Aankoop betrouwbare auto rond 15k

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag experts,

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een betrouwbare auto, omdat mijn vriendin het komende jaar 20k moet rijden ivm haar werk. Belangrijke opties voor haar zijn apple carplay, 5 deurs en bij voorkeur een automaat. Nu hebben we net een proefrit gemaakt in deze Polo:

https://mvhautos.com/occasions/1523105-volkswagen-polo-1-2-tsi-edition-r-dsg-trekh-navi-org-nl

Deze beviel ons goed, maar ik kwam online toch wat horrorverhalen tegen m.b.t. deze motor en versnellingsbak combinatie. Is wellicht de nieuwe corso (2020) een betere optie? Of zien we nog andere opties over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik vind het vooral veel geld voor een redelijk standaard Polo van 8 jaar oud. Motor en bak zijn tegenwoordig wel redelijk betrouwbaar.

Helemaal mee eens! Maar heb ik al aardig wat rondgezocht en het idee dat dit een beetje de huidige prijzen zijn op het moment. Ik las online dat Polo vanaf 2017 de bovengenoemde problemen niet meer heeft, maar jij denkt deze van 2016 ook niet?

Wat een bezopen prijzen bij de premium merken, ik zou die Polo voor 10k nog niet willen kopen, niet lullig bedoelt, maar het is een heel ongunstige tijd om nu te kopen, omdat je gewoon veels te veel betaald. Wij zijn om die reden bij Dacia uitgekomen. Betaalbaar geen overdreven prijzen, wij hebben een Sandero Stepway hogere zit uit 2017 op LPG.

Volgens mij hebben ze die ook met automaat. Ik vind hem heerlijk rijden wij hebben dan handgeschakeld.

Succes met deze lastige keuze.

Kristian2 zei:
Ik vind het vooral veel geld voor een redelijk standaard Polo van 8 jaar oud. Motor en bak zijn tegenwoordig wel redelijk betrouwbaar.
Hij is maar 6 jaar oud. Blijft wel een hoop geld

Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad een ongunstige tijd, maar we komen er helaas niet onderuit! De Suzuki en Sandero hadden we inderdaad nog niet bekeken dus die komen ook op de lijst!

De Toyota Yaris hybride is ook een betrouwbare en zuinige auto met standaard automaat.

Carplay ga je helaas niet vinden, begint pas bij het huidige model en die beginnen bij 18.5k

De Polo uit het voorbeeld lijkt me echt veel te duur, zie voor die 15k zat andere opties, stuk nieuwer, veel minder kilometers etc.
Weet dat auto's aan de dure kant zijn op het moment maar dit is wel erg overdreven.

Je vermeld ook de nieuwe Corsa ( vanaf 2019 ) dat is ook een prima optie maar voor een automaat moet dan wel het budget een stukje omhoog.
Handgeschakeld lukt net wel voor die 15k

Automaat begint een beetje bij 17.500 - 18.000

Voor de rest zijn er echt nog heel veel andere opties mogelijk want budget is echt wel prima, Citroen C3, al genoemde Peugeot 208 en Toyota Yaris inderdaad en ga nog maar even door.

De Polo uit 2016 is het oude model. Het nieuwe model van 2017 is duidelijk moderner, maar ook een stuk betrouwbaarder. De Polo vind ik ook heel erg duur voor wat je krijgt

Voor een budget van € 15.000 koop je een vrijwel nieuwe Dacia Sandero, een Renault Clio of Citroen C3, of Opel corsa uit 2019 of 2020 of iets dergelijks.

M 7698251 zei:
Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad een ongunstige tijd, maar we komen er helaas niet onderuit! De Suzuki en Sandero hadden we inderdaad nog niet bekeken dus die komen ook op de lijst!

Bij de baleno rekening houden dat de 1.2 net een cvt automaat totaal maar ook totaal anders rijdt dan de boosterjet met 6 traps automaat.

De sandero zal ik van de lijst halen, die heeft een half automaat. De sandero en logan waren de laatste auto's in het b-segment die nog met zo'n verschrikkelijke bak verkocht werden.

De mazda en ford van frits zijn import, bij import auto's het bpm bedrag altijd goed checken, frits kennende heeft hij dat al voor je uitgezocht

Top! Bedankt voor alle tips mensen! De Polo zullen we laten staan en onze zoektocht vervolgen. We moeten wellicht onze eisen wat aanpassen, omdat de auto's zo prijzig zijn deze tijd. We zijn echt leken m.b.t. auto's en zijn nog in de veronderstelling dat Franse auto's qua betrouwbaarheid niet het summum zijn, maar een redelijk nieuwe c3 of 208 zijn dus ook wel betrouwbare opties?

Bij de 1.2 van peugeot en citroen even goed het onderhoud checken, en checken welke automaat aan boord is,half automaten, 4 traps automaten en 6 traps automaten het loopt allemaal wat door elkaar heen

M 7698251 zei:
Top! Bedankt voor alle tips mensen! De Polo zullen we laten staan en onze zoektocht vervolgen. We moeten wellicht onze eisen wat aanpassen, omdat de auto's zo prijzig zijn deze tijd. We zijn echt leken m.b.t. auto's en zijn nog in de veronderstelling dat Franse auto's qua betrouwbaarheid niet het summum zijn, maar een redelijk nieuwe c3 of 208 zijn dus ook wel betrouwbare opties?

De Citroën C3 (3) vanaf 2016 is volgens de ANWB occasiontest kwalitatief erg goed.
We hebben zelf al 8 jaar een Citroën C3 diesel van de 2e generatie met inmiddels 220.000 km en kan niet anders zeggen dat het een prima auto is, die veel waar voor het geld biedt.

Bij de Citroën C3, Peugeot 208, en Opel Corsa (vanaf 2019 die de zelfde techniek heeft als de Citroën en Peugeot) en Ford Fiesta is het wel belangrijk dat je op tijd de beurten laat uitvoeren en met de juiste olie.
De distributieriem loopt in olie, en kan niet tegen de verkeerde olie.
Bij een automaat kies bij Peugeot en Citroën een EAT (6) automaat van het Japanse Aisin, dit is de beste keus.

Ook de Peugeot 208 en Renault Clio scoren goed op betrouwbaarheid.
Als 1e auto hebben we al 2 jaar een Clio 5 uit 2020, en kan niet anders zeggen dat het een hele degelijke, erg goede en fijne auto is, de afwerking en materiaal gebruik zijn erg goed voor deze klasse. De Clio 5 scoorde in het laatste onderzoek van de Consumentenbond een 8,5 op betrouwbaarheid en hoorde daarbij tot de beste auto's op de markt. De Renault Clio heeft een distributieketting.

Bij de Clio 4 zou ik een handbak nemen en kiezen voor de 0,9 TCe motor,
bij de Clio 5 vanaf 2019 zijn alle opties goed. Je hebt dan een 1.0, 1.3 en 1.6 Hybride.

De Dacia Sandero is een hele goede keus als je veel ruimte en betrouwbaarheid zoekt voor weinig geld.

Veel succes.

Een Polo is prima hoor. Vanaf 2015 zijn de problemen met de TSI en de DSG ook bijna weg. Ze zijn alleen wel populair en daardoor duur. Een Ibiza en Fabia zijn technisch gelijk maar een stuk voordeliger.
Voor dit budget kan je ook naar een C segmenter kijken, bijvoorbeeld een Leon of Octavia. Of natuurlijk een ander merk, de Opel Astra, Ford Focus, Kia Ceed.
Je kan het beste eens bij een grote occasiontoko binnenlopen en kijken wat je bevalt. Bijvoorbeeld Smeeing in Soest, ik vind dat een fijn bedrijf waar de verkopers je niet meteen in je nek zitten als je rondloopt.

Als je een relatief koopje zoekt in de vw stal, dan zal ik voor een gefacelifte skoda rapid hatchback gaan, deze rapid is er ook als liftback,maar bij de liftback kun je beter voor de seat toledo gaan , want die is nl iets langer leverbaar geweest en heeft hierdoor verbeterde techniek gekregen in de laatste bouwjaren. De toledo was er alleen als liftback en niet sls hatchback.

Afhankelijk van de afstanden, zou een Renault Zoe R110 41kWh met leaseaccu of oudere Leaf 30kwh ook nog kunnen.

M 7698251 zei:

Tijden veranderen, de franse auto's staan op dit moment goed bekend, zelf 208 gereden (82 PK) zorgeloze auto, nooit stukken, alleen jaarlijks onderhoud. En zuinig (afhankelijk van rijstijl natuurlijk).

Zoals hierboven ook al beschreven zou ik ook richting Toyota of Lexus gaan kijken.

Terug
Bovenaan