Aankoop advies youngtimer (2006-2007) (Budget rond de 7-8K)

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden,

Binnenkort wil ik mijn eerste auto aanschaffen. Omdat ik recentelijk ben begonnen als ZZP'er, is de Young-timer regeling aantrekkelijk voor mij om de auto zakelijk te rijden. Nou heb ik niet een super groot budget, maar zoek ik wel een auto die er leuk uit ziet en natuurlijk betrouwbaar is. Mijn oog is gevallen op bijv. een BMW 1-serie, maar weet niet in hoeverre deze betrouwbaar zijn wat betreft onderhoud. Ik zoek een 4/5 deurs hatchback. Cruise-control en automaat zijn een pre, maar geen must.

Bovendien ben ik nog redelijk een leek in het beoordelen van occasions. Daarom mijn vraag: Wat zijn goede Young-timers voor mijn budget, rekeninghoudend met bovengenoemde wensen?

Hartelijk dank!

Zoek je benzine of diesel?
De eerste generatie 1-serie (E87) is geleverd met 4 en 6 cilinder benzine motoren, alle diesels zijn 4 cilinder turbodiesel. De 4 cilinder benzine motoren waren niet erg betrouwbaar, in de youngtimer bouwjaren is dat de N46, Google er eens naar zou ik zeggen.

Een youngtimer is alleen aantrekkelijk als ie betrouwbaar is, enigzins representatief, en je niet laat leeglopen op reparatie- en onderhoudskosten.
Een BMW valt dan denk ik voor jou dus al af: een oude BMW als youngtimer heeft nl. 2 mogelijkheden: of hij is in perfecte staat en dan is de prijs er ook naar (=hij valt waarschijnlijk buiten je beperkte budget) of het is de typische oude BMW waar je op leeg loopt qua kosten...
Denk dan bv aan een Renault Laguina 3, of een Citroën C5 II; bij beide kan je er een LPG-installatie in doen (beide gaan goed op gas) en dan rij je helemaal goedkoop.
Wil je perse benzine denk dan aan een Lexus CT200.

Hoeveel ruimte heb je nodig en hoeveel geef je om comfort?

Een Citybug (Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo) is inmiddels ook youngtimer en er zijn veel exemplaren met standaard airco en elektrische ramen voor weinig geld. Ze zijn er ook met achteraf ingebouwde cruise control en automaat. Alleen fietsen is goedkoper.

Zadelsnuiver zei:
Zoek je benzine of diesel?
De eerste generatie 1-serie (E87) is geleverd met 4 en 6 cilinder benzine motoren, alle diesels zijn 4 cilinder turbodiesel. De 4 cilinder benzine motoren waren niet erg betrouwbaar, in de youngtimer bouwjaren is dat de N46, Google er eens naar zou ik zeggen.

Bedankt voor de reacties! Ik zoek een benzine auto

Jay DoubleYou zei:

Een Citybug (Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo) is inmiddels ook youngtimer en er zijn veel exemplaren met standaard airco en elektrische ramen voor weinig geld. Ze zijn er ook met achteraf ingebouwde cruise control en automaat. Alleen fietsen is goedkoper.
Bedankt!

Qua ruimte vergelijkbaar met een hyundai i20, VW golf/polo. Ik vind comfort wel fijn. Mijn voorkeur gaat iets minder uit naar een citybug.

HendrikAA zei:
Jay DoubleYou zei:

Bedankt!

Qua ruimte vergelijkbaar met een hyundai i20, VW golf/polo. Ik vind comfort wel fijn. Mijn voorkeur gaat iets minder uit naar een citybug.

Dat snap ik dat je dan minder snel voor een Citybug kiest. Let er wel op, i20 en Polo zijn een klasse kleiner dan een 1-serie of Golf.

Je zoekt een speld in een hooiberg ( zeker als je ook op Automaat gaat zoeken )
Ga er ook maar vanuit dat zo'n beetje het allerbeste uit 2007 door anderen al lang aangeschaft is, juist vanwege die regeling, blijft er dus niet veel over.

Misschien een idee om iets te kopen uit 2008 en dan volgend jaar pas gebruik te maken van diezelfde regeling? ( meer keus, iets nieuwer )

Zoiets dus : Opel Astra 1.6 Executive Automaat, Navigatie, Trekhaak, Xenon, etc.

Total Loss zei:
Je zoekt een speld in een hooiberg ( zeker als je ook op Automaat gaat zoeken )
Ga er ook maar vanuit dat zo'n beetje het allerbeste uit 2007 door anderen al lang aangeschaft is, juist vanwege die regeling, blijft er dus niet veel over.

Misschien een idee om iets te kopen uit 2008 en dan volgend jaar pas gebruik te maken van diezelfde regeling? ( meer keus, iets nieuwer )

Zoiets dus : Opel Astra 1.6 Executive Automaat, Navigatie, Trekhaak, Xenon, etc.

Daar ben ik me ook van bewust. Automaat hoeft dan ook niet perse. Wel ivm boekhouding om meteen met de regeling te starten, dus voorkeur voor 2007. Opel
Astra is zeker een optie!

Een paar opties:

Volvo C30
Audi A3
Ford Focus

Een klein maatje groter:
Renault Laguna
VW Passat
Skoda Octavia

Het is net wat je wilt en waar je van houdt. Ik vind de A3 een mooie wagen zo, alleen de bekleding moet je smaak zijn (mijn smaak is het niet). De Volvo C30 vind ik persoonlijk ook mooi en een Ford Focus is natuurlijk voor de fijnrproever, qua rij-eigenschappen dan. De Skoda kwam ik per toeval tegen, nee het is geen hatchback. Wel enorm ruim! En weer eens anders dan anders in deze uitvoering.

Er is veel keus:
De Honda Civic is een goede en betrouwbare auto.
De Fiat Bravo is denk ik ook een hele goede optie, erg ondergewaardeerd.
Maar fijne en goede auto. Of kijk naar het kleine broertje de Fiat Grande Punto.

De al genoemde Renault Laguna 3 is een hele fijne, zeer comfortabele en betrouwbare auto. ( ik heb er 9 jaar lang een gehad)

FW Ta 183 Huckebein I zei:
ClioRougeflamme zei:

Volvo is geen 4/5-deurs
Audi, VW en Skoda allemaal FSi motor = niet geheel probleemloos
VW is slechtste Passat model
Skoda is gebaseerd op Golf V, ook niet probleemvrij
Ford is import dus onbekend verleden
Renault staat al 2 jaar stil....

4/5-deurs heb ik even gemist. De FSI-motor, is die zo slecht als een TSI/TFSI van de eerste lichting? Ik dacht van niet.

Over de Renault: lekker boeiend, die doet het echt wel. Of moeten we hem maar gelijk afvoeren?

ClioRougeflamme zei:
Een paar opties:

Volvo C30
Audi A3
Ford Focus

Een klein maatje groter:
Renault Laguna
VW Passat
Skoda Octavia

Het is net wat je wilt en waar je van houdt. Ik vind de A3 een mooie wagen zo, alleen de bekleding moet je smaak zijn (mijn smaak is het niet). De Volvo C30 vind ik persoonlijk ook mooi en een Ford Focus is natuurlijk voor de fijnrproever, qua rij-eigenschappen dan. De Skoda kwam ik per toeval tegen, nee het is geen hatchback. Wel enorm ruim! En weer eens anders dan anders in deze uitvoering.

Bedankt voor de suggesties! De a3 valt inderdaad bij mij ook in de smaak, hieronder lees ik wat over de motor die niet geheel probleemloos is. Is dat met deze uitvoering alleen of met alle uitvoeringen uit dat jaar?

HendrikAA zei:
ClioRougeflamme zei:
Een paar opties:

Volvo C30
Audi A3
Ford Focus

Een klein maatje groter:
Renault Laguna
VW Passat
Skoda Octavia

Bedankt voor de suggesties! De a3 valt inderdaad bij mij ook in de smaak, hieronder lees ik wat over de motor die niet geheel probleemloos is. Is dat met deze uitvoering alleen of met alle uitvoeringen uit dat jaar?

De FSI motoren van Audi, VW en Skoda hebben een matige kwaliteit cilinderwand coating, en waren vroege motoren met directe inspuiting.
Vervuiling van de motor komt dan ook regelmatig voor. Als de cilinderwand coating is versleten betekent dit een zeer dure motorrevisie.

De latere T( F)Si hadden naast deze problemen, ook te korte olieschraapveren, hoog olie verbruik, en matige kwaliteit distributieketting en spanners.
De kans op zeer dure motorproblemen is dus relatief groot.

De meest betrouwbare benzinemotor is de gewone 1.6 met 102 Pk.
Als je een Audi A3 zoekt dan zou ik deze motor nemen.

In de getoonde Renault Laguna 3 ligt de zeer degelijke en betrouwbare Nissan 2.0 motor met 140 pk, met indirecte injectie en zonder turbo.
Renault was zo geschrokken van de problemen met de Laguna 2 dat veel dingen veel sterker en degelijker zijn dan strikt nodig. Hierdoor is het een hele degelijke en betrouwbare auto geworden.

De problemen die er kunnen zijn zijn vaak eenvoudig en tegen lage kosten op te lossen. Zoals het breken van een winding van de achtervering, water wat blijft staan in de deuren door verstopte afvoergaten, versleten stabilatorstang rubbers.

Heb je het goed doorgerekend? Bij weinig privé gebruik heb je er niet zoveel voordeel van. Bij heel veel zakelijk gebruik kan de 19ct (wordt hoger) per km ook interessanter zijn.

Youngtimers zijn volgens mij eerder interessant als je een stevige zakensloep koopt. Golfjes en 1series zijn geen geldslurpers die je relatief voordelig aanschaft.

Een Jaguar V8 bijvoorbeeld koop je voor relatief weinig en zo is de bijtelling erg laag ten opzichte van de hoge gebruikskosten.

Vorq zei:
Heb je het goed doorgerekend? Bij weinig privé gebruik heb je er niet zoveel voordeel van. Bij heel veel zakelijk gebruik kan de 19ct (wordt hoger) per km ook interessanter zijn.

Youngtimers zijn volgens mij eerder interessant als je een stevige zakensloep koopt. Golfjes en 1series zijn geen geldslurpers die je relatief voordelig aanschaft.

Een Jaguar V8 bijvoorbeeld koop je voor relatief weinig en zo is de bijtelling erg laag ten opzichte van de hoge gebruikskosten.

Goede opmerking, moet bekennen dat ik het niet helemaal heb doorgerekend. Ik ging een beetje uit van adviezen en wat ik zoal aantrof over de youngtimer regeling.

Terug
Bovenaan