en Dacia gebruikt in veel modellen.

Bij de hybride uitvoering van o.a. de Megane is een terugroepactie voor de automaat, er kan olie komen via de o ring in de elektromotor.
Kijk dus goed of de terugroepactie is uitgevoerd.
De 1.6 komt van Nissan is een betrouwbare motor met indirecte injectie, dus vrijwel geen vervuiling, is een zuinige en solide motor.

Succes

Laatst bewerkt:

Voor de PHEV: iemand ervaring mee? Of is dit een minder zekere optie tov Kia?

Bedankt voor de overige tips!
- Kia Optima PHEV: vind ik mooi, en wil ik ook overwegen, is deze ook een stapje luxer dan de ceed?
- Model 3: helaas zie ik beperking in de laadruimte, voor de rest inderdaad top specs voor het geld
- mercedes c350e: lijkt een wat ouder model, ben bang voor hogere onderhoudskosten
- e-C4 valt af, relatief klein en trage snellaadtijden dus onpraktisch op vakantie
- VAG: DSG-schrikt mij toch een beetje af. bedankt voor de tips over de navi-diefstal gevoeligheid
In mijn Mercedes CLA 200 SB zit ook de 1.3 automaat. 140K km volledig probleemloos gereden! Prettige motor.

Terug
Bovenaan