Aankoop 1e occasions

A

Anoniem

Guest
Beste lezers,

Binnen een paar weken verwacht ik mijn 1e occasion aan te gaan schaffen. Ik neig op dit moment erg naar een Ford Fiesta aangezien de lage mrb en de m.i. leuke looks.
Echter, wil ik me niet blind staren op één model maar weet ik niet zo goed waar ik nog meer naar kan kijken.
Een paar eisen:

- 4/5 deurs
- benzine
- cruise control (geen harde eis)
- occassion tot 160k kilometer dient mijn voorkeur.

Verder verwacht ik zo'n 15k kilometer per jaar te gaan rijden en is mijn budget ongeveer €6000, evt uit te breiden tot 7k maar liever niet.
Ik ben benieuwd of jullie nog andere suggesties hebben of juist iets te zeggen hebben over de Ford Fiesta.
Auto's met meer dan 160k op de teller zijn niet per sé een no go. Ik sta overal voor open in de oriëntatiefase.

Gr

Je zou ook naar het A segment kunnen kijken, dan heb je helemaal lage wegenbelasting.
Denk bijvoorbeeld aan de Opel Karl of de Up/Citigo/Mii drieling. Zijn prima auto's en rijden ook zeer volwassen voor a segmenters.

Even een willekeurig voorbeeld:
Opel Karl

Vraagprijs €6.200,- moet makkelijk naar €6K kunnen met een beetje onderhandelen.
Heb je airco en cruise control. Auto heeft gezien de leeftijd wel veel kilometers gemaakt, maar dit zal ook betekenen dat er waarschijnlijk veel op de snelweg is gereden wat vaak minder slijtage veroorzaakt dan korte stadsritjes. Bovendien heb je dan een auto die nog geen eens 3 jaar oud is.

zijn niet zoveel b-segmenters tot 950 kg, denk dat de fiesta vaak ook zwaarder is, maar het oog wil ook wat, als jij de fiesta wil dan moet je daar voor gaan.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Suzuki Swift of een Mitsubishi Colt. Zelfde belastingklasse.

Mazda 2
https://www.autospijkerbosch.nl/occasions/mazda/2/mazda_2_1_3_s-2165891.html
1547735807980203.JPG

https://voorraad.vakgarageblok.nl/mazda/2/occ14948905-f027edf1?utm_source=autotrack&utm_medium=referral
14948905_1.jpg

Er zijn al hele goede en leuke opties gegeven. De Ford Fiesta is inderdaad ook al een hele goede optie. Een leuk alternatief vind ik de Fiat Grande Punto/ Punto Evo/ Punto. Fiat heeft ook hele leuke sportieve versies gemaakt.

Mazda 2 is ook een leuke optie. neem alleen niet de gas uitvoering(ook niet nodig bij 15k per jaar). Die is niet al te betrouwbaar.

Net toevallig in een ander draadje ook gepost, maar een Suzuki Swift kan ook zeker een goede optie zijn.

Kijk dan even naar een Shogun uitvoering: die zijn in Japan gebouwd en zijn over het algemeen nog net wat degelijker dan de overige modellen uit Hongarije. En ik kan eerlijk zeggen: heb hem zelf ook, als 2e auto. Van een particulier overgenomen en nu bijna 10 jaar in bezig, naast regulier onderhoud nog niets aan gehad. De 1.3 motor is een fijne versie, meer dan genoeg pit met 92pk, niet heel zuinig, al doe ik daar ook mijn best niet voor. Maar rond de 1 op 14 a 15 haal je altijd wel, ga je je best doen dan zal er vast nog wat meer inzitten. En ik vind ze er persoonlijk ook best leuk uitzien.

https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/suzuki/f/swift+benzine/1215+473/#q:confused:hogun

Voor rond de 4000 tot 5000 kun je gewoon een hele nette kopen en houd je nog geld in je zak. Als je Shogun weghaalt in de zoekopdracht dan zul je ook wel het nieuwere model binnen je budget vinden denk ik. Goed om te weten is dat het oude model (t/m 2009) standaard geen cruise control heeft, geen drama, maar als je veel lange stukken snelweg moet rijden zou dat voor mij wel een showstopper zijn.

Terug
Bovenaan