Aankoopadvies Fiesta 1.0

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Ik ben van plan om mijn huidige Peugeot 208 1.6 bluehdi in te ruilen voor een Ford Fiesta uit de periode van 2012-2017.
Ik ben op zoek naar een auto die betrouwbaar is en redelijk zuinig, goedkoop in lasten is en leuk rijdt met daarnaast nog redelijke ruimte om bijv een racefiets achterin te kunnen gooien, uiteraard door voorwiel van de fiets te demonteren. Ik hoef niet per se een scheurmonster, betrouwbaarheid vind ik belangrijker.
Op jaarbasis zal ik tussen de 15.000 en 20.000 km rijden.
De 1.0 motoren zijn verkrijgbaar als ecoboost of dus zonder turbo. Qua vermogen en rijden zal het zeker in het voordeel van de ecoboost zijn. Zijn er ook forumleden die meer weten over de betrouwbaarheid? Dus of de versie zonder turbo betrouwbaarder/langer mee gaat dan de ecoboost?
Zijn er naast de fiesta eventueel nog goede alternatieven verkrijgbaar? Budget zal 10.000 Max zijn.

Groeten Marijn

De EcoBoost rijdt echt veel lekkerder dan de turboloze. Ik heb een Focus met de 1.0 EcoBoost en in de Fiesta voelt ie echt pittig aan, zelfs de 100pk al!
Na 10 jaar/240.000km moet de riem vervangen worden en er moet speciale olie gebruikt worden omdat de riem door de olie loopt.

Bij de Ford Fiesta zou ik ook een 1.0 Ecoboost kiezen.

Waarom gaat de Peugeot 208 1.6 BlueHDI eigenlijk weg, met dit budget ga je er denk ik zeker niet op vooruit als je op benzine gaat rijden. En je rijdt nog best wel behoorlijk wat kilometers per jaar.

Het alternatief voor een Ford Fiesta is de Renault Clio 4 met 0,9 TCe of 1.5 DCI, neem het faceliftmodel vanaf 2016. De Clio is ook als handige Estate geleverd.

Waarom gaat de Peugeot 208 1.6 BlueHDI eigenlijk weg, met dit budget ga je er denk ik zeker niet op vooruit als je op benzine gaat rijden. En je rijdt nog best wel behoorlijk wat kilometers per jaar.

Inderdaad. Als de 208 diesel verder nog prima is en voldoet zou ik gewoon doorrijden, verreweg de meest logische optie financieel gezien.

Gewoon lekker door dieselen met die 208!

Zonder turbo is het advies voor je portemonnee. Met turbo rijdt inderdaad véél beter... echt véél beter... maar jij wilt betrouwbaarheid :D

Marijn zei:
Goedendag,

Ik ben van plan om mijn huidige Peugeot 208 1.6 bluehdi in te ruilen voor een Ford Fiesta uit de periode van 2012-2017.
Ik ben op zoek naar een auto die betrouwbaar is en redelijk zuinig, goedkoop in lasten is en leuk rijdt met daarnaast nog redelijke ruimte om bijv een racefiets achterin te kunnen (..)
Zijn er naast de fiesta eventueel nog goede alternatieven verkrijgbaar? Budget zal 10.000 Max zijn.
(..)

Gezien je jaarkilometrage.. minder wegenbelasting, lage brandstofkosten:
Dacia Sandero BiFuel.

Voorbeeld:
https://www.autoweek.nl/occasions/dacia/sandero/51736011/0-9-tce-bi-fuel-laureate/

Bij de ecoboost ga je er al flink op achteruit qua koppel, met de 1.0 zonder turbo ga je de 208 echt snel helemaalmissen. Deze aktie gaat je serieus veel geld kosten en je staat dan ook nog relatief vaker bij de pomp, dan nu. Wellicht sta je nu 1 x iin de 2 a 3 week bij de pomp, dan elke 10 dagen

Dag allen,

Bedankt voor jullie reacties.
Met mijn Peugeot heb ik een tijd terug de adblue tank moeten vervangen. Dit was een duur grapje, wat mij deed twijfelen over het rijden van diesel. Tegelijkertijd is hij nu goed en zal hij (hopelijk) niet snel weer kapot gaan. Ik denk dat het dan inderdaad wijzer is om door te blijven dieselen.
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Hartelijke groeten,

Marijn

Terug
Bovenaan