Aankoop Ford Transit met roest

A

Anoniem

Guest
We hebben interesse in een tweedehands Ford Transit camper. Deze heeft echter een aantal roestplekken waardoor we nogal twijfelen. De onderkant van de camper ziet er goed uit. De roest zit vooral rond de wielkasten. Zie ook de foto's.

De camper heeft nog een jaar apk. Zou deze roest in de toekomst een probleem geven? We hoeven er geen jaren mee te rijden, maar drie jaar zou leuk zijn.

Wat er op de foto's staat is geen groot probleem en ook gemakkelijk te herstellen. Maar uit je vraag lees ik dat je er zelf eigenlijk niet echt kijk op hebt hoe een auto echt is. Daarom zou ik zeggen, laat zo'n ding bekijken door iemand die wel weet waar hij op moet letten. Dan krijg je een veel beter beeld.

@Olds Niet echt eens met het eerste deel van je antwoord. Voor iemand die niet zelf heel handig is of geen goede contacten in de schadebranche heeft is dit helemaal niet simpel te verhelpen maar gewoon heel erg kostbaar om te laten verhelpen.

Dit zijn de bekende roestplekken van deze Transit's, ze ontstaan door het niet of slecht schoon houden van de wielkassen en afwateringskanalen onder de A-stijlen.
Als het achterliggende metaal nog goed is dan is het voor de hobbylasser vrij gemakkelijk en low budget te herstellen met vervangende inzetstukken, maar als je het moet laten doen (op een fatsoenlijke nette manier) dan kan het kostenplaatje nog aardig aantikken.
Als het achterliggende plaatwerk aan de voorkant nog hard is dan zal deze roest niet direct een afkeur geven, maar deze roestschade zou mij wel argwanend maken over hoe de staat van de dorpels (met name onder portieren en schuifdeur) op dit moment nog is.
Check ook even de lasnaad in de wielkassen achter (ligt horizontaal ca. 5 cm boven de laadvloer), als deze doorgeroest is dan kan je tevens de nodige waterschade aan het camperinterieur (kastjes en vloer) gaan verwachten.
En houd er ook rekening mee dat campers aan de binnenkant vaak geïsoleerd en afgewerkt zijn waardoor de laswerkzaamheden wel een heel stuk lastiger (en brandgevaarlijker) gaan worden.

Persoonlijk zou ik zeggen lekker laten staan en heel rustig verder blijven zoeken, in de huidige campermarkt gaan de grootste wrakken momenteel nog voor hoofdprijzen weg.

Jay DoubleYou zei:
Met caravans, cabrio’s en campers altijd wachten tot het seizoen voorbij is.

Tenzij je nu nog weg wil, want een camper huren kost ook geld, vooral als de km stand niet vrij is en je wil ver er mee weg.

Mijn ervaring is wel dat als je er aan begint het altijd enorm tegen valt.

zo'n camper zou ik altijd een aankoopkeuring laten uitvoeren. echt goedkoop laten fixen word het sowieso niet. Als het mee valt gewoon goed aanpakken, investeren dan houd de camper zijn waarde ook gewoon. zo doorkabbelen is over 3 jaar naar de sloop als je pech hebt.

Buiten de roest om kijken ze bij een aankoopkeuring ook naar banden, remmen, onderstel en vele andere zaken. Het is gewoon een oud beestje die zo op het oog niet super goed bijgehouden is. De kant dat er lijken uit de kast vallen is zeker niet ondenkbaar.

De zichtbare roest schade is vaak heel veel kleiner dan de werkelijke roest schade. Gezien de matige staat verwacht ik nog wel meer roestschade, roest, en achterstallig onderhoud. Ik ben ook wel benieuwd in welke staat de rest van de camper is, zoals de dorpels, veerschotels ed. Een aankoopkeuring is zeker geen overbodige luxe.

Ik zou op zoek gaan naar een beter exemplaar.

Er is door de schaarste op de campermarkt veel oude rommel te koop voor veel geld.

Terug
Bovenaan