Aankoopadvies gevraagd [geen naasten met veel kennis]

Auto encyclopedie zei:
Een geschikte swift 1.2 zie ik ook even niet voor je staan, bij betrouwbare adressen in jou zoekomgeving gaan ze aardig richting de 7.000 euro.

Wat denk je trouwens van deze suzuki swift? https://www.viabovag.nl/auto/suzuki-swift-12-exclusive-oo0gm8k
 
Lei 4253624 zei:
Auto encyclopedie zei:
Een geschikte swift 1.2 zie ik ook even niet voor je staan, bij betrouwbare adressen in jou zoekomgeving gaan ze aardig richting de 7.000 euro.

Wat denk je trouwens van deze suzuki swift? https://www.viabovag.nl/auto/suzuki-swift-12-exclusive-oo0gm8k

Wat een geld durven ze te vragen voor een 11 jaar oude B-segmenter. Maar ze zijn het blijkbaar waard. Leuk karretje, mooie luxe uitvoering (cruise!). Kan je zeker nog een tijdje mee door.

Fiesta/Yaris/Clio/Twingo(maatje kleiner) ook allemaal prima keuzes trouwens.

Zou zelf waarschijnlijk voor een Fiesta met 1.25/1.4 gaan, zijn ook prima te vinden voor 5-6k.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-fiesta-3drs-1-25-titanium-clima-cruise-pdc-benzine-grijs-21293bdf-5f83-4aec-a1e0-7f44a7169aa9?cldtidx=3&cldtsrc=listPage&searchId=e747bc87

(Ver van je huis af, maar wel een leuke kar)
 
Lei 4253624 zei:
Auto encyclopedie zei:
Een geschikte swift 1.2 zie ik ook even niet voor je staan, bij betrouwbare adressen in jou zoekomgeving gaan ze aardig richting de 7.000 euro.

Wat denk je trouwens van deze suzuki swift? https://www.viabovag.nl/auto/suzuki-swift-12-exclusive-oo0gm8k

De Suzuki Swift vind ik een leuke en sportieve auto, en is betrouwbaar. Aandachtspunten zijn de versnellingsbak, en ze zijn vaak niet rammel vrij.

Voor het B segment is de auto vrij klein, en zelf vind ik dat de materialen vrij goedkoop ogen. De prijs vind ik voor een 11 jaar oude B segment auto wel stevig.
De meeste Swift's op de Nederlandse markt zijn gemaakt in Hongarije
 
Lei 4253624 zei:
- Is er iets van berekening dat je kan uitvoeren om erachter te komen hoeveel vermogen en koppelvermogen je nodig hebt bij een auto? Doordat eenzelfde auto talloze uitvoeringen heeft, wordt het wel lastig om de juiste uitvoering te kiezen wanneer je eindelijk een auto hebt gekozen haha.
Ik kan je niet een exact antwoord op je vraag geven, het hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld gewicht, versnellingsbak verhoudingen, wel of geen turbo, enz.

Met 60pk kan je natuurlijk perfect rijden. Ga je dit vergelijken met dezelfde auto’s met 120pk dan zal je merken dat deze vlotter zijn, maar ook dat het in het verkeer allemaal wat makkelijker gaat, wat meer comfort geeft. Wil je op de snelweg inhalen is terugschakelen in een 60pk B segmenter noodzakelijk terwijl je met 120pk (turbo) alleen maar even het pedaal moet intrappen. Het is niet zo dat je vermogen alleen maar gebruikt om hard te kunnen rijden.
De ene auto met 90pk voelt anders aan dan de andere. Wij hebben Corsa 1.4 met 90pk gehad en nu een Clio station 0.9Tce 90pk. De Clio voelt in alles vlotter dan de Corsa.
 
Lei 4253624 zei:
Auto encyclopedie zei:
Een geschikte swift 1.2 zie ik ook even niet voor je staan, bij betrouwbare adressen in jou zoekomgeving gaan ze aardig richting de 7.000 euro.

Wat denk je trouwens van deze suzuki swift? https://www.viabovag.nl/auto/suzuki-swift-12-exclusive-oo0gm8k

goed gevonden, staat bij een Mitsubishi specialist met goede reviews op google. Een Swift is nou eenmaal meer waard dan een Micra , Colt , i20, Rio en Aveo. De Swift betaal je voor dat het een icoon is en niet alleen vervoer van a naar b. Voor zover ik kan overzien staan alle lichten op groen om voor deze Swift te gaan en met deze garage in zee te gaan.
 
Suzuki zet er in iedere geval al hun kaarten op in: op mijn Instagram tijdlijn krijg ik vrijwel enkel advertenties van de Suzuki Swift te zien, terwijl voor de andere Suzuki modellen nauwelijks geadverteerd wordt.
 
Haha ik deel zeker jullie mening dat het nog een hoop geld is hoor en dat ik ook betaal voor de naam. Het is gewoon een populaire auto. Ik heb me echter de afgelopen dagen scheel gezocht naar de rest op mijn lijstje, met name de Yaris, i20, Rio, Fiesta voor een goede prijs, niet te veel/weinig km en niet te oud. En deze Swift komt nog wel met veel extra's zoals cruise control en airco enz., en dat ontbrak soms nog bij de andere jongere en soms weer duurdere auto's. En ik heb geen auto om in te ruilen, blijkbaar lukt het dan ook nog om wat van de prijs af te dingen. Ik ga nog wel even verder zoeken, want ik ben nogal een volhardend persoon haha, maar nu heb ik in ieder geval wel iets wat het overwegen waard is volgens mensen die er wel verstand van hebben.
 
JM GP zei:
Lei 4253624 zei:
- Is er iets van berekening dat je kan uitvoeren om erachter te komen hoeveel vermogen en koppelvermogen je nodig hebt bij een auto? Doordat eenzelfde auto talloze uitvoeringen heeft, wordt het wel lastig om de juiste uitvoering te kiezen wanneer je eindelijk een auto hebt gekozen haha.
Ik kan je niet een exact antwoord op je vraag geven, het hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld gewicht, versnellingsbak verhoudingen, wel of geen turbo, enz.

Met 60pk kan je natuurlijk perfect rijden. Ga je dit vergelijken met dezelfde auto’s met 120pk dan zal je merken dat deze vlotter zijn, maar ook dat het in het verkeer allemaal wat makkelijker gaat, wat meer comfort geeft. Wil je op de snelweg inhalen is terugschakelen in een 60pk B segmenter noodzakelijk terwijl je met 120pk (turbo) alleen maar even het pedaal moet intrappen. Het is niet zo dat je vermogen alleen maar gebruikt om hard te kunnen rijden.
De ene auto met 90pk voelt anders aan dan de andere. Wij hebben Corsa 1.4 met 90pk gehad en nu een Clio station 0.9Tce 90pk. De Clio voelt in alles vlotter dan de Corsa.

Pff oké haha, lastig. Ongelooflijk hoe ingewikkeld een zoektocht naar een auto is. Kan me niet voorstellen hoe anderen dit doen.
Maar ik denk in ieder geval dat ik rond de 70/80 pk een beetje aanhoud als minimale voor mezelf. Ik las overigens ook dat meer pk weer duurder is in de verzekering voor beginnende rijders, dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Gelukkig is meer pk ook aanschaf duurder in aanschaf, dus valt het vaak ook wel weer uit mijn budget haha.
 
Nogmaals ik denk dat je trots mag zijn op de gevonden Swift en er voor gaan. Deze generatie Swift kende veel minder problemen dan zijn voorganger. Zie occasion video. Het is al een wat oudere video dus de 2e hands prijzen kloppen niet meer, en in de video veel aandacht aan de 1.6.

https://youtu.be/y8Igln9m5U8


Ter vergelijking met zijn voorganger hier 2 video's van zijn voorganger, die wel hier en daar aandachtspunten heeft.


https://youtu.be/6rJXf-K53W0

https://youtu.be/slkbEB3WJmg
 
Lei 4253624 zei:
JM GP zei:
Lei 4253624 zei:
- Is er iets van berekening dat je kan uitvoeren om erachter te komen hoeveel vermogen en koppelvermogen je nodig hebt bij een auto? Doordat eenzelfde auto talloze uitvoeringen heeft, wordt het wel lastig om de juiste uitvoering te kiezen wanneer je eindelijk een auto hebt gekozen haha.
Ik kan je niet een exact antwoord op je vraag geven, het hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld gewicht, versnellingsbak verhoudingen, wel of geen turbo, enz.

Met 60pk kan je natuurlijk perfect rijden. Ga je dit vergelijken met dezelfde auto’s met 120pk dan zal je merken dat deze vlotter zijn, maar ook dat het in het verkeer allemaal wat makkelijker gaat, wat meer comfort geeft. Wil je op de snelweg inhalen is terugschakelen in een 60pk B segmenter noodzakelijk terwijl je met 120pk (turbo) alleen maar even het pedaal moet intrappen. Het is niet zo dat je vermogen alleen maar gebruikt om hard te kunnen rijden.
De ene auto met 90pk voelt anders aan dan de andere. Wij hebben Corsa 1.4 met 90pk gehad en nu een Clio station 0.9Tce 90pk. De Clio voelt in alles vlotter dan de Corsa.

Pff oké haha, lastig. Ongelooflijk hoe ingewikkeld een zoektocht naar een auto is. Kan me niet voorstellen hoe anderen dit doen.
Maar ik denk in ieder geval dat ik rond de 70/80 pk een beetje aanhoud als minimale voor mezelf. Ik las overigens ook dat meer pk weer duurder is in de verzekering voor beginnende rijders, dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Gelukkig is meer pk ook aanschaf duurder in aanschaf, dus valt het vaak ook wel weer uit mijn budget haha.

Langsgaan, 5.5k onderhandelen + nieuwe onderhoudsbeurt&apk + 6 maanden BOVAG garantie (zit er volgens mij al bij) en je krijgt hem mee. Niks mis mee, niet te lang over nadenken. B segment is populair in Nederland, omdat grotere auto's wegbelast worden.
 
S J 1001 zei:
Lei 4253624 zei:
JM GP zei:
Lei 4253624 zei:
- Is er iets van berekening dat je kan uitvoeren om erachter te komen hoeveel vermogen en koppelvermogen je nodig hebt bij een auto? Doordat eenzelfde auto talloze uitvoeringen heeft, wordt het wel lastig om de juiste uitvoering te kiezen wanneer je eindelijk een auto hebt gekozen haha.
Ik kan je niet een exact antwoord op je vraag geven, het hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld gewicht, versnellingsbak verhoudingen, wel of geen turbo, enz.

Met 60pk kan je natuurlijk perfect rijden. Ga je dit vergelijken met dezelfde auto’s met 120pk dan zal je merken dat deze vlotter zijn, maar ook dat het in het verkeer allemaal wat makkelijker gaat, wat meer comfort geeft. Wil je op de snelweg inhalen is terugschakelen in een 60pk B segmenter noodzakelijk terwijl je met 120pk (turbo) alleen maar even het pedaal moet intrappen. Het is niet zo dat je vermogen alleen maar gebruikt om hard te kunnen rijden.
De ene auto met 90pk voelt anders aan dan de andere. Wij hebben Corsa 1.4 met 90pk gehad en nu een Clio station 0.9Tce 90pk. De Clio voelt in alles vlotter dan de Corsa.

Pff oké haha, lastig. Ongelooflijk hoe ingewikkeld een zoektocht naar een auto is. Kan me niet voorstellen hoe anderen dit doen.
Maar ik denk in ieder geval dat ik rond de 70/80 pk een beetje aanhoud als minimale voor mezelf. Ik las overigens ook dat meer pk weer duurder is in de verzekering voor beginnende rijders, dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Gelukkig is meer pk ook aanschaf duurder in aanschaf, dus valt het vaak ook wel weer uit mijn budget haha.

Langsgaan, 5.5k onderhandelen + nieuwe onderhoudsbeurt&apk + 6 maanden BOVAG garantie (zit er volgens mij al bij) en je krijgt hem mee. Niks mis mee, niet te lang over nadenken. B segment is populair in Nederland, omdat grotere auto's wegbelast worden.

Ja ik las ook op de Suzuki website dat om de 20.000km of 2 jaar een groot onderhoudsbeurt moet plaatsvinden. De KM stand is nu 120.000 dus dit zou betekenen dat er een groot onderhoudsbeurt moet plaatsvinden. Dus zou dat ook kunnen bij het onderhandelen zoals jij nu aangeeft? Of is 5.5K + apk en onderhoudsbeurt eerder een kleine onderhoudsbeurt? BOVAG zit er idd als het goed is bij omdat het op de viabovag site staat!
 
Nog een update. Mijn vader vond het goed als we zouden gaan kijken naar de Suzuki Swift. Dus daar was ik nu mee bezig. Ik heb echter nog twee andere opties nu. Dus de Swift houd ik nu als back-up.

Mijn schoonouders gaan al tientallen jaren naar eenzelfde monteur voor hun auto's en hij zou ook rondvragen. Zijn vrouw heeft nog een 3-deurs Fiesta van 2008 staan van 142.000 km met cruise control en airco. Deze mag weg voor 3000. Hoeveel pk en welke uitvoering weet ik vooralsnog niet. Verder krijgt hij nog een i20 binnen van een familielid. 2012, 195000 km met waarschijnlijk ook cruise control en airco. Het is een bussiness class edition en wordt 4250 euro. Meer info over de auto's heb ik verder nog niet.

Als ik een van deze twee auto's neem, weet ik in ieder geval dat het van een betrouwbaar adres komt. Verder ook aantrekkelijke prijzen! Wss wordt het 2-3 jaar rijden en dan weer omruilen. Het enige, mocht de Fiesta genoeg pk hebben, weet ik niet wat een betere deal is. Ouder met minder km, of jonger met meer km? Ik weet dat men vaak zegt, beter jong met meer km want veel snelweg en een auto hoort niet stil te staan. Alleen is de km stand best wel behoorlijk, bijna 200.000! Voor alleen mijn werk al zal ik wel meer dan 20.000 km per jaar maken. Welke auto zou een betere aanschaf zijn denken jullie zo op het eerste gezicht? Ik neig naar de i20 omdat die jonger is, dus waarschijnlijk toch luxer/moderner en zuiniger? Alleen de km stand vind ik dus een beetje lastig. Ik hoor graag jullie bevindingen :)
 
De 1e generatie I20 komt nog uit het tijdperk dat Hyundai nog in de overgang zat van Budgetmerk naar het gevestigd merk wat nu al enkele jaren is. Ik had in een eerder bericht hier ook al wat over geschreven, ik denk dat je hier overeen hebt gelezen? Overigens was Hyundai al aardig de goede kant op met de eerste generatie i20, het is echt geen modernere auto dan de Fiesta die er vanaf 2008 op de markt kwam, want de i20 stamt ook uit 2008.

Bij de Fiesta is het een goede deal als het generatie 2008-2012 is en een goede motorisering dan is het een uitstekende deal. Als het een generatie 2003-2008 is het niet een koopje. Houdt er wel rekening mee of 3 deurs wel je ding is, ik heb er persoonlijk niks mee met die grote deuren en dat gehannes om achterin te zitten, als je een kinderwens hebt is het al helemaal af te raden. Een 3 deurs is ook zeker minder veel waard dan een 5 deurs, doe je voordeel er mee.

Nog even terug over de i20, ik lees dat die uit 2012 komt, is het een facelift model of pre facelift, want ook bij een facelift is het allemaal net even weer wat moderner.

Maar naast de i20 was de Japanse Mitsubishi colt uit die tijd ook geen moderne auto meer en in 2012 en inmiddels gedateerd , de Yaris 2e generatie was dat in minder mate ook als je er vindt uit 2011 of als charade in 2012, maar was altijd nog moderner dan de i20 en colt. Dat is ook precies dat de Swift 1.2tjes zo duur zijn, de auto was nog maar net op de markt in 2010.

Mocht je de Aveo overwegen , ga echt voor de laatste generatie , de generatie daarvoor was echt nog een antieke Daewoo.

Hier een leuke video over de Yaris die overging op Daihatsu charade.
https://www.youtube.com/watch?v=CPSD2V0PnDc&t=3s
 
Auto encyclopedie zei:
De 1e generatie I20 komt nog uit het tijdperk dat Hyundai nog in de overgang zat van Budgetmerk naar het gevestigd merk wat nu al enkele jaren is. Ik had in een eerder bericht hier ook al wat over geschreven, ik denk dat je hier overeen hebt gelezen? Overigens was Hyundai al aardig de goede kant op met de eerste generatie i20, het is echt geen modernere auto dan de Fiesta die er vanaf 2008 op de markt kwam, want de i20 stamt ook uit 2008.

Bij de Fiesta is het een goede deal als het generatie 2008-2012 is en een goede motorisering dan is het een uitstekende deal. Als het een generatie 2003-2008 is het niet een koopje. Houdt er wel rekening mee of 3 deurs wel je ding is, ik heb er persoonlijk niks mee met die grote deuren en dat gehannes om achterin te zitten, als je een kinderwens hebt is het al helemaal af te raden. Een 3 deurs is ook zeker minder veel waard dan een 5 deurs, doe je voordeel er mee.

Nog even terug over de i20, ik lees dat die uit 2012 komt, is het een facelift model of pre facelift, want ook bij een facelift is het allemaal net even weer wat moderner.

Maar naast de i20 was de Japanse Mitsubishi colt uit die tijd ook geen moderne auto meer en in 2012 en inmiddels gedateerd , de Yaris 2e generatie was dat in minder mate ook als je er vindt uit 2011 of als charade in 2012, maar was altijd nog moderner dan de i20 en colt. Dat is ook precies dat de Swift 1.2tjes zo duur zijn, de auto was nog maar net op de markt in 2010.

Mocht je de Aveo overwegen , ga echt voor de laatste generatie , de generatie daarvoor was echt nog een antieke Daewoo.

Hier een leuke video over de Yaris die overging op Daihatsu charade.
https://www.youtube.com/watch?v=CPSD2V0PnDc&t=3s

Oh sorry, ik had dat wel gelezen dat de i20 1e generatie is hoor! Ik zie nu ook dat ik fout heb gekeken in de car base vergelijker. Maar als ik nu goed heb, zeggen de bouwjaren nu nog niet zoveel. De fiesta kan generatie 2005- 2008 zijn of 2008-2012. En de i20 kan generatie 2008-2012 zijn of 2012-2014 (facelift). Is dan het advies gewoon kijken welke uit de nieuwste generatie is en dan die gewoon pakken? Ook als het de i20 blijk te zijn met veel km?

En qua aantal deuren, tja ik denk dat het vaak 1 of tweepersoonsritjes zullen zijn. En kinderen zal nog jaren duren, dus tegen de tijd willen we denk ik wel een andere auto. Dus aantal deuren maakt niet per sé echt uit.

Wat betreft de andere auto's, echt bedankt nog voor je adviezen! Voor nu denk ik dat het gewoon het fijnst en makkelijkst is om één van deze twee auto's te kiezen omdat het via een bekende is. Dus het liefst één van deze twee, mocht het niet iets zijn dan kijk ik wel weer verder. Waarbij ik de Swift die ik heb gevonden als optie openhoud.
 
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-qs-iii-33806285/details.html?utm_source=share&utm_medium=email

Mooie Mitsubishi Colt 3drs. Die ziet er veel sportiever uit dan de 5 drs.
Goede uitvoering en kleur, weinig km.
 
Lei 4253624 zei:
Nog een update. Mijn vader vond het goed als we zouden gaan kijken naar de Suzuki Swift. Dus daar was ik nu mee bezig. Ik heb echter nog twee andere opties nu. Dus de Swift houd ik nu als back-up.
Mijn schoonouders gaan al tientallen jaren naar eenzelfde monteur voor hun auto's en hij zou ook rondvragen. Zijn vrouw heeft nog een 3-deurs Fiesta van 2008 staan van 142.000 km met cruise control en airco. Deze mag weg voor 3000. Hoeveel pk en welke uitvoering weet ik vooralsnog niet. Verder krijgt hij nog een i20 binnen van een familielid. 2012, 195000 km met waarschijnlijk ook cruise control en airco. Het is een bussiness class edition en wordt 4250 euro. Meer info over de auto's heb ik verder nog niet.
:)

De Hyundai I20 uit 2012 is 4 jaar jonger en lijkt mij mits goed onderhouden en in goede staat een betere deal. De I20 was een goede auto. Bij de Ford Fiesta uit 2008 kan dit het oude model zijn tot half 2008, dit is inmiddels al wel een oude auto, let ook op roest. Het "nieuwe" model is wel een hele leuke auto.
 
Even een kleine nuance...

Hyundai is geen budget merk allereerst, en is dit ook nooit geweest... Vanaf 2002 werden Europese Hyundai's in Duitsland ontworpen en werden ze meer afgestemd naar de wensen van de Europeanen. Daarvoor waren het vooral al ijzersterke en betrouwbare auto's.

Een Hyundai is een van de beste aanbiedingen die je kan kopen, degelijk, goedkoop in onderhoud, en als er iets stuk is, betaal je weinig daarvoor.
Ik heb zelf de voorganger van de i20, een Getz. Deze heb ik dit jaar 8 jaar, en ik heb hem gekocht met 180.000 op de teller.

Ik heb destijds voor de Hyundai gekozen vanwege zijn betrouwbaarheid. Dit werd door de ANWB ook onderstreept.
Dit zegt de ANWB

Van de Fiesta heb ikzelf geen mening, vandaar ook hier een linkje naar de ANWB
Dit zegt de ANWB
 
Bij een 3 deurs ook in het achterhoofd houden, dat de Nederlandse parkeerplaatsen van supermarkten /winkelcentra en andere overige parkeerplaatsen niet berekend zijn op alle 3 deurs auto. Zelf ervaring met een 3 deurs colt gehad, en vaak halfgebakken in en uit moeten stappen.

In mijn situatie zit er ook nooit iemand achterin, maar de boodschappen leg ik altijd op de achterbank, das voor mij een reden om altijd voor een 5 deurs te gaan.

Het is idd veel waard dat je een auto koopt bij iemand waar je vertrouwen in hebt, dat het dan om een facelift model gaat is alleen maar mooi meegenomen. Maar het is goed dat je die kennis wel goede vragen stelt zodat je laat zien dat je kennis van zaken hebt, je krijgt daardoor toch een ander gesprek. Als het om het nieuwere model fiesta gaat vind ik dat de betere deal, dan de i20.
 
Auto encyclopedie zei:
Bij een 3 deurs ook in het achterhoofd houden, dat de Nederlandse supermarkt /winkelcentrum en andere overige parkeerplaatsen niet berekend zijn op alle 3 deurs auto. Zelf ervaring met een 3 deurs colt gehad, en vaak halfgebakken in moeten stappen. In mijn situatie zit er ook nooit iemand achterin, maar de boodschappen leg ik altijd op de achterbank, das voor mij een reden om altijd voor een 5 deurs te gaan.

Het is idd veel waard dat je een auto koopt bij iemand waar je vertrouwen in hebt, dat het dan om een facelift model gaat is alleen maar mooi meegenomen. Maar het is goed dat je die kennis wel goede vragen stelt zodat je laat zien dat je kennis van zaken hebt.

Zo zou ik mijn auto's nóóit parkeren.
 
haarr zei:
Auto encyclopedie zei:
Bij een 3 deurs ook in het achterhoofd houden, dat de Nederlandse supermarkt /winkelcentrum en andere overige parkeerplaatsen niet berekend zijn op alle 3 deurs auto. Zelf ervaring met een 3 deurs colt gehad, en vaak halfgebakken in moeten stappen. In mijn situatie zit er ook nooit iemand achterin, maar de boodschappen leg ik altijd op de achterbank, das voor mij een reden om altijd voor een 5 deurs te gaan.

Het is idd veel waard dat je een auto koopt bij iemand waar je vertrouwen in hebt, dat het dan om een facelift model gaat is alleen maar mooi meegenomen. Maar het is goed dat je die kennis wel goede vragen stelt zodat je laat zien dat je kennis van zaken hebt.

Zo zou ik mijn auto's nóóit parkeren.

Haha ben benieuwd wat het verschil dan is tussen hoe jullie parkeren ;)
 
Auto encyclopedie zei:
Je geeft aan dat je de Swift als back up hebt, houdt dat in dat ze hem voor je vast houden?

Nee, ik heb vernomen dat niemand dat doet, dus ik hoop gewoon dat die er nog staat mocht het daarop aankomen.
 
Auto encyclopedie zei:
Meestal sta je dan al ergens en parkeert iemand anders hem er te dicht bij.

Ben benieuwd welke van de 2 het gaat worden.
Dat is leuk als je een Maxi-Cosi in de auto wilt plaatsen.... laatst zat ik in de auto en parkeerde een dikke Tesla zodanig dicht op mijn auto, dat het uiteindelijk onvermijdelijk was dat mijn deur de Tesla aantikte. Ik moet er wel in en uit kunnen, vooral omdat achterin mijn dochtertje in de Maxi-Cosi zit.

Wel eventjes bewijsfoto gemaakt dat de Tesla niet goed geparkeerd stond, want die auto's willen nog weleens uitgerust zijn met camera's die zelfs de zijkant van de auto filmen. Al zijn het toch allemaal zakelijke leaseauto's, dus ik denk dat zo'n Tesla bestuurder sowieso geen ene f*ck om zijn auto geeft :LOL:

Als bestuurders willens en wetens hun te dikke bak niet netjes in het midden parkeren en daarbij, andere automobilisten het in en uitstappen bemoeilijken. Dan zijn ze het gewoon zelf schuld, hadden ze of een kleinere auto moeten kopen of fatsoenlijk moeten parkeren.

Maja als je auto je lief is parkeer je bij voorkeur helemaal achteraan op de parkeerplaats, dan moet je alleen nog een stukje lopen tot de ingang van de supermarkt :T
 
Weer een update! Ik heb vandaag een rondje gereden in beide auto's.

Ford Fiesta (142000 km, loopt nog op) is volgens mij de generatie 2007-2008 als ik naar het uiterlijk kijk. Ik vond 'm wel lekker rijden. Het schakelen/koppelen ging gemakkelijk. Geen schokken of af laten slaan. Verder heeft het nog parkeersensoren achter. En heel aantrekkelijk in de prijs: 2500 euro. Verder gaf het me een soort van veiliger gevoel omdat het compacter aanvoelde van binnen, dus voelde als meer controle.

Hyundai i20 (195000 km) is de facelift, en die vond ik wel echt mooier, ook qua interieur. Net allemaal wat luxer qua uitstraling (inhoudelijk volgens mij niet echt verschillen). Geen parkeersensoren. Het schakelen/koppelen ging wat moeizamer, moet ik nog wel aanwennen. Hij is afgeslagen + schokken en meer motorgeluiden laten maken. Blijkbaar is ook de koppelingsplaat vervangen, dus moet ook nog worden 'ingereden'. Verder voelt de auto ruimer, dus minder controlegevoel, maar kan me voorstellen als ik gewend ben om te rijden dat deze auto meer comfort gevoel geeft. Prijs is 4250.

Ik zat op een gegeven moment naar de fiesta te neigen. Mijn schoonvader en de verkopen gaven aan dat je als beginnende rijder toch wel soms wat op loopt zoals krasjes e.d. dus dan is dat met de fiesta minder erg. Ook financieel erg aantrekkelijk voor iemand die net geen student meer is. Zij dachten echter dat de fiesta goedkoper was in verzekering en belasting, dit blijkt niet te zijn. Volgens mij de i20 iets zuiniger en ongeveer 20 euro per maand goedkoper in belasting + verzekering. Ik zit dus nu juist te neigen naar de i20. Zeker omdat mijn ouders (bij) willen betalen, dus dan het misschien financieel ook een goede deal?
 
De Fiesta is zo te lezen wat ouder dan de i20, maar biedt meer plezier qua rijden. Hij past je wat beter lijkt het.
Het prijsverschil in vaste lasten lijkt me stug: ook de Fiesta is niet zwaar, en waarom zou die zoveel duurder zijn in verzekering?
 
haarr zei:
Die 20 euro is dat niet per 3 maanden?

Nope! De Fiesta is bij ANWB (wa + beperkt casco & inzittenden) is 88,45. Belasting is 35.67. De hyundai is 75.20 bij de ANWB en de belasting is 27.33!
 
Je loopt kans dat je geen vrienden gaat worden met de koppeling van de i20, ik heb dat ook weleens gehad met een auto, maar ik ben ook geen pedaalridder,en heb mij daar bij neergelegd en over gestapt op een automaat. Laatst had ik wel een leenauto met handbak die mij niet afsdloeg, maar ik begin er niet meer aan.

Maar als de koppeling van de fiesta bevalt dan zal ik dat in jou geval als doorslag nemen. Er is idd niks irritanter dan een auto die constant afslaat en hakkerige en takkerig en schokkerig rijden.
 
Koppeling kan ook kwestie van gewenning zijn: dat had ik bij de Suzuki Celerio ook, maar na een keer in de file gestaan te hebben was ik er al aan gewend. De koppeling van mijn vorige auto was gewoon zodanig versleten, dat ik hem enkel maar aan hoefde te tikken om te schakelen.
 
Lei 4253624 zei:
haarr zei:
Die 20 euro is dat niet per 3 maanden?

Nope! De Fiesta is bij ANWB (wa + beperkt casco & inzittenden) is 88,45. Belasting is 35.67. De hyundai is 75.20 bij de ANWB en de belasting is 27.33!
Als je zoveel aan verzekering betaalt, dan wordt private lease ook een optie.
Een nieuwe Aygo of i10 rijdt minstens zo goed als een Fiesta van 15 jaar oud. En een stuk veiliger en zuiniger (ik reed 1:23 met een Aygo op de snelweg 100km/u)

Reken ook op de nodige reparatiekosten, onderhoudsbeurt, nieuwe banden etc bij oudere auto's.
 
Terug
Bovenaan