Esje

Wegverkenner
Als student ben je druk, druk…. Mijn studerende zoon is zo ontzettend klaar met het OV dat hij zijn kamer en OV- reisproduct op wil zeggen en het geld dat hij zo uitspaart gebruiken om zelf te gaan rijden… met het idee dan meer controle te krijgen over de aankomsttijd. Hij heeft gevraagd of ik wat voorwerk wil doen in de zoektocht naar een occasion.
Om een goed plaatje te krijgen en zien of dit haalbaar is:

Zo’n 180 km enkele reis 1 à 2 x per week en dat zal minder worden. Na afstuderen is de kans zo’n 99% dat hij auto blijft rijden. Dus een auto die redelijk comfortabel snelweg rijdt, zuinig, zo min mogelijk kosten aan wegenbelasting en verzekering. Graag zo betrouwbaar mogelijk en als ouder vind ik de veiligheid belangrijk en dat het vermogen in verhouding tot de auto niet te krap is. Af en toe zal hij de BOB zijn voor max 40 km. dus als er nog meer volwassenen in passen zou dat handig zijn, maar is de minst belangrijke afweging. Hij is zelf iets langer, maar heeft ervaring in een polo en dat formaat/idee spreekt ‘m aan. ( en het moet er wel een beetje uit zien, dus geen multipla oid) Verder had hij al wel gezien dat er rondom onze woonplaats voor 5000 niet zo veel te vinden is, dus met hulp van ome DUO oprekken tot 7000? Kan ik de anwb koerslijst gebruiken? Vergelijken laat zien dat prijzen aanmerkelijk hoger liggen.

Na veel bomen en bos heb ik gevonden : eerste idee van zoon, de polo. Verder in mijn volgorde : yaris, rio, clio, fiesta, ibiza, mazda 2, corsa en swift.
Is er aan dit lijstje en de volgorde nog wat toe te voegen? Afweging leeftijd/kilometers.
Zijn er specifieke motortype afraders of aandachtspunten.

Ik zou het zeker niet met ome Duo oprekken, maar je zoek gebied kan je natuurlijk prima vergroten. Maar in welk gebied zoek je? Is makkelijker voor ons om dan wat aan te raden.
De auto's die je noemt zijn in basis allemaal goede opties.

Ome duo betaalt het…, dat is waar ik ‘m op gewezen heb, de afweging risico en keuze verzekering. Ik woon in het gebied tussen A en B en als je niet in 1 van deze grotere steden woont ben je meestal afhankelijk van eigen vervoer.

Laatst bewerkt:
Ik heb vier tips:
1. Hoe eenvoudiger de auto hoe minder er stuk kan.
Dus liever een handbak dan een automaat. Liever geen turbo dan wel. etc.

2. Veel oudere auto's zijn eenvoudiger dan jonger. Auto's bouwjaren ouder dan 2007 zijn daardoor vaak wat beter.
In theorie zijn auto's na die periode zuiniger en schoner geworden maar dat is in de praktijk niet altijd het geval.

3. Eigenlijk mijn belangrijkste tip is.
Zoek niet ver weg maar blijf in de buurt. Als er wat is kun je makkelijker terug.

4. Ik heb een goede indruk van oudere viercylinder 1,6 16v motoren. Die zijn doorgaans hufterproof tot voorbij 200.000 km.
Ik zou er daarvan een zoeken tussen 100.000 en 200.000 km.

Ik heb vier tips:
1. Hoe eenvoudiger de auto hoe minder er stuk kan.
Dus liever een handbak dan een automaat. Liever geen turbo dan wel. etc.

2. Veel oudere auto's zijn eenvoudiger dan jonger. Auto's bouwjaren ouder dan 2007 zijn daardoor vaak wat beter.
In theorie zijn auto's na die periode zuiniger en schoner geworden maar dat is in de praktijk niet altijd het geval.

3. Eigenlijk mijn belangrijkste tip is.
Zoek niet ver weg maar blijf in de buurt. Als er wat is kun je makkelijker terug.

4. Ik heb een goede indruk van oudere viercylinder 1,6 16v motoren. Die zijn doorgaans hufterproof tot voorbij 200.000 km.
Ik zou er daarvan een zoeken tussen 100.000 en 200.000 km.
Je omschrijft ongeveer een auto die ik zelf 16 jaar rijd, maar die lust wel wat. Ik ben ook bang dat je dan met bijv. Een polo in het segment afgeragd komt.

Golf V 1.6 zonder turbo.
Ja klopt ook wel dat is inderdaad het nadeel van turboloze auto. Maar ja met de hogere compressie van de turbo worden motoren wel zwaarder belast. Ik meet dat OP niet veel ging rijden dan is een iets hoger verbruik te aanvaarden.

Mijn wijlen 2004 Megane II 1.6 16v reed 1 op 16. Alleen de krukassensor moest af en toe vervangen wat goedkope reparatie was.

In de praktijk is het handig om de auto te kopen bij een garage met eigen werkplaats, en een goede reputatie.

Een B segment is vaak een goede keus, ik zou ook naar de Hyundai I20, Fiat Punto Evo, en Alfa Mito kijken. Let bij de Fiat, Alfa, (Suzuki en Opel) wel op de versnellingsbak. De versnellingsbak lagers gaan nog wel eens kapot. Luister dus goed. Kijk altijd of die goed functioneert en geen bijgeluiden maakt.

In deze prijsklasse zou ik wel voorzichtig zijn met de VW Polo en Seat Ibiza, ze zijn populair bij jonge bestuurders, zijn vrij duur, en stonden in betrouwbaarheid statistieken meestel onder aan de lijst.

Je kijkt naar oude auto's, de betrouwbaarheid wordt voor een groot deel bepaald door het onderhoud, en hoe er mee om is gegaan. Neem iemand mee die goed de auto op technische staat kan controleren, of laat een aankoopkeuring doen.

Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar de Fiat Punto. Het merk Fiat is misschien iets minder geliefd, maar motorisch zijn deze autootjes prima en je vindt ze tegen gunstige prijzen en kilometerstanden:

En zou hou je 1000 euro over voor een goede onderhoudsbeurt, zodat je het eerste jaar zonder zorgen kan rijden. En 1000 euro voor de eerste tankbeurtjes. Zuinig zijn ze trouwens ook, die Punto's en ze sturen best prettig.

Ik heb nog weer veel online rond gezocht, maar in mijn omgeving is er nauwelijks aanbod, opvallend veel import. Het punt over polo, ibiza en ook golf is mij bekend, ( nu mijn zoon nog overtuigen). Een 1000 euro punto heeft hij gereden tijdens de stage periodes en daarna kwam het gebakje niet meer door de keuring. Ik denk niet dat hij nog weer warm loopt voor een punto. Een colt overigens ook niet;). Wat me overigens opvalt ( sorry, kocht de laatste auto 16 jr. geleden), dat er ook bij garages geen, beperkte of tegen betaling garantie gegeven wordt. Wat is dan de meerwaarde tov particulier kopen?

Ik heb nog weer veel online rond gezocht, maar in mijn omgeving is er nauwelijks aanbod, opvallend veel import. Het punt over polo, ibiza en ook golf is mij bekend, ( nu mijn zoon nog overtuigen). Een 1000 euro punto heeft hij gereden tijdens de stage periodes en daarna kwam het gebakje niet meer door de keuring. Ik denk niet dat hij nog weer warm loopt voor een punto. Een colt overigens ook niet;). Wat me overigens opvalt ( sorry, kocht de laatste auto 16 jr. geleden), dat er ook bij garages geen, beperkte of tegen betaling garantie gegeven wordt. Wat is dan de meerwaarde tov particulier kopen?
Gewoon zoeken naar een Golf die nog netjes origineel is. Kan zo’n jongen altijd en overal mee aankomen en nog met wat dikke wielen naar zn smaak maken. Particulier kopen, dan krijg je ook een beetje gevoel bij de vorige eigenaar en zijn verhaal. De 1.6 is rete betrouwbaar. De eerste tsi blokken van die tijd zou ik overslaan.

Hier op Autoweek in de occasion-pagina's kun je een vrij aardig beeld krijgen wat er zoal te koop is binnen een bepaald budget, en ook met andere filter-criteria de selectie op maat nog wat aanpassen

Voor mij sprong deze eruit, relatief jong en relatief nette kilometerstand - niet extreem laag, niet extreem hoog voor de leeftijd.
Apeldoorn lijkt me ook nog enigszins te doen qua afstand van jullie regio.
Pijnpunt is mogelijk de wens "en het moet er wel een beetje uitzien", maar dat is zwaar subjectief en dus moeilijk voor een ander in te schatten. Bij Dacia krijg je wel veel auto voor je geld, de motor is tegenwoordig ook redelijk modern en probleemloos zover ik weet.

Maar stoei vooral ook zelf eens met de filtercriteria en sorteringen op die Autowek-occasionpgina's waar het eerste linkje een voorbeeld van geeft (en vanuit die link valt er uiteraard ook naderhand nog eea aan te passen naar wens), wie weet komen er nog wel meer onverwachte mogelijkheden bovendrijven. Zelf kun je bv obv postcode en straal daaromheen nog veel gerichter dan wij in de eigen omgeving zoeken.

Succes met de zoektocht!

Laatst bewerkt:
Doe bij de golf wel een dubbel checken dat je voor de gewone 1.6 gaat en niet voor de 1.6 fsi. Aanbieders weten dat een fsi moeilijker verkoopt. De colt is er ook als 5 deurs en is er ook als smart forfour

Wat me overigens opvalt ( sorry, kocht de laatste auto 16 jr. geleden), dat er ook bij garages geen, beperkte of tegen betaling garantie gegeven wordt. Wat is dan de meerwaarde tov particulier kopen?
goodwill en reputatie zijn nog steeds belangrijk voor garages. er bestaat ook zoiets als trustpilot

Een beetje meelezend en kijkend naar de adviezen tot nu toe, dan springt er voor mij bijvoorbeeld deze Fiesta uit:

1.6 viercilinder, nog niet te veel gelopen, te koop in Enschede:

Wel import. Sinds 4 jaar in Nederland en afgelopen 3,5 jaar bereden door 1 eigenaar. Vanaf deze generatie van de Fiesta blijf ik het nog altijd nog een vlot en geen gedateerd model vinden. Yaris en ander Japans of Koreaans, is vast super degelijk, maar wel erg 'suf' als je een gast van een jaar of 18 bent, naar mijn mening.

In Enschede staat ook deze te koop, maar dat is een recente import. Hoeft niks mis mee te zijn, maar is wel extra punt van aandacht

Volgens mij staan verder de benzine motoren in de Clio III en IV (vanaf ± 2012) ook gewoon als betrouwbaar bekend. Voor de Clio IV geldt wat mij betreft een beetje hetzelfde voor de Fiesta. Nog altijd vlot en niet gedateerd qua uiterlijk.

Zoiets dan bijvoorbeeld in je regio (50km rond Beltrum):

Of als ie zwart mooier vindt:

Beide Clio's zijn wel origineel NL.

Ik heb ook ervaring met deze prijsklasse en het is inderdaad veel import, hier ontkom je bijna niet aan door een tekort aan Nederlandse occasions. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar kijk dan goed of alle boekjes erbij zitten, de auto zijn onderhoud heeft gehad en de auto geen ernstige schade heeft gehad, laat desnoods een aankoopkeuring doen bij een betrouwbare garage, want een 'nieuwe apk' zegt vrij weinig over de staat van de auto. Voor veel minder dan 7000 euro kun je onder andere een Mazda 2 kopen. Deze hebben ook een distributieketting, dus deze hoeft in principe nooit vervangen te worden in tegenstelling tot een riem. De Mazda 2 is ook te koop in leuke kleuren, zijn zuinig, best pittig en laag in de wegenbelasting en verzekering.

Om te beginnen ga ik hem het volgende voorleggen
Polo V 1.4, 1.6 16v (niets waar tsi bij staat)
Ibiza idem , 1.4 85 pk 2008-2012 1.6 105 pk 2008-2010
Fiesta ,weet niet wat hij van het model vindt) 1.4 16v 96 pk . Opvallend dat 1.6 Ti vct 120 pk veel aangeboden wordt …is dit OK?

Om te beginnen ga ik hem het volgende voorleggen
Polo V 1.4, 1.6 16v (niets waar tsi bij staat)
Ibiza idem , 1.4 85 pk 2008-2012 1.6 105 pk 2008-2010
Fiesta ,weet niet wat hij van het model vindt) 1.4 16v 96 pk . Opvallend dat 1.6 Ti vct 120 pk veel aangeboden wordt …is dit OK?
De 1.4 16V was iets beter dan wat VW en Seat later produceerden, maar staat zeker niet bekend om de duurzaamheid, en betrouwbaarheid.
Wat je regelmatig tegen komt is kantelende zuigers, en een hoog olieverbruik. Niet echt een aanrader.

De 1.6 16V met 105 pk is zeker de beste keus, degelijke motor, die zou ik dan aanraden.

(De Polo en Ibiza uit deze jaren staan niet bekend om de betrouwbaarheid.)

De Ford Fiesta is een goede, betrouwbare en leuke auto, controleer de auto wel goed op roest, de roestpreventie is minder dan van verschillende andere merken. De 1.6 van Ford is een goede motor.

De al genoemde Renault Clio staat bekend als degelijke en zeer betrouwbare auto, zijn ook erg goed tegen roest behandeld.
(In 2016 kwam de facelift er zijn dan mooiere materialen toegepast, en de afwerking is beter, is alleen boven het budget)

Kijk ook nog even naar de andere hele goede sugesties.

Succes

Laatst bewerkt:
Voorlopig blijft zoon bij de wens voor een polo. Met ruimer budget in gedachten de afgelopen 2 dagen verschillende golf VII/ polo vanaf 2014 bekeken met het idee, :“ wat krijg je voor welk bedrag” en zijn eigenlijk behoorlijk teleurgesteld. Het overgrote deel was nat!!! ( condens (kop)lampen) Tot water onder het reservewiel, natte matten, schimmel op de achterbank. Inmiddels, na het bekijken van you tube filmpjes zijn we op de hoogte van de slechte afdichting van ventilatieroosters, water via de luidsprekers, alleen het zeiknatte dashboardkastje blijft voor mij nog onduidelijk. Het vreemde is dat we het niet overal zagen. Bij veel garages kon je de vw, seat ed. er zo uit pikken, maar we hebben ook een enkele mooie droge gezien. ( verkeerde kleur:rolleyes:). We houden dus ogen open in de hoop wat tegen te komen.

Nadeel van de oude 1.6 is dat die niet voorkomt in een recent model polo. Het blok ging er rond 2009 uit en meest recente model waar die nog inzat was een Ibiza/fabia. Ik vind €7.000 of meer echt weggegooid geld als je niet goed filtert bij iets uit de volkswagenstal. Maar heb het idee dat de beslissing al vast staat

Het overgrote deel was nat!!! ( condens (kop)lampen) Tot water onder het reservewiel, natte matten, schimmel op de achterbank. Inmiddels, na het bekijken van you tube filmpjes zijn we op de hoogte van de slechte afdichting van ventilatieroosters, water via de luidsprekers, alleen het zeiknatte dashboardkastje blijft voor mij nog onduidelijk. Het vreemde is dat we het niet overal zagen.
Zgn "binnenslapers" zullen er veel minder last van hebben dan auto's die 24/7 in weer en wind hebben gestaan. Zowel de mate van blootstelling aan regen als de gelegenheid weer op te drogen na lekkage verschilt natuurlijk voor die twee groepen. Reken je dus niet rijk met een droog exemplaar als je zoon hem buiten zal gaan parkeren, dan kan het vochtprobleem ook daar alsnog de kop opsteken.

Een nat dashboardkastje en/of bij de ventilatieroosters kan ook betekenen dat het paravaan verstopt zit (zorgt voor de frisse lucht van buitenaf voor het ventilatie systeem).
Als er eens bijvoorbeeld aan de ruitenwissers is gewerkt, kan dit systeem al snel verstoppen als alles niet netjes terug is geplaatst.
Ik vraag mij wel wat af: waarom als je zoveel probleemauto's tegen komt en op de hoogte bent van eventuele problemen nog steeds vasthouden aan een Polo?
Zo te zien staat de keuze al vast en andere auto's zijn 'suf' die hier aangehaald worden.
Daarbij betaald u een hoop extra centjes voor het merk VW en de Polo benaming omdat deze erg gewild zijn.
Mijn laatste tip zou misschien nog een Dacia Sandero Stepway kunnen zijn: een iets stoerdere versie van een standaard Sandero.

Ik vraag mij wel wat af: waarom als je zoveel probleemauto's tegen komt en op de hoogte bent van eventuele problemen nog steeds vasthouden aan een Polo?
Zo te zien staat de keuze al vast en andere auto's zijn 'suf' die hier aangehaald worden.
Daarbij betaald u een hoop extra centjes voor het merk VW en de Polo benaming omdat deze erg gewild zijn.
Als Volkswagen rijder sluit ik me hier wel bij aan :)

Over de motoren, laat de EA111 type motor staan. De EA211 motor met droge distributieriem is stukken beter. Ga je voor de TSI periode dan is de 1.6 16v redelijk bulletproof.

Zo te lezen staat al vast wat er moet komen. Gezien de wensen en budget is er zo te zien ook amper aanbod, je komt uit bij de onderkant van de markt van een auto die toch al niet echt bekend staat om de betrouwbaarheid en dan ook nog eens met deels geleend geld. Wat kan er fout gaan? Succes (y)
Tja, dat is natuurlijk wel waar.

In feite is het in meestal het beste om altijd flexibel blijven reageren op de omstandigheden.
Dat is echter niet voor iedereen even makkelijk maar het is wel de moeite waard denk ik.

Kijk ook eens naar de Fiat Punto. Het merk Fiat is misschien iets minder geliefd, maar motorisch zijn deze autootjes prima en je vindt ze tegen gunstige prijzen en kilometerstanden:

En zou hou je 1000 euro over voor een goede onderhoudsbeurt, zodat je het eerste jaar zonder zorgen kan rijden. En 1000 euro voor de eerste tankbeurtjes. Zuinig zijn ze trouwens ook, die Punto's en ze sturen best prettig.
Een Punto kan ik echt aanraden. Mijn broertje heeft er twee gehad. Een 1.4T-jet en later een Abarth met diezelfde 1.4T-jet. Beide probleemloze auto's waarin hij zo'n 100K km mee heeft gereden destijds. Een latere Punto Evo zijn de kinderziektes al lang en breed uit. Model is van 2006 t/m 2019 geleverd.

Als Volkswagen rijder sluit ik me hier wel bij aan :)
Wie betaalt, bepaalt ;)
Over de lening is wat kort door de bocht. Hij heeft gewerkt om zijn studie en kamer te bekostigen en dan blijft er niet(s) veel over om te sparen voor een auto, het gaat links of rechts om. Hij is bijna klaar, OV kaart vervalt en zijn schadevrije jaren vervallen bijna. Hij zal als ‘ie gaat werken sowieso een auto nodig hebben, zonder kom je hier nergens. Gekeken wordt nu naar een polo 2009-20011 1.4 16v of de ibiza met die motor. Ik kom overigens advertenties in die bouwjaren tegen met fsi, maar bestaat dat wel :rolleyes: ? Voor een fatsoenlijke jonger model zal hij te ver in de buidel moeten tasten en met goede arbeidsvoorwaarden is er ms nog wel wat anders mogelijk op den duur.

Een Punto kan ik echt aanraden. Mijn broertje heeft er twee gehad. Een 1.4T-jet en later een Abarth met diezelfde 1.4T-jet. Beide probleemloze auto's waarin hij zo'n 100K km mee heeft gereden destijds. Een latere Punto Evo zijn de kinderziektes al lang en breed uit. Model is van 2006 t/m 2019 geleverd.
Nou, daar heb ik ook naar gekeken, maar die scoren niet lekker op veiligheid ( ik blijf een ouder;)). Mijn zoon heeft zo’n heel oud gebakje gehad en mijn wederhelft nam die rustig even mee voor een “om de hoek ritje” als deze vooraan op het oprit stond.

Nadeel van de oude 1.6 is dat die niet voorkomt in een recent model polo. Het blok ging er rond 2009 uit en meest recente model waar die nog inzat was een Ibiza/fabia. Ik vind €7.000 of meer echt weggegooid geld als je niet goed filtert bij iets uit de volkswagenstal. Maar heb het idee dat de beslissing al vast staat
Ja, dit hebben we gezien, opteren nu voor een 1.4 16v uit die periode, genoeg voor snelweg rijden met een polo?

Ja, dit hebben we gezien, opteren nu voor een 1.4 16v uit die periode, genoeg voor snelweg rijden met een polo?
Ik reed snelweg met een Golf 2 met 60pk en een vierbak. Zo'n Polo of Ibiza 1.4 16v is echt meer dan prima.
Bij de Ibiza kwam de nieuwe generatie in 2008, dat is ook echt een leuk modelletje. Z'n voorganger vind ik ietsjes minder.

Een Ford Fiesta, naar mijn mening minder "suf" dan een Polo:

IK vind ‘m wel leuk, maar ja, ik betaal ‘m dan ook niet. Vraag me dan wel af waarom zo’n leukerd bijna 5 maand in bezit van een autobedrijf is.

IK vind ‘m wel leuk, maar ja, ik betaal ‘m dan ook niet. Vraag me dan wel af waarom zo’n leukerd bijna 5 maand in bezit van een autobedrijf is.
Dan moet je zoon later ook niet bij je komen klagen, als ie alleen maar ellende heeft met zijn Golf of Polo. Er is voor dit budget echt zoveel meer leuks mogelijk. Wat ook nog eens betrouwbaar(der) is. Maar je hebt wel gelijk: het is zijn geld, dus moet hij vooral kopen wat hij wil. Maar als het dan tegenvalt ook zelf op de blaren zitten en niet dan gaan klagen of om geld vragen bij moeders ;)

Ik zou persoonlijk de studie afmaken met OV en dan kijken waar je gaat werken. Bij veel startersbanen is een autootje van de zaak ook best wel mogelijk. Zonde om nu zo veel geld uit te geven aan iets voor de korte termijn. Ik zou dat geld lekker op zak houden en ff doorbijten.

In deze prijscategorie is de kans op een zeperd best groot. Je weet gewoon niet wat je koopt, behalve als je bij de aankoop een monteur meeneemt die hem ook echt op de brug mag bekijken.

Of kan hij misschien af en toe in het 2e autootje van de ouders rijden? Of is dat er niet?

Over fsi zie mijn bericht woensdag 23:32 . Maar nogmaals een Ibiza, polo of fabia gewoon de oude 1.6 nemen. Wel uitzoeken of de distributieriem recent is vervangen en bij welke km stand

Over fsi zie mijn bericht woensdag 23:32 . Maar nogmaals een Ibiza, polo of fabia gewoon de oude 1.6 nemen. Wel uitzoeken of de distributieriem recent is vervangen en bij welke km stand
Dat had ik inderdaad gelezen, daarom ook geen fsi, maar ik kom ze in advertenties in combinatie met een 1,4 16v van 2009 2011 tegen, Als ik dan ga googlen kan ik die uitvoering niet vinden. Polo heeft een 1.6 in die bouwjaren niet.

Dat had ik inderdaad gelezen, daarom ook geen fsi, maar ik kom ze in advertenties in combinatie met een 1,4 16v van 2009 2011 tegen, Als ik dan ga googlen kan ik die uitvoering niet vinden. Polo heeft een 1.6 in die bouwjaren niet.
Hier een overzicht van de 1.6, heb de seat Ibiza en skoda fabia ook mee gefilterd

Terug
Bovenaan