Aankoop advies auto tot €25000,-

Stefan Jacobs001

Net ingestapt
Hallo,

Met een budget van €25.000,- wil ik een auto aanschaffen ,welke vooral betrouwbaar maar ook representatief is vanwege zakelijke inzet.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wellicht dat jullie o.b.v onderstaande gegevens  mij  kunnen adviseren ?

Eisen / must :
*Niet ouder dan 5 jaar
*Benzine
*Betrouwbaar
*Niet boven de 100.000km gelopen (voorkeur max 50.000)
*Cruise controle
*Navigatie (in geval van bmw groot beeld)

Wensen / pre :
*(fijne) Automaat
*Android auto

Carroserie:
*Station (voorkeur)
*Suv

Bekeken modellen en voorkeuren
*Ford Focus station 1.0 125pk st line (2019)
*Bmw 316i Touring m sportpakket (2015)
*Renault Megane 1.2 tce edc intens
*Renault Talisman Estate  1.6 tce edc intens
*Nissan Qashqai 1.2 tekna (2018 facelift) ( geen gevoel bij )
*Mazda 6 Touring ( betrouwbaar maar heb er geen gevoel bij)
*Mazda cx5 (idem)

Verder vind ik de Audi A4 Avant 2016(interieur upgrade) ook een mooie auto, maar iets boven het budget wanner je een beetje een aangekleed model wilt.
Hoe zit het met VAG en betrouwbaarheid rond dat bouwjaar naar alle rompslomp en olieverbruik verhalen ?

No go merken:

-Toyota (ondanks betrouwbaarheid)
-citroën
-Peugeot
-Volvo
No go is gebaseerd o.b.v ontbreken van gevoel bij merken en interieur.

Zelf merk ik dat ik erg tussen de focus,3serie en talisman estate zit te twijfelen.
Dus misschien kan ik beter de vraag stellen  welk van de bovengenoemde 3 uitvoeringen  is het betrouwbaarste?

Graag zie ik jullie mening of andere suggesties

Ook de Audi vanaf 2013 is gewoon goed qua kwaliteit, zeker de 2016 uitvoering zijn bijzonder goed en goed afgewerkt.

Jos.

Moet er nog wat mee kunnen in de auto dat je voor een station gaat? Want een Focus is een stuk groter qua kofferruimte ten opzichte van een QQ of een 3 serie, een Talisman is even groot maar een grotere auto.
Audi is vanaf 2016 betrouwbaarder dan de jaren er voor, maar ook dat is geen auto die je koopt voor de ruimte.
Wat mij verbaast is dat je geen gevoel hebt bij de Mazda 6 en CX5, de Toyota om die reden niet wilt maar wel een QQ als optie hebt, die vind ik persoonlijk toch echt een stuk minder mooi.

en mercedes B/C-klasse ?

Tijdloos en vooral mooi design.

Jou voorkeuren zijn echt allemaal totaal verschillende auto’s.

De cvt bakken van Nissan schijnen kwalen te hebben, maar zou ook kunnen dat ze het koppel van een dieselmotor niet aankunnen of niet geschikt zijn voor 4x4 maar das puur giswerk van mij. Ik zou een qq automaat wel aandurven in combinatie met een lichtere motor, maar dan niet de 1.2.

Hier een ocasion video van de qq

https://youtu.be/oyqxpRU8Fkk

De 1.2 van Nissan/Renault heeft ook problemen (gekend)

Als je iets heel bijzonders wil dan is de Infiniti Q30 misschien nog een optie, maar das dan geen station, maar wat het wel lopen de meningen uiteen crosover? SUV? Hatchback? Het interieur is grotendeels uit die van de Mercedes A-klasse en ook qua interieurruimte komt die daar mee overeen. Zit wat tussen de A-klasse en de gla in?

Epica zei:
Moet er nog wat mee kunnen in de auto dat je voor een station gaat?

Ja, i.v.m gezinsuitbreiding , vakantie's ,spullen welke zo nu en dan voor werk vervoerd worden en de vlakke laadvloer.

Epica zei:
Wat mij verbaast is dat je geen gevoel hebt bij de Mazda 6 en CX5, de Toyota om die reden niet wilt maar wel een QQ als optie hebt, die vind ik persoonlijk toch echt een stuk minder mooi.

Dat snap ik, eigenlijk had bij de QQ ook hetzelfde moeten staan als bij de mazda's en Toyota.
( bij deze aangepast )

lesley zei:
En Mercedes B/C klasse ?

C klasse is/was zeker een optie.
Alleen krijg ik dat er bij de vrouw op de 1 of andere manier niet in ,waarbij ik moet zeggen dat me het navigatie scherm met grote lijsten langs de zijkant ook niet echt aanstaan.
Verder vind ik persoonlijk het zeker een mooie auto .
Maar je kijkt dan toch de hele tijd tegen zo'n fotolijstje aan.

B klasse vinden beide niet de mooiste auto qua carroserievorm .

Me vrouw en ik hadden beide onze wensen naast elkaar gezet waardoor we tot dat lijstje waren gekomen .
Naar bezichtigingen en wederzijdse overeenstemming zijn we uiteindelijk tot het lijstje focus,3serie,talisman gekomen

De vraag is dus eigenlijk meer welk van de 3 is het betrouwbaarste ? met als extra optie de audi A4 Avant van 2016 ( nieuw interieur )

Met daarbij de vraag naar jullie mening en of jullie misschien nog een andere suggestie hadden

Stefan Jacobs001 zei:
Hallo,

Met een budget van €25.000,- wil ik een auto aanschaffen ,welke vooral betrouwbaar maar ook representatief is vanwege zakelijke inzet.

Eisen / must :
*Niet ouder dan 5 jaar
*Benzine
*Betrouwbaar
*Cruise controle

Wensen / pre :
*(fijne) Automaat
*Android auto

Carroserie:
*Station (voorkeur)
*Suv

*Nissan Qashqai 1.2 tekna (2018 facelift)
*Mazda cx5 (idem)

Verder vind ik de Audi A4 Avant 2016(interieur upgrade) ook een mooie auto, maar iets boven het budget wanner je een beetje een aangekleed model wilt.
Hoe zit het met VAG en betrouwbaarheid rond dat bouwjaar naar alle rompslomp en olieverbruik verhalen ?

No go merken:

ik dat ik erg tussen de focus,3serie en talisman estate zit te twijfelen.
Dus misschien kan ik beter de vraag stellen  welk van de bovengenoemde 3 uitvoeringen  is het betrouwbaarste?

Eigenlijk een prima lijstje: de Talisman, Focus en BMW 3 serie zijn alle 3 goede en betrouwbare auto's. In de praktijk zal het verschil in betrouwbaarheid heel klein zijn.

Van deze 3 is de Talisman de ruimste auto. De BMW biedt het minste ruimte.
De Talisman is een hele stille en comfortabele auto. Zelf ben ik heel enthousiast over deze auto, de value for money is gewoon heel goed. De nieuwe Focus heb ik nog niet gereden, maar je hoort er enthousiaste verhalen over. De BMW is duurder, en is een goede, relatief sportieve auto, maar ik zelf had gezien het prijsverschil er toch meer van verwacht. Misschien moet je gewoon met alle 3 gaan rijden.

De problemen van de 1.2 TCE waren toen de motor in 2016 in de Renault Megane 4 kwam inmiddels gewoon opgelost, je kan de auto ook krijgen met de hele fijne 1.3 TCE die samen met Mercedes is ontwikkeld.

Medio 2016 gebruikte Audi een ander type zuigers, de olie problemen waren toen opgelost. De Audi A4 is wel klein voor zijn klasse., en vind ik relatief duur voor wat je er voor krijgt. Kijk dus goed naar de productiedatum van de auto. Er zijn immers ook auto's later op kenteken gezet. De olie problemen van de modellen vanaf 2013 komen bij hogere kilometerstanden dan de modellen tm 2012. Ze zijn beter maar de olie problemen waren helaas nog niet volledig opgelost.

ak2 zei:
Stefan Jacobs001 zei:
Hallo,

Eisen / must :
*Niet ouder dan 5 jaar
*Benzine
*Betrouwbaar
*Cruise controle

Wensen / pre :
*(fijne) Automaat
*Android auto

Carroserie:
*Station (voorkeur)
*Suv

*Nissan Qashqai 1.2 tekna (2018 facelift)
*Mazda cx5 (idem)

No go merken:

ik dat ik erg tussen de focus,3serie en talisman estate zit te twijfelen.

Eigenlijk een prima lijstje: de Talisman, Focus en BMW 3 serie zijn alle 3 goede en betrouwbare auto's. In de praktijk zal het verschil in betrouwbaarheid heel klein zijn.

Van deze 3 is de Talisman de ruimste auto. De BMW biedt het minste ruimte.
De Talisman is een hele stille en comfortabele auto. Zelf ben ik heel enthousiast over deze auto, de value for money is gewoon heel goed. De nieuwe Focus heb ik nog niet gereden, maar je hoort er enthousiaste verhalen over. De BMW is duurder, en is een goede, relatief sportieve auto, maar ik zelf had gezien het prijsverschil er toch meer van verwacht. Misschien moet je gewoon met alle 3 gaan rijden.

De problemen van de 1.2 TCE waren toen de motor in 2016 in de Megane 4 kwam inmiddels gewoon opgelost, je kan de auto ook krijgen met de hele fijne 1.3 TCE die samen met Mercedes is ontwikkeld.

In de loop van 2016 gebruikte Audi een ander type zuigers, de olie problemen waren toen opgelost. De auto is wel klein voor zijn klasse. En vind ik relatief duur voor wat je er voor krijgt.

Dank voor je heldere uitleg.

Bij alle drie de opties focus,3serie en talisman heb ik proef gereden .

Hierbij kan ik alleen maar jou mening erkennen m.b.t de talisman en de 3 serie.

De focus( st line ) rijd ook zeker fijn .
En is voor een 1.0 3 pitter met 125pk een verrassend vlotte en prettige aandrijflijn.
Wel zijn de stoelen wat aan de harde kant en dat is in combinatie met de gereden grote velgen met weinig rubber en sportonderstel wel iets om rekening mee te houden .
De auto geeft daardoor wel (heel) veel van de oneffenheden van de weg door .
Al zou een deel van deze kant tekening op te lossen zijn door meer rubber .
Vraag me alleen af hoe zo'n kleine motor zich houd bij een grotere kilometer stand .
Zeker ook in combinatie met een auto die zwaarder is en zal worden gebruikt voor andere zaken dan stadsverkeer.

Bedankt voor de update. De 1.0 Ecoboost van Ford staat goed aangeschreven, alleen als ik zelf zou kiezen dan heb ik liever een grotere motor, die worden immers minder belast, de kans is groter dat ze langer mee gaan.

Ik kies zelf graag voor comfort, in Nederland kun je immers vrijwel nergens hard rijden.
Als je de Ford te stug/ hard vind dan zou ik die niet kiezen.

Ik zou me geen zorgen maken om de betrouwbaarheid van de 1.0 ecoboost. Die staat erg goed bekend en je koopt een nagenoeg nieuwe met weinig kilometers. Ik weet niet hoeveel km je per jaar rijdt en hoe lang je met de auto wilt doen, maar de andere auto’s starten waarschijnlijk al met een hogere km stand.

Springbok zei:
Ik zou me geen zorgen maken om de betrouwbaarheid van de 1.0 ecoboost. Die staat erg goed bekend en je koopt een nagenoeg nieuwe met weinig kilometers. Ik weet niet hoeveel km je per jaar rijdt en hoe lang je met de auto wilt doen, maar de andere auto’s starten waarschijnlijk al met een hogere km stand.

Je hebt zeker een punt .
Ik verwacht zo rond de 20.000 km per jaar waarbij ik gemiddeld gezien een auto tot 5 jaar behoud .

De BMW 3 serie touring heeft gemiddeld gezien de hoogste kilometer stand van de drie.

Verder valt de focus nog in fabrieks garantie naast de boven garantie van 6 maanden.

M.b.t kilometer standen;
Ook de talisman estate intens uitvoering valt binnen het budget en is t.o.v de focus qua kilometer stand verwaarloosbaar .
+/- 10.000km verschil.

Moet worden gezegd dat m.b.t uitrusting niveau de talisman wel in het voordeel is.
Al zit je bij de focus zeker niet slecht .

Wel fijn om te lezen dat de 3 voorkeur opties allen als betrouwbaar staan aangeschreven.

Maakt het niet makkelijker.
Keuze's keuze's......

Bekijken het topic van Kristian eens, die had ook de Focus, 3serie en 6 op de shortlist.

Als de Focus te stug is, waarom overweeg je dan niet een Titanium uitvoering? Zit ook nog beter in de opties dan een ST line, wat eigenlijk een Trend met een bumperpakketje en verlaging is.

@speedtouch: ligt eraan of de garantie van de fabriek is, of een verzekeringsproduct (verlengde garantie).

Barri zei:
Bekijken het topic van Kristian eens, die had ook de Focus, 3serie en 6 op de shortlist.

Als de Focus te stug is, waarom overweeg je dan niet een Titanium uitvoering? Zit ook nog beter in de opties dan een ST line, wat eigenlijk een Trend met een bumperpakketje en verlaging is.

@speedtouch: ligt eraan of de garantie van de fabriek is, of een verzekeringsproduct (verlengde garantie).

Dank voor de tip.
Ik zal het topic van Kristian is bekijken.

M.b.t de focus titanium heb je een punt ,alleen vind ik de st line persoonlijk dan weer mooier dan de titanium uitvoering.
En in het kader van keuzes vind ik dat een mindere optie.

De vraag of de Niro geen optie is?
Kort nee.
Met de reden de vrouw wilt ook wat en moet bekennen dat ik dan de door mij eerder genoemde opties mooier vind.

Maar dat is natuurlijk smaak gebonden.

Als tegenhanger voor de Mazda 6 en Renault Talisman kan je ook nog kijken naar de Opel Insignia.
Vrij nieuw model ( 2017 ) dat echt nu net een ( zeker van buiten ) een niet noemenswaardige facelift gehad heeft, je rijd voorlopig dus gewoon in een auto die nieuw nog exact zo te leveren is.

Opel Insignia

Zo te zien is dit specifiek voorbeeld wel een import.

Alle 3 prima auto's. Mijn voorkeur zou de Ford hebben aangezien ik graag een 'rijdersauto' heb. De 3-serie is prachtig maar dan toch niet de 316. Die motor is van voor de facelift en niet zo probleemloos als na de update. 316i is ook vervangen door de 318i, een 3-cylinder die ik overigens best fijn vond rijden. Al blijf ik het een beetje net niet vinden, zeker omdat het een auto is van rond de 1500 kilo.

De Talisman zou ik persoonlijk alleen kopen als ie nog een flink stuk verder is afgeschreven. Dan heb je namelijk echt veel voor weinig. Waar jij weinig gevoel hebt voor een Mazda, heb ik weinig gevoelens bij zo'n grote Renault. Komt ook omdat ik het idee heb dat ze wat slordig in elkaar gezet zijn. Chroomlijsten rond de ramen, achterkleppen zijn vaak niet lekker gemonteerd en dat vind ik bij een auto uit dat segment niet kunnen.
Niuewe Focus heb ik ook mijn bedenkingen bij. Heel veel kinderziektes die vooral betrekking hebben op de bouwkwaliteit. De proefritauto vertoonde ook al flink wat rammeltjes en kraakjes. Gaf mij geen goed gevoel.

Mazda 6 kan ik je overigens wel aanbevelen. Voor het formaat is ie vrij licht, rijdt lekker sportief en betrouwbare techniek. Is ook erg waardevast gebleken en dat is niet vanzelfsprekend bij een D-segment auto. Net als de Talisman ook een auto die je niet op elke straathoek ziet.

Kristian zei:
Alle 3 prima auto's. Mijn voorkeur zou de Ford hebben aangezien ik graag een 'rijdersauto' heb. De 3-serie is prachtig maar dan toch niet de 316. Die motor is van voor de facelift en niet zo probleemloos als na de update. 316i is ook vervangen door de 318i, een 3-cylinder die ik overigens best fijn vond rijden. Al blijf ik het een beetje net niet vinden, zeker omdat het een auto is van rond de 1500 kilo.

De Talisman zou ik persoonlijk alleen kopen als ie nog een flink stuk verder is afgeschreven. Dan heb je namelijk echt veel voor weinig. Waar jij weinig gevoel hebt voor een Mazda, heb ik weinig gevoelens bij zo'n grote Renault. Komt ook omdat ik het idee heb dat ze wat slordig in elkaar gezet zijn. Chroomlijsten rond de ramen, achterkleppen zijn vaak niet lekker gemonteerd en dat vind ik bij een auto uit dat segment niet kunnen.
Niuewe Focus heb ik ook mijn bedenkingen bij. Heel veel kinderziektes die vooral betrekking hebben op de bouwkwaliteit. De proefritauto vertoonde ook al flink wat rammeltjes en kraakjes. Gaf mij geen goed gevoel.

Mazda 6 kan ik je overigens wel aanbevelen. Voor het formaat is ie vrij licht, rijdt lekker sportief en betrouwbare techniek. Is ook erg waardevast gebleken en dat is niet vanzelfsprekend bij een D-segment auto. Net als de Talisman ook een auto die je niet op elke straathoek ziet.

Zo zie je maar weer dat iedereen zo zijn voorkeuren heeft .
Door al jullie berichten ben ik inmiddels wel al een hoop meer te weten gekomen . Waarvoor dank.

Maar hoe zijn de automaten tegenwoordig van een mazda in combinatie met de atmosferische motoren?
Schakelen ze niet TE snel om de emissie normen te halen of hakerig etc... ?

De automaat van Mazda beïnvloed het verbruik. Ken maar 1 praktijk voorbeeld van iemand die zeer ontevreden over het verbruik is. Het gaat hierbij om een 2.2 diesel met een 6 traps. Check anders ook even de reviews op Autoweek, daar zijn de meesten geloof ik wel weer tevreden

https://www.autoweek.nl/reviews/?auto=mazda--3/mazda--6&bouwjaar=2010--&transmissie=sequentiele-automaat

Mazda automaat heeft een koppelomvormer en schakelt daarom heel soepel, soepeler als bijv. een DSG-bak. Mijn zwager heeft een CX-5 met automaat en is heel tevreden. Zelf heb ik bewust gekozen voor de hangeschakelde uitvoering. De automaat zorgt er namelijk wel voor dat hij wat minder sportief/alert aanvoelt. Zeker bij een 6 vind ik dat jammer en daarnaast schakelt de handbak echt uitmuntend. Mazda-automaat is wel oerdegelijk en zou ik absoluut verkiezen boven een DSG i.v.m. gevoeligheid.
De 6 automaat zou ik in combinatie met de 2.5 Skyactiv 192 pk wel overwegen.

Duidelijk.

Nu weet ik dat de mazda 6 een touchscreen heeft welke als zodoende gebruikt kan worden zolang je stilstaat , maar hoe zit dat bij de audi a4 avant vanaf 2016 ( interieur upgrade) ?
Is dat ook touchscreen of is dat alleen te bedienen middels de draaiknop en/of spraak ?

Talisman zou ik kiezen en dan gaan voor een initiale paris. Moet voor je budget te doen zijn!
Ben bevooroordeeld, rij zelf een Talisman IP station. Wel een diesel.

Inmiddels wat proefritten en kennis wijzer rest mij nog 1 vraag om tot een eind oordeel voor mezelf te komen.

Wat zijn bekende euvels of gebreken om rening mee te houden bij een eventuele occasion aankoop van de Audi A4 avant 1.4 en/of 2.0 tfsi met motorcode cvna 1.4 150pk of cvk 2.0 191pk uit 2016/2017 ?

Denk hierbij aan:
-Blok
-Olie verbruik
-(automatische) versnellingsbak
-Waterpomp
-Elektronica
-Eventuele terug roep acties etc...

Het gaat in beide gevallen om een model met +/-45000 op de teller

Terug
Bovenaan