Aankoop Peugeot 5008.

A

Anoniem

Guest
Bij een garage staat een 5008 1.6 vti uit 2010 te koop, met 179.000 km op de teller.

Uitgezocht dat deze auto 1 eigenaar heeft gehad en volledig bij een officiële Peugeot dealer in onderhoud is geweest.
Op het moment van bekijken was de monteur bezig met het vervangen van de kleppendekselpakking, aangezien er daarvoor olie op het het motorblok aanwezig was.
Laatste kleine beurt is uitgevoerd in februari 2020 en de banden zijn vernieuwd in juli 2020. Gebruikte volgens de officiële Peugeot dealer wel wat olie. Misschien dat dit nu verholpen wordt door de nieuwe kleppendekselpakking?
Vraagprijs moet volgens de verkoper ergens tussen de 4.500 en 5.000 euro liggen Wordt dan afgeleverd met nieuwe APK.
Auto kopen blijft altijd een gok. Wat is wijsheid? Loop ik nu een verhoogd risico met dit motorblok.
Wie zou op dit "dilemma" een reactie willen geven?

[ Gebruikte volgens de officiële Peugeot dealer wel wat olie. Misschien dat dit nu verholpen wordt door de nieuwe kleppendekselpakking?

Als de dealer al zegt dat de motor olie verbruikt gaan er nog geen alarmbellen af?

Nu dan?
https://www.google.com/search?q=1.6+vti+olieverbruik&oq=1.6+vti+olieverbruik

Tja, olieverbruik is bekend bij dit blok. Belangrijker is te weten hoe veel hij verbruikt.
Mijn 207 met dit blok verbruikte op het eind zo'n liter per 5000kilometer.
Als je veel rijdt zoals ik was het wel irritant, maar rijd je 10.000 per jaar is een keer een liter tussendoor bijvullen niet zo erg.

Mijn 1.6 VTI deed in de 207 1 liter olie op 2000-3000km. Werd niet erger in de 5 jaar dat we hem hadden. (deden netjes op tijd beurten en vaak 98 tanken hielp)
Maar je moet er aan wennen, en het voelt niet zo fijn. Ik zou dr niet weer aan beginnen eerlijk gezegd.

Olieverbruik komt wel meer voor in de 1.6 VTI, een enkele keer kan de distributieketting gaan ratelen/ rekken. De auto scoorde laag op betrouwbaarheid, controleer de auto dus heel goed. Veel concurenten zijn technisch beter, betaal er dus niet te veel voor.

En ga goed proefrijden. Een 5008 koop je voor de ruimte. Ding is best wel zwaar, en met volle belading houdt 120pk maar met name 160nm koppel ergens hoog in de toeren niet over...

Dank voor jullie reacties.
Ik heb er nog geen haast mee.
Als ik ga proef rijden, ga ik er sowieso mee langs bij mijn eigen garage.

Wat is je budget? Misschien doorsparen voor een nissan evalia?

Heb je een 7 persoons auto nodig? Bij de 6 persoons Honda f-rv kun je ook veel vervoeren door de voorste middelste en achterste middelste stoel in te klappen of te verwijderen

Terug
Bovenaan