Aankoop Golf 6 1.2 TSI (2010) - Waar goed op letten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

Een poosje geleden heb ik op dit forum een vraag gesteld mbt de aankoop van een benzine station met een budget van ronde de 5K. Op basis van de reacties ben ik goed gaan zoeken naar een ford focus en een Renault mega/laguna. Ik heb proefritten in deze autos gemaakt maar helaas, ze doen me echt helemaal niks - ook al staan ze bekend als erg betrouwbaar. Ik vind het interieur niet mooi en vind ze niet lekker rijden.

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een golf 6 station uit 2010 en dat vind ik persoonlijk een veel mooiere auto en vind ik veel lekkerder rijden. Ik besef me dat ik met deze mening in de minderheid ben, en over smaak gaat deze post ook niet.

Ik ben me bewust van de problemen met de TSI motoren van deze generatie, ik heb veel uren besteed aan googelen en uitzoeken wat er precies aan de hand is.
Voor zover ik kan vinden zijn de problemen:

1. Distributieketting krijgt speling door een slechte spanner, door de speling kan de spanner het helemaal niet meer aan en daardoor gaat de ketting overslaan
2. Zuiger problemen. Tussen de eerste en tweede zuigerveer breekt een hoek aluminium los welke zorgt voor compressieverlies, merkbaar in een slechte stationairloop en bijgeluiden, en uiteindelijk tot het vastlopen van de motor.
3. Olie verbruik. Oorzaak hiervan zijn meestal de olieschraapveren van de zuigers. De zuigers zijn klein waardoor de veren te snel vervuild raken en ze niet meer doen waarvoor ze zijn geplaatst: olie uit de cilinder houden.

Nou zou je denken, dat wanneer ik van deze problemen af weet, waarom ik in godsnaam nog nadenk over zo'n auto.. Nou ik vind het een hele mooie/fijne auto (ik rijd inmiddels zelf al 12 jaar verschillende audi's/volkswagens met veel plezier en heb nu inmiddels al 4 jaar een golf 6 hatchback uit 2009 2.0 TDI).

Hier is dan eindelijk mijn vraag:
Zijn er dingen waar ik op kan letten om te checken of bovenstaande problemen bij de auto die ik op het oog heb aan de orde zijn?

Ik heb de dealer gebeld en de complete onderhoudshistorie is bekend en goed onderhouden, de auto is extreem netjes.
1. De ketting/spanner zijn vervangen dus dat probleem zou dan verholpen moeten zijn?
2. Zuigers. Kan ik dit controleren op de 1 of andere manier? BV controleren of de auto stationair geen gekke geluiden maakt? Wat ik heb gevonden is vooral ter voorkoming van: controleer elke maand het oliepeil. Gebruik longlife olie. Het liefst beurten om de 15k ipv de 30k.
3. Olie. Zwarte rook uit de uitlaat is een teken dat er een olieprobleem is. Is er nog iets waar ik op kan letten? (volgens de dealer is dit niet aan de orde)

Nogmaals ik vraag niet naar of de Golf 6 een goede / mooie / betrouwbare auto is, maar of er specifieke dingen zijn waar ik op kan letten betreffende de bekende problemen, of hoe ik deze goed kan herkennen?

EDIT: De auto heeft overigens ongeveer 2ton gelopen.

Alvast dank voor het meedenken!
-RS

Zuigers kan je niet controleren of je moet het motorblok uit elkaar halen, ook olieverbruik hoef je niet te zien.
Maar als jij een Golf 6 wilt kopen en je weet van de risico's en je wilt het risico nemen moet je het doen.
Jij bepaalt wat je mooi vind en lekker vind rijden.

Mijn vorige werk had deze als huurauto. nu word daar niet altijd zachtzinnig mee om gegaan maar man man wat een draak van een auto was dat veel onder garantie verholpen maar hij stond vaak bij de garage. De diesels waren een stuk beter

Antwoord op jou vraag Is niet te controleren. dus zorg voor goede garantie. ook de ketting is geen garantie als die al eens is vervangen

nog beter; als je een golf mooi vind en fijn vind rijden, spaar indien mogelijk door voor een golf 7. Die zijn zoveel moderner/fijner/beter/betrouwbaar

Bedankt voor de reacties.

Een vervangen ketting/spanner is dus geen garantie dat deze nu goed is/blijft..
En de zuigers / het olieverbruik valt niet vooraf te controleren..

Het is dus een grote gok als ik deze auto wel wil kopen, waarschijnlijk is het niet slim.

De Golf 7 is van 2013-2017 geproduceerd, als ik het goed heb. En kan ook een 1.4 TSI motor hebben, zou deze dan net zo probleemvol zijn als die in de golf 6 ligt? Of zijn daar de meeste fouten uitgehaald?

Ik zou graag voor de 7 gaan, maar ik ben bang dat die qua aanschaf niet haalbaar is.

Ergens vanaf 2013 zijn de blokken verbeterd en is het ontwerp aangepast: van ketting naar riem.

Volgens mij heb je allang de keuze gemaakt en wil je hier de bevestiging.
Je kent de risico’s dus waarom zou je dit dan doen?

Hallo @Bobbeltje, de keuze staat inderdaad al voor 85% vast. Zoals je leest vraag ik in mijn post ook naar ‘hoe/of ik de bekende problemen kan herkennen bij een specifieke auto’.

EDIT:
Wat ik zou willen toevoegen aan mijn vraag is:
Betekent dit ook dat er helemaal geen golf 6 autos (1.2tsi) zijn zonder problemen? Maw; hebben ze allemaal problemen of kan ik er ook 1 treffen die wel probleemloos is?

robin 1679058 zei:
Hallo @Bobbeltje, de keuze staat inderdaad al voor 85% vast. Zoals je leest vraag ik in mijn post ook naar ‘hoe/of ik de bekende problemen kan herkennen bij een specifieke auto’.

EDIT:
Wat ik zou willen toevoegen aan mijn vraag is:
Betekent dit ook dat er helemaal geen golf 6 autos (1.2tsi) zijn zonder problemen? Maw; hebben ze allemaal problemen of kan ik er ook 1 treffen die wel probleemloos is?
Je kan er altijd 1 treffen die geen problemen heeft, maar dat is geen garantie dat ook die het niet krijgt.
Dit lijkt meer op omgekeerd russisch roulette, je hebt 7 kamers 6 gevuld en je gaat dan gokken op de ene lege kamer.
Vergeet daarbij niet dat de auto al 2ton pp de teller heeft staan en je dus kans hebt op andere problemen.

Een Golf 6 op benzine zou ik zeker niet aanraden, de auto staat bekend om de zeer matige kwaliteit, en is inmiddels ook flink op leeftijd. Je hebt je al verdiept in de (dure) problemen.

De VW Golf 7 is duidelijk beter en moderner dan de Golf 6, die kun je dan veel beter kiezen, als je graag een Golf wil hebben.
De Golf 7 scoorde een 5,1 op betrouwbaarheid in het laatste onderzoek van de Consumentenbond, maar is wel een flinke stap ten opzichte van de Golf 6 vooruit, hoe raar dat ook mag klinken.

Bekende problemen zijn vervuiling van de motor en olieverbruik.

Veel succes met de proefritten.

Je hebt helemaal gelijk Frits..
Wellicht zou ik toch mijn wensen of mijn budget moeten aanpassen.. of een risico durven nemen op de golf 6.

ak2, bedankt voor je reactie. Je hebt op mijn vorige post ook goede en heldere reacties gegeven, bedankt!
Je zet me wel aan het denken. Vanochtend was ik nog 99% van een golf 6 en nu twijfel ik heel erg of ik op de 1 of andere manier niet toch een golf 7 kan aanschaffen.

Met een beetje pech ben je zomaar 2000 euro kwijt, er is dan meteen van alles wat vervangen moet worden. Ook bij een Golf 7 jan dat natuurlijk gebeuren, alleen heb je geen ketting problemen.
Maar voor een 7 ben je wel minstens 7/7.5k kwijt.

Ach, er rijden genoeg Golfs 6 rond. Ook TSI. Als het ratelt is het niet goed. Ratelt het niet, dan is er mogelijk op dat moment niks aan de hand B)

robin 1679058 zei:
Bedankt voor de reacties.

Een vervangen ketting/spanner is dus geen garantie dat deze nu goed is/blijft..
En de zuigers / het olieverbruik valt niet vooraf te controleren..

Het is dus een grote gok als ik deze auto wel wil kopen, waarschijnlijk is het niet slim.

De Golf 7 is van 2013-2017 geproduceerd, als ik het goed heb. En kan ook een 1.4 TSI motor hebben, zou deze dan net zo probleemvol zijn als die in de golf 6 ligt? Of zijn daar de meeste fouten uitgehaald?

Ik zou graag voor de 7 gaan, maar ik ben bang dat die qua aanschaf niet haalbaar is.

meestal kun je aan het vermogenverschil zien of die een ketting heeft of een riem de zwakste 1.4 tsi ging van 122 pk naar 125 pk de 160 pk ging volgens mij naar 150 pk. De 122 pk met ketting was trouwens nog niet eens zo slecht. de 1.2 tsi ging van 86 pk naar 90pk en de 105 naar 110pk

misschien is dit nog een optie https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/cruze/stationwagon?srt=df-a

Hoeveel mensen hier hebben daadwerkelijk ervaring met een 1.2 TSI?

Als de distributieketting gedaan is kan het best een prima auto zijn.

Mechanix zei:

Ik heb gelukkig helemaal geen ervaring de laatste 23 jaar met VW. Maar waarom zou je zoveel risico lopen als er betere keuzes zijn?

Zo kocht ik heel bewust een Renault Espace uit 2003. Reparaties kon ik mijn financieel prima permitteren. Maar het feit dat je continue wat hebt en de auto totaal niet betrouw is, maakt dat je er heel snel weer vanaf wilt.

Als je een Golf 7 niet kunt betalen, dan waarschijnlijk ook niet de dure reparaties van een Golf 6. En dan eindig je met een auto die niet rijdt. Kortom: niet doen.

robin 1679058 zei:

Bij de golf 7 hebben ze de meeste fouten er uit gehaald. Ketting hebben ze niet meer gebruikt maar vervangen door een riem. Hele is vele malen beter. + moderner, en staat op MQB platform met al zijn voordelen. En ja, ook hier lees je wel genoeg problemen, maar naar mijn inziens niet meer of minder dan een gemiddelde andere auto.

Natuurlijk kun je met een 6 geluk hebben, er zullen vast mensen zijn die al jaren zonder problemen rijden. Maar waarom met een auto rijden die relatief duur is, gemiddeld is qua rijden, gemiddeld is qua ruime, ergens echt in uit blinkt en qua betrouwbaarheid laag scoort. Is er dan geen enkel ander model wat je aan spreekt?

Maar zoals gezegd, als het kan zou ik gewoon even doorsparen voor een nette golf 7 als je bij de golf wil blijven. Of een golf 6 diesel en de hoge MRB voor lief nemen

Ik weet niet of het uit maakt wanneer de ketting vervangen is. Mogelijk dat er op den duur verbeterde versies zijn gebruikt, maar in mijn directe omgeving ken ik iemand die voor de 2e keer aan de beurt is. (1e x in zijn bezit) Is wel een seat, maar zelfde blokje. Hij vermoedde dat de vorige garage heeft gelogen dat deze vervangen is. Is namelijk makkelijk te zeggen en kon geen facturen laten zien. maar als je dan op internet zoekt vind je wel vaker dat mensen voor de 2e keer aan een setje toe zijn. Moet zeggen; de kosten vielen mij nog mee. Iets van van 1200 euro incl beurtje. als ik het mij goed herinner. Maar wel veel geld. En naast wat bobines heeft hij er verder nog weinig gekke dingen mee gehad in 3 jaar en redelijk wat kilometers.

Mechanix zei:

Denk ik ook. Er rijden er ook genoeg rond.
Mijn zusje heeft ook een 1.2 TSI, zou niet eens weten of die een ketting of riem heeft. Ik denk een riem.

Als je écht perse die golf 6 wil dan is op zijn minst geld achter de hand houden voor een nieuwe distr.ketting verstandig. het hangt enorm af van het exemplaar wat je treft, in mijn buurt staan genoeg 1.2tsi's en allemaal al jaren in bezit en 'probleemloos'.
Golf variant 2014 - Nog nooit problemen gehad
Golf 2011 - nog nooit problemen gehad
2X vw beetle van 2012 en 2014, beide nog nooit problemen gehad (en onderhoud wordt zelf gedaan, á eens in de 3-4 jaar...)
Yeti 2012, onder coulance nieuwe ketting vele jaren terug
Touran 2010 2x ketting vervangen en voor eigen kosten (schimmig exemplaar)

Echter kocht vorige zomer een vriend van mij een nette polo 1.2 tsi uit 2012 en die was wel gelijk aan de beurt met de ketting ondanks sluitende onderhoudshistorie + vroeg in zijn leven een nieuwe ketting geplaatst. Die polo had daarnaast nog wat andere rare mankementen en is uiteindelijk naar volle tevredenheid omgeruild voor een fiesta.

Damianw26 zei:
Als je écht perse die golf 6 wil dan is op zijn minst geld achter de hand houden voor een nieuwe distr.ketting verstandig.
Je hoort soms inderdaad dat een ketting voor een tweede keer aan de buurt is, maar dit lijkt me het beste advies.

Waarom een Golf 6?
Het is gewoon een waardeloze k#tauto. Ik heb zelf met veel plezier in een Golf 2,3 en 7 gereden. Die waren in een knappe uitvoering ook nog wel mooi om te zien. Ik vind die 6 altijd zo’n 020-west cruiser om te zien. Daar naast is het motorische bagger.

Waar je op moet letten? Of je heuptasje goed gevuld is met handel om je reparaties te kunnen betalen. Technisch gezien geldt het ook voor THP motoren. Waarom zou je het jezelf aandoen?

Bedankt voor alle reacties en het oprecht meedenken.

Het komt er dus op neer dat in de basis elke occasion een gok is, maar dat de gok met een Golf 6 met 1.2 TSI motor uit 2010 een (veel) grotere gok is. Er zijn zat verhalen van mensen met deze auto die er geen problemen mee hebben maar helaas veel meer verhalen waarmee het wel gezeur is.

Ik dacht door de bekende problemen goed te onderzoeken en zo goed mogelijk na te lopen bij de auto die ik op het oog had of deze daar last van had, ik het risico op een miskoop kon verkleinen. Al ziet de auto er erg goed uit, is de onderhoudshistorie helemaal bekend en staat hij bij een dealer die veel goede reviews krijgt, blijft het dus een enorme gok.

En al wil ik heel graag een golf (de 6 ligt in mijn budget), weet ik niet of ik het risico aandurf. Aangezien ik niet zit te wachten op veel problemen/onkosten.

Mijn huidige golf 6 2.0TDI verkoop ik 1 dezer dagen met pijn in mijn hart, en ik denk dat we misschien eerst maar een goedkoop, klein autootje voor mijn vrouw kopen zodat ik nog wat langer kan nadenken over deze kwestie en evt iets kan doorsparen voor een golf 7.

Merci!

robin 1679058 zei:
Bedankt voor alle reacties en het oprecht meedenken.

Het komt er dus op neer dat in de basis elke occasion een gok is, maar dat de gok met een Golf 6 met 1.2 TSI motor uit 2010 een (veel) grotere gok is. Er zijn zat verhalen van mensen met deze auto die er geen problemen mee hebben maar helaas veel meer verhalen waarmee het wel gezeur is.

Ik dacht door de bekende problemen goed te onderzoeken en zo goed mogelijk na te lopen bij de auto die ik op het oog had of deze daar last van had, ik het risico op een miskoop kon verkleinen. Al ziet de auto er erg goed uit, is de onderhoudshistorie helemaal bekend en staat hij bij een dealer die veel goede reviews krijgt, blijft het dus een enorme gok.

En al wil ik heel graag een golf (de 6 ligt in mijn budget), weet ik niet of ik het risico aandurf. Aangezien ik niet zit te wachten op veel problemen/onkosten.

Mijn huidige golf 6 2.0TDI verkoop ik 1 dezer dagen met pijn in mijn hart, en ik denk dat we misschien eerst maar een goedkoop, klein autootje voor mijn vrouw kopen zodat ik nog wat langer kan nadenken over deze kwestie en evt iets kan doorsparen voor een golf 7.

Merci!
De 1.2 is de minst risicovolle, de 1.4 is erger. Maar als je inderdaad echt een Golf wilt even doorsparen.

Hallo,

Wij rijden nu 8 jaar een golf 6 1.2 TSI bouwjaar 2011.
Hebben nu 200000 op de km teller.
Auto rijdt nog steeds als nieuw.
Wel is er een nieuwe ketting door vw garage gemonteerd bij 168000 km.
Kostenpost 900 euro.
Voor de rest Motor nog steeds droog, en 0,5 liter olie in half jaar bij vullen bij 20 k per jaar.
Bij een beurt wordt computer uit gelezen, daar wordt vast gesteld of er ruimte op de ketting is.
Nou wil ik zeggen dat die 900 euro de enige kosten zijn geweest voor onze auto in deze tijd.
Ik rij nog altijd met veel plezier in deze auto.
Kortom gewoon zijn beurtjes doen, dan is er weinig aan de hand.

Bezint eer gij begint. Tis toch een soort van zelfkastijding om tot aanschaf over te gaan van genoemde automobiel. Een Focus of Laguna 😊 zullen je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid veel ellende besparen. Succes derhalve.

Ed 2693666 zei:
Hallo,

Wij rijden nu 8 jaar een golf 6 1.2 TSI bouwjaar 2011.
Hebben nu 200000 op de km teller.
Auto rijdt nog steeds als nieuw.
Wel is er een nieuwe ketting door vw garage gemonteerd bij 168000 km.
Kostenpost 900 euro.
Voor de rest Motor nog steeds droog, en 0,5 liter olie in half jaar bij vullen bij 20 k per jaar.
Bij een beurt wordt computer uit gelezen, daar wordt vast gesteld of er ruimte op de ketting is.
Nou wil ik zeggen dat die 900 euro de enige kosten zijn geweest voor onze auto in deze tijd.
Ik rij nog altijd met veel plezier in deze auto.
Kortom gewoon zijn beurtjes doen, dan is er weinig aan de hand.

Als je er bijna vanaf nieuw in rijdt en je er zuinig op bent en tijdig onderhoud doet, kan het inderdaad best meevallen. Koop je er op dit moment eentje van 12 jaar oud, dan is de kans groot dat er al jaren op onderhoud is bezuinigd en je een auto treft die al vele eigenaren heeft gehad die misschien niet allemaal even voorzichtig met de techniek zijn omgesprongen. Risico is veel groter.

Terug
Bovenaan