Aankoop 2e hands mazda cx 3. zou dit wat kunnen zijn?

satisfaction 9491254

Wegverkenner
We zijn aan het kijken voor een andere auto,
de Mazda cx 3, spreekt ons wel aan.
Na een aantal weken de sites beetje in de gaten te hebben gehouden, komen we tot de conclusie dat ze 2e hands, toch nog best prijzig zijn.
Zo links en rechts wat offertes laten maken, bij de meeste krijgen we zo'n 11 a 11750 terug voor onze huidige auto.
Tot ik een offerte vroeg bij deze garage https://www.autoweek.nl/occasions/mazda/cx-3/372054073/20-sag-gt-m-line-navi/
Dik 13.000 euro.
Het is echter wel een ingevoerde auto. Voor mij niet echt een probleem, maar zijn er nog dingen waar we op zouden moeten letten?
of toch gewoon iets meer betalen voor een Nederlands exemplaar?
Wat te doen??

Omdat SUV's en crossovers tegenwoordig populair zijn betaal je hier meer voor. Op zich als je dit exemplaar met garantie kan krijgen is het een prima keus.

Zelf zou ik eerder kiezen voor een cx 5 of een mazda 3. De cx3 is gebaseerd op het platform van de mazda 2. En dat merk je volgens meerdere bronnen.

Er worden ontzettend veel jonggebruikte auto’s geïmporteerd omdat door de schaarse nieuwverkopen én het feit dat men langer met een auto rijdt (ook lease is vaak al 5 jaar tegenwoordig), het occasion-aanbod uit ‘eigen bron’ te klein is.

Een ‘importje’ is op zich geen probleem, zelfs bij merkdealers zie je import-occasions van eigen merk. Goed opletten, weet met wie je zaken doet en desnoods een aankoopkeuring laten uitvoeren of zelf nader onderzoek doen -> Onze Jazz is ook geïmporteerd; degene waarvan ik ‘m kocht had ‘m bij een handelaar gekocht die de auto geïmporteerd had. De Duitse dealer had ik snel achterhaald, die heb ik gewoon gebeld om eea te verifiëren. Rijden nu al 2,5 jaar/ 55.000km probleemloos.

Succes met de onderhandelingen, mooie auto!

Het probleem van zowel de CX3 als de CX5 ia dat ze door de ANWB zijn uitgeroepen tot meest waarde vaste auto's.
Je inruil bod is mooi, maar de auto is niet heel goedkoop. Voor iets minder heb je een origineel Nederlands exemplaar met evenveel kilometers en dan ook nog als GTM. Staat bij Johan Meure.

Let op je krijgt hier geen garantie als ik dat zo lees. Fabrieksgarantie lijkt me al verlopen en zelfs dat is altijd een lastig punt als het iets is met banden, remmen, geluiden, etc.

Je kunt voor €20k ook een HR-V nemen van een jaartje jonger, bij de Honda-dealer, kun je 24 maanden QualityPlus garantie erbij hosselen.

Ik kijk natuurlijk door een gekleurde bril, maar de Honda is in elk opzicht veel ruimer, ik schat de bouwkwaliteit nog net wat hoger in en ondanks de gewonere 1.5 (130pk) in de praktijk niet onzuiniger dan de 2.0 Sky-Active. Maar ik geef direct toe, qua design staat de Honda voor de meeste mensen met 2-0 achter.

V0RQ zei:
Let op je krijgt hier geen garantie als ik dat zo lees. Fabrieksgarantie lijkt me al verlopen en zelfs dat is altijd een lastig punt als het iets is met banden, remmen, geluiden, etc.

als ik hem zou kopen zit er 6 maanden bovag op.

^^ kies voor een goede, extra, anti-roestbescherming behandeling indien je er lang mee wilt blijven rijden. ;)

Jazzy Cool zei:
Je kunt voor €20k ook een HR-V nemen van een jaartje jonger, bij de Honda-dealer, kun je 24 maanden QualityPlus garantie erbij hosselen.

Ik kijk natuurlijk door een gekleurde bril, maar de Honda is in elk opzicht veel ruimer, ik schat de bouwkwaliteit nog net wat hoger in en ondanks de gewonere 1.5 (130pk) in de praktijk niet onzuiniger dan de 2.0 Sky-Active. Maar ik geef direct toe, qua design staat de Honda voor de meeste mensen met 2-0 achter.
Qua bouwkwaliteit doen ze echt niet voor elkaar onder, maar de afwerking van de CX3 is wel beter en helemaal in GT-M uitvoering.
Daarbij heeft de CX3 door zijn 2.0 veel meer koppel dan de HR-V. Welke je mooier vind is persoonlijk, maar als ze een CX3 overwegen zijn ze niet opzoek naar een ruime auto.

Mazda heeft inderdaad meer koppel, maar waarden op papier zeggen niet alles.
Ik wil ook gaankiezen tussen HR-V, CX-3 en C-HR, aan te schaffen begin 2020. Dus heb alledrie al eens gereden.

persoonlijk vond ik in de praktijk het verschil niet zo groot, of storend/merkbaar: de Honda heeft redelijk korte eerste 3 versnellingen en gaat daar soepeltjes doorheen; je rijdt dus gewoon gemiddeld al snel op een iets hoger toerental zonder dat dat storend is en wil je echt vooruit doe je dat op de heerlijk ouderwetse Honda-manier. Prettige motor, wel de handbak nemen!

Mazda is verder top en mooi afgewerkt, maar met bouwkwaliteit bedoel ik meer welke aanvoelt alsof het over 15 jaar nog puik is. Die Honda is dan echt ‘rigid’ de Mazda net een toefje minder. Maar nogmaals, dat is hoe ík naar een auto kijk, een mooi snoetje of een half litertje zuiniger vind ik minder belangrijk maar kan keuze voor de Mazda goed begrijpen want is ook top!

Wel meteen naar de Dinitrol-boer zoals hier al genoemd, als je doel is er lang in te gaan rijden.

Jazzy Cool zei:
Mazda heeft inderdaad meer koppel, maar waarden op papier zeggen niet alles.
Ik wil ook gaankiezen tussen HR-V, CX-3 en C-HR, aan te schaffen begin 2020. Dus heb alledrie al eens gereden.

persoonlijk vond ik in de praktijk het verschil niet zo groot, of storend/merkbaar: de Honda heeft redelijk korte eerste 3 versnellingen en gaat daar soepeltjes doorheen; je rijdt dus gewoon gemiddeld al snel op een iets hoger toerental zonder dat dat storend is en wil je echt vooruit doe je dat op de heerlijk ouderwetse Honda-manier. Prettige motor, wel de handbak nemen!

Mazda is verder top en mooi afgewerkt, maar met bouwkwaliteit bedoel ik meer welke aanvoelt alsof het over 15 jaar nog puik is. Die Honda is dan echt ‘rigid’ de Mazda net een toefje minder. Maar nogmaals, dat is hoe ík naar een auto kijk, een mooi snoetje of een half litertje zuiniger vind ik minder belangrijk maar kan keuze voor de Mazda goed begrijpen want is ook top!

Wel meteen naar de Dinitrol-boer zoals hier al genoemd, als je doel is er lang in te gaan rijden.
Dat verschil zit echt tussen je oren, ze gaan allebei zonder problemen 15 jaar mee.

De Mazda CX3 is een prima auto, de prijs is inderdaad zeer stevig door het geringe aanbod en de vele vraag. Volgens de ANWB was het de meest waarde vaste occasion. Import hoeft geen probleem te zijn, mits de historie maar heel duidelijk is. Als je er niet uitkomt kijk gewoon even verder, of kijk naar een concurent.

Verkeerde dealer aangegeven.
MAzda CX3 GT-M
mazda-cx-3-2-0-aut-skyactiv-g-120-gt-m-white-leather-25-810km-rijklaar.jpg

Originele Nederlandse auto in GT-M uitvoering.

Bij de meeste echte merkdealers staan tegenwoordig geïmporteerde auto's, met vaak een vaag verleden lease e.d. en afkomstig uit landen als Spanje etc
Altijd even goed kijken naar de historie en zoals iemand al aangeven misschien de duitse dealer eens bellen of mail sturen?

Nog geen beslissing genomen, maar ga morgen (wat dichter bij huis) een cx 3 bekijken en evt mee rijden.
Gewoon om eens te kijken of ik hem naast mooi vindt, hij ook fijn zit, rijdt enz.
Dan evt zaterdag voor de import cx3 kijken, (1,5 uur rijden)
De auto is als schadevrij gekocht,incl papieren en komt uit Oostenrijk.
Het zal allemaal niet uitmaken, maar heb er toch een raar gevoel bij.
We zullen het zien.

satisfaction 9491254 zei:
Nog geen beslissing genomen, maar ga morgen (wat dichter bij huis) een cx 3 bekijken en evt mee rijden.
Gewoon om eens te kijken of ik hem naast mooi vindt, hij ook fijn zit, rijdt enz.
Dan evt zaterdag voor de import cx3 kijken, (1,5 uur rijden)
De auto is als schadevrij gekocht,incl papieren en komt uit Oostenrijk.
Het zal allemaal niet uitmaken, maar heb er toch een raar gevoel bij.
We zullen het zien.
Maar wat is er mis met de CX3 die ik voorstelde? Het is een Nederlandse auto in de nog luxere GT-M uitvoering en daarbij heb je bij de import auto een raar gevoel?
Waarom zou je hem dan kopen?

Er is niets mis met die andere, alleen een verschil van 2000 euro inruil.
Heb er niet perse een raar gevoel bij, heb momenteel zelf al 3 jaar een import :)
maar die heb ik vlakbij huis gekocht, en die garage staat gewoon ook goed bekend, dus dat voelde vertrouwd om daar te kopen.
Wil niet zeggen dat deze Mazda niet goed zou zijn, maar toen ik in contact kwam wist ik ook niet dat hij ingevoerd was,
maar ik kreeg een inruilvoorstel wat eigenlijk te mooi was om waar te zijn, vandaar dat ik er op door gegaan ben.
Maar eerst morgen maar eens een cx3 grondig onder de loep nemen.

De proefrit ondertussen gemaakt,
het blijft een mooi en ook wel sportief model, alleen naar enkele meters rijden kwamen we er al achter dat een Mazda toch niets voor ons is.
De zitting van de stoel is veel tekort voor ons,
Tot de 100 is die redelijk snel, op de snelweg inhalen gaat ook probleemloos, maar echt snel is die nu ook weer niet.
Nu maar eens gaan bedenken ons nog meer leuk lijkt, we hadden ons eigenlijk helemaal ingesteld op een cx3 :)

Altijd erop letten of er een onderhoudshistorie bij zit en een nationale auto pas. Vaak is het zo dat bij geïmporteerde auto's de kilometerstand niet kloppen. Als ik een auto koop zoek ik bewust in wat kleinere steden en dorpen. Tot nu toe altijd goed uitgepakt. Ook kun je bij nl auto's op kentekencheck de auto controleren. Heel handig voordat je de auto überhaupt aanschaft. Zoals voormalige eigenaars, of de auto ooit schade heeft gehad in het verleden etc etc. Heel erg handig. Zo kan je een miskoop voorkomen. Tip: Bij twijfel, niet kopen!

Sarah 4250518 zei:
Altijd erop letten of er een onderhoudshistorie bij zit en een nationale auto pas. Vaak is het zo dat bij geïmporteerde auto's de kilometerstand niet kloppen. Als ik een auto koop zoek ik bewust in wat kleinere steden en dorpen. Tot nu toe altijd goed uitgepakt. Ook kun je bij nl auto's op kentekencheck de auto controleren. Heel handig voordat je de auto überhaupt aanschaft. Zoals voormalige eigenaars, of de auto ooit schade heeft gehad in het verleden etc etc. Heel erg handig. Zo kan je een miskoop voorkomen. Tip: Bij twijfel, niet kopen!
Dit is informatie wat hier zovaak gedeelt word dat het niet meer de moeite waard is om te delen

Terug
Bovenaan